رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

ليزر در خدمت پوست

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1766[/ATTACH]

 

 

است??اده از ليزر، از متنوعترين روشهاي درمان براي بيماريها و ناهنجاريهاي پوست و ساختمان عروقي آن است. اگر نوع ليزر براي بيمار به درستي انتخاب شود، بسيار موثر است اما بايد بدانيم که اين کار نوعي کار درماني زيبايي است که بايد از سوي پزشکان ماهر و باتجربه انجام گيرد. بسياري با توجه به ??را رسيدن ??صل سرما و شدت کم آ??تاب ميخواهند از اين روش براي ترميم پوست خود است??اده کنند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

ليزرهاي مت??اوتي براي پوست به كار ميروند. بسته به آنكه چه نوع آن است??اده شود، سلول يا مولكول هد?? در پوست مت??اوت است. نور خارج شده از هر ليزر طول موج مت??اوتي دارد. بنابراين در هر طول موج، اين انرژي جذب ماده خاصي ميشود كه اصطلاحا به آن كرومو??ور گويند. به طور مثال اگر هد?? درمان، برداشتن ضايعات رنگي از جمله لكههاي قهوهاي روي پوست باشد، كرومو??ور آن رنگدانه ملانين است. در گروه ديگري از ليزرها ماده هد?? آب داخل و خارج سلولي است. آب نور را جذب ميكند و تبخير ميشود. بنابراين سلول با از دست دادن رطوبت خود از بين ميرود. در حالي كه سلولهاي مجاور سالم باقي ميمانند. اين خاصيت ليزر (جذب توسط ماده كرومو??ور و يا آب) باعث شده كه ليزر روشي ايدهآل براي از بين بردن بسياري ضايعات پوستي باشد.

موارد است??اده از ليزر در پوست

 

موارد است??اده از ليزر براي مراقبتهاي پوست، زياد است و شامل اين موارد ميشود:

ضايعات مربوط به عروق پوست (مانند ماه گر??تگي، عروق گشاد شده سطحي در صورت و پاها).

اسكارها (شامل لكهاي قرمز، س??يد، قهوهاي و گوشت اضا??ه كه از ضايعات قبلي به جا مانده باشد).

تركهاي پوست، ??رور??تگيهاي ناشي از جوش، چين و چروك و زگيلهاي ويروسي.

ضايعات رنگدانهاي (مانند لكهاي ناشي از آ??تاب، لكهايي كه اصطلاحا «شيرقهوه» ناميده ميشوند، بعضي از خالهاي عمقي پوست).

لكهاي باقيمانده از خراشيدگيها و تصاد??ات و برداشتن موهاي زايد.

با توجه به تعدد بيماريهاي پوستي، لازم است بيمار توسط متخصص معاينه و نوع ضايعه به طور دقيق تشخيص داده شود. سپس پزشك با در نظر گر??تن ميزان كارايي ليزر براي آن بيماري، در مورد انجام ليزر درماني تصميم خواهد گر??ت.

درمان آکنه با ليزر

 

آکنه از شايعترين بيماريهاي پوستي، به ويژه در نوجوانان و جوانان است و بسياري از ا??رادي که به پزشکان پوست و مو مراجعه ميکنند، به علت درمان اين بيماري يا جاي آنهاست. آکنه در برخي موارد مزمن ميشود و ايجاد ا??سردگي و مشکلات رواني ميکند. انواع ليزرهاي غيرلايهبردار و غيرمهاجم براي درمان ضايعات آکنهاي موثرند. در حقيقت، آب موجود در سلول را با ايجاد گرما تبخير ميکند و سلولهاي چربيساز پوست را کوچک و ترشحات چربي آنها را کم ميکند.

ليزرهاي غيرتهاجمي و غير لايهبرداري براي جاي جوش يا اسکار ناشي از آکنه نيز موثر است. ليزرهاي غيرتهاجمي که براي درمان آکنه به کار ميرود، در حدود سه تا پنج جلسه درماني براي بيماران است??اده ميشوند و ??اصله ميان هر جلسه، يک ماه است و هر جلسه نيز 5 تا 20 دقيقه طول ميکشد.

