رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

ديدني‌هاي شهر انزلي

پست های پیشنهاد شده

شهر كوچك و ساحلي انزلي همه ساله پذيراي خيل ??راوان گردشگراني است كه از دور و نزديك به اين خطه سرسبز س??ر مي‌كنند.

شمار گردشگران ديداركننده از انزلي در سال بالغ بر دو ميليون ن??ر است كه بيش از ‪ ۲۰۰‬هزار ن??ر از آنها تعطيلات نوروز را در اين شهر مي‌گذرانند.

شهرستان انزلي مطابق آخرين سرشماري حدود ‪ ۱۳۲‬هزارن??ر جمعيت دارد كه حدود ‪ ۱۰۶‬هزار ن??ر از آنان ساكن شهر انزلي هستند.

گويش مردم اين منطقه گيلكي است ولي به دليل مهاجرت وسيع آذري زبانها به اين شهر، آذري به عنوان زبان دوم در بسياري جاها به كار مي‌رود.

شغل سنتي مردم اين منطقه صيادي و شاليكاري است كه در سال‌هاي اخير ??عاليتهاي بندري، گمركي، بازرگاني و اداري نيز به آن ا??زوده شده است.

تالاب بين‌المللي انزلي با حدود ‪ ۱۸‬هزار هكتار وسعت به لحاظ ويژگي‌هاي طبيعي‌اش درسطح جهاني مطرح است و حتي گردشگراني را از كشورهاي خارجي به خود جلب مي‌كند.

اين گستره آرام آبي، بهشت پرندگان است. هزاران حواصيل، قو، غاز، چرخ ريسك ، طاووسك ، چلچله ، بوتيمار و پرستوي دريايي تالاب زيباي انزلي را به عنوان زيستگاه دائم يا موقت خود برگزيده‌اند.

تالاب از ني و جگن ، لويي ، زنبق زرد، مريم آبي ، لاله مردابي و صدها گياه خوش نقش و نگار ديگر پوشيده شده است.

درياي خزر در روزهاي بهار تابلوي ديدني از طبيعت است و هر ساعت به رنگي و حالتي در مي‌آيد. گاهي خروشان و سربي است ، گاه آرام و نيلي .

عطر پونه‌هاي وحشي در كنار رودها و در پاي درختان مشام جان را مي‌نوازد.

ساحل ماسه‌اي وسيع مانند نواري نرم دريا را از درختان و خانه‌ها جدا ساخته است.

خانه‌هاي گالي پوش، احشام و ماكيان موجود در حياط اين خانه‌ها و لوتكاها (قايق‌هاي چوبين) بسته شده بر ستوني چوبين در لب آب ، تابلوي طبيعي از زندگي روستايي را پيش چشم شهرنشينان زنده مي‌كند.

بندر با كشتي‌هاي رنگارنگ پهلو گر??ته در ميان مه نيز براي بسياري از گردشگران جذاب و ديدني است.

شنيدن سوت خ??ه كشتي‌ها، در حالي كه به تماشاي بازي قطرات باران بر چاله‌هاي كوچك و بزرگ آب، برگهاي سبز درختان و شيرواني‌هاي رنگي نشسته‌اي، عطر خوش چاي طبيعي و كلوچه‌هاي محلي آرامش دلپذيري را در مسا??ران شهرهاي سيمان و دود و آهن به جا مي‌گذارد.

ديدار از بازار محلي بندرانزلي يا " شنبه بازار" با انواع توليدات محلي از مرغ و تخم‌مرغ و سبزيجات محلي گر??ته تا دست با??ه‌هاي رنگارنگ روستاييان و صنايع دستي چوبي جاذبه ديگر اين شهر براي گردشگران است.

قدم زدن در زير درختان نارنج بوستان ساحلي ، ديدار از برج ساعت يا ??انوس دريايي، عمارت موزيك يا حا??ظيه و موج‌شكن نيز دقايق و ساعات خوشي را در خاطر مسا??ران به يادگار مي‌نهد.

بوستان ساحلي انزلي را يكي از قديمي‌ترين بوستانهاي موجود در كشور مي‌دانند كه خود از ارزشي تاريخي برخوردار است.

برج ساعت نيز كه در قديم به عنوان ??انوس دريايي به كار مي‌ر??ته نماد ديگري از اين شهر بندري است .

موزه نظامي يا كاخ ميان پشته كه تاريخ ساخت آن به دوره رضاخاني بازمي‌گردد از بناهاي تاريخي بسيار زيباي اين شهر بندري است.

اين عمارت كه در ميان درختان نارنج بنا نهاده شده چشم به آبهاي نيلگون خزر دارد و گرچه اكنون به صورت موزه سلاحهاي جنگي در آمده هنوز انسان را به ياد خلوتگاه شاعران ، نقاشان و نويسندگان مي‌اندازد.

