رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

غلبه بر بيماري

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1771[/ATTACH]

 

 

آن*قدر درگير روزمرگي*ها و زندگي تکراري*مان شده*ايم که خيلي چيزها را ??راموش کرده*ايم؛ حتي نعمت سلامت*مان را. بي*توجه به سلامت*مان زندگي مي*کنيم تا اين*که ناغا??ل ات??اقي مي*ا??تد و بيمار مي*شويم و تازه يادمان مي*ا??تد از چه نعمت بزرگي غا??ل بوده*ايم. بيماري براي همه آدم*ها و در هر سني ممکن است ات??اق بي??تد و کاري ندارد که تازه ازدواج کرده*ايد، تازه سرکار ر??ته*ايد، بارداريد، دانشگاه قبول شده**ايد، تازه بازنشسته شده*ايد يا ... اما در اين بين، آنهايي مو??ق*اند که بدانند با بيماري*شان بايد چه*طور کنار بيايند و چگونه بايد خودشان را با شرايط تازه*شان و??ق بدهند. خيلي*ها توانسته*اند به چنين مو??قيتي دست پيدا کنند؛ اما چگونه؟!

در شرايطي که بيماري به وجود مي*آيد، اولين مرحله*اي که ??رد با آن مواجه است، تشخيص بيماري است يعني در اين حالت ??رد براي اولين بار متوجه مي*شود که بيمار شده است. ??علا کاري نداريم که بيماري حاد است يا مزمن، مهلک است يا معمولي اما اولين اقدام براي مو??قيت در مواجهه با آن اين است که:

اطلاعات*تان را کامل کنيد

 

اگرچه آدم*ها مت??اوت*اند و بيماري و شرايط زندگي آنها مت??اوت است اما تحقيقات نشان مي*دهد بعد از تشخيص بيماري، اکثر ا??راد واکنش*هاي مشابهي از خود بروز مي*دهند و نيازهاي مشابهي هم پيدا مي*کنند. بهترين اقدام شناسايي هرچه بيشتر بيماري و روش*هاي درمان است. براي اين منظور بايد از منابع علمي معتبر کمک بگيريد. با پزشک*تان م??صل صحبت کنيد. اين کار دو ??ايده دارد: اول اينکه او بهترين منبع اطلاعاتي براي شماست و دوم اينکه برقراري ارتباط خوب با پزشک به شما کمک مي*کند از امور درماني و مراقبتي رضايت بيشتري کسب کنيد. تحقيقات نشان مي*دهد اين کار حتي روي مسايلي مثل علايم و درد هم تاثير مثبت دارد و اعتماد به ن??س شما را در ادامه راه بيشتر مي*کند. در صورتي که اطلاعات کا??ي داشته باشيد مي*توانيد در برنامه* درماني بهترين را انتخاب کرده و همکاري خوبي داشته باشيد.

شتاب*زده تصميم نگيريد

 

در مورد تصميم*گيري*هاي مهم سلامتي ??ورا اقدام نکنيد. بايد مدتي ??کر کرده و مسايل را سبک و سنگين کنيد. وقتي براي اولين بار تشخيص بيماري را مي*شنويد عواط?? و احساساتتان دست*خوش تغييراتي شده و اين حالات ممکن است به شما دست بدهد: ترس، تنهايي، عصبانيت، اضطراب، شرمندگي، سردرگمي، ا??سردگي، نااميدي، انکار، بي*حسي، درگيري شديد ??کري، حالت هراس، ناتواني، غم و اندوه، شوک، استرس و حالت تسکين روحي که درنهايت قبول مي*کنيد مشکلي به وجود آمده و بايد اقدام کرد. اين احساسات کاملا طبيعي و متداول است، به خصوص اگر بيماري جدي و تهديدکننده حيات باشد.

