رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

آموزش کامل ویژوال بیسیک در این تاپیک

پست های پیشنهاد شده

اگر ویژوال بیسک را اجرا کرده باشید در محیط آن با پنجره های مختل??ی روبرو شده اید که مهمترین آنها پنجره ??رم می باشد.

 

پنجره Form

قسمت عمده کار درون پنجره ??رم انجام میشود ، پنجره های پس زمینه ای که کاربران می بینند همان قسمت ??رم می باشد که ما به عنوان یک برنامه نویس در این قسمت طراحی خواهیم کرد.

 

پنجره Project

پنجره پروژه برای سازماندهی اجزای برنامه است یک برنامه تحت ویندوز ممکن است شامل چندین ??ایل باشد قبل از اینکه یک برنامه تحت ویندوز را ترجمه کنید تعداد ??ایل های مرتبط با ویژوال بیسیک ممکن است بسیار زیاد باشند لذا به کمک پنجره پروژه می توانید همه این اجزا را سازماندهی کنید.

 

در درون پنجره پروژه یک نوار ابزار با سه دکمه وجود دارد

 

Code Window پنجره کد را برای کنترل انتخاب شده نمایش می دهد

View Object پنجره ??رم را برای کنترل انتخاب شده نمایش می دهد

Toggle Folders گزینه های درون پنجره پروژه را بصورت گروه درآورده یا از این حالت خارج می کند.

 

اشیای زیر درون پنجره پروژه وجود دارند :

 

(Projects)

یک برنامه ممکن است شامل چند پروژه باشد مثلا" این موضوع هنگام ساخت کنترل های Activex ات??اق می ا??تد. پروژه ها همواره پسوند نام ??ایل vbp دارند.

 

(Forms)

پنجره پروژه ??هرستی از ??رم های پروژه را نمایش می دهد. ??ایل های ??رم همواره پسوند نام ??ایل frm دارند.

 

(Modules)

مدول های پروژه روال های عمومی با قابلیت است??اده مجدد را نگه می دارند. این روال ها از دستورات برنامه نویسی ویژوال بیسیک تشکیل می شوند. به واسطه طبیعت عام مدول می توانید یک مدول را در چند برنامه است??اده کنید. مدول ها همواره پسوند نام ??ایل bas دارند.

 

(Class Modules)

مدول های خاصی که اشیای طراحی شده برای یک پروژه را تعری?? می کنند و همواره پسوند ocx دارند.

 

(User Modules)

اشیای سندی هستند که قسمت هایی از پروژه را توصی?? می کنند و همواره پسوند dob دارند.

 

(Property Pages)

این ص??حات درون پنجره های ??رعی برگه دار وجود دارند. ص??حات خاصیت درون ??ایلی از پروژه ظاثر می شوند و یک کنترل خاص را توصی?? می کنند و همواره پسوند pag دارند.

 

پنجره Properties

 

یکی از مهمترین پنجره ها همین قسمت می باشد که ما توسط آن خواص کنترل هایمان را مشخص می کنیم. هر ??رمی میتواند تعداد زیادی کنترل داشته باشد بعد از اضا??ه کردن یک کنترل کا??ی است روی آن کلیک کنیم تا انتخاب شود و بدین صورت میتوانیم تمام خواص مربوط به آن کنترل را نشان دهیم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نوار ابزار Toolbar

نوار ابزار ویژوال بیسیک زیر نوار منو قرار دارد که شامل چهار نوار ابزار بوده و از طریق گزینه View و انتخاب Toolbarsمیتوان به چهار گزینه آن دست پیدا کرد

 

Debug وقتی از ابزارهای ر??ع اشکال برای ردیابی و اصلاح اشکالات است??اده می کنیم این نوار ابزار ظاهر می شود.

Edit این نوار ابزار برای اصلاح کد ویژوال بیسیک است.

Form Editor این نوار ابزار برای تنظیم کردن اشیاء بر روی ??رم می باشد.

Standard این نوار ابزار پیش ??رض درست زیر نوار منو ظاهر می شود.

 

 

جعبه ابزار Toolbox

پنجره ابزار با نوار ابزار ??رق دارد . جعبه ابزار بصورت مجموعه ای از ابزارها شامل کنترل هایی است که می توانید آنها را روی ??رم قرار دهید.

برای آنکه با کنترلها بهتر آشنا شوید میتوانید موس را بر روی آنها در جعبه ابزار گر??ته تا یک توضیح کوچک برای آنها پدیدار شود.