درباره درمان جاي جوش ناشي از آکنه، ليزرهاي غير تهاجمي با تحريک کلاژن سازي زير پوست موجب کاهش آنها ميشود و هيچ لايهاي از روي پوست برداشته نميشود و به همين علت عوارض کمي دارد.

جوانسازي پوست با ليزر

 

پيشر??ت جديدي که در عرصه جوانسازي پوست انجام گر??ته، است??اده از ليزر است که در اين مورد براي برخي بيماران ليزرهاي تهاجمي با خاصيت لايهبرداري خ??ي?? تا متوسط و عميق و براي برخي ديگر ليزرهاي تهاجمي با خاصيت تحريک کلاژن زير پوستي کاربرد دارد. ليزر، آسيب پوستي و جاي آکنه را هم در روند جوانسازي پوست درمان ميکند.

ليزرهاي برنده، لايه سطحي پوست را برميدارد و لايه زيرين آن را گرم ميکند و اين کار موجب توليد بيشتر کلاژن ميشود. پس از ترميم زخم ناشي از سوختگي لايه سطحي پوست، نرمي و تازگي روي پوست باقي ميماند.

ليزرهاي غيربرنده يا غيرتهاجمي يا غير لايهبردار، در سالهاي اخير مورد توجه قرار گر??ته و بسيار محبوب شدهاند چون به زمان بهبود بسيار کمي نياز دارند. نور ليزر غيربرنده از سطح پوست عبور ميکند و لايه زيرين را حرارت ميدهد و به اين ترتيب به پوست اجازه ميدهد تا زخم خود را ترميم و کلاژنسازي کند و پوست جديدي تشکيل شود که تازگي و نشاط و شادابي دارد.

ليزرهاي غيربرنده به علت برنداشتن لايه سطحي پوست، کمتر به پوست آسيب ميزنند، عوارض کمتري دارند و احتمال وجود زخم و ع??ونت در حد ص??ر است. يکي از انواع محبوب ليزرهاي غيربرنده يا غيرتهاجمي از منبع نور مادون قرمز است??اده ميکند که از لايه زيرين پوست عبور ميکند و موجب س??تي و انقباض پوست ميشود و به اين ترتيب شلي و ا??تادگي آن را برطر?? ميکند. درمان با اينگونه ليزرها به چند جلسه درماني نياز دارد و چند ه??ته پس از آخرين جلسه، نتايج درمان مشخص ميشود.

کاربرد جوانسازي پوست با ليزر

 

پزشکان به طور معمول تحت شرايطي، عمل جوانسازي پوست را به کمک ليزر انجام ميدهند که شامل اين موارد است:

ر??ع چروک و خطوط ظري?? صورت به ويژه در لب بالا، گونهها و پيشاني

صا?? و س??تکردن پوست پلک

ر??ع چينهاي پنجه غازي اطرا?? چشم

نرم و شاداب کردن خطوط ضخيم و برجسته پوست

برداشتن لکهاي قهوهاي رنگ و تغيير رنگهاي پوستي

برطر?? و صا??کردن جاي جوشها يا اسکار

ترميم خطوط عمود بر لبها ناشي از سيگارکشيدن

مزاياي جوانسازي پوست با ليزر

بازسازي پوست با ليزر، مزاياي زيادي دارد که از جمله ميتوان به اين موارد اشاره کرد:

بهتربودن نتايج درمان

 

نوعي جراحي نسبتا بدون خونريزي

نوعي جراحي که به دقت کنترل شده است.

يک روش اضا??ه يا جايگزين در مقايسه با روشهاي ديگر جوانسازي پوست

نوعي روش جراحي بيخطر، قابل اعتماد، موثر و ايمن براي بيمارن سرپايي که در همان روز ويزيت در مطب انجامپذير است.

