رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

تاريخچه شركت ايران خودرو

پست های پیشنهاد شده

1158-تاريخچه-شركت-ايران-خودرو-0010189-1-jpg

 

 

 

ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه*ای در حدود 10 میلیون تومان و با هد?? مونتاژ و تولید انواع خودرو توسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمود خيامي، احمد خيامي، خانم مرضيه خيامي وخانم زهرا سيدي رشتي در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اس??ندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از 45 سال از زمان تأسیس آن به ??عالیت خود ادامه می دهد .

اين شركت علاوه بر سايت اصلي كه در كيلومتر 12 جاده مخصوص تهران - كرج واقع است در شهرهاي مشهد- تبريز - شيراز و كرمانشاه نيز داراي پايگاه هاي توليد خودرو است . اين گروه در زمينه صنايع ريلي هم ??عاليت دارد.

تولد پيكان

 

تولید اتوبوس آن هم به تیراژ محدود خواسته*های برادران خیامی، مدیران آن روز ایران خودرو، را برآورده نمی*کرد، و به همین دلیل در آن زمان آنها سعی کردند با کارخانجات خودروسازی دنیا ارتباط برقرار کنند تا بتوانند خودرویی را برای اقشار متوسط در ایران تولید کنند.

??ورد، پژو، ??ولکس* و تالبوت برخی گزینه*هایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسیاری بر این باورند که استعمار پیر انگلستان که صنعت خودروی خود را در آن روزگار مظهر اراده ملی خود می*دید، به وسیله راه*هایی که همه به آن روش*های انگلیسی نام می*دهند سبب شد تا شرکت تالبوت بتواند جای شرکت*های آلمانی و ??رانسوی را بگیرد؛ اما عده*ای دیگر نیز می*گ??تند در آن زمان تنها کارخانجات انگلیسی روی خوش به مدیران ایران خودرو نشان دادند. به هرحال پیکان وارد ایران شد.

درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظر??یت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.

اما ورود اولین پیکان به خیابان*های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسا??ت کمی جوش می*آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران؛ بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد.

تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل*گیری قطعه*سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام*های مهندسی در حال ا??زایش بود.

شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب*ترین مکان*هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا ??روخته شده است را می*توان انگلستان و استرالیا دانست.

چهره خودرو که طراحی آن در سال 1965 به پایان رسیده و در سال 1966 نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود آکنده از ??رم*های هندسه و قرینه*ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می*کند.

مدل*های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی*سی بود، در سال*های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد.

بهترین مدل پیکان که در ایران معرو?? به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک ??ورد را بر روی پیکان گذاشته بود.

پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل*های قبل از انقلاب پیکان است.

روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یا??ت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ می*کرد، و در کنار آن قسمت*هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک ??نر عقب و جلو در ایران ساخته می*شد.

 

 

1159-تاريخچه-شركت-ايران-خودرو-0010189-3-jpg

در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوت انگلستان متوق?? و در شرکت پژو ??رانسه ادغام شد. با توجه به این وضعیت، تولید پیکان از سق?? بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید و عملا خط تولید پیکان می*ر??ت تا با توق?? روبه*رو شود.

اما در سال 1368 مدیران آن زمان ایران خودرو تصمیم گر??تند تا خطوط دست دوم شرکت تالبوت را خریداری کرده و با تقسیم آن در تولید کنندگان قطعات خودرو و بازسازی بخشی از خطوط تولید ایران خودرو سعی کردند پیکان را از ورطه نیستی نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط، ایران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلک شده*ای روبه*رو بود که کاستی*های ??راوانی داشت.

در سال 1370 صنعت خودروی ایران به جانداری نیمه*مرده شبیه بود؛ رکود اقتصادی و صنعتی بعد از جنگ و حدود ه??ت سال خواب زمستانی، ایران خودرو را در آستانه نابودی قرار داده بود.

در آن زمان بسیاری معتقد بودند دیگر احتیاجی به صنعت خودرو نیست و عده*ای نیز خواستار ادامه تولید کارخانجات خودروسازی و نجات آن بودند، اما پیکان در آن سال*ها، صنعت خودروی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند.

حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، این خودرو از محبوبیت نی??تاد و هم*چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود.

 

تعمیر راحت، ارزان بودن تعمیر، تعمیر در همه جا، هزینه کم و انس مردم ایران با این خودرو، هم*چنان این خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتری*ترین خودرو مطرح می*کرد.

خودروی پیکان از طی دهه 70 به بعد سبب شد مراکز قطعه سازی نیز بعد از انقلاب دوباره با داخلی سازی قطعات پیکان شکل بگیرد، بسیاری از قطعه سازان از کپی کاری قطعات پیکان به روش مهندسی معکوس به دانش ساخت دست یا??تند وتا جایی پیش ر??تند که هم اکنون به اروپا و آمریکا نیز صادرات قطعه انجام می*دهند.

آخرین مدل پیکان طراحی معرو?? کرایسلر است که تولیدش در ایران از سال 1359 آغاز شد. شاید اولین زمزمه*های ر??تن پیکان سال 1356 به گوش می*رسید. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووی پیکان شود و طی مدتی کوتاه این نوعروس، قصد گر??تن جای پیکان را داشت.