معمولا اين احساسات تصميم*گيري را در مورد درمان و کنترل بيماري سخت مي*کند پس در اين شرايط اوليه اصلا تصميم*گيري نکنيد. با مشورت پزشک مدت زماني مناسب براي ??کر کردن را انتخاب کنيد تا اين حالات تعديل شوند. به اين ترتيب اضطراب و استرس شما کمتر مي*شود. احتمال تشديد ا??سردگي برطر?? شده، کمي با شرايط جديد عادت کرده، احساس مي*کنيد کنترل بيشتري روي اوضاع داشته و در امر درمان نقشي کليدي و موثر اي??ا مي*کنيد.

از حمايت اطرا??يانتان استقبال کنيد

 

شايد در اوايل به دليل ناراحتي دوست داشته باشيد تنهايي ??کر کنيد اما بهتر است هرچه زودتر به دنبال يک سيستم حمايتي بگرديد. مي*توانيد از خانواده، بستگان، دوستان و ا??رادي که بيماري مشابهي دارند کمک بگيريد. تحقيقات نشان داده معمولا گروه همتايان مثل گروه بيماران ديابتي، مبتلا به ام.اس، تالاسمي و... در بالا بردن خلق و روحيه شما بسيار موثر بوده و در تصميم*گيري شما براي درمان بي*نهايت کمک*کننده هستند. به اين موضوع خوب دقت کنيد. گاهي جنبه عاط??ي بيماري به اندازه و حتي بيشتر از خود بيماري اوضاع را سخت و ناراحت مي*کند. به اين ترتيب اگر بدانيد کسي هميشه آماده کمک به شماست همين موضوع آرامتان مي*کند.

اين 6 ن??ر

 

بعضي آدم*ها با مشکلاتي روبه*رو هستند که ??کرش را هم نمي*توانيد بکنيد اما با وجود همين مشکلات جسمي توانسته*اند زندگي مو??قي داشته باشند؛ نمونه*اش همين 6 چهره سرشناسي که زندگي*شان پيش روي شماست:

1 چارلز وودسون و مشکل حرکتي:

يکي از چهره*هاي مشهور ??وتبال آمريکايي، تا 4 سالگي ناچار بود از وسايل کمک حرکتي است??اده کند اما هم تحصيلات دانشگاهي دارد و هم قراردادهاي ??وتبال او در حال حاضر از مرز 52 ميليون دلار در سال مي*گذرد. او مي*گويد: «به ورزش ??وتبال پرداختم تا به خودم و ديگران ثابت کنم حتي با اين مشکل هم مي*توانم مو??ق باشم.»

2 ريچارد دري*??اس و اختلال دوقطبي:

يکي از هنرپيشگان معرو?? آمريکايي است که جايزه آکادميک هم دريا??ت کرده است. او از نوعي اختلال رواني به نام اختلال دو قطبي رنج مي*برد.

3 بتهون و ناشنوايي مطلق:

که يکي از با*اعتماد به ن??س*ترين چهره*هاي هنري تاريخ است، توانسته با وجود ناشنوايي مطلق، بهترين سم??وني*هايش را که بعدها ديگران از آن به عنوان معجزه ياد مي*کردند، خلق کند. در سنين جواني، پدرش او و دو برادرش را با کلي بدهي تنها گذاشت و او مسوول نگهداري از آنها شد. آرزويش همنوازي با موتزارت بود که او هم ??وت کرد اما با وجود اين همه مشکلات او همچنان ايستاد و از بهترين*هاي موسيقي شد.

4 نيوتن و صرع:

يکي از مهم*ترين و مطرح*ترين دانشمندان ??يزيک که به بيماري صرع مبتلا بوده است. آگاتا کريستي و چارلز ديکنز که هر دو از مطرح*ترين نويسندگان دنيا هستند نيز صرع داشتند. جالب است بدانيد خود آل??رد نوبل، شيمي*دان، مهندس و مخترع سوئدي و بنيانگذار جايزه نوبل و ميکل*آنژ، يکي از مشهورترين مجسمه*سازان دنيا هم از صرع رنج مي*برده*اند.

