رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
You

شواهدی از روابط فرهنگی ایران و آسیای میانه در عصر مفرغ

پست های پیشنهاد شده

به گزارش روز دوشنبه اداره کل میراث ??رهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، ‘علی اکبر وحدتی’ گ??ت: این یا??ته ها در جریان کاوشهای اخیر بر روی محوطه باستانی ‘چلو’ حوالی شهر ‘سنخواست’ از توابع شهرستان جاجرم به دست آمده است.

وی ا??زود: ??صل نخست کاوش باستانشناسی در محوطه تپه باستانی چلو مهر ماه امسال با همکاری هیات ایتالیایی و نظارت مستقیم پژوهشگاه سازمان میراث ??رهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد. معاون میراث ??رهنگی اداره کل میراث ??رهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: این محوطه یک استقرارگاه باستانی وسیع در حوالی شهر سنخواست است که نشانه*های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن(هزاره چهارم تا نخست پیش از میلاد) در آن برجای مانده است. وحدتی گ??ت: این محوطه با گستره حدود ۶۰ هکتار در زمره بزرگترین استقرارگاههای پیش از تاریخ در شمال شرق کشور است که ایجاد شش کارگاه کاوش و ۲۸ گمانه تعیین حریم در بخشها*ی محوطه، نتایج ارزشمندی را به بار آورد. وی ا??زود: کاوش در محوطه چلو در دو بخش استقراری و گورستان انجام شد که چشم*انداز جدیدی از باستانشناسی پیش از تاریخ حوزه ‘رود کالشور’ و منطقه شمال شرق کشور را ترسیم کرد. سرپرست تیم مشترک باستانشناسی ایران و ایتالیا در خراسان شمالی اظهار داشت: در منطقه گورستان با وجود ??عالیتهای کشاورزی در دهه* های قبل و تخریب تعدادی از گورها، بر اساس اطلاعات حاصل از کاوش در شش گور می* توان بخشی از آداب تد??ین را بازسازی کرد. وی گ??ت: برنامه باستانشناسی در محوطه چلو با هد?? مطالعه توالی ??رهنگی دوره پیش از تاریخ در منطقه و نیز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه برای ح??اظت و پایش بهتر از آن در برابر ??عالیتهای مخرب انسانی صورت گر??ت. او ا??زود: در گورستان محوطه چلو مرده*ها به پهلوی راست و به حالت خمیده(چمباتمه زده) د??ن شده*اند و هدایای تد??ینی اغلب در بالای سر و کنار پاهای آنها چیده شده و در تمام گورهای کاوش شده یک ظر?? آشپرخانه* ای وجود دارد که در آن بقایای مواد غذایی به چشم می*خورد. وحدتی ادامه داد: نخستین *بار است که یک گورستان مربوط به دوره ??رهنگی مجموعه باستان*شناسی ‘مرو باختر’ در شمالشرق ایران با روش علمی کاوش می*شود و در آن هم اشیا تجملاتی و هم س??ال شاخص این دوره ??رهنگی پیدا شده است. وی گ??ت: کش?? این آثار از محوطه چلو به مطالعه تعاملات ??رهنگی بین ایران و آسیای میانه در اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد کمک شایانی خواهد کرد. او ا??زود: کاوش تیم مشترک در نیمه غربی محوطه چلو یک محدوده ذخیره*سازی آذوقه به مساحت حدود یک هکتار را آشکار ساخت و آثاری از مهر و موم دهانه خمره*ها به دست آمد که به احتمال قوی نشاندهنده یک نظام انبارداری پیشر??ته و کنترل مواد ورودی و خروجی به انبارها است. وی گ??ت: بر اساس اطلاعات حاصل از کاوش، این محدوده ذخیره* سازی در عصر م??رغ قدیم و میانی ??عال بوده است. او ا??زود: بر اساس بررسیهای باستانشناسی این منطقه در دوره* پیش از تاریخ با مناطق آسیای میانه، دشت گرگان و ??لات مرکزی ایران در ارتباط بوده است.

معاون اداره کل میراث ??رهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: محوطه باستانی چلو در مسیر یک شاهراه باستانی قرار گر??ته که در قرون اولیه اسلام نیشابور و گرگان را به هم مرتبط می*کرده و شاید بتوان گ??ت این راه از دوره پیش از تاریخ شکل گر??ته است. وحدتی ا??زود: با ادامه کاوش در این محوطه در سالهای آتی می*توان نقش کلیدی منطقه حاشیه کویر و حوزه کالشور را در تکامل ??رهنگهای پیش از تاریخ شمال شرق ??لات روشن ساخت و به سوالات مهمی در مورد روابط ??رهنگی ایران و آسیای میانه پاسخ داد. سرپرست ایرانی تیم مشترک ایران – ایتالیا در کاوش تپه چلو گ??ت: محوطه باستانی چلو نظر به جایگاه مطالعاتی و اهمیت ??رهنگی *اش در سال ۱۳۸۶ در ??هرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. کاوشگران ایتالیایی و ??رانسوی چهار سال پیش با مطالعه بر روی تپه تاریخی چلو سنخواست، دیرینگی آن را بیش از پنج هزار سال تخمین زده بودند. بخشی از این محوطه تاریخی که در حاشیه مزارع کشاورزی منطقه قرار دارد مدتی پیش توسط برخی از ا??راد محلی مورد تخریب قرار گر??ته و شخم زده شده بود. شهر ‘سنخواست’ مرکز بخشی با همین نام از توابع شهرستان جاجرم واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بجنورد سه هزار و ۲۰۰ ن??ر جمعیت دارد.ک/۱ منبع : ایرانا

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...