مقدمات درمان با ليزر

 

براساس شرايط بيمار و نوع درمان و نوع ليزري که است??اده ميشود، ممکن است مت??اوت باشند اما به طور معمول کرم بيحسکننده موضعي، آرامبخش و برحسب نياز بيهوشي عمومي تجويز ميشود. زمان لازم براي ليزر برنده تمام صورت يک تا دو ساعت است و به طور کامل به محل و مقدار ضايعه بستگي دارد. پس از ليزر درماني، بهويژه ليزرهاي برنده و تهاجمي تا يک ه??ته پوست با بانداژ جراحي بسته ميشود و کرمهاي چرب و مرطوبکننده براي پانسمان است??اده ميشود. پس از ليزر و بهبود زخم حاصل از آن، دلمه تشکيل ميشود که بايد با رعايت شرايط بهداشتي و ضدع??وني از آن مراقبت کنيم. عوارض ليزرهاي غيرتهاجمي بسيار کم است و چند دقيقه بيشتر طول نميکشد و قرمزي مختصر پس از چند ساعت بهبود مييابد و ميتوان بلا??اصله از آرايش است??اده کرد.

عوارض ليزردرماني

 

با دستگاههاي جديد ليزر و با وجود مهارت و تجربه پزشک، عوارض کمي به علت کار با ليزر مشاهده شده است. اما بايد مطمئن شويد که پزشک تجربه کا??ي دارد و عکسهاي بيماران قبلي او را ببينيد و از چند ن??ر که اين کار را انجام دادهاند، درباره خوشنام بودن پزشک سوال کنيد. هيچ ??ردي غير از پزشک حق است??اده درماني از ليزر را براي ديگران ندارد. در شرايط کنترل نشده، ممکن است سوختگي پوست و ع??ونت ناشي از زخم پيش آيد که کارهاي درماني بعدي را مشکلساز ميکند. درد، خونريزي و تورم ممکن است وجود داشته باشد. اگرچه با روشهاي جديد احتمال آن کم شده است.

داروهاي پيش از عمل از خطر تبخال پس از عمل ليزر پيشگيري ميکند. قرمزي پوست صورت تا چند ه??ته پس از عمل ميماند و حتي تا چند ماه ممکن است طول بکشد. در مجموع، ليزرهاي غيرتهاجمي عوارض کمتري دارند و به همين علت محبوبترند.

ليزرهاي سهگانه

 

سه نوع ليزر براي جوانسازي پوست وجود دارد: دي***يدکربن، اربيوم: يک و اربيوم: يگ با ضربان طولاني.

• ليزر دي***يدکربن در ردههاي جديد خود کمعارضهتر است و اسکار وجاي زخم کمتري بر جاي ميگذارد و بهبود بيمار در مدت حدود دو ماه صورت ميگيرد. نور ليزر دي***يد کربن، برخوردهاي کوتاه اما پرانرژي بر پوست دارد.

• ليزر اربيوم: يک براي جوانسازي پوست ا??رادي که چروک صورت سطحي تا متوسط دارند و يا جاي جوش خ??ي?? سطحي يا تغيير رنگ پوست دارند، م??يد است.

• ليزر اربيوم: يک نوعي ليزر کمعارضه است که براي چين و چروکها و لکهاي دور لب، دور چشم و پشت دستها که پوست نازکتري دارند، ميتوان از آن است??اده کرد. با است??اده از اين نوع ليزر، قرمزي کمتر، عوارض جانبي مانند دود و سوزش و حساسيت کمتر و بهبود سريعتر حاصل ميشود. مدت زمان لازم براي بهبود پس از است??اده از اين ليزر حدود پنج تا ه??ت روز است.

• ليزر اربيوم: يک با ضربان طولاني تاثيري مابين ليزر دي***يد کربن و اربيوم: يک معمولي دارد و چين و چروکها را با خطر کمتر و تاثير بيشتر درمان ميکند و گرماي کمتري هم به پوست ميرساند.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...