5 باربارا جردن و ام*اس:

زن سياستمداري آمريکايي که چند سال عضو کنگره آمريکا بود، در 37 سالگي به ام*اس مبتلا شد و با وجود مشکل در راه ر??تن که در نهايت به است??اده از صندلي چرخدار منجر شد، ??عاليت سياسي او همچنان ادامه داشت تا جايي که قرار شد مسوول دادگاه عالي آمريکا شود. جان ديديون نويسنده، ژورناليست و رمان*نويس معرو?? آمريکايي هم به ام*اس مبتلا بوده است.

6 پرو??سور هاوکينگ و بيماري حرکتي عصبي:

که 40 سال است با بيماري سخت حرکتي*عصبي درگير است و تمام عمر روي صندلي چرخدار بوده است. او ??يزيکدان معرو??ي است. نمي*تواند راه برود، حر?? بزند، به راحتي ن??س بکشد يا غذا بخورد و حتي در نگه*داشتن سرش با مشکل روبه*رو است. او 51 ساله است، در حالي که در 21 سالگي پزشکان حدس مي*زدند 2 سال ديگر بيشتر زنده نمي*ماند!

کنار آمدن با بيماري*ها

 

کنار آمدن با بيماري*هاي رواني

 

تطابق با بيماري رواني کمي ??راز و نشيب دارد چون ر??تار و ??عاليت*هاي بيمار را هم به سختي درگير مي*کند و به همين دليل گاهي درمان هم سخت*تر مي*شود. علاوه بر راهکارهاي روان* درمانگر و روان*پزشک در مورد هر نوع خاص بيماري رواني، اين نکات هم براي تطابق و غلبه بر بيماري*هاي رواني موثر است:

• زندگي*تان را ساده کنيد. تا حد امکان اجبارات زندگي را حذ?? کنيد و يک برنامه منطقي براي رسيدن به اهدا?? درماني در نظر بگيريد.

• به*طور منظم احساساتي مثل درد روحي، عصبانيت، ترس و غيره را بنويسيد. اين يکي از بهترين روش*هاي خلاصي از عواط?? من??ي است.

• خودتان را ايزوله و منزوي نکنيد. ??عاليت*هاي عادي و روزمره را انجام داده و ارتباط*تان را با سايرين قطع نکنيد.

• به گروه*هاي حمايتي بپيونديد، به خصوص گروه*هايي که بيماري رواني مشابه شما دارند بسيار کمک*تان مي*کنند.

• تصميم*گيري*هاي مهم به زمان مناسب نياز دارند. وقتي در عمق بيماري رواني گر??تاريد تصميمات مهمي نگيريد چون ممکن است اشتباهاتتان جبران*ناپذير باشد.

کنار آمدن با بيماري*هاي مزمن

 

در بيماري*هاي مزمن مثل ديابت، ام*اس، بعضي بيماري*هاي م??صلي و عصبي، بيماري* قلبي و سرطان و غيره اولين واکنشي که تمامي ا??راد بروز مي*دهند احساس شکست و درماندگي است چون اين بيماري*ها طولاني*مدت بوده و گاهي تا آخر عمر با ??رد همراه هستند. کنار آمدن با بيماري سخت*تر مي*شود. در اين راستا راهکارهاي زير موثر است:

• کمک موثر بگيريد و عصباني نشده و خجالت نکشيد. تنها در اين صورت زندگي شما به حالت عادي نزديک مي*شود و به اهدا??تان مي*رسيد.

• ياد بگيريد که چه*طور عصبانيت خود را کنترل کنيد. کمبود انرژي در بيماري مزمن از دلايل اصلي عصبانيت*هاي عود کننده است که خودش انرژي را بيشتر تحليل مي*برد.

• با دنيا، آدم*ها و زندگي در تعامل باشيد و به آنها انرژي مثبت بدهيد. شبکه ارتباطي خود را بيشتر و قوي*تر کنيد.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...