رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

Ssd یا hdd؟ چه تفاوت هایی دارند؟

پست های پیشنهاد شده

[h=1][/h]

927b5ebadd1eb831f16e695c9c4e8498.jpg&wmax=800&hmax=533&quality=85&bgcol=FF0000&path=

 

[h=3]هارد هارد است دیگر. نه‌خیر. این‌چنین هم نیست. ت??اوت‌های SSD و HDD را بررسی خواهیم کرد تا ببینید با توجه به نیازهایتان کدام یک به درد شما می‌خورد.[/h] تا همین اواخر خریداران رایانه انتخاب‌های بسیار کمی در مورد سخت‌ا??زار ذخیره‌سازی برای لپ‌تاپ، اولترابوک یا رایانه‌ی رومیزی داشتند. اگر یک اولترابوک یا اولتراپ??رتابل خریده‌اید، به احتمال زیاد هاردش SSD (درایو حالت جامد) است. هر ??رم دیگری از رایانه‌ی دسکتاپ یا لپ‌تاپ، هاردش HDD (درایو دیسک سخت) است. ولی امروزه شما می‌توانید سیستم‌تان را با SSD‌ یا HDD یا گاهاً با هردو کان??یگ (پیکربندی) کنید. ولی بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟ ت??اوت‌های بین SSD و HDD‌ را برایتان توضیح می‌دهیم و با ذکر مزایا و معایب هرکدام، کمک می‌کنیم که مورد مناسب را انتخاب کنید.

 

شرح HDD و SSD

هارددرایو چرخشی?? مرسوم?? HDD ، ذخیره‌سازی?? غیر??رّار?? اصلی در کامپیوتر است. یعنی مثل حا??ظه‌ی سیستم نیست که پس از اینکه خاموش کردید اطلاعات?? آن از بین برود. هارددرایو‌ها دراصل دیسک‌های ??لزی هستند که با پوششی مغناطیس پوشیده شده‌اند. این پوشش است که اطلاعات شما را ذخیره می‌کند، ??یلم، عکس، ??ایل‌های متنی و هر اطلاعاتی که باشد. ه??د خواندن/نوشتن که بر روی یک بازو نصب شده است، به اطلاعاتی که بر روی دیسک‌های چرخان هستند دسترسی دارد.

یک SSD نیز همان کار HDD را می‌کند یعنی اطلاعات شما را حتی وقتی سیستم خاموش می‌شود ح??ظ می‌کند ولی به‌جای پوشش مغناطیسی?? روی دیسک‌ها، اطلاعات را روی چیپ‌های ??لش‌مموری به هم پیوسته نگه می‌دارد. چیپ‌ها می‌توانند به صورت دائمی بر روی ماد??ربورد نصب شده باشند (مثل بعضی لپ‌تاپ‌های کوچک و اولترابوک‌ها)، یا بر روی یک کارت‌?? PCI یا PCIe باشد (مثل ایستگاه‌های?? کاری?? بسیار پیشر??ته) و یا در یک باکس که از لحاظ شکل و اندازه و سیم‌کشی جوری ساخته شده است که در یک مح??ظه درون لپ‌تاپ یا رایانه‌ی دسکتاپ به‌عنوان?? هارددرایو قرار بگیرد (در بسیاری از دستگاه‌ها بدین شکل است). این چیپ‌های ??لش‌مموری با ??لش‌مموری‌های یواس‌بی ??رق دارند، هم از لحاظ نوع و هم از لحاظ سرعت حا??ظه. بحث ت??اوت‌های?? ??نّی?? این دو نوع ??لش‌مموری بحث م??صل دیگری است و ??علا همین برای‌مان کا??ی است که بدانیم ??لش‌مموری?? SSD از ??لش‌مموری?? درایو‌های یواس‌بی ، سریع‌تر و قابل‌اطمینان‌تر است. پس در نتیجه، SSD گران‌تر از ??لش‌مموری?? یواس‌بی با همان ظر??یت است.

