رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
newsad

راز یک معمای ادبی پس از 400 سال فاش شد

پست های پیشنهاد شده

صاحب*نظران آثار ویلیام شکسپیر نمایشنامه*نویس مشهور معتقد هستند آخرین اثر او «تو??ان» در اصل موزیکال بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «تو??ان» اولین بار نوامبر سال 1611 روی صحنه ر??ت. 400 سال از آن زمان می*گذرد و بسیاری از جملات این نمایشنامه مثل آهنگ*های روز در حا??ظه*ها مانده*اند.

یکی از صاحب*نظران آثار شکسپیر که کارگردان تئاتر هم هست اخیرا دلیل این مسئله را کش?? کرده: آخرین اثر شکسپیر قرار بوده موزیکال باشد.

متن «تو??ان» مملو از جملات و عبارات آهنگین و شعرگونه است و پیش از این هم متخصصان معتقد بودند این نمایشنامه آهنگین*ترین اثر شکسپیر است.

جاناتان هلمز، مدیرهنری گروه نمایشی جریکو امیدوار است ماه آینده با اجرای این اثر نشان دهد شکسپیر در خلق این نمایشنامه از رابرت جانسن آهنگساز کمک گر??ته و تشویق*هایی که نثار این اثر می*شود باید برای هر دو هنرمند باشد.

هلمز که دو سال وقت صر?? تحقیق کرده و قصد دارد این نمایش را دوباره روی صحنه ببرد، ادعا کرد به مدارکی دست یا??ته که نشان می*دهد جانسن و شکسپیر به یک میزان در خلق «تو??ان» سهم دارند.

هلمز گ??ت: «متخصصان سال*هاست ??کر می*کنند چرا موسیقی نقشی چنین مرکزی در نمایش دارد. من هر وقت نمایشنامه را می*خوانم حس می*کنم جای چیزی خالی است. چیزی در متن نیست و پرداخت شخصیت*ها ناقص است. حتی بسیاری می*گویند این اثر تکمیل نشده است.»

هلمز به ارجاعات موسیقایی هر صحنه اشاره می*کند و آن را دلیلی بر موزیکال بودن نمایشنامه می*خواند. نظریه هلمز از سوی استنلی ولز، یکی از بزرگ*ترین متخصصان آثار شکسپیر تائید شده است.

 

ولز گ??ت: «هنوز مدارک را ندیده*ام، اما این نظریه ممکن است. من خیلی راحت می*توانم قبول کنم که این اثر قرار بوده موزیکال سرگرم*کننده باشد.»

ولز که ویراستار تمامی آثار شکسپیر برای چاپ در انتشارات دانشگاه آکس??ورد است، ا??زود: «موزیکال بودن اثر با شمای کلی آن منطبق است و شکی نیست جانسن حداقل دو تا از ترانه*های نمایش را نوشته است. حتی احتمال اینکه تعداد ترانه*ها بیشتر بوده هم زیاد است.»

نظریه هلمز براساس راهنمای اجرای «تو??ان» است که از قرن*ها پیش برجای مانده و حتی ممکن است این راهنما را خود شکسپیر نوشته باشد.

 

او معتقد است در این اثر شیوه است??اده از موسیقی شبیه شیوه است??اده از موسیقی در ??یلم*های معاصر است و این یک نوآوری بوده است.

هلمز که آثار متعددی روی صحنه برده است و یکی از کارگردان*های مشهور در زمینه اجرای آثار شکسپیر است در خاتمه گ??ت: «امروز است??اده از موسیقی در نمایش امری طبیعی است، اما 400 سال پیش حرکتی انقلابی بود. است??اده از موسیقی روایت و حتی تعداد جملات را تحت تاثیر قرار می*داده. امروز به نظر می*رسد یکی از شخصیت*های نمایش «تو??ان» که همان موسیقی باشد غایب است.»

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...