رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

وظايف بيني

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1769[/ATTACH]

 

 

بيني، عضوي است که در مرکز صورت قرار دارد و در تناسب قسمت*هاي ديگر صورت نقش مهمي*را اي??ا مي*کند. ضمن اينکه در تعيين هويت ا??راد و زيبايي چهره نيز مطرح است. اما مهم*تر از همه* اينها نقش بيني به عنوان يک عضو عملکردي مهم و حياتي در بدن است. يعني تامين*کننده حيات و سلامت انسان است.

بيني داراي عملکرد و ??يزيولوژي پيچيده*اي است و نقش*هاي مهمي* دارد که از مهم*ترين آنها ايجاد راه هوايي براي ورود ميزان مناسبي از ***يژن جهت رسيدن به با??ت*هاي بدن است. همچنين يکي از مجاري است که بيشترين مقاومت را در برابر جريان هوا دارد يعني کوچک*ترين تغييرات در مجراي تن??سي بيني مقاومت درمقابل عبور هوا را به ميزان قابل ملاحظه*اي بالاتر مي*برد. به عنوان مثال اگر قطر مسير عبور هواي تن??سي از راه بيني به نص?? کاهش پيدا کند، مقاومت راه هوايي 16 برابر مي*شود. اين امر نشان دهنده اهميت تاثير مجراي بيني در تن??س طبيعي است. از طر?? ديگر، بيني يک راه هوايي است با خاصيتي منحصر به ??رد که دايم در حال تغيير است و هيچ*گاه حالت سکون ندارد. در 24 ساعت شبانه روز، مقاومت بيني در برابر جريان هوا دايم تغيير مي*کند، براي مثال با قرار گر??تن در جريان هواي سرد، سرما موجب مي*شود رگ*ها و عروق بيني گشاد و بيني پرخون شده و از ورود هوا به صورت مستقيم جلوگيري مي*کند. اين هوا در داخل بيني گرم شده و پس از آن وارد ريه و مجراي تن??سي مي*شود. در طول روز، عملکرد و حالات بيني تحت تاثيرعوامل هورموني وعصبي تغيير مي*کند، يعني اعصاب سمپاتيک و پاراسمپاتيک روي بيني تاثير مي*گذارند. سيستم سمپاتيک موجب باز شدن راه تن??س و سيستم پاراسمپاتيک موجب بسته شدن آن و ازدياد*ترشحات بيني مي*شود. اين دو کارکرد در مقابل همديگر قرار دارند و تعادل بين اين دو سيستم موجب ايجاد نظم در عبور مناسب جريان هوا مي*شود.

علاوه بر اين، بيني به عنوان اولين سد د??اع در مقابل آلاينده*هاي محيطي مطرح است و نقش بسيار مهمي *در ح??ظ سلامت قسمت*هاي ديگر مجراي تن??سي دارد و به عنوان يک ***** قوي عمل مي*کند. بسياري از ذرات سمي* و مواد خطرناک در بيني به دام مي*ا??تند و از ورود اين مواد آلاينده به سيستم تن??سي جلوگيري مي*شود. همچنين بسياري از ويروس*ها و ميکروب*ها در اين بين به دام ا??تاده و از بين مي*روند. بنابراين بيني نقش مهمي*در د??اع از بدن دارد. مساله ديگر پس از تن??س و د??اع، مساله گرم کردن هوا و تنظيم درجه حرارت آن، به*وسيله مرطوب کردن هوا است که موجب مي*شود در نهايت هوايي گرم، مرطوب و تميز وارد بدن شود. از طر?? ديگر بيني نقش مهمي*در تکلم دارد. از اين رو مشکلات بيني بر تکلم و صداي ا??راد تاثير مي*گذارد. همچنين مرکز بويايي در بيني قرار دارد.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...