 

 

پیشوند

 

هر خاصیت یک نام دارد و شما میتوانید با یک خاصیت مشخص در هر لحظه کار کنید و همچنین هر خاصیت یک مقدار دارد که انتساب آن یا از طر?? شما و یا از طر?? ویژوال بیسیک می باشد. مثلا"ویژوال بیسیک به اولین دکمه ای که انتخاب کنید به خاصیت Name آن مقدار Command1 می دهد بنابراین این وظی??ه شما به عنوان یک برنامه نویس است که از نامهای معنادار برای آن است??اده کنیم.

بهتر است نام هر شی را با یک پیشوند سه حر??ی شروع کنیم تا آن شی را توصی?? کرده و با دیدن یک نگاه سرسری بتوانیم نوع آن کنترل را تشخیص دهیم.

ویژوال بیسیک پیشوند های متدوالی را دارد که بهتر است از آنها است??اده کنیم که به شرح ذیل می باشد :

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کنترل های ویژوال بیسیک به سه دسته تقسیم می شوند

1- کنترل های ذاتی : کنترل های استاندارد ویژوال بیسیک می باشند

2- کنترل های اکتیویکس : ??ایلهائی که میتوان به ویژوال بیسیک اضا??ه کرد و دارای پسوند .ocx می باشند.

3- کنترل های ا??زودنی : برنامه های کاربردی مانند ***ل آنها را در اختیار ویژوال بیسیک قرار می دهند.

 

جعبه ابزار مجموعه ایست از کنترلها که میتوان از آنها در برنامه است??اده کرد.

از یک کنترل تا زمانی که آن کنترل در جعبه ابزار نباشد نمیتوان است??اده کرد ( این موضوع در مورد کنترل های اکتیویکس و کنترل های ا??زودنی صدق می کند )

برای این منظور برای اضا??ه کردن یک کنترل جدید به جعبه ابزار به دو صورت زیر عمل میکنیم

1- زدن دکمه های Ctrl و T بر روی کیبرد ( راحت ترین راه )

2- انتخاب گزینه Project و سپس Components از نوار منو

 

کنترل ها دارای خواص مشترک بسیاری هستند وجود این خواص مشترک ناشی از آن است که اکثر آنها دارای اندازه ، مکان ، رنگ و از این قبیل هستند.

خواص یک کنترل را علاوه بر پنجره خواص از طریق کد هم میتوان دستکاری کرد.

 

خواص مشترکی که معمولا" در اکثر کنترل ها بکار میروند به قرار ذیل می باشند

 

Alignment تراز متن کنترل را تعیین می کند

BackColor رنگ زمینه کنترل را تعیین می کند

BorderStyle تعیین می کند که آیا کنترل حاشیه دارد یا نه؟

Caption متنی که روی کنترل دیده خواهد شد

Enabled تعیین می کند که آیا کاربر قادر به کار با کنترل هست یا نه ؟

Font ویژگی های مختل?? ??ونت کنترل را تنظیم می کند

ForeColor رنگ قلم ( پیش زمینه ) کنترل را تعیین می کند

Height ارت??اع کنترل را مشخص می کند بر حسب تیوپ

Left ??اصله لبه چپ کنترل را با پنجره ??رم تعیین می کند بر حسب تیوپ

MousePointer شکل کرسر ماوس را وقتی که روی کنترل است تعیین می کند

Name نام کنترل که در برنامه به آن ارجاع می شود

ToolTipText وقتی کرسر ماوس لحظه ای روی کنترل توق?? کند این متن ظاهر می شود

Top ??اصله لبه بالائی کنترل با پنجره ??رم بر حسب تیوپ

Visible تعیین میکند که آیا کنترل مرئی است یا نامرئی

Width عرض کنترل بر حسب تیوپ

 

 

 

 

Twip یک واحد اندازه گیری مستقل از وضوع مانیتور است و معادل 1440/1 اینچ می باشد.

 

پنجره خواص می تواند به دو طریق خواص یک کنترل را نمایش دهد

1- ال??بائی : ( به صورت حرو?? ال??با )

2- مقوله ای : ( به صورت گروه بندی شده )

 

لازم به ذکر است از آنجا که گزینه Name خیلی مهم می باشد در ویژوال بیسیک دو پرانتز که دو سوی آن قرار گر??ته است تا در حرو?? القبائی در قسمت بالای خواص قرار بگیرد.

 

خواص ??رم

 

بسیاری از خواص ??رم مانند دیگر کنترل هاست و اما ت??اوت آن با سایر کنترل ها در آن است که ??رم خود در پنجره دیگری قرار ندارد پس خواصی نظیر left ، Ritght ، Width و Height نسبت به مانیتور سنجیده می شود.