بازارهاي ??روش اجناس خارجي كه به بازار روسي معرو?? است نيز در سالهاي اخير توانسته است خيل مشتاقان به خريد را به خود جلب كند.

بازار ماهي ??روشان نيز گرچه ??ضا و بوي چندان مطلوبي ندارد مسا??ران دوستدار غذاهاي دريايي را به خود ??را مي‌خواند.

ماهي عمده‌ترين سوغات خوراكي اين شهرستان است ولي انواع سبزيجات محلي ، زيتون ، سير، ترشيجات محلي نيز براي عرضه به مسا??ران وجود دارد.

بندرانزلي مركز توليد بسياري از صنايع دستي چوبين و همچنين صنايع مرواربا??ي است.

قايق‌هاي موتوري در كنار اسكله‌ها چشم به راه مسا??ران هستند تا آنها را به دل تالاب زيباي انزلي ببرند.

برخي از كومه‌ها و غذاخوري‌هاي سنتي موجود در تالاب و ديگر نقاط شهر محل مناسبي براي صر?? يك غذاي كاملا سنتي و طبيعي است.

عطر و طعم كته تهيه شده از برنج صدري، كره محلي ، ماهي برشته تازه و انواع خوراكهايي مانند ميرزا قاسمي و ??سنجان را هر مسا??ري كه در اين غذاخوري‌ها وعده‌اي خوراك صر?? كرده باشد ، ??راموش نمي‌كند.

بندرانزلي در ??اصله ‪ ۳۸۰‬كيلومتري تهران و ‪ ۴۰‬كيلومتري شهر رشت مركز استان گيلان واقع است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موزه نظامي انزلي يا كاخ ميان پشته از ديدني‌هاي شهر انزلي است كه در تعطيلات به روي مسا??ران آغوش گشوده است.

همه روزه صدها گردشگر از نقاط مختل?? ايران از اين موزه زيبا، ديدن مي- كنند.

اين موزه كه در عمارت سپيد زيباي دوره رضاخان در كنار امواج خزر و در ميان درختان نارنج و سرو و كاج قرار دارد ، ??صل بهار ديدني تر از هميشه است.

گويا هواي خوش بهاري ، مه‌اي كه گاه و بيگاه ميان درختان و در اطرا?? ساختمان و در كنار اسكله مي‌پيچد اين كاخ موزه را در ميان هاله‌اي از رويا ??رو مي‌برد.

براي ديدار كاخ موزه بايد از ميان درختان و از كنار تعدادي از سلاح سنگين نظامي بگذري تا به عمارت زيبا و سپيدي با پنجره‌هاي بزرگ و دلباز برسي.

اين عمارت زيبا از شمال به روي خزر چشم گشوده و از سمت جنوب نيز در ميان درختان سبز و معطر محصور است.

گرچه اين موزه نام نظامي را بر خود دارد اما بناي زيبا و اشيا ظري?? و هنرمندانه آن بر جنبه خشك و نظامي سلاح موجود چيرگي دارد.

در واقع "موزه نظامي" انزلي يا "كاخ ميان پشته" نشاني از درآميختگي هنر و سلحشوري دارد كه بخشي از زندگي اقوام ايراني و ساير مردم جهان است.

اين بناي زيبا همچون قوي سپيدي درباغ دلگشايي ماوا گزيده كه عطر بهار نارنجهايش مشام هر ديداركننده‌اي را نوازش مي‌دهد.

ساخت بناي كاخ ميان پشته به دستور رضاخان و به دست مهندسان ايراني در سال ‪ ۱۳۰۸‬آغاز شد و پس از دو سال به پايان رسيد.

اين بنا با يكهزار و ‪ ۱۶۸‬متر مربع زيربنا در دو طبقه ساخته شده‌است.

بدنه ساختمان از سنگ و دو جداره ساخته شده و بين دو جدار حدود ‪ ۱۰‬سانتي متر ??اصله نهاده‌اند.

در اتاقها و حتي قسمت‌هاي بيروني هواكش‌هايي با توري‌هاي ??لزي تعبيه شده است تا ساختمان از رطوبت مح??وظ بماند.

كاخ را طوري ساخته‌اند كه درست بر وسط دو موج شكن نظاره دارد. ساختمان داراي يك در بزرگ از سمت شمال است كه طرحي از يك خورشيد در حال غروب را بر خود دارد.

پس از يك راهروي پهن سرسراي كاخ نمايان مي‌شود و با دو ردي?? پلكان وسيع و متقارني از دو سو به طبقه بالا منتهي مي‌گردد.

در ميان اين دو ردي?? پله نيز پنجره چوبي دلبازي با طرحي از يك خورشيد كامل قرار دارد.

