رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی

Feisal

عضو
  • تعداد ارسال ها

    195
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

تمامی مطالب نوشته شده توسط Feisal

  1. ممنون از اطلاع رسانی شما ... لینک مورد نظر اصلاح شد ... مو??ق باشید ...
  2. APK Fetcherیک برنامه بسیار کاربردی در زمینه استخراج و ارسال ??ایلهای نصب شده بر روی گوشی می باشد. در واقع شما با کمک این برنامه قادر خواهید بود تا تمامی برنامه هایی را که بر روی آندروید خود نصب کرده اید و ??ایل اصلی آن را ندارید استخراج کنید و آنها را بصورت ??ایل نصبی APK بر روی گوشی ذخیره کنید و در مواقع نیاز از آنها است??اده کنید. همچنین شما می توانید ??ایلهای نصب شده را تنها با یک کلیک از طریق بلوتوپ, ایمیل و سایر نزم ا??زارهای اشتراک گذاری برای دوستان خود ارسال کنید. کا??یست در این نرم ا??زار بر روی ??ایلهای نصب شده کلیک کرده و آنها را ارسال و یا بصورت APK ذخیره کنید. 1: ابتدا برنامه را دانلود و سپس بر روی گوشی خود نصب کنید. دانلود APK Fetcher 1.0.0.2 با لینک مستقیم 2: پس از نصب و اجرای برنامه با تصویر زیر مواجه خواهید شد و تمامی برنامه های نصب شده بر روی گوشی شما نمایش داده می شود. 3: با یک کلیک بر روی برنامه مورد نظر با تصویر زیر مواجه خواهید شد و از آنجا می توانید برنامه را از طریق بلوتوث و یا سایر برنامه های دیگر برای دوستانتان ارسال کنید. 4: اگر مایل باشید که یک ??ایل اصلی (APK) بر روی گوشی خود داشته باشید کا??یست تا برنامه مورد نظرتان را از توی لیست چند ثانیه نگهدارید تا با تصویر زیر مواجه شوید و با ??شردن کلید YES ??ایل را در مسیر مورد نظر ذخیره کنید. 5: اگر مایل به تغییر مسیر ذخیره ??ایلها هستید می توانید می توانید با ??شردن کلید Setting و وارد شدن به ص??حه مورد نظر که در پایین مشاهده می کنید مسیر ??ایلها را تغییر دهید.
  3. عنوان مقاله : دستورالعمل آدیت محصول به روش SQFE قالب بندی : word 2003, PDF قیمت : رایگان شرح مختصر : آدیت محصول ، اثر بخشی تضمین کی??یت را از طریق آزمایش تعدادی محصول یا قطعه ارزیابی و قابلیت کی??یت را بر اساس کی??یت محصول تصدیق می نماید . بدین ترتیب تطابق محصول با مشخصه های ارائه شده یا توا??ق شده بین مشتری و تأمین کننده بررسی می شود . هد?? اصلی ارزیابی ، تعیین میزان انحر?? مشخصات می باشد ، که به مقدار هد?? تعیین شده ، اهمیت ??نی مشخصه ، درجه تأثیر انحرا?? بر ??رایند بعد و عکس العمل مشتری بستگی دارد . آدیت محصول بر روی خواص محصول در شرایط جدید (محصول تازه تولید شده) انجام می گیرد ، نه محصولی که مدت طولانی از است??اده آن گذشته باشد . ضمناً نمی توان آدیت محصول را بعنوان جایگزینی برای بازرسی های حین ??رایند تولید تلقی نمود. معیارهای تصمیم گیری زیر می توانند برای بکارگیری آدیت محصول در شرکت م??ید باشند : - کنترل انطباق نتایج با اطلاعات ورودی - تصدیق یکنواختی تولید - تشخیص انحرا??ات ، تغییرات و روندها - کش?? خطر یا ریسک های بالقوه - نشان دادن عکس العمل مشتری - کمک به تعیین وضعیت کی??ی محصول با توجه به انتظارت و نیازمندیهای مشتری - واکنش سریع نسبت به مسائل و مشکلات - کنترل اثربخشی اندازه های گر??ته شده - نیازمندیهای قانونی
  4. عنوان پروژه : کنترل موجودی انبار شرکت گروه ماشین های اداری قالب بندی : word 2003 قیمت : رایگان شرح مختصر : امروزه یکی از مشکلات مهم در مؤسسات صنعتی و بازرگانی ، عدم وجود طراحان و مدیران و گردانندگان انبارهاست . تعداد محدودی از مؤسسات تولیدی هستند که کمو بیش به اهمیت کنترل مواد و کالاها است??اده از سیستم های کنترل موجودی انبار بعنوان ابزاری مدیریتی واق??ند و اقداماتی جهت برقراری آن نموده اند و بقیه ??اقد سیستم صحیح انبارداری می باشند . اینگونه مؤسسