رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

5 راه حل برای خنک نگه داشتن کامپیوتر

پست های پیشنهاد شده

1ad37a7195434b5ca8ab997d406453a7.jpg&wmax=800&hmax=533&quality=85&bgcol=FF0000&path=

[h=3]کامپیوترها به سیستم خنک کننده نیاز دارند تا بتوانند گرمای تولید شده توسط اجزای سیستم را از بین ببرند. گرمای بیش از حد (overheating) می تواند به سخت ا??زار کامپیوتر آسیب برساند و یا شرایط پی سی را ناپایدار سازد. درست است که در پی سی های مدرن اگر گرما از حدی بیشتر باشد، سیستم خاموش می‌شود ولی مخصوصا اگر سیستم را خودتان سرهم کرده‌اید یا CPU را اوورکلاک (overclock) کرده‌اید، حتما ??کری به حال گرمای تولید شده بکنید.[/h] Heat Sink

هیت سینک یک سیستم خنک کننده‌ی غیر??عال (passive) است (یعنی نیازی به مصر?? انرژی ندارند) که با پراکنده کردن گرما، اجزا را خنک نگه می‌دارد و به شکل یک قطعه‌ی ??لزی بزرگ است. برای مثال اگر داخل پی سی را نگاه کنید، یک هیت سینک را چسبیده بر روی سی پی یو می‌بینید.

 

cpu%20heat%20sink%20fan.jpg

??قط سی پی یو ها نیستند که هیت سینک دارند، اگر سیستم شما یک کارت گرا??یک جدا دارد، به احتمال قوی GPU شما نیز یک هیت سینک دارد. سایر اجزاء روی مادربرد نیز ممکن است هیت سینک خود را داشته باشند. هیت سینک به قطعه چسبیده است و گرما از قطعه به آن منتقل می‌شود. هیت سینک طوری طراحی شده است که سطح تماس زیادی با هوا داشته باشد تا بتواند گرما را به صورتی کاراتر پراکنده کند و از بین ببرد.

 

ترکیب حرارتی (Thermal Compound)

 

عموما بین سی پی یو ها (یا جی پی یو ها) و هیت سینک، ترکیب گرمایی وجود دارد. نام‌های گوناگونی دارد: سیلیکون، گریس حرارتی، ژل حرارتی، خمیر حرارتی و خمیر هیت سینک. این خمیر را روی سی پی یو می‌ریزند و هیت سینک را روی آن پرس می‌کنند. وجود این ترکیب حرارتی باعث می‌شود هیچ هوایی بین قطعه و هیت سینک وجود نداشته باشد که در نتیجه انتقال گرما از قطعه به هیت سینک به صورت کاراتر و بهتری انجام می‌گیرد. ??قط حواس‌تان باشد که بیشتر نریزید تا روی لبه‌های سی پی یو را نپوشاند.

 

thermal%20compound%20cpu.jpg

بعضی از هیت سینک‌ها یک پد حرارتی زیر خود دارند که کار نصب را آسان‌تر می‌کند ولی در مورد انتقال حرارت به اندازه‌ی خمیر حرارتی موثر نیستند. اگر سیستم معمولی دارید، پد هم جواب می‌دهد ولی اگر سی پی یو را اورکلاک کرده‌اید، پد خیلی ایده‌آل نیست.

این ترکیبات حرارتی پس از مدتی و با گذشت زمان ??اسد می شوند. اگر سی پی یو شما بیش از حد معمول گرما تولید می کند و پس از تمیز کردن ??ن و هیت سینک باز هم تغییری ایجاد نشد، ممکن است نیاز باشد تا مقداری از این ترکیبات است??اده کنید.

 

??ن (Fan)

??ن‌ها هوا را جا به جا می کنند. هوای گرم را از دوروبر قطعه‌ی داغ دور می کنند و درنهایت از کیس پی سی یا لپ تاپ خارج می کنند. ??ن‌ها معمولا ??قط هوای گرم را به خارج می‌??رستند ولی می‌توانید یک سری ??ن تعبیه کنید که هوای سرد را به داخل بمکد و یک سری نیز هوای گرم را به خارج بدمد. ??ن‌ها یک راه‌حل ??عال (active) هستند یعنی برای عملکردشان باید انرژی صر?? شود.

fans%20in%20computer%20case.jpg

یک پی سی معمولی چندین ??ن دارد. ی پی یو هم اغلب یک ??ن دارد. پس روی سی پی یو یک ترکیب حرارتی قرار دارد. روی آن هیت سینک قرار دارد و یک ??ن هم روی هیت سینک است تا مطمئن شویم که هوای داغ دوروبر هیت سینک و سی پی یو نمی ماند. کارت گرا??یکی‌های NVIDIA و AMD نیز اغلب چنین سیستم خنک کننده‌ای دارند.

