رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
deltasina

طرز تهیه شله زرد

پست های پیشنهاد شده

شله زرد واما شله زرد یکی از پرطر??دارترین غذاهای شیرین که از قدیم با ما ایرانی ها بوده امروز طرز پخت شله زرد و خواص مواد به کار ر??ته در آنرا برای شما آموزش میدهیم....

FunSara.Com-47cdd3c93d.jpg

در ??رهنگ ما برخی غذاها و شیرینی های قدیمی هستند که نه تنها در طول زمان ??راموش نشده اند، بلکه در مناسبت های خاصی، بیشتر و بیشتر مورد توجه قرارگر??ته و می گیرند. یکی از این غذاها شله زرد است که در س??ره های ایرانی زیاد دیده می شود. اما در این غذای شیرین و خوش طعم، کالری ??راوانی نه??ته است و اگر احیانا هوس کردید کاسه ای از آن بخورید، باید یادتان باشد که در خوردنش زیاده روی نکنید...

 

 

??? مواد لازم شله زرد (برای چهار ن??ر)

▪ برنج ۲۰۰ گرم

▪ شکر ۳۰۰ گرم

▪ زع??ران ساییده ۱ قاشق مرباخوری

▪ کره ۲ قاشق غذاخوری

▪ گلاب ۱ لیوان

▪ خلال بادام و پسته به مقدار دلخواه

▪ هل و دارچین به مقدار دلخواه

 

 

??? طرز تهیه شله زرد

برنج را پیمانه می کنیم و از ۶ تا ۷ برابر برنج آب در نظر می گیریم ( مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد چون برنج از لحاظ نوع با هم مت??اوت است یعنی بعضی از برنج ها برای پختن به آب کمتر احتیاج دارد برخی بیشتر) بعد برنج را با دقت با آب چندین بار می شوئیم تا آب برنج کاملا زلال بشود.

 

بعد ۶ برابر برنج آب روی برنج می ریزیم و برنج را روی آتش می گذاریم تا جوش بیاید, گاهی ک?? برنج را می گیریم, وقتی مغز برنج کاملا نرم شد شکر را به دقت تمیز می کنیم و داخل برنج می ریزیم و مرتب به هم می زنیم تا شله زرد کاملا جا بیا??تد .

در صورتی که شله زرد س??ت بود یک تا دو پیمانه دیگر آب گرم اضا??ه می کنیم بعد زع??ران را در کمی آب جوش حل می نمائیم و داخل شله زرد می ریزیم سپس روغن را داغ و صا?? می کنیم و به شله زرد اضا??ه می کنیم. آنگاه کمی از بادام را کنار می گذاریم و بقیه بادام را می شوئیم و داخل شله زرد می ریزیم و گلاب را نیز اضا??ه می کنیم و شله زرد را بهم می زنیم تا تمام مواد خوب باهم مخلوط شوند بعد در شله زرد را می بندیم و در صورت داشتن ??ر شله زرد را می گذاریم ک?? ??ر با حرارت ملایم نیم ساعت بماند و در صورتی که روی آتش شله زرد را آماده کردیم ممکن است کمی آتش روی در ظر?? شله زرد بریزیم و با این عمل شله زرد بهتر جا می ا??تد و آب نمی اندازد و بعد دیگ را زمین می گذاریم و بهم می زنیم و شله زرد را در ظر?? می کشیم و روی آن را با دارچین و خلال بادام و پسته تزیین می کنیم.