از دیگر خواص ??رم که از اهمیت زیادی برخورداند به قرار ذیل می باشند

 

BorderStyle : عکس العمل ??رم را در برابر تغییر اندازه می سنجد

ControlBox : آیا ??رم منوی کنترل داشته باشد یا نه ؟

Icon : هنگام حداقل شدن ??رم در میله وظای?? ویندوز

MaxButton : اگر مثبت شود ??رم دارای دکمه حداکثر می شود

MimButton : اگر مثبت شود ??رم دارای دکمه حداقل می شود

Movable : آیا کاربر قادر به جابجا کردن می باشد یا نه ؟

ShowInTaskbar : آیا ??رم در میله وظای?? ویندوز ظاهر شود یا نه ؟

StartupPostion : وضعیت شروع ??رم هنگام ظاهر شدن روی ص??حه مانیتور

WidowState : وضعیت ??رم در ابتدای کار با حالت معمولی ، حداکثر و حداقل

 

 

 

خواص کنترل برچسب

 

کنترل برچسب ( Label ) ??قط برای نمایش متن است. برنامه نویس توسط کد متن برچسب را عوض میکند. اکثر برنامه نویسان برای نشان دادن عناوین و توضیحات لازم از کنترل برچسب است??اده می کنند

برچسب دارای دو خاصیت است که ظاهر متن آن را تحت تاثیر قرار میدهد

خاصیت AutoSize و خاصیت WordWrap

اگر خاصیت AutoSize به True ست شود برچسب آنقدر گسترش می یابد تا تمام متن خود را در یک خط نشان دهد و اگر خاصیت WordWrap برچسب True شود عرض آن ثابت مانده و برچسب برای نمایش متن بطور عمودی گسترش خواهد یا??ت ( این موضوع را لازم است بدانید که برای انیکه خاصیت WordWrap بتواند کار کند AutoSize حتما با به True تنظیم شود.

 

 

خواص کنترل جعبه متن

 

اگر میخواهیم به کاربر اجازه دهیم چیزی را بنویسید میتوانیم از جعبه متن است??اده کنیم

( سعی کنیم حتی الامکان در کنار هر جعبه متن از یک برچسب است??اده کنیم تا توضیحات برای نوشتن در این جعبه متن را به کاربر بدهیم )

خواص مهم جعبه متن عبارتند از :

 

Aligment : تراز جعبه متن راست چین – چپ چین و یا وسط

Locked : اگر مثبت شود کاربر نمیتواند در جعبه متن چیزی بنویسید

Maxlenght : تعداد کاراکترهایی که جعبه متن میتواند بگیرد. ص??ر در این مورد یعنی نامحدود کارکتر

MultiLine : اگر مثبت شود به م??هوم این است که کنترل می تواند بیش از یک خط متن در خود جای دهد

PasswordChar : هنگام ثایپ کارکتری را که در این خاصیت نوشته باشیم تایپ می کند. این گزینه در هنگام نوشتن اسناد محرمانه بکار میرود

ScrollBars : میله های لغزشی عمودی و ا??قی را پدیدار می کند

Text : یکی از پرکاربردترین خواص در مورد جعبه متن که معادل متن موجود در جعبه متن می باشد

 

 

 

خواص دکمه

 

تقریبا" هر برنامه ای احتیاج به جند دکمه ??رمان دارد

خواص مهم دکمه ??رمان عبارتند از :

 

Cancel : عکس العمل کنترل در برابر کنترل اسکیپ

Caption : عنوان روی دکمه ??رمان

Default : عکس العمل کنترل در برابر کنترل اینتر

Picture : به کمک این خاصیت میتوان تصویر گرا??یکی را بر روی دکمه نمایش داد حتما" باید خاصیت استیل به گرا??یکالا تنظیم شود

Style : نوع عنوان دکمه ( متنی - گرا??یکی ) را تعیین می کند

 

 

خواص کنترل تصویر

 

 

در جعبه ابزار دو نوع کنترل تصویر می باشد

1- کنترل تصویر Image ( این کنترل دارای خواص کمتر ولی سبکتری می باشد )

2- جعبه تصویر PictureBox ( این کنترل دارای خواص بیشتر ولی سنگین تری می باشد )

 

یادآور میشویم که از کنترل تصویر Image بیشتر در کارهای عکس است??اده می شود و اگر بخواهیم MultiMedi کار کنیم یعنی مثلا" ??یلم ببینم از PictureBox است??اده می کنیم.

 

بعدا" بیشتر با این 2 کنترل آشنا می شویم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ورود به محيط برنامه

 

اولين كادري كه موقع باز كردن ((ويژوال بيسيك)) مي بينيد كادر زير است.

 

 

 

a1.gif

 

 

شرح عكس:

شماره 1 : شما مي توانيد يك پروژه جديد باز كنيد. يا به لبه دوم برويد و پروژه هاي موجود را ببينيد و انتخاب كنيد يا به لبه سوم برويد و روي پروژه هاي اخير كار كنيد. (دوستان اگر اشتباه گ??تم بگيد تا درست كنم)

 

شماره 2: نوع پروژه اي كه ??علا روي آن كار مي كنيم از نوع استاندارد است و هميشه اين را انتخاب مي كنيم. بعدا كه ماهر شديم مي توانيم از انواع ديگر هم بسازيم.

