رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

کم*پشتي مو

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1774[/ATTACH]

 

کم*پشتي موهاي سر و ابرو؛ علل و راه*حل

 

 

وقتي پاي پرپشتي موها به ميان مي*آيد خيلي*ها غصه*هايشان يادشان مي*آيد و نمي*دانند از داروهاي عجيب و غريب گر??ته تا کاشتن مو و مصر?? داروها کدام يک را امتحان کنند ولي جالب است بدانيد بسياري از عواملي که هر روز با آن سر و کار داريد نيز مي*توانند باعث کم*پشتي موهاي شما شوند.

محققان مي*گويند مصر?? 20 نخ سيگار در روز، خطر ريزش مو و طاسي را به طرز چشمگيري ا??زايش مي*دهد. پژوهشگران تايواني با بررسي 740 مرد از نژاد آسياي شرقي كه از نظر ژنتيكي از نژاد اروپايي كمتر به طاسي مبتلا مي*شوند، تأثير سيگار را در ريزش مو ارزيابي كردند. بر اساس اين بررسي كه در نشريه آرشيو چاپ شده است، سيگار اين ت??اوت را از بين مي*برد. كشيدن سيگار به يكسري از تظاهرات پوستي نيز منجر مي*شود از جمله پيري و تير*گي پوست، ريزش مو، س??يد شدن مو و.. كه توجه مجامع پزشكي را به خود معطو?? كرده است.

سيگار و موهاي کم*پشت و خ***تري

 

حداقل 94 درصد از مردان دچار درجاتي از پسر??ت خط رويش مو در پيشاني بعد از بلوغ مي*شوند. شايد دوست داشته باشيد بدانيد چگونه سيگار باعث ريزش موها و کم*پشتي آنها مي*شود. اينها مهم*ترين بلاهايي است که سيگار بر سر موها مي*آورند:

• سيگار برمويرگ*هاي ريز تغذيه كننده ??وليكول مو اثر مخرب به جا مي*گذارد و با اثر بر تغذيه مو باعث ريزش آنها مي*شود.

• مواد سمي*سيگار به ماده ژنتيکي ??وليكول مو آسيب مي*رساند و آن را تخريب مي*کند.

• سيگار باعث عدم تعادل آنزيمي *موثر در بازسازي با??ت مو شده و بر روند رشد مو اثر مخرب به جا مي*گذارد.

• سيگار باعث توليد راديکال*هاي آزاد مي*شود که راديكال*هاي آزاد اكسيژن در ايجاد التهاب ناحيه اطرا?? ??وليكول مو موثر هستند.

• سيگار ??عاليت آنزيمي* هورموني را بر هم مي*زند و باعث کاهش توليد استروژن مي*شود.

علل ريزش مو و کم*پشتي موها

 

موهاي سر انسان به دو دسته موهاي مقاوم و غير مقاوم تقسيم*بندي مي*شوند.

موهاي غير مقاوم كه اكثرا در سطح جلو و ??وقاني و مياني سر قرار دارد به دليل داشتن گيرنده حساس به تستوسترون تحت تاثير تغييرات اين هورمون قرار مي*گيرند و به خصوص بعد از سن بلوغ كه ميزان اين هورمون در خون ا??زايش مي*يابد عموما ريزش مو آغاز مي*گردد.

موهاي مقاوم كه معمولا در پشت و اطرا?? سر قرار دارند ??اقد اين گيرنده بوده و تحت تاثير هورمون مردانه قرار نمي*گيرند. به همين دليل است كه اين موها هيچ وقت نريخته واز آن به عنوان ناحيه دهنده در عمل جراحي پيوند مو است??اده مي*شوند.

• علت ريزش و کم*پشتي مو در آقايان: در ريزش موي سر در آقايان دو عامل ژنتيك و هورموني دخيل*اند. در بيش از 95 درصد موارد علت ريزش موي سر در آقايان هورموني مي*باشد و عوامل ديگري نظير شيمي*درماني، راديوتراپي، بيماري*هاي خود ايمن و التهابي، تيروييد و... ممكن است در درصد كمي* از موارد علت بيماري باشد.

• علت ريزش و کم*پشتي مو در خانم*ها: در دهه گذشته تكنيك*هاي پيوند مو چنان پيشر??ت نموده*اند كه قادرند اكثر بيماري*هاي ريزشي مو در خانم*ها را درمان نمايند. قبلا خانم*ها ??كر مي*كردند به هيچ عنوان كانديد عمل جراحي نيستند ولي امروزه به راحتي در اكثر موارد تحت عمل جراحي قرار مي*گيرند.

ريزش مو در خانم*ها بيشتر تحت تاثير مسايل ژنتيك بوده و اختلالات هورموني نيز به اين امر كمك مي*كند. علل خاص ديگري مانند اختلالات هورمون*هاي قاعدگي، استرس و هيجانات مي*توانند به شدت ريزش بي??زايند.

با کم*پشتي موها چه کنيد؟

 

منطقي*ترين کار در درمان اين بيماري مشاوره با يک متخصص پوست و مو مي*باشد. پزشک متخصص با بررسي تاريخچه پزشکي بيمار، معاينه سر و انجام بعضي از آزمايش*هاي خوني براي بررسي وضعيت هورمون*ها و تشخيص بيماري*هاي داخلي که باعث ريزش غير طبيعي مو مي*شوند مي*تواند علت دقيق ريزش مو را تشخيص دهد. اگر علت ريزش مو بيماري*هاي داخلي مثل ديابت، اختلالات تيروييد، تخمدان پلي*کيستيک، بيماري*هاي خودايمني، کم خوني و... باشد کنترل دقيق بيماري مي*تواند ريزش مو را کنترل کند.

 

کم*پشتي ابروها و 4 راه*حل آن

 

در مواردي *كه بيماري سيستميك يا موضعي وجود داشته باشد، بايد تحت درمان مناسب قرار بگيريد و در صورت كنترل مشكل داخلي، با است??اده از جراحي پيوند ابرو امكان ترميم وجود دارد.

در مواردي *كه علت ريزش ابرو بيماري*هاي روان*پزشكي از جمله تريكوتيلومانيا (عادت به کندن موها) باشد، ??رد بايد تحت درمان مناسب قرار بگيرد چرا كه در صورت عمل جراحي يا مصر?? دارو كندن مجدد آن امكان دارد.

در صورتي كه علت ريزش ابرو، اسكار جراحي، تروما يا سوختگي باشد با است??اده از جراحي پيوند ابرو قابل ترميم مي*باشد.

بعضي پزشكان از ماينوكسيديل موضعي در درمان ريزش ابرو است??اده مي*كنند كه در مواردي مي*تواند در كاهش ريزش ابرو م??يد باشد.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...