 

تاریخچه‌ی HDD و SSD

تکنولوژی هارددرایو نسبتا باستانی است. (البته در همان حوزه‌ی تاریخ کامپیوتر). عکس‌های مشهوری از کامپیوتر بدنام IBM 350 RAMAC وجود دارد که هارد آن کامپیوتر در سال 1956 (1335 شمسی) را نشان می‌دهد. 50 عدد دیسک 24 اینچی (60 سانتی‌متری) که در کل 3.75 مگابایت ظر??یت داشت. بله این یعنی سایز یک ??ایل MP3 با کی??یت 128Kbps که در ??ضایی به اندازه‌ی 2 یخچال با آن تکنولوژی می‌شد ذخیره کرد. آی‌بی‌ام 350 ??قط توسط دولت و صنایع بزرگ است??اده شد و نهایتا در سال 1969 (1348 شمسی) بود که دیگر از رده خارج شد. انصا??ا پیشر??ت بزرگی نیست؟ اندازه‌ی هارددرایو?? پی‌سی در اوایل دهه‌ی 1980 میلادی با ابعاد 5.25 اینچ (13.5 سانتی‌متر) به‌تدریج تثبیت و استاندارد شد و سایز 3.5 اینچ برای دسکتاپ و 2.5 اینچ برای لپ‌تاپ کمی بعدتر از پ??ی آمد. رابط?? کابل?? داخلی طی سالیان از Serial به IDE و از آن به SCSI و سپس به SATA تغییر کرد ولی دراصل هنوز هم همان کار را می‌کند: هارددرایو را به ماد??ربو??رد وصل می‌کند تا بتوان اطلاعات را پردازش کرد. هارددرایو‌های 2.5 و 3.5 اینچی?? امروزی تقریبا به‌صورت انحصاری از رابط SATA است??اده می‌کنند. ظر??یت‌ها از چند مگابایت به چند ترابایت رسیده است یعنی میلیون‌ها برابر ا??زایش یا??ته است. در حال حاضر HDD های 3.5 اینچی حداکثر 6 ترابایت و 2.5 اینچی حداکثر 2 ترابایت ظر??یت دارند.

 

350951-wd-red-hard-drive%20history%201.jpg

 

SSDتاریخ معاصرتری دارد. از آغاز تاریخ کامپیوترهای شخصی، همیشه یک شی??تگی نسبت به ذخیره‌سازی?? غیرمتحرک وجود داشته است مثل تکنولوژی‌هایی همچون ??لش مموری ح??بابی (bubble) که در دهه‌های 70 و 80 میلادی محو و نابود شد. ??لش مموری‌های امروزی، ادامه‌ی منطقی?? همان ایده‌ها است. چیپ‌های ??لش مموری اطلاعات‌تان را ذخیره می‌کنند و برای نگه‌داری آن نیازی به جریان برق مداوم و پایدار ندارند. اولین درایوهای اصلی که به‌عنوان SSD می‌شناسیم، مربوط به دوران ظهور نوت‌بوک‌ها در اواخر دهه‌ی اول قرن بیست و یک است.

در سال 2007 OLPC XO-1 از درایو SDD یک گیگابایتی است??اده کرد و سری Eee PC 700 شرکت Asus از یک SDD 2 گیگابایتی به عنوان درایو اصلی است??اده می‌کرد. چیپ‌های SSD در پی‌سی‌های ارزان قیمت Eee و در XO به‌صورت دائمی بر روی مادربورد لحیم شده بودند. همچنان که نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها و سایر اولترا‌های قابل حمل تواناتر شدند، ظر??یت?? SSD نیز ا??زایش یا??ت و در نهایت با سایز 2.5 اینچ هارددرایو برای نوت‌بوک استاندارد شدند. پس می‌توانید هارددرایو 2.5 اینچی?? لپ‌تاپ یا دسکتاپ‌تان را دربیاورید و به آسانی به‌جایش یک SSD بگذارید. ????رم‌های استاندارد و مرسوم (????رم ??اکتور) دیگری ظهور کرد مثل کارت mSATA miniPCI SSD و DIMM-Like SSD ها در مک‌بوک Air اَپل ولی امروزه بسیاری از SSD ها 2.5 اینچی ساخته می‌شوند. نهایت ظر??یت SSD های 2.5 اینچی درحال حاضر 1 ترابایت است ولی بلاشک با گذشت زمان ا??زایش خواهد یا??ت.