 

شماره 3: اگر اين را تيك بزنيد ديگر اين كادر را نخواهيد ديد. ولي من دوست دارم هميشه ببينمش.

 

شماره 4 : مي توانيد ((كنسل)) رابزنيد تا پروژه اي باز نشود و در محيط برنامه انتخاب كنيد كه مي خواهيد چه كار كنيد.

 

اجزاي محيط كاري- منظور پنجره هاي آن است

 

نگاهي به محيط كار:

البته محیط برنامه به اندازه دسکتاپ بود. من برای اینکه داخل ??روم جا بشود محیط برنامه را کوچک کردم.

IDE

اين سه حر?? انگليسي مخ???? محيط كار است.

 

 

 

a2.gif

 

 

شرح:

 

شماره 1: جعبه ابزار . بعدا موقع است??اده تك - تك آنها را مي شناسيم . مثلا از جعبه ابزار يك دكمه برمي داريم و روي ??رم خود مي گذاريم ، بعد كارهاي دكمه را تعري?? مي كنيم(يعني كد مي نويسيم). بعدا كامل شرح مي دهيم.

 

شماره 2: پنجره ??رم. اين ??رم را شما رويش كار مي كنيد و وقتي دكمه اجرا را زديد، به شكل يك پنجره ويندوزي قابل رويت است و كاربر(است??اده كننده از برنامه) مي تواند با آن ارتباط برقرار كند.

 

شماره 3: پنجره پروژه. اجزاي پروژه را نشان مي دهد. در شكل مي بينيد كه ??رم 1 اسمش آنجا هست و از آنجا هم قابل كليك و دسترسي است.

 

شماره 4: پنجره پراپرتي. يا ص??ات و مشخصات. چيزهايي كه الان درونش مي بينيد ، ص??ات ??رم 1 است. مثل رنگ ??رم . اندازه ??رم. و ??اصله از بالا و چپ و خيلي چيزاي ديگه.

الان ??رم ، تنها شي است ولي وقتي اجزاي ديگري اضا??ه كنيد(مثل دكمه و جعبه متن و غيره) مي توانيد مشخصات همه را با اين پنجره رديابي و تغيير دهيد. بالاي آن (همان جا كه با ??لش نشان داده شده) محل انتخاب اشياي ديگر است. اگر اشياي ديگر موجود بود مي توانستيم از همين جا آنها را انتخاب كنيم.

 

شماره 5: با گر??تن ??رم و تنظيم آن روي ص??حه مونيتور ??رضي نشان داده شده، مي توانيد محل قرار گيري ??رم در موقع اجرا را تنظيم كنيد.

-------------------

اصلا نيازي نيست ??علا راجع به كاركرد اين قسمتها نگران باشيد. من اصلا نمي خواستم اين تصوير را مطرح كنم . ولي چون همه آموزشها اين طوري شروع مي كنند، شده بود باري براي من. ??قط اسمها را اگر بدانيد بد نيست. چون من بعدا بايد پنجره ها را با اسم هايشان نام ببرم. مثلا بگم از پنجره پراپرتي ، ((??لان ص??ت ??لان شي)) را تغيير بدهيد.

 

 

اجراي برنامه

 

RUN

اجراي برنامه

يك پروژه از نوع ((استاندارد اگزه)) باز كنيد. براي اين كار ، ??قط كا??يه كادر ورود را

OK

كنيد. همان كادري كه در ((پست(مطلب) ورود)) گ??تيم. دو پست بالاتر.

حالا شما يك برنامه داريد كه قابل اجراست و مي خواهيم آنرا اجراكنيم. اين كار بهانه اي است تا بقيه اجزاي محيط كاري را بگوييم و كمي تمرين كنيم.

 

دكمه

PLAY

را بزنيد. (يا از دكمه ((ا?? 5)) است??اده كنيد براي راحتي)

 

 

 

a3.gif a4.gif

 

 

برنامه اجرا مي شود و يك پنجره خالي بر ص??حه خواهيم داشت.

 

 

 

a5.gif

 

 

بايد بتوانيد تشخيص دهيد كه در محيط طراحي هستيد يا محيط اجرا.

يكي از كمك كننده ها اين است كه دكمه هاي اجرا و توق?? را نگاه كنيد.

يا به عنوان (تايتل بالاي ص??حه ) نگاه كنيد. يا هر روشي كه خودتون بلديد و ترجيح مي دهيد.

همچنین

در حالت اجرا خيلي از قسمتهاي محيط كاري ، كم رنگ(يعني غير قابل دسترس) مي شود.

