رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
comreg

مواد قانونی راجع به ثبت علامت تجاری جمعی

پست های پیشنهاد شده

ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، علائم جمعی و نام های تجاری

علامت ، علامت جمعی و نام تجاری عبارت است از :

ال??- علامت یعنی هر نشان قابل روئتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب- علامت جمعی یعنی هر نشان قابل روئتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معر??ی شود و بتواند مبذا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کی??یت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی است??اده می کنند متمایز سازد.

 

ماده 31 قانون ثبت اختراعات ، علائم جمعی و نام های تجاری

با رعایت ماده 42 و 43 قانون مذکور ، حق است??اده انحصاری از علامت جمعی به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.

در ماده 42 و 43 آمده است :

در اظهارنامه ثبت علامت جمعی ، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت ، نسخه ای از ضوابط و شرایط است??اده از آن نیز ضمیمه می شود.

مالک علامت جمعی ثبت شده ، باید اداره مالکیت صنعتی را از هر گونه تغییر در ضوابط و شرایط مقرر شده مطلع کند. ( ماده 42)

هر ذی ن??ع می تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. در این صورت باید ثابت کند که شرایط مقرر شده در قانون رعایت نشده است. علاوه بر موجبات ابطال مذکور ، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا برخلا?? ضوابط ، از آن است??اده کرده و یا اجازه است??اده از آن را صادر می کند یا به نحوی از علامت جمعی است??اده کند یا اجازه است??اده از آن را بدهد که موجب ??ریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد ، دادگاه علامت جمعی را باطل می کند. ( ماده 41 و 43)

 

ماده 40 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

حقوق ناشی از ثبت علامت ، مدت اعتبار و تمدید آن

حقوق ناشی از ثبت علامت ، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح ذیل است :

ال??- است??اده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد ، توسط هر شخص غیر از مالک علامت ، مشروط به موا??قت مالک آن است.

ب- مالک علامت ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موا??قت وی از علامت است??اده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاَ منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد ، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد است??اده از علامتی می شود که شبیه علامت ثبت شده است و است??اده از آن برای کالا یا خدمات مشابه ، موجب گمراهی عموم می گردد.

ج- حقوق ناشی از ثبت علامت ، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موا??قت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می گردد، شامل نمی شود.

د- مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر ، قابل تمدید است.

یک مهلت ار??اقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود ، برای پرداخت هزینه تمدید ، با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گر??ته می شود.

 

ماده 45 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

ثبت علامت جمعی یا اظهارنامه آن نمی تواند موضوع قرارداد اجازه بهره برداری باشد.

 

ماده 48 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری

هر گونه تغییر در مالکیت ثبت یک علامت جمعی یا مالکیت اظهارنامه مربوط به آن منوط به موا??قت قبلی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

تغییر در مالکیت ثبت علامت یا علامت جمعی ، در صورتی که در مواردی مانند ماهیت ، مبدا ، مراحل ساخت ، خصوصیات یا تناسب با هد?? کالاها یا خدمات سبب گمراهی یا ??ریب عمومی شود ، معتبر نیست.

 

ماده 137 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات

1- اظهارنامه ثبت علامت جمعی در صورتی پذیر??ته خواهد شد که مطابق ماده 42 قانون ، در اظهارنامه به جمعی بودن علامت اشاره شده و نسخه ای از ضوابط و شرایط است??اده از آن نیز ضمیمه گردد.

2- در ضوابط و شرایط است??اده از علامت جمعی ، باید خصوصیات مشترک یا کی??یت کالاها و خدمات تولیدی در یک منطقه جغرا??یایی معین یا مورد تایید که تحت آن ها اشخاص می توانند از علامت مذکور است??اده کنند و همچنین ضمانت اجراهای مربوط به عدم رعایت شرایط و ضوابط یاد شده تعیین گردد.

3- آگهی ثبت علامت جمعی که مطابق ماده 120 این آیین نامه انجام خواهد شد ، باید همچنین شامل خلاصه ای از ضوابط و شرایط است??اده از آن علامت باشد.

4- هر گونه تغییر در ضوابط و شرایط حاکم بر است??اده از علامت جمعی باید به صورت مکتوب توسط مالک آن علامت به مرجع ثبت اعلام شود. اعلامیه یاد شده باید در د??تر ثبت قید شود. تغییرات مذکور قبل از ثبت هیچ گونه اثری ندارد.

خلاصه ای از تغییرات به عمل آمده باید توسط مرجع ثبت آگهی شود.

5. علاوه بر مالک علامت جمعی ثبت شده ، سایر اشخاص مجاز نیز می توانند با رعایت شرایط و ضوابط مربوط ، از علامت یاد شده است??اده نمایند.

تبصره : متقاضی ثبت علامت جمعی در ارتباط با بنده های 1 و 2 ??وق مکل?? است گواهی مقام صلاحیتدار ، اتحادیه یا دستگاه مرتبط را اخذ و به مرجع ثبت تسلیم نماید.

قوانین ثبت علامت تجاری

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...