 

مزایا و معایب

SSD و HDD‌هردو یک کار را انجام می‌دهند: سیستم‌تان را بوت می‌کنند، برنامه‌هایتان را ح??ظ می‌کند و ??ایل‌های شخصی‌تان را ذخیره می‌کنند. ولی هرکدام از این دو نوع ذخیره‌سازی، مجموعه ویژگی‌های منحصربه‌??رد خودشان را دارند. سوال این است که ت??اوت‌ها در چیست و چرا باید یک کاربر یکی‌اش را به دیگری ترجیح دهد؟ از جوانب مختل?? قضیه را بررسی می‌کنیم و به اجزاء مختل?? تقسیم کنیم:

قیمت: اگر بخواهیم ر??ک باشیم، باید قبول کنیم که SSD بسیار گران است. درایو 1 ترابایتی?? 2.5 اینچی اگر HDD باشد، قیمت‌ش 75 دلار است و اگر SSD باشد 600 دلار. یعنی برای هر گیگابایت HDD باید 8 سنت بپردازید و برای هر گیگابایت SSD باید 60 سنت پرداخت کنید. ظر??یت‌های دیگر به نسبت ارزان‌تر هستند (250 تا 256 گیگابایت: اگر SSD‌ باشد 150 دلار و اگر HDD باشد 50 دلار) . حال دیگر خودتان می‌دانید. از آنجایی که HDD ها قدیمی‌تر هستند، تکنولوژی‌هایش پایدارتر است، و در آینده‌ی نزدیک هم همچنان ارزان‌تر باقی خواهد ماند. چند صد دلاری که SSD گران‌تر است، ممکن است قیمت سیستم موردنظرتان را بیشتر از بودجه‌ی اختصاص داده شده کند.

حداکثر ظر??یت و ظر??یت رایج: همان‌طور که پیش‌تر گ??تیم، نهایت ظر??یت SSD یک ترابایت است و آن‌هم بسیار کمیاب و نادر است. بیشتر سیستم‌هایی که درایو اصلی‌شان SSD است، از ظر??یت‌هایی بین 128 تا 500 گیگابایت است??اده می‌کنند. خیلی سخت است که این‌روزها یک پی‌سی با درایو 128 گیگابایتی HDD پیدا کنید همچنان که سیستم‌های پایه این روزها 250 یا حتی 500 گیگابایتی هستند. کاربرانی که بیشتر با مصار?? مولتی‌مدیا سروکار دارند، بیش از این‌ها لازم دارند و درایوهای 1 تا 4 ترابایتی در سیستم‌های پیشر??ته رایج هستند. اساسا هرچه ظر??یت بیشتر باشد یعنی عکس‌ها و موسیقی و ??یلم بیشتری را می‌شود روی پی‌سی نگه داشت. درحالی که اینترنت (شبکه‌ی ابری) می‌تواند مکان خوبی برای به‌اشتراک گذاری?? این ??ایل‌ها بین گوشی و تبلت و پی‌سی باشد ولی باز هم ذخیره بر روی دیسک ارزان‌تر است و به هرحال ??قط یک‌بار برای آن پول می پردازید.

سرعت: این‌بار SSD است که می‌درخشد! سیستمی که مجهز به SSD باشد، قطعا در کمتر از یک دقیقه بوت می‌شود. هارددرایو زمان می‌برد که سرعتش بالا برود و در انجام کارهای معمولی هم آهسته‌تر از SSD است. یک پی‌سی یا مَک با SSD هم سریع‌تر بوت می‌شود، اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر لانچ می‌کند و روی‌هم‌ر??ته کارایی بالاتری دارد. درایوهای اکسترنال SSD نسبت به درایوهای HDD در آزمایش‌های نقل‌وانتقالات ??ایل امتیاز بیشتری کسب کردند و در زمان کمتری انتقال ??ایل‌ها را انجام می‌دهند. لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌هایی که SSD دارند، امتیاز?? PCMark بالاتری کسب کرده‌اند. چه برای ت??ریح، چه برای درس و یا برای کار که باشد، سرعت بیشتر ممکن است همان ت??اوت بین تمام کردن سرموقع یک کار با شکست خوردن در تمام کردن یک کار را ایجاد کند.