 

خواص مواد شله زرد:

??? بادام و پسته، دوستان قلب

در طول تاریخ، بادام سمبل شگون و خوشبختی بوده است. در روم باستان، رومیان بادام شیرین شده را به اشخاص مهم پیشکش می کردند اما از ارزش غذایی آنها نباید گذشت. عموما مغزهایی نظیر بادام منبع خوبی از پروتیین هستند؛ به طوری که ۲ قاشق غذاخوری سرصا?? از بادام ۱۲درصد نیاز ما به پروتیین را تامین می کند. ولی آیا می دانستید که بادام و پسته در عین حال که چربی بالایی دارند برای قلب نیز م??یدند؟ اگرچه مقدار چربی موجود در آنها بالاست ولی نوع چربی شان از نوع چربی های م??ید است که برای سلامتی ضروری هستند. بادام و پسته منبع ???بسیار خوبی از اسیدهای چرب غیر اشباع منو است که به ا??زایش سطح لیپوپروتیین با دانسیته بالا ???یا کلسترول خوب، بدون ا??زایش لیپوپروتیین های با دانسیته کم یا کلسترول بد کمک می کنند ولی به هرحال زیاده روی در مصر?? این چربی های م??ید نیز می تواند چاقی را به دنبال داشته باشد.

توجه کنید که مغز دانه ها به علت چربی های غیراشباع بالا در معرض ***یداسیون قرار دارند زیرا ترکیب شدن چربی ها با ***یژن هوا باعث تند شدن آنها و ??سادشان می شود. بنابراین، توصیه می شود که در خرید خلال بادام و پسته دقت کنید و به مقدار مصر?? از آنها بخرید. در ضمن، از آنجا که خلال آنها بیشتر در معرض ***یداسیون قرار دارد، بهتر است بادام خام تهیه کرده و خود آن را خلال کنید.

 

 

??? برنج، غله پروتیینی

اصلی ترین جزء شله زرد، برنج یا همان قوت غالب ما ایرانیان است. برنج غذای اصلی دو سوم مردم جهان را تشکیل می دهد. شاید باور نکنید اما پروتیین برنج در قیاس با دیگرغلات کی??یت مناسب تری دارد زیرا از ? اسید آمینه ضروری بدن، ۸ عدد را داراست و از این رو، ترکیب آن با منابع غذایی پروتیینی گیاهی مانند انواع مغزها ا??زایش ارزش غذایی و تکمیل پروتیین مورد نیاز بدن را به همراه خواهد داشت. در ضمن، این غله منبع خوبی از ویتامین های گروه B است. جالب است بدانید مقدار این مواد مغذی در اثر شستشوی برنج کاهش چشم گیری می یابد و بنابراین، برنج را بیش از ۱ تا ۲ بار نباید شست.

 

 

??? دارچین, ادویه لوکس

دارچین در تاریخ کهن جزو مواد لوکس و بسیار گران بها بوده است ولی امروزه با قیمت مناسب در دسترس همگان است. محققان در طی مطالعات به اثرات م??ید دارچین بر سلامتی پی برده اند و این خواص ش??ابخش را عمدتا به وجود سه ترکیب ??عال به نام های سینامالدیید، سینامیل استات و سینامون الکلی و طی?? گسترده ای از مواد ??رار موجود در آن نسبت می دهند. آنها دریا??ته اند، سینامالدیید موجود در دارچین اثرات بسیار م??یدی در جلوگیری از ایجاد لخته های خونی غیرطبیعی دارد و به این ترتیب در درازمدت خطر سکته های قلبی و مغزی را می کاهد.

 

 

??? زع??ران، طلای سرخ

زع??ران که به علت ارزش بالایش به آن طلای سرخ می گویند در اصل از کلمه زرپران گر??ته شده و از دیرباز به علت خواص درمانی ای که به آن نسبت می دهند، مورد توجه بوده است، اگرچه زیاده روی در مصر?? آن نیز اثرات سمی و خطرناکی به دنبال دارد. با این همه، در مطالعات متعددی دیده شده است که مصر?? آن به کاهش روند سرطان مثانه کمک می کند اما میزان مصر?? ا??راد از این ادویه آن قدر کم است که آن را تنها می توان یک رنگ دهنده طبیعی غذا دانست که البته است??اده از آن در مقایسه با رنگ دهنده های شیمیایی یک عادت مناسب است.

 

 

??? شکر

شکر با نام شیمیایی ساکاروز، معمولا در غذا نقش شیرین کنندگی، قوام دهی و ا??زایش کالری را بر عهده دارد.