??ن همچنین در منبع تغذیه سیستم‌های دسکتاپ نیز وجود دارد و هوای گرم را به بیرون می دمد. اگر یک پی سی معمولی و ساده سرهم می‌کنید، که هیچ ولی اگر یک سیستم برای گیمینگ سرهم می کنید، حتما باید به ??کر نحوه‌ی چرخش هوا در داخل کیس باشید.

تجمع گرد و غبار می‌تواند مسیرهای هوایی یا هیت سینک را مسدود کند که باعث تجمیع گرما می‌شود. پس ??راموش نکنید که گهگداری سیستم را تمیز کنید.

 

سیستم خنک کننده با است??اده از آب (Water Cooling)

 

موارد بالا روش‌های رایج و عادی خنک نگه داشتن سیستم بودند که در اکثر پی سی ها یا??ت می‌شود. بعضی نیز با این چیزها راضی نمی‌شوند و سراغ موارد ا??راطی می‌روند.

 

pc%20water%20cooling%20system.jpg

خنک کردن با آب یا مایعات دیگر، در اصل برای کامپیوترهای بزرگ (mainframes) بود. کسانی که عاشق اوورکلاک کردن سی پی یو و گر??تن حداکثر کارایی از آن هستند، این روش را دوست دارند چون بسیار موثرتر از ??ن است.

شامل یک پمپ است که آب خنک را داخل شلنگ‌هایی پمپ می‌کند که به سراسر کیس کشیده شده‌اند. این آب خنک داخل شلنگ‌ها، گرما را جذب می‌کنند و سپس از کیس خارج شده و در رادیاتور گرمای آن گر??ته می‌شود. این روش ??قط برای وقتی است که واقعا با مقدار زیادی از گرما سروکار دارید.

کیت‌های سیستم‌های خنک کننده‌ی آبی به قیمت چند صد دلار در دسترس است و نصب آن نیز سخت نیست. ولی انرژی بیشتری نسبت به روش‌های بالا مصر?? می‌کند و از آن‌ها پیچیده‌تر است. مشکل بزرگ دیگری نیز دارند: اگر یکی از این شلنگ‌ها نشتی پیدا کند و در حالی‌که سیستم روشن است، آب را داخل کیس و بر روی قطعات اسپری کند، ??اجعه رخ خواهد داد.

 

سیستم خنک کننده با است??اده از غوطه‌وری (Immersion Cooling)

 

بسیار کم‌تر از بقیه موارد شایع است و بسیار هم ا??راطی است. در این روش اجزای کامپیوتر همگی داخل یک مایع غوطه‌ور می شوند که هادی گرما است ولی هادی الکتریسیته نیست. برای این منظور از نوع خاصی از روغن است??اده می‌کنند.

قطعات کامپیوتر تولید گرما می‌کنند و این گرما توسط مایعی که آن‌ها را احاطه کرده است جذب می‌شود. مایع بیشتر از هوا در جذب گرما موثرتر است. سطح این مایع با هوا در تماس است و از آنجا گرما را به هوا منتقل می‌کند.

 

oil%20immersion%20cooled%20pc.jpg

تصورش را بکنید که قطعات داخل کیس را باید در نوعی روغن شناور کنید. البته یک کیس هم نیاز دارید که نشتی نداشته باشد. بعضی از خوره‌های کامپیوتر ممکن است از این روش است??اده کنند ولی اصلا رایج نیست. این روش در اصل برای خنک کردن اَبَرکامپیوترها به کار می‌رود.

روش‌های عجیب و غریب دیگری هم برای خنک کردن هست. مثلا روش تغییر ??از (Phase Change) که درواقع مثل یک سردخانه برای پی سی است. ولی هم گران‌تر است و هم انرژی زیادی مصر?? می کند.

هنگام سرهم کردن سیستم، یک هیت سینک و چند ??ن و یک خمیر حرارتی بخرید. اگر هم می‌خواهید اوورکلاک کنید، سراغ سیستم خنک کننده‌ی آبی بروید. باور کنید دلیلی ندارد که بیشتر از آن را امتحان کنید.

 

منبع:المیک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آخری خیلی جالب بود .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...