349989-solid-state-drive%20speed%202.jpg

پارگی (Fragmentation): به این ‌دلیل که سطوح?? ضبط کردن در HDD چرخان هستند، سطوح HDD بهترین عملکرد را در ??ایل‌های بزرگ‌تر دارند که اطلاعات را در بلاک‌هایی به‌هم پیوسته و نزدیک به‌هم قرار می‌دهند. بدین طریق هد?? درایو می‌تواند شروع و پایان خواندن را با یک حرکت پیوسته انجام دهد. وقتی هارددرایو شروع به پ??رشدن می‌کند، ??ایل‌های بزرگ در سراسر دیسک‌ها پراکنده شده‌اند که این حالت را پارگی یا ??رگمنتیشن (fragmentation) می‌نامند. وقتی الگوریتم‌های خواندن/نوشتن بهتر می شوند، این اثر به حداقل می‌رسد ولی واقعیت امر این است که HDD ها می‌توانند ??رگمنته شوند در حالی که SSD ها اصلا برایشان مهم نیست که اطلاعات کجای چیپ‌هایشان ذخیره شوند چون که به‌صورت ??یزیکی ه??دی برای خواندن ندارند. SSD ها ذاتا و اصولا سریع‌تر هستند.

دوام: درایوهای SSD قسمت متحرک ندارند پس اگر کی?? لپ‌تاپ‌تان زمین بیا??تد یا وقتی کامپیوتر روشن است زلزله بشود و سیستم بلرزد، احتمال این‌که بتوانند اطلاعات‌تان را ح??ظ کنند بیشتر است. اکثر هارددرایوها ه??د?? خواندن/نوشتن را وقتی کامپیوتر خاموش می‌شود، پارک می‌کنند ولی خوب ترمز‌های پارک هم محدودیت‌های خودشان را دارند. اگر در مورد تجهیزات سخت‌گیر هستید و یا ر??تار خشنی با سیستم‌تان دارید، ما SSD را پیشنهاد می‌کنیم.

دسترس‌پذیری: ??راوانی هارددرایوها بیشتر است. نگاهی به لیست محصولات وسترن دیجیتال، توشیبا، سیگیت (Seagate)، سامسونگ و هیتاچی بکنید، می‌بینید که HDD حضور پ??ررنگ‌تری نسبت به SSD دارد. در پی‌سی‌ها و مک‌ها حداقل تا چنیدین سال آینده HDD حذ?? نخواهد شد. همچنین تنوع شرکت‌های سازنده‌ی HDD هم بیشتر است. خطوط تولید SSD به آهستگی ا??زایش پیدا می‌کنند ولی در مقابل اکثریت پی‌سی‌ها از HDD ها برای ذخیره‌سازی است??اده می‌کنند.

ابعاد و اشکال مرسوم (form factors): از آن‌جایی که HDD ها از دیسک‌های چرخان است??اده می‌کنند، نمی‌توانند کوچک‌تر از اندازه‌ی مشخصی ساخته شوند. ابتکاراتی برای ساختن دیسک‌های 1.8 اینچی داشت به‌کار گر??ته می‌شد ولی از آنجایی که سازندگان MP3 پلیر و گوشی‌های هوشمند رو به سوی ??لش‌مموری‌ها برای حا??ظه‌ی اولیه آوردند، آن ابتکارات در حداکثر سایز 320 گیگابایت متوق?? شد و پیگیری نشد. SSD ها اینچنین محدودیتی ندارند و با گذشت زمان در حال کوچک‌تر شدن هستند. در حال حاضر SSD ها با سایز 2.5 اینچی برای لپ‌تاپ موجود هستند و البته صر??ا به‌دلیل همگام شدن با ابعاد HDD است که کوچک‌تر از این سایز معمولا تولید نمی‌شود. همچنان که لپ‌تاپ‌ها نازک‌تر می‌شوند و تبلت‌ها تبدیل به اصلی‌ترین پلت??رم وب‌گردی می‌شوند، خواهید دید که SSD ها نیز خود را تطبیق داده و به سرعت کوچک‌تر خواهند شد.