-------------

خروج از حالت اجرا:

يكي اينكه دكمه استاپ را بزنيد كه كنار همان دكمه اجرا بود كه زديد.

دوم اينكه ??رم را با زدن ضربدر گوشه آن ببنديد تا خود به خود به حالت طراحي برگرديد.

سوم هم جوراي ديگه كه خودتان ترجيح مي دهيد.

 

 

 

aa4.gif

 

 

ذخيره برنامه

 

 

ذخیره برنامه - SAVE

 

من یک پروژه باز می کنم. می خواهم آن را در هارد ذخیره کنم. دكمه سيو(ذخيره) را می زنم. عکس زیر:

 

 

 

b1.gif

 

 

 

چون قبلا save نشده کادری باز می شود.عکس زیر:

.

 

 

b2.gif

 

 

 

محیط اولیه ای که باز می شود داخل محل نصب ویژوال بیسیک است و نام اولیه Form1 است.

پیشنهاد می کنم در قسمتی از هارد پوشه ای به نام ((پروژه های وی بی)) بسازید و داخل این پوشه پوشه هایی که هر پوشه نگهدارنده ??ایلهای یک پروژه است.

می توانید هر نامی به ??رم بدهید. من نام saalek_form می دهم.

 

 

بعد كادري مي آيد كه ((پروژه)) را ذخيره مي كند.

 

 

 

b3.gif

 

 

 

((vbp)) احتمالا ميشه ويژوال بيسيك پروجكت . حالا مهم نيست معني اش.

من پوشه ای در قسمتی از هارد ساختم برای پروژه های وی بی و داخلش پوشه ای به نام project1 برای این پروژه که در شکل بالا می بینید بعد ذخیره ??رم حالا ??ایل پروژه هم به طور اتوماتیک می خواهد در همین پوشه ذخیره شود. و باز می بینید نام پایه پروژه Project1 است که من عوض می کنم و با نام saalek_project ذخیره می کنم.

در پوشه خود حالا من دو ??ايل دارم به شكل زير:

 

 

 

b4.gif

 

 

 

كه يكي ??رم است و ديگري پروژه.

 

===============================

 

حالا مي خواهيم برنامه اجرايي را بسازيم. يعني اينكه بدون نياز به باز كردن محيط ويژوال بيسك ، ??ايل ما اجرا شود. چون روي ??ايل ??رم و ??ايل پروژه اگر كليك كنيد به طور اتوماتيك برنامه ويژوال بيسيك باز ميشه.

براي اين كار از منوي ??ايل ، گزينه make saalek_project.exe را انتخاب و کلیک می کنیم. می بینید که نام ??ایل اجرایی می خواهد هم نام پروژه باشد ولی من نامش را عوض می کنم به اسم saalek_exe .

 

 

 

b5.gif

 

 

 

در شكل بالا مي بينيد كه

save project

save project as

هم داريم كه يك راه ديگر براي ذخيره پروژه است.

 

 

 

b6.gif

 

 

 

حالا من در پوشه خود 3 ??ايل دارم.

 

 

 

b7.gif

 

 

 

??ايل saalek_exe وقتي كه كليك بشه(اجرا بشه) ، ديگه ويژوال بيسيك را باز نمي كنه ، يعني بهش نياز نداره. چون همان طور كه از اسمش پيداست ، ((اگزه)) است.

 

 

است??اده از جعبه ابزار

 

 

روش است??اده از جعبه ابزار

 

دو روش براي اين كار وجود داره.

روش اول اينكه بر روي شي مورد نظر 2 ((دابل كليك)) كنيم.

مثلا وقتي روي دكمه دو بار كليك كنيم ،

باعث ميشه كه يك دكمه ، ((در مركز ??رم )) قرار بگيره.

 

 

 

b9_gif.gif

 

 

 

بهتره اسم درستشو بگيم

CommandButton

ماوس را روي تك - تك ابزار هاي جعبه ابزار ببريد تا اسمشونو ياد بگيريد. ولي ??علا لازم نيست.

 

روش دوم اينه كه اول يك كليك روي ابزار مورد نظر مي كنيم تا انتخاب بشه، بعد روي ??رم آن را با كشيدن ماوس ترسيم مي كنيم.

 

 

 

bb1_gif.gif

 

 

 

 

نام آن ((تكست باكس)) است. مثل دكمه(كامند باتم) روي ص??حه آورده مي شود.

 

 

كادر متن يا جعبه متن ، تلاش در جهت ترجمه بوده. ولي خود كلمه معني اش دقيق تر است.

 

 

در شكل آن را نشان داده ايم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ص??ات و مشخصات اشياء

 

مشخصات اشياء

يك ((دكمه)) و يك ((تكست باكس)) روي ص??حه بياوريد. و ((??رم)) هم كه قبلا بود.