و بالاخره در سال 1384 و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه پیکان تولید آن متوق?? شد.

 

همکاری با پژو

 

از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو ??رانسه را آغاز کرد.در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خود رو ایران یک میلیارد یورو بود.

شعبه*های خارجی

 

ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه س??ید، سوریه و آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کرده*است.

سال شمار تولید انواع سواری

 

1346- سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی .

1369- سواری پژو 405 در مدلهای Gl و Glx با حجم موتور 1580 سی سی

1374- سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور 2000 سی سی

1374- سواری پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سی سی

1376- سواری پژو Rd با حجم موتور 1600 سی سی

1377- سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی

1378- پرشیا (پارس) با حجم موتور 1800 سي سي و سپس پارس 2000 سی سی و پارس ELX و س??ارشی

1379- تولید آزمایشی سمند (پروژهX7) با حجم موتور 1800 سی سی و سیستم انژکتوری

1380- پژو 206 باحجم موتور 1400 سی سی

1380- ا??تتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور وقت آقای خاتمی

و پس از آن تولید سمند Lx.

 

1383- تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"

1383- پژو GLI 1800سی سی

1384- پرده برداری از اولین پزو ??رانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !

1385- پژو 206 صندوقدار 1600 سي سي - (SD) ، تیپ های 3 و 4 و 5

1385- پژو ROA با حجم موتور 1600 سي سي

1385- سمند LX سال 85

1385- تندر/تندر90/لوگان/ال90 (!) با موتوری به حجم 1570 سی سی باقدرت 107 اسب بخار

1386- سمند سورن با موتور به حجم 1800 سی سی در نیمه دوم سال 86

سال شمار تولید انواع خودروهای کار

 

1342- اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهای ( برون شهری ، درون شهری ، ??رمان چپ و شاسی ) ، اتوبوس بنزLp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op

1344- مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس )

1346- مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغییر یا??ت در مدلهای : (استاندارد و سق?? بلند )

1349- مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس

1350- مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین )

1367- مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سق?? بلند )

1368- اتوبوس شهری مدل O355

1369- مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30 ، مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30

1373- اتوبوس توریستی سق?? بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز O508 D

1374- اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان

1375- اتوبوس درون شهری S360

1376- اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس ??رودگاهی نئوپلن ، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سق?? بلند مدل 400 تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدلM ( مینی بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهری دو کابین

شركت ايران خودرو ديزل

 

شركت ايران خودرو ديزل ، تشكيلات سازمان يا??ته¬اي است كه ابتدا با نام گروه صنعتي خاور، ??عاليت خود را با مونتاژ روزانه يك دستگاه كاميون آغاز نمود و در سال 1343 با توجه به ا??زايش روز ا??زون تقاضاي خودرو در كشور، با احداث سالن هاي مناسب و تجهيز خطوط توليد ، آموزش و جذب نيروهاي كارآمد و ارتقاء كي??يت محصولات ، مو??ق به ا??زايش توليد و ساخت تيپ¬هاي مختل?? كاميون تحت ليسانس شركت معظم مرسدس بنز گرديد.

شرايط بازار رقابتي و لزوم توجه روزا??زون به تغييرات تكنولوژيكي و تحولات سريع ناشي از آن در صنعت حمل و نقل از يك سو و نياز به توليد نسل¬هاي پيشر??ته انواع خودروهاي تجاري از سوي ديگر، همچنين توجه به ضرورت ارتقاء نظام مديريت كي??يت و توليد قابل قبول سازمان¬هاي استاندارد جهاني براي ورود به ناوگان حمل و نقل بين¬المللي و جذب بازارهاي ??روش در خارج از كشور، اين ضرورت مسلم را ايجاب كرد تا تغييراتي بنيادين در سازماندهي و ماهيت شركت به تناسب اهدا?? پيش¬بيني شده ، پي-ريزي شود.

در سال 1378 شركت ايران خودرو با خريد سهام عمده گروه صنعتي خاور و الحاق خطوط توليد اتوبوس و ميني¬بوس خود، شركت ايران خودرو ديزل را تاسيس نمود و با طراحي و اجراي پروژه عظيم ساخت تاسيسات و راه¬¬اندازي خطوط توليد كار خود را شروع كرد.

شركت ايران خودرو ديزل به موازات بازسازي و بهينه¬سازي محيط درون سازماني ، تلاش نمود تا با تقويت و گسترش شركت هاي اقماري تحت پوشش خود شامل: ايدم ، گواه ، تاپ سرويس ، تاپ خودرو، چرخشگر ، توليد قطعات خاور ، توليد محور خودرو، توسعه خودروكار و اپكو ، شرايط مطلوبي را ??راهم كند.

شركت ايران خودرو ديزل در تحقق اهدا?? توسعه اقتصادي ، با صدور توليدات خود به كشورهاي ارمنستان ، قزاقستان ، تركمنستان ، آذربايجان ، اوكراين ، عربستان، عراق ، اردن، كويت ، امارات متحده عربي ، سوريه ، ليبي ، سودان ، بروندي ، بوركينا??اسو ، ساحل عاج، سنگال ، گينه ، گامبيا و غنا گام¬هاي اثربخشي را در امر صادرات برداشته است.

 

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...