418094-seagate-600-pro-angle%20form%20factor%202.jpg

سروصدا: حتی کم صداترین HDD ها هم وقتی سیستم روشن است کلی سروصدا ایجاد می‌کنند. این‌ها صدای چرخیدن دیسک‌ها و عقب و جلو شدن بازوی هد است. اگر سیستم شلخته سرهم شده باشد و یا چ??ت و بست و شاسی و بدنه کاملا ??لزی باشد، این سروصدا بیشتر هم می‌شود.

خلاصه: در مورد قیمت و ظر??یت و دسترس‌پذیری، HDD بهتر است و اگر سرعت، دوام، ابعاد، سروصدا و یا ??رگمنتیشن (که این هم جزو سرعت است) عوامل مهمی برایتان باشد، SSD بهتر جواب می‌دهد. اگر بحث قیمت و ظر??یت نبود، SSD برنده ی مطلق می‌شد.

تا آنجا که به طول عمر مربوط می‌شود، درست است که SSD ها با گذشت زمان ??رسوده می‌شوند (تعداد د??عاتی که می‌توان در هر سلول ??لش مموری چیزی نوشت و پاک کرد، محدود است) ولی به لط?? تکنولوژی TRIM که برای SSD طراحی شده است و چرخه‌های خواندن/نوشتن را به شکلی پویا بهینه می‌کند، به احتمال زیاد قبل از اینکه خطاهای خواندن/نوشتن شروع بشود، سیستم‌تان را به علت از رده خارج شدن کنار بگذارید. تنها استثنای احتمالی، ممکن است کاربران حر??ه‌ای?? مولتی‌مدیا (مثلا تدوینگر‌ها) باشند که به طور مداوم اطلاعات را جا‌به‌جا می‌کنند که آن‌ها نیز به‌هرحال به‌علت نیاز به ظر??یت بالا، سراغ HDD می‌روند. البته HDD ها نیز از آنجایی که از روش‌های ??یزیکی برای ذخیره‌سازی است??اده می‌کنند، نهایتا دچار ??رسودگی خواهند شد. البته این ایراد طول عمر SSD با مزایای دوام SSD‌ سربه سر می‌شود.

 

هرکدام به چه دردی می‌خورند؟

خوب حالا HDD به دردتان می‌خورد یا SSD ؟ یا ترکیبی از هر دو؟ این را هم از جوانب مختل?? بررسی می‌کنیم.

HDD ها:

- متخصّصان مولتی‌مدیا و دانلود کننده‌های حر??ه‌ای: کسانی که ??ایل‌ها ویدیویی گردآوری می‌کنند به ??ضای زیادی نیاز دارند و می‌توانند یک هارددرایو 4 ترابایتی را با قیمتی مناسب خریداری کنند.

- خریداران با بودجه‌ی محدود: در HDD کلی ??ضا را می‌شود نسبتا ارزان خرید ولی SSD برای کسانی که دنبال پی‌سی 500 دلاری هستند خیلی گران است.

- هنرهای تصویری: ویرایش‌گران عکس و ??یلم با است??اده‌ی بیش از حدشان از هارد، آن را ??رسوده می‌کنند. تعویض یک HDD با 1 ترابایت ظر??یت، ارزان‌تر از تعویض SSD با 500 گیگابایت ظر??یت است.

- کاربران عمومی: اکثر کاربران نیازی به SSD های گران قیمت ندارند. مگر اینکه توجیه قابل قبولی برای نیاز به سرعت و استحکام بالا داشته باشند.

