رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

اهداي خون

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1246[/ATTACH]

 

از درد ناچيز وارد شدن سوزن به دست که بگذريم، ديدن خوني که از بدن بيرون مي آيد براي خيلي ها احساس چندان خوشايندي را به دنبال ندارد.

اما گاهي وظي??ه ي انساني به ما حکم مي کند که براي کمک به هم نوعان خود، خون اهدا کنيم. نکات زير به شما کمک مي کند تا در راه رسيدن به اين حس خوب معنوي با کمترين مشکل و هراسي روبه رو شويد.

قبل از اهداي خون مقدار زيادي آب بنوشيد

 

گاهي پس از خون دادن، ??رد احساس سرگيجه و ضع?? مي کند، حتي برخي ا??راد مدت کوتاهي از هوش مي روند. علت اصلي اين پديده ا??ت ??شار خون است. اگر، هم شب قبل و هم صبح قبل از اهداي خون مقدار زيادي آب بنوشيد، چنين مشکلي پيش نخواهد آمد. به ياد داشته باشيد که نوشيدني هاي کا??ئين دار مثل چاي و قهوه باعث بيرون راندن آب از بدن مي شوند، پس نوشيدن آن ها قبل از خون دادن کار درستي نيست.

خوردن صبحانه کامل را ??راموش نکنيد

 

اين کار از ا??ت قند خون جلوگيري مي کند؛ در نتيجه احساس سبکي سر و ضع?? بدن به وجود نمي آيد. البته بهتر است صبحانه را مدتي قبل از مراجعه به پايگاه اهداي خون خورده باشيد، چون اگر ??اصله خوردن صبحانه و خون دادن کم باشد، احساس تهوع شديدي ايجاد مي شود.

به ??اصله ي 24 ساعت قبل از اهداي خون غذاهاي چرب نخوريد

 

وقتي شما خون خود را اهدا مي کنيد، سازمان انتقال خون آزمايش هايي روي آن انجام مي دهد. در صورتي که جواب اين تست ها قابل قبول باشد، خون شما تبديل به ??رآورده هاي متععدي مي شود و در اختيار نيازمندان قرار مي گيرد. اگر ميزان چربي موجود در خون، خيلي بيشتر از حد طبيعي باشد، انجام اين آزمايش ها مختل مي شود و نهايتاً چاره يي نمي ماند جز اين که خون شما دور ريخته شود.

غذاهاي سرشار از آهن بهترين رژيم غذايي براي شما هستند

 

اس??ناج، تخم مرغ و گوشت قرمز منابع اصلي آهن محسوب مي شوند. اگر اين مواد را از دو ه??ته قبل از اهداي خون وارد رژيم غذايي خود کنيد، سطح آهن خون شما به حد قابل قبولي مي رسد. در اين صورت، هم خون دادن براي شما آسان تر است و هم خوني که مي دهيد پراست??اده تر خواهد بود. به ياد داشته باشيد که هميشه مصر?? ويتامين c جذب آهن را بيشتر مي کند. پس بهتر است از سبزيجات و ميوه هم در رژيم غذايي روزانه ي خود است??اده کنيد.

استرس و اضطراب مي تواند باعث ا??ت ??شار خون شود

 

بهتر است قبل از شروع خون گيري ن??س عميقي بکشيد و با کسي که قرار است خون گيري را انجام دهد، شروع به حر?? زدن کنيد. مي توانيد در زمان خون دادن آدامس بجويد، آواز بخوانيد، تلويزيون تماشا کنيد يا هر کار ديگري را که باعث آرام شدن شما مي شود، انجام دهيد.

پس از اهداي خون نبايد به سرعت از جاي خود بلند شويد

 

وقتي خون گيري از شما به پايان مي رسد، بايد مدتي همچنان دراز کشيده باقي بمانيد. سپس مي توانيد بنشينيد و مقداري آب ميوه همراه يک خوراکي شيرين بخوريد. اين کار باعث مي شود حجم مايع از دست ر??ته جبران شود و قند خون شما هم ا??ت نکند.

تا چند ساعت بعد از اهداي خون رانندگي نکنيد

 

خون دادن کار خطرناک و وحشتناکي نيست، اما ممکن است تا چند ساعت بعد باعث احساس سبکي سر و ضع?? بدن شود. بنابراين بهتر است پس از اهداي خون رانندگي نکنيد.

چند ساعت پس از اهداي خون غذاي پر پروتئين بخوريد

 

گوشت قرمز يا مرغ همراه سبزيجات بهترين غذايي است که مي توانيد پس از خون دادن بخوريد. البته بايد مقادير زيادي مايعات، بخصوص آب هم بنوشيد. چنين رژيم غذايي به بدن شما کمک مي کند خون از دست ر??ته را سريع تر جبران کند.

پس از اهداي خون تا پايان روز، کارهاي سنگين انجام ندهيد

 

اگر شغل شما طوري است که بايد ??عاليت بدني شديدي انجام بدهيد، بهتر است روزي که قصد اهداي خون داريد مرخصي بگيريد يا اين کار را به روزهاي تعطيل موکول کنيد. در ضمن در اين روز بايد از انجام ورزش هاي سنگين هم خودداري کرد. چون ??عاليت شديد باعث مي شود سياهرگي که خون گيري از طريق آن انجام شده، دوباره باز شود و خون ريزي زيرپوستي ات??اق بي??تد که بسيار دردناک است. اما اگر به بدن خود شانزده تا 24 ساعت وقت بدهيد، اين رگ خود به خود بسته شده و به حالت طبيعي بازمي گردد.

اگر شرايط زير را داريد، بهتر است از خون دادن منصر?? شويد:

 

-اگر وزن شما کمتر از پنجاه کيلوگرم است، نبايد خون بدهيد. اين کار باعث مي شود بدن شما به طور نامناسبي واکنش نشان بدهد.

-اگر سن شما زير هجده سال است، مجاز به اهداي خون نيستيد. البته گاهي در شرايطي خاص ا??راد شانزده تا هجده ساله هم مي توانند با نظر پزشک و اجازه ي والدين، خون اهدا کنند. قبل از اهداي خون ??رم مربوط به سازمان انتقال خون را صادقانه پر کنيد.

-اگر اخيراً ??عاليت پرخطري داشته ايد که مي تواند باعث آلودگي خون شما شده باشد، آن را در ??رم هاي پرسش نامه منعکس کنيد. مطمئن باشيد که کارکنان بخش خون گيري، ا??راد حر??ه اي و دوره ديده اي هستند و خواندن تجربه هاي شخصي شما بخشي از کار آن هاست و باعث شرمساري تان نخواهد شد.

-گاهي اوقات ا??راد به صورت دسته جمعي و در يک اقدام نمادين براي اهداي خون مراجعه مي کنند. اگر شما موارد بالا را داريد، لط??اً در رودربايستي گير نکنيد! بهترين بهانه اين است که بگوييد کم خوني ??قر آهن داريد و از همراهي با دوستان تان خودداري کنيد. مي توانيد پر??شاري خون يا ??شار خون پايين را هم به عنوان بهانه يي براي انصرا?? خود اعلام کنيد.

-خون دادن راهي براي چکاپ کامل نيست، بهتر است براي اطلاع از سلامت خود به يک آزمايشگاه مراجعه کنيد، نه مرکز اهداي خون! اگر براي دريا??ت نتايج آزمايش نمونه ي خون اهدايي خود اصرار بورزيد، طبق دستورالعمل جهاني سازمان انتقال خون، شما ??ردي مشکوک تلقي شده و خون اهدا شده شما را دور خواهند ريخت!

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...