روي هر يك از اينها كه كليك بكنيد ، در پنجره پراپرتي ، مشخصات آن شي را نشان مي دهد.

يك راه ديگر هم براي ديدن مشخصات يك شي اين است كه خودمان در پنجره پراپرتي آن را انتخاب كنيم.

 

 

 

bb3.gif

 

 

 

نام شيء

 

نام شيء

در پنجره پراپرتي(ص??ات) با كلمه

name

-------------

در پنجره پراپرتي دو لبه مشاهده مي شود. و ص??ات به دو روش زير هم آورده شده اند. اولي مرتب شده بر حسب حرو?? ال??با و دومي به شكل طبقه بندي خاص.

 

 

bb4.gif

 

 

ولي مي بينيد كه در حالت طبقه بندي ال??بايي ، نام اول آورده شده. در صورتي كه حر?? ((ان)) نبايستي قبل حر?? ((آ)) باشد. اين به خاطر در دسترس بودن و اهميت آن است.

اهميت نام چيست؟ اهميت نام اين است كه مثل دنياي واقعي ، هر شيء را با نامش صدا مي كنند.

 

شما اسمها را هر چه دوست داريد مي توانيد بگذاريد. (البته علايم خاصي ممنوع است ولي اگر با يك حر?? شروع كنيد و با عدد ادامه بدهيد ، مشكلي ندارد.)

ولي توصيه شده كه اسمها با معني باشد. در مثال ما كه 3 شيء بيشتر نداريم ، نيازي به اين كار نيست ولي وقتي مثلا دكمه هاي زيادي داريم بايد اسم دكمه نشاندهنده كار آن باشد.

 

??علا من دكمه را با ((سي 1)) نشان مي دهم(ابتداي نام كامند باتم). و تكست باكس را با ((تي 1)) . زيرا نمي خواهم موقع كدنويسي براي نوشتن اسم شيء ، زياد تايپ كنم. در كد نويسي براي تغيير ص??ات شيء ، اول اسم شي مياد ، بعدش آن ص??ت مورد تغيير . مثلا ??اصله از چپ دكمه سي 1 ، يا متن داخل تكست باكس تي 1

اين طوري

c1.left

t1.text

 

 

تغيير اسامي

 

نامها را تغيير بدهيد.

حالا با است??اده از پنجره پراپرتي اسم 3 شيء را تغيير دهيد.

براي اين كار در محل نوشتن نام كليك كنيد و نام جديد را تايپ كنيد

 

 

 

bb5.gif

 

 

 

بعد تغییر نام در قسمت بالا می بیند که اول نام ابزار یعنی new_name و سپس نوع ابزار یعنی CommandButton آورده شده.

 

 

شروع كد نويسي

 

يك دكمه و يك تكست باكس بر روي ??رم قرار دهيد.

روي دكمه ((دابل كليك)) كنيد. پنجره اي به شكل زير باز مي شود.

 

 

 

bb6.gif

 

 

البته من نام دكمه را قبلش به ((سي 1)) تغيير دادم. اسم دكمه شما جايگزين آن بايد بشه.

حالا در ميان 2 خط آن ، برنامه اي مي نويسيم.

 

 

نقل قول:

Private Sub c1_Click()

نقل قول:

 

t1.Text = "hello"

End Sub

 

 

شما به جاي ((t1 )) ، نام تكست باكس خود را قرار دهيد.

حالا برنامه را اجرا كنيد. يعني دكمه اجرا را بزنيد. در حالت اجرا وقتي دكمه كليك بشه، در كادر تكست باكس مي نويسه

hello

 

 

 

bb7.gif

 

 

ص??ت بعدي : كپشن

 

 

caption

براي تغيير آن هم وارد پنجره پراپرتي شويد. البته مواظب باشيد كه كپشن ??رم را به جاي آن تغيير ندهيد. يعني هميشه حواستان باشد كه ص??ات كدام شي در پنجره نمايش داده شده. اول شي را به درستي انتخاب كنيد ، بعد ص??ات را تغيير دهيد.

 

با اين تغيير برنامه قبلي موقع اجرا اين طور ميشه.

 

 

 

bb8.gif

 

 

 

پاسخ به رويداد ها

 

 

در برنامه اي كه بالا نوشتيم ، دكمه به ((رويداد كليك)) پاسخ مي داد.

ليستي از رويداد هاي ديگر را مي تونيد با ((دابل كليك)) كردن دكمه و است??اده از دكمه بالا و سمت راست كادر باز شده ببينيد.

 

 

 

a1.gif

 

 

يك كارايي ديگر پنجره كد - دكمه هاي پايين

 

 

اول مواد لازم:

دو دكمه و يك تكست باكس

دوم تغييرات بر آنها(آماده سازي)

 

 

names of buttons:

c1 & c2

captions of button

hello & bye

name of textbox

t1

 

 

سوم مخلوط كردن

 

 

Private Sub c1_Click()

t1.Text = "hello"

End Sub

-------------

Private Sub c2_Click()

t1.Text = "bye"

End Sub

-------------

 

 

نتيجه اجرا:

 

 

 

a2.gif

 

 

اما چيزي كه مي خواستم از ذكر برنامه بگم ، يكي از كارايي هاي پنجره كد است. گوشه پايين - سمت چپ كادر ، ((دو دكمه)) است كه وقتي هر كدام را در حالت انتخاب قرار بدهيم ، آنچه به نمايش درميايد ، ??رق مي كند.

در شكل زير من دكمه اول(سلام) را اول دابل كليك كرده ام. و بعد از كليد ديگر است??اده كردم. مي بينيد كه ((كل كدها)) نمايش داده شده.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ي ابزار

 

سومين ابزار ، ((ليبل)) است.

label

انصا??ا ليبل بايد قبل دو ابزار ديگر گ??ته مي شد. چون هم ساده تره و هم كاربردش بيشتره.

محل و شكل آن را در جعبه ابزار مي بينيد:

 

 

 

a5.gif

 

 

است??اده از ليبل

 

روش كاشتن ليبل روي ??رم مثل دو تاي قبلي (دكمه و تكست باكس) است.

من يك ليبل روي ص??حه مياورم و كاپشن(كپشن) آن را به ((به ويژوال بيسيك خوش آمديد)) تغيير مي دهم.

در حالت اجرا اين طور ميشه.

 

 

 

a6.gif

 

 

 

تغيير ص??ات ديگر - تغيير ??ونت

 

 

در ادامه كار بر ليبل بالا، به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.

 

 

 

a7.gif

 

 

كادري باز مي شود كه در زير مي بينيد:

 

 

 

a8.gif

 

 

با تغيير دادن اجزاي كادر ، تغيرات را پيگيري كنيد.

 

 

 

a9.gif

 

 

تغيير ص??ات ديگر - تغيير رنگ بك كالور

 

 

در ادامه كار بر ليبل بالا، به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.

 

 

 

b1.gif

 

 

 

 

b2.gif

 

 

همان طور كه در شكل بالا مي بينيد براي تغيير رنگ دو لبه ((پلت)) و ((سيستم)) وجود دارد. با هر دو كار كنيد. همان طور كه باز در شكل مي بينيد ما رنگ ((بك كالور)) را الان داريم عوض مي كنيم.

 

 

 

b3.gif

 

 

 

تغيير ص??ات ديگر - تغيير رنگ ??وركالور

 

 

باز به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.

 

 

 

b4.gif

 

 

 

b5.gif

 

 

همان طور كه در شكل بالا مي بينيد براي تغيير رنگ دو لبه ((پلت)) و ((سيستم)) وجود دارد. با هر دو كار كنيد. همان طور كه باز در شكل مي بينيد ما رنگ ((??ور كالور)) را الان داريم عوض مي كنيم.

 

 

 

b6.gif

 

 

 

نوشتن يك برنامه ساده

 

 

ابزار لازم:

دو تكست باكس و يك دكمه.

نام گذاري:

 

name's : t1 , t2 , c1

 

 

تغيرات لازم در پنجره پراپرتي:

??ونت و رنگ را هم به دلخواه تغيير بدهيد.

 

t1.text : 0

 

 

t2.text : 0

 

 

c1.caption : transfer

 

 

كد نوشته شده براي دكمه در پاسخ به كليك:

 

Private Sub c1_Click()

 

 

t2.Text = t1.Text

 

 

t1.Text = ""

 

 

End Sub

 

 

 

 

 

b7.gif

 

 

 

كار اين برنامه اين است كه هر عددي در تكست باكس اولي تايپ بشه و دكمه زده بشه، آن عدد

به تكست باكس دومي منتقل ميشه.

 

 

آشنايي بيشتر با پنجره كد

 

 

شكل زير يكي ديگر از راههاي دسترسي به پنجره كد را نشان مي دهد. راه ديگر كه تا بحال است??اده كرده ايم ، عبارت بود از ((دابل كليك)) بر روي اشياء .

 

 

 

c1.gif

 

 

حال مي خواهيم بيشتر با پنجره كد آشنا شويم. در شكل مي بينيد كه در زبانه باز شده ، يك انتخاب جنرال داريم. بعضي كد ها(دستورات) بايستي در قسمت جنرال نوشته شود.

 

 

 

c2.gif

 

 

دكلريشن (تعين متغيرها) اينجا انجام مي شود.