 

SSD ها:

- کسانی که در محل کار ثابت ندارند: ا??رادی که لپ‌تاپ را بی‌ملاحظه داخل کی??‌شان پرت می‌کنند، حتما که به امنیت بیشتر SSD نیاز دارند. وقتی با عجله لپ‌تاپ را داخل کی?? می‌گذارید که بروید به قرار بعدی‌تان برسید، ممکن است HDD هموز کاملا آرام نگر??ته باشد. کسانی مثل نصّاب‌ها و محققان دانشگاهی که کار?? میدانی?? زیادی دارند نیز شامل این بند می‌شوند.

- تشنگان سرعت: اگر نیاز دارید که کارها در لحظه انجام شوند، برای لانچ شدن سریع اپلیکیشن‌ها و بوت‌های سریع باید بیشتر خرج کنید. اگر ??ضای بیشتری نیاز دارید می‌توانید در کنارش از یک SSD‌ دیگر و یا HDD است??اده کنید. (در ادامه توضیح خواهیم داد)

- هنرهای گرا??یکی و مهندسی: بله می‌دانم که در بالا گ??تم برای این‌ها HDD مناسب است ولی یک SSD ممکن است به این‌ها کمک کند که مثلا سرموقع به جای دوتا س??ارش، پنج س??ارش را تکمیل کنند. این کاربران اصلی‌ترین کاندید درایو‌های دوتایی هستند.

- اهالی موسیقی: اگر موسیقی ضبط می‌کنید، مطمئنا نمی‌خواهید صداهای عجیب هارد درایو مزاحم کارتان باشد. سراغ گزینه‌ی کم سروصداتر بروید.

بحث ما بر سر درایو‌های اینترنال (داخلی) بود ولی همه‌ی این نکات در مورد درایوهای اکسترنال هم صادق است. اکسترنال‌ها در دو سایز عمده موجود هستند. بزرگ برای است??اده‌ی دسکتاپ و کوچک برای است??اده‌ی پ??رتابل (قابل حمل). SSD‌ ها دارند بخش عمده‌ی بازار درایو‌های اکسترنال را به خود اختصاص می‌دهند. تمامی موارد بالا در مورد درایو‌های اکسترنال هم کاربرد دارد. مثلا اگر در است??اده از اکسترنال بی‌احتیاط هستید، گزینه‌ی مناسب برای شما SSD است.

 

درایوهای هیبرید (دورگه) و سیستم‌هایی با درایو دوتایی

تقریبا ه??ت یا هشت سال پیش بود که بعضی تولیدکنندگان هارددرایو همچون سامسونگ و سی‌گیت این نظر را مطرح کردند که اگر چند چیپ?? ??لش را به HDD اضا??ه کنید، نتیجه‌اش می‌شود درایو هیبرید که ??قط با مقداری ا??زایش قیمت، به کارایی SSD هم نزدیک شده است. تمام این‌ها در همان باکس?? معمولی?? HDD جا می‌گیرد به اضا??ه‌ی این که روی‌هم‌ر??ته از توان?? ظر??یتی?? بالای?? HDD هم بهره‌مند می شوید. ??لش مموری برای ??ایل‌هایی که اغلب مورد است??اده قرار می‌گیرند مانند اپلیکیشن‌ها و ??ایل‌های بوت تخصیص می‌یابد در نتیجه سیستم می‌تواند اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر لانچ کند و سریع‌تر بوت شود. کاربر نهایی نمی‌تواند به ??لش مموری دسترسی مستقیم داشته باشد و مثلا ویندوز یا لینوکس را روی چیپ‌های ??لش مموری نصب کند. در عمل درایوهایی مثل Seagate Momentus XT جواب می‌دهند ولی هنوز هم پیچیده‌تر و گران‌تر از هارددرایوهای ساده هستند. این‌ها به‌درد کسانی می‌خورد که هم بوت سریع می‌خواهند و هم ظر??یت بالا. از آنجایی که هیبریدها محصولی بینابینی هستند، نه جایگزین HDD می‌شوند و نه جایگزین SSD .