كاخ داراي يك سرسراي وسيع ، ‪ ۱۱‬اتاق و يك سالن پذيرايي با چهار سرويس حمام و دستشويي است. سق?? همه اتاقها بتون مسلح بوده و روي آن به شكل زيبا و هنرمندانه‌اي گچ بري شده و در زوايا با تعدادي مجسمه‌هاي كوچك گچي تزئين شده است.

از جمله كارهاي هنري اين ساختمان پله‌اي است بنا نهاده بر روي يك ستون كه طبقات را به هم وصل مي‌كند به طوريكه اگر شخصي زير شيرواني ساختمان باشد، مي‌تواند ك?? زيرين را ببيند.

كاخ ميان پشته بعد از انقلاب اسلامي چند سالي بلا است??اده مانده و از سال ‪ ۱۳۶۷‬شمسي پس از تعميرات اساسي و تعويض حلب‌هاي شيرواني ساختمان كاخ به موزه نيروي دريايي تبديل شد.

طبقه پايين شامل سلاحهاي سبك و ابزار نظامي دوران مختل?? از ص??ويه و زنديه تا دوره رضاخان است در ميان اين اشيا از سپر پوست كرگدن گر??ته تا لباسهاي زرهي و و كلاهخود و از سلاحهاي سبك مانند ششلول و ه??ت تير تا ت??نگهاي بزرگ قلعه‌اي و ت??نگهاي سنگ چخماق ديده مي‌شود.

همچنين ماكتهايي از ناوهاي جنگي در ق??سه‌هاي شيشه‌اي قرار داده شده است.

در طبقه دوم اشيا مربوط به كاخ از مبلمان گر??ته تا ق??سه‌هاي چوبي منبت كاري شده بسيار زيبا، شمعدانهاي برنزي ، ظرو?? كريستال و هديه‌هايي كه سران كشورهاي ديگر به رضا خان هديه داده‌اند وجود دارد.

تابلوي نقاشي از ناصرالدين شاه و تابلوي كبك آويز كمال الملك در ميان تعداد ديگري آثار نقاشي بر ديوارهاي كاخ خودنمايي مي‌كند.

راديو ضبط مبله‌اي كه هيتلر به رضا خان هديه داده، ميز كار بسيار زيباي چوبي كه بر روي پايه‌هاي چوبين قطوري به شكل چهار شير قرار گر??ته و لوستر بزرگي كه از چوب ساخته شده برخي از اشيا بسيار جالب توجه كاخ هستند.

چايخانه زيبا و كوچكي كه چند سالي است در ميان درختان سرسبز و معطر كاخ احداث شده نيز به مسا??ران ??رصت مي‌دهد دقايقي بنشينند و اين همه زيبايي را همراه با نوشيدن چاي مرور كنند.

مدير موزه نظامي انزلي به خبرنگار ايرنا گ??ت: موزه در تعطيلات نوروز صبحها از ساعت ‪ ۸‬و ‪ ۳۰‬دقيقه تا‪ ۱۲‬و ‪ ۳۰‬دقيقه و بعد از ظهرها از ‪ ۱۴‬و ‪۳۰‬دقيقه تا ‪ ۱۸‬و ‪ ۳۰‬دقيقه به روي ديداركنندگان باز است .

" محمد سي?? " ا??زود: در ايام نوروز روزانه حدود ‪ ۴۰۰‬ن??ر از اين موزه ديدن مي‌كنند.

نرخ بليت اين كاخ موزه نيز كه به لط?? و توجه نيروي دريايي به خوبي اداره مي‌شود براي هر ن??ر سه هزار ريال است كه اجازه مي‌دهد خانواده‌ها به راحتي از آن ديدن كنند.

در س??ر به انزلي ديدار از موزه نظامي را ??راموش نكنيد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

انزلي شهر ساحل و دريا، نيلو??ران آبي، لاله‌هاي تالابي، شهر بندر و مه و قايق‌هاي رنگ رنگ در آستانه بهار چشم به راه مسا??ران كنار و گوشه اين مرز و بوم است.

بهار در انزلي رنگ و بويي خاص دارد.آ??ريدگار هستي‌بخش به اين خطه دريايي نعمتي عطا كرده كه حتي از ميان سنگها و از آس??الت خيابان نيز گل و گياه سر برون مي‌آورد.

عطر خوش رياحين در كوچه‌باغ‌هاي روستايي مي‌پيچد و صداي چهچهه بلبلان در ميان درختان سبز انسان را به رويا مي‌برد.انزلي جلوه‌گاه ديده مسا??ران است، با روستاهايي داراي آب و هواي معتدل كه وجود تالاب زيباي انزلي اين منطقه را به صورت بهشت پرندگان مهاجر در آورده است.