 

در برنامه اي كه بالا نوشتيم و هنوز كامل نشده ، مي خواهيم از اين نكته است??اده كنيم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

جمع کردن اعداد

 

ابزارهاي لازم:

دو ليبل - دو تكست باكس - يك دكمه

نام گذاري:

 

l1 , l2 , t1 , t2 , c1

 

تغييرات در پنجره پراپرتي:

 

l1.caption : write a number

l2.caption : sum=

c1.caption : ADD

t1.text : 0

t2.text : 0

font & color : delkhaah

 

كد نويسي:

 

در قسمت جنرال بنويسيد:

 

Dim sum As Integer

 

اين باعث تعري?? متغير ((سام)) از نوع عدد صحيح مي شود.

 

در قسمت كاركرد دكمه در پاسخ به كليك داريم.

 

 

Private Sub c1_Click()

sum = sum + t1.Text

t1.Text = ""

t2.Text = sum

End Sub

 

در كل طبق عكس زير ميشه:

 

 

 

c3.gif

 

 

به جايي كه موس در عكس
زیر
اشاره مي كند توجه كنيد. وقتي اين دكمه را??شار داده باشيم ، كل كد نمايش داده ميشه. اگر دكمه سمت چپي را است??اده كرده بوديم ، قسمت جنرال مخ??ي بود.

نتيجه اجراي برنامه را در زير مي بينيد:

 

 

c4.gif

 

 

 

نکته :

 

در برنامه ماشين حساب ساده ، نيازي نيست كه كاربر بتواند تكست باكس 2 را دستكاري كند. مي توانيم آن را غير ??عال كنيم. به پنجره پراپرتي برويد و اين ص??ت را براي اين شي ، ??الس كنيد.

 

t2.enabled : false

 

 

 

c6.gif

 

 

نتيجه اجرا به اين شكل است:

 

 

c5.gif

 

 

حالا ديگر ((تكست باكس 2)) كه مجموع را نگهداري مي كند ، قابل دستكاري نيست.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ماشين حساب با ليست باكس

 

ابزار لازم:

همان ابزار هاي ماشين حساب قبلي بعلاوه ليست باكس.

نامگذاري:

l1,l2,t1,t2,c1,ls1

كد نويسي:

 

 

Dim sum As
Long
' be jaaye integer

Dim j As Long

Private Sub Form_Load()

Form1.Caption = "SIMPLE CALCULATOR"

c1.Caption = "Add"

l1.Caption = "write numbers"

l2.Caption = "SUM="

t1.Text = 0

t2.Text = 0

t1.MaxLength = 9
' be jaaye 4

t2.Enabled = False

End Sub

 

Private Sub c1_Click()

j = sum

sum = sum + t1.Text

t2.Text = sum

ls1.AddItem (j & "+" & t1.Text & vbtab & "sum=" & sum)

t1.Text = ""

End Sub

 

خطوط آبي رنگ جديد اضا??ه شده.

 

متغير ((لانگ)) پذيرش بيشتري دارد . در قسمتي كه با رنگ قرمز مشخص شده ، مي بينيد كه به جاي 4 توانسته ايم اجازه دهيم ورودي عددي 9 رقمي باشد.

همچنين به شيوه توضيح نويسي كه با رنگ سبز مشخص شده ، توجه كنيد. اين توضيحات اجرا نمي شود. توضيحات براي خوانايي برنامه لازم است.

 

 

a1.gif

 

 

معر??ی 3 ابزار دیگه

 

 

b3.gif
b2.gif
b1.gif

 

b4.gif

براي اين كه اين 3 ابزار با هم كار مي كنند، بايست آنها را با كد نويسي به هم مربوط كرد.

از بزرگ به كوچك اينها را

a,b,c

بناميد. اول درايو ، بعد دايركتوري ، بعد ??ايل. ، و بعد كد زير را ، به پنجره كد بيا??زاييد.

 

 

Private Sub a_Change()

b.Path = a.Drive

End Sub

 

Private Sub b_Change()

c.Path = b.Path

End Sub

 

 

حالا وقتي درايو را كاربر عوض مي كنه...در ابزار دوم پوشه هاي همان درايو را نشون ميده و وقتي دايركتوري تغيير كنه...??ايلهاي همون دايركتوري در ابزار سوم نمايش داده ميشه.

وقتي روي هر يك از اين ابزارها در پنجره ??رم كليك كنيد ، رويداد چنج باز ميشه، همان طور كه در مورد دكمه رويداد كليك باز ميشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خوب حتما اسم های prn,con,aux,... به گوشتون خورده باشه، برای ساخت ??ایلی با این نام کا??یه بنویسید:

کد PHP:

Mkdir "//./C:\Con"

 

و برای پاک کردن اون:

کد PHP:

Rmdir "//./C:\Con"

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...