349991-western-digital-black2-dual-drive%203.jpg

در یک سیستم با درایو دوتایی، سازندگان سیستم یک SSD کوچک را به عنوان درایو اصلی ( C: ) برای سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها نصب می‌کنند و یک درایو بزرگ HDD را برای ذخیره‌سازی ??ایل‌ها در D: یا E: به آن اضا??ه می‌کنند. روی کاغذ خیلی هم خوب است ولی در عمل، تولیدکنندگان SSD را خیلی کوچک می‌کنند. خود ویندوز کلی جا را در درایو اصلی اشغال می‌کند و بعضی برنامه‌ها را هم نمی‌شود روی D: یا E: نصب کرد. ظر??یت‌هایی مثل 20 گیگابایت یا 32 گیگابایت برای درایو اصلی خیلی کم است. برای نمونه مدل Poly i2303 i5-2467M شرکت Polywell یک بوت درایو?? SSD به ظر??یت 20 گیگابایت دارد و ما حتی نتوانستیم تست‌ها را به انجان برسانیم چه برسد به اینکه اپلیکیشنی بر رویش نصب کنیم زیرا وقتی ویندوز 7 را نصب کردیم، دیگر جایی در درایو C: باقی نماند. به نظر ما 80 گیگابایت برای C: خوب است و 120 گیگابایت باشد که عالی‌ست. محدودیت‌های مربوط به کمبود ??ضای ??یزیکی نیز مطرح است. به هر حال باید درون کیس یا شاسی?? پی‌سی جایی برای دو یا بیشتر درایو وجود داشته باشد.

آخر از همه اینکه می‌شود یک SSD‌ و یک HDD‌ را در سیستم‌هایی با تکنولوژی?? Smart Response Tchnology (SRT) شرکت اینتل ترکیب کرد. تکنولوژی SRT از SSD به صورت نامحسوس برای لانچ سریع‌تر اپلیکیشن‌ها و بوت سریع‌تر است??اده می‌کند. مثل درایو هیبرید، SSD توسط کاربر نهایی غیرقابل‌دسترسی است و مثل یک کَش برای ??ایل‌هایی‌عمل می‌کند که سیستم اغلب به آنها نیاز دارد. پس شما ??قط یک درایو می‌بینید نه دو درایو. SRT به SSD های واقعی مثل ????رم ??اکتورهای 2.5 اینچی نیاز دارد. این درایوها بین 8 تا 20 گیگابایت هستند ولی با اینحال باز هم کارایی را به‌شدت ا??زایش می‌دهند. از آنجایی که سیستم عامل مستقیما بر روی SSD نصب نمی‌شود، پس مشکلاتی که در بالا برای درایوهای دوتایی در مورد کمبود جا در درایو C: گ??تیم، در اینجا دیگر صادق نیست. ولی بازهم پی‌سی شما باید جایی برای دو درایو داشته باشد و این باعث می شود بعضی لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌های کوچک نتوانند از این تکنولوژی است??اده کنند. همچنین درایو SSD و مادربوردتان نیز باید از تکنولوژی SRT‌شرکت اینتل پشتیبانی کند. با این‌همه باز هم راه‌حل جالب توجهی است.

هنوز مشخص نیست که آیا SSD جایگزین ذخیره‌سازی معمول مبتنی بر HDD خواهد شد یا نه مخصوصا که ذخیره‌سازی در شبکه‌ی ابری نیز شاید در آینده رقیبی برای هر دو باشد. قیمت SSD در حال کاهش است ولی هنوز آن‌قدر پایین نیامده است که کاربران HDD بخواهند چند ترابایت اطلاعات‌شان را به SSD منتقل کنند. ذخیره‌سازی?? ابری هم رایگان نیست: تا زمانی که بخواهید ذخیره‌سازی شخصی در اینترنت داشته باشید، باید پول پرداخت کنید. ذخیره‌سازی در اینترنت بعضی نگرانی‌ها را از بین می‌برد ولی تا وقتی که در همه‌جا (حتی داخل هواپیما و طبیعت و بیابان و ...) اینترنت وایرلس نباشد، ذخیره‌سازی بر روی درایو‌های متصل به دستگاه کنار گذاشته نخواهد شد. البته تا آن زمان ممکن است چیزهای بهتری اختراع شود. تصورش هم خیلی هیجان‌انگیز است.

 

منبع:المیک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...