هر گرم آن معادل ۴ کیلوکالری انرژی دارد و نمایه گلیسمی اش بالاست یعنی سریع قند خون را بالا می برد. از آنجا که، مصر?? قندهای ساده مانند قند و شکر بیشتر از ۱۰درصد کل کالری روزانه توصیه نمی شود، بهتر است کمتر از شکر است??اده کنید و شله زردتان را کم شیرین بپزید.

 

 

??? هل، ***پکتورانت طبیعی

هل گیاهی است که در مناطق حاره و گرم می روید. وطن آن هندوستان است؛ از قدیم در طب سنتی این ادویه مورد توجه بوده و دیده شده است که نوشیدن دم کرده داغ آن به تسکین کولیت (التهاب روده)، سوءهاضمه، ن??خ، حالت تهوع و بی حالی کمک کرده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود. دانه های هل خاصیتی شبیه ***پکتورانت دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضا??ی پاک می کنند اما در میان ایرانیان تنها یک خوش بو کننده و عطر دهنده طبیعی غذا به حساب می آید و توصیه می شود در پایان پخت به غذا اضا??ه شود تا عطر آن بر اثر حرارت زیاد در اصطلاح نپرد.

 

 

??? اگر کودک لاغری دارید

بدانید که به علت مقدار قند بالای شله زرد، این غذا سیری زودرس ایجاد می کند و از این رو، بهتر است پس از صر?? وعده غذایی اصلی توسط کودکان مصر?? شود تا اشتهای آنها را برای صر?? غذاهای اصلی از بین نبرد؛ به خصوص اگر ??رزند شما با چند لقمه کوچک سیر می شود و دست از غذا خوردن می کشد.

 

 

??? اگر اضا??ه وزن دارید

باید مقدار کمتری شله زرد میل کنید. مقدار شکر را نیز کم کرده و به مقدار دارچین، بادام و پسته آن بی??زایید.

این را در نظر بگیرید که چند قاشق از آن نیز میان وعده ای بسیار پرکالری است. بنابراین ??قط به چند قاشق از آن بسنده کنید. در صورت زیاده روی در خوردن آن باید از مقدار مواد غذایی در وعده های بعدی خود کم کنید تا کل انرژی دریا??تی روزانه تان از حد توصیه شده بالاتر نرود. حتی المقدور شله زرد را در ساعات پایانی روز میل نکنید.

 

 

??? اگر دیابت دارید

بهتر است ضمن اینکه مقدار مغز پسته و بادام را می ا??زایید شکر را بسیار کم به شله زردتان اضا??ه کنید.اگر چه مکانیسم اینورت کردن شکر در صنعت مت??اوت است ولی در منزل اگر شکر را جداگانه در قدری آب روی شعله حرارت دهید تا حدی اینورت می شود یعنی تعدادی از مولکول های شکر بر اثر حرارت به واحدهای سازنده اش تبدیل می شود و به این ترتیب، شیرینی محلول شکر ا??زایش می یابد و شما می توانید مقدار شکر را کمتر بریزید. با وجود تمام این توصیه ها مصر?? زیاد شله زرد را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم و باید سعی کنید ??قط برای تغییر ذایقه به صر?? چند قاشق از آن اکت??ا کنید.

 

 

??? ماندگی و کهنگی

همان طور که می دانید، شله زرد پس از سرد شدن به سرعت می بندد. این غذا را می توانید در ظر?? مناسب ریخته و به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید. حتما متوجه شده اید که وقتی شله زرد به مدت چند روز در یخچال نگهداری می شود، سریعا آب می اندازد. آب انداختن این غذا به علت محتوای بالای قند و نوع نشاسته آن است

FunSara.Com-ad5051d3c2.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برای دیدن عکسهای تزیین شله زرد به صورت بزرگتر روی عکس مورد نظر کلیک کنید

FunSara.Com-6dc4c9dabf-Small.jpgFunSara.Com-7785271eaf-Small.jpgFunSara.Com-96a556bf25-Small.jpgFunSara.Com-1ce1d272f8-Small.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...