پرندگاني كه با بال‌هاي رنگين خود آسمان را زينت مي‌بخشند و ذهن را در بيكران آسمان پرواز مي‌دهند.

اين شهركوچك ساحلي محبوب بسياري از مردم سرزمينمان و حتي ساير كشورها است.

درياي خزر و بازي رنگ و نور در ساعات مختل?? بر آب، چشم هر بيننده زيباشناس و زيبادوست را مي‌نوازد و قدم زدن بر ساحل شني و استشمام بوي خوش دريا نه تنها م??رح بلكه براي تقويت حا??ظه و قواي ذهني نيز م??يد است.

قايقراني در دل تالاب زيباي انزلي و تماشاي زيبايي‌هاي طبيعت، آيينه آب، گياهان گوناگون تالاب و زندگي روستايي در حاشيه تالاب اوقات خوشي را براي گردشگران رقم مي‌زند.

رستوران‌هاي دريايي و ساير غذاخوري‌هاي شهر نيز با غذاهاي محلي اين خطه نظير ??سنجان، باقالاقاتق ، ميرزاقاسمي ، ماهي س??يد، اشپل و زيتون پرورده و ساير غذاها از ميهمانان پذيرايي مي‌كنند.

بوستان ساحلي با گل‌ها و درختان شاداب و زيبا و چشم‌انداز زيباي خزر محل مناسبي براي گذران اوقات ??راغت است.

موج شكن انزلي نيز از ديگر ديدني‌هاي اين شهر كوچك ساحلي است كه بازي موج و صخره و سنگ را به نمايش مي‌گذارد.

??انوس دريايي شهر انزلي كه اكنون به صورت برج ساعت تغيير شكل داده از ديگر جاذبه‌هاي تاريخي اين شهر است.

كاخ ميان پشته كه علاوه بر بخشي از وسايل كاخ رضاخاني، مجموعه‌اي از اسباب و سلاح دوران‌هاي مختل?? را گردآورده ، تحت عنوان موزه نظامي به روي گردشگران باز است.

اين موزه از جنوب در ميان درختان نارنج و سرو و از شمال رو به كرانه آبي دريا نظاره دارد.

پل قديمي غازيان نيز منظرگاه مناسبي براي گردشگراني است كه مايل به تماشاي بندرگاه و كشتي‌هاي رنگارنگ پهلو گر??ته در كنار آن هستند.

بازارهاي شهر نيز كه انواع و اقسام اجناس خارجي و ايراني را مي‌توان در آن يا??ت از ديگر جاذبه‌هاي شهر انزلي است و در اين ميان بازار ماهي‌??روشان با ماهي‌هاي تازه پذيراي مهمانان است.

اين بازارها گلچيني از اجناس شهر آستارا و يا به عبارتي بازارهاي اجناس روسي كه اكنون به چيني تغيير هويت داده را در خود دارند.

روستاهاي شهرستان كه هنوز مي‌توان در آن آثار زندگي ساده و نزديك به طبيعت را مشاهده كرد نيز براي بسياري جاذبه‌هاي ??راواني دارد.

باران‌هاي بهاري نيز در اين ??صل از سال لطا??ت خاصي داردو در گوش مسا??ران شهرهاي دودزده و خشك، ترانه‌هاي دل انگيز مي‌خواند.

تماشاي صيادان كه در صيدگاه‌ها با تلاش و كوشش مشغول بيرون كشيدن تور از دريا هستند و خريد ماهي زنده از آنان نيز براي بسياري جالب و جذاب است.

انزلي در كنار جاذبه‌هاي طبيعي از وجود امامزاده‌هايي چون بي‌بي حوريه خواهر بزرگوار امام رضا، امامزاده صالح و بقعه آقاسيدمحمد نج??ي برخوردار است.

??رماندار بندرانزلي در آستانه ??رارسيدن نوروز از آمادگي اين شهرستان براي استقبال از مسا??ران بهاري خبر داد.

"اسماعيل عبداللهي" به خبرنگار ايرنا گ??ت: ‪ ۱۱۵‬هتل، مجتمع‌اقامتي ساحلي، مهمانپذير و ‪ ۱۹‬آموزشگاه آماده پذيرايي از گردشگران است.

وي ا??زود: براي خدمات رساني مناسب به مهمانان نوروزي يك هزار و ‪۵۰۰‬ كيسه آرد اضا??ي بين نانوايي‌ها تقسيم مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: جمعيت هلال احمر انزلي نيز در تعطيلات نوروزي در قالب چند گروه، آماده امدادرساني و راهنمايي مسا??ران است.

شهرستان انزلي در غرب استان گيلان و در ساحل خزر قرار دارد و داراي ‪۱۳۲‬ هزار ن??ر جمعيت است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...