رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
amuzeshtak

آشنایی با تصاویر hdri

پست های پیشنهاد شده

اگرچه در گ??تار اکثر زمانها ??کر میکنیم به نصاویر 360 درجه HDRI یا HDR میگوییم ولی این درست نیست.ممکنه تصویری 360 درجه باشه ولی HDRI نباشه !!!

 

کلمه HDR یا HDRI از حرو?? اول این کلمات به وجود میاد :

 

High Dynamic Range Image

که نیاز به توضیح داره.

به صورت عادی کلیه تصاویری که عکس میگیریم یا در کامپیوتر میسازیم ، پیکسل های ان از لحاظ رنگ در بازه بین 0 تا 1 (یا 0 تا 255 ) قرار دارند.

یعنی اگر مثلا جایی در تصویر دارای رنگ س??ید خالص باشه سه رنگ اصلی ان دارای عدد های 1 1 1 میباشد.

بنابراین اگر در وسط ظهر از شخصی عکس بگیریم که لباس س??ید پوشیده و خورشید هم در قاب عکس قرار داشته باشه ، وقتی اون عکس را در کامپیوتر میبریم ، عدد های رنگی لباس شخص با دایره خورشید یکیه ! چون هر دو س??ید هستند و هر دو عددشون هست 1 1 1

 

این در حالیه که در دنیای واقعی این چنین نیست و اگرچه ممکنه دو چیز س??ید به نظر بیاد ، ولی س??یدی خورشید ممکنه هزاران برابر بیشتر از س??یدی لباس باشه !

بنا بر این توصی?? ، تصاویر HDRI بر خلا?? تصاویر معمولی قادر هستند بازه بسیار بیشتری از رنگ ها را در خود ذخیره کنند ، به طوری که اگر همان عکس را به صورت HDRI بگیرید ، وقتی در ??توشاپ عدد رنگی لباس را با خورشید مقابسه کنید ، متوجه میشوید که مثلا رنگ لباس برابره با 1 1 1 و رنگ خورشید یا انعکاس ان روی اشیا برابره با 20 20 20.

 

در این صورت چون رنگ ها به اصطلاح Clamp نمیشوند ، وقتی در ??توشاپ brightness تصویر را خیلی کم کنید ، متوجه میشوید که میشه کاری کرد که ??قط دایره خورشید باقی بمانه ولی بقیه تصویر سیاه بشه !

بالعکس اگر عکسی از بیرون یک خانه به صورت HDRI بگیرید که داخل خانه را نشون میده ، به صورت عادی ممکته داخل خانه سیاه و تاریک دیده بشه ، ولی وقتی brightness تصویر را زیاد کنید ، متوجه میشوید کم کم اشیا داخل خانه از دل تاریکی نمایان میشوند ، چون اطلاعت رنگ ها در تاریکی همه روی عدد ص??ر clamp و محدود نمیشوند و اعداد رنگی بسیار بسیار ناچیز برای پیکسل های داخل تاریکی ذخیره میشوند. (مانند عکس بالا)

 

??واید HDRI

 

خوب با توجه به این تعاری?? میتونیم بگیم که یکی از بیشترین کاربرد های انها در برنامه های سه بعدی برای اعمال نور پردازی میباشد ، به همان دلیل که اطلاعت رنگی منابع نور مثل خورشید کامل ذخیره میشوند ، بنابراین موتور های رندر به راحتی میتوانند منابع نور را تشخیص دهند و از انها به عنوان عامل نورپردازی است??اده کنند.

به همین دلیله که اكثر تصاویر 360 درجه را HDRI تشکیل میدهند.

اما ممکنه تصاویر 360 درجه ای هم باشه که HDRI نباشه !

معمولا از این تصاویر زمانی است??اده میکنند که اون تصویر قرار نیست برای نور پردازی است??اده بشود و ??قط به عنوان انعکاس است??اده میشوند.

 

کاربرد دیگر

 

 

ما میتونیم در مرحله رندر ??ریم های خود ره به صورت HDRI رندر کنیم تا اطلاعات رنگ و نور کامل ذخیره بشود.

در این حالت نرم ا??زارهی کامپوزیت مثل nuke خیلی بهتر میتونه ت??اوت بین تاریکی و روشنی رو تشخیص بده و اعمال بسیاری از ا??کت ها نظير glow خیلی دقیق تر ات??اق میو??ته ، در مراحل color correction و color grading همه به دلیل برخورداری از طی?? وسیع تر نور ، این عملیات خیلی بهتر ات??اق میو??ته.

 

در دنیای امروز جلوه های ويژه شاید نشه پروژه ای رو نام برد که نصاویر خود را به صورت HDRI رندر نکنند !

 

==== در چه ??رمت هایی میشه اطلاعات HDRI را ذخیره کرد ?

 

 

به طور کل هر ??رمتی که توانایی ذخیره اطلاعات 32 bit را داشته باشه ، میتونه این اطلاعات را ذخیره کنه ، معرو??ترین این ??رمت ها ??رمت exr یا OpenExr میباشد ولی به جز ان ??رمت های دیگری هم نظير tiff , iff , hdr, pic , dtex ,و غیره وجود دارند.

 

=== نحوه عکسبرداری به صورت HDRI

 

 

اگرچه ساخت این تصاویر در کامپیوتر در مرحله رندر اسان است ، ولی برای عکسبرداری باید یکسری مراحل اضا??ه انجام داد. معمولا از یک سوژه با چندین exposure مختل?? عکس میگیرند تا بتونند اطلاعات دقیقی از تاریک ترین حالت لنز تا روشن ترین حالت لنز در اختیار داشته باشند ، سپس با روی هم قرار دادن یا جمع کردن این تصاویر روی هم تصاویر HDRI بدست میاد.

 

==== محدودیت های این تصاویر

 

 

شاید تنها محدودیت این تصاویر حجم بالای ??ایل انها باشد ، دلیل ان هم این است که این تصاویر باید اطلاعات خیلی بیشتری از رنگ و نور را در خود ذخیره کنند ، اما مثلا یک ??ایل jpg معمولی ??قط لازمه اطلاعات رنگ را در بازه 0 تا 1 ( یا 0 تا 255 ) ذخیره کنه .

 

همچنین با توجه به بالابودن حجم ??ایل های ان کمی رم سیستم بیشتر است??اده میشه و به موجب ان عملیات کامپوزیت کمی کندتر میشه.

 

 

 

 

 

 

 

===== نتیجه گیری

 

 

تصاویر HDRI به تصاویری گ??ته میشود که اطلاعات رنگ و نور در بازه بیشتر از 0 تا 1 ذخیره میشه که به موجب ان میتوان بین منابع نور و سایر اشیا روشن و براق و همچنین س??ید ت??اوت قائل شد. همچنین در این تصاویر معمولا تاریکی محض وجود ندارند.

از این تصاویر معمولا در مرحله رندر برای ساخت منابع نور واقعی و همچنی در مرحله کامپوزیت است??اده میشود.

تنها ??رمت های خاصی توانایی ذخیره این تصاویر را دارند که مهمترین انها exr میباشد.

معمولا بیشتر تصاویر 360 را به صورت HDRI میسازند تا بتوان از انها برای ساخت منابع نور در نرم ا??زار است??اده کرد.

 

 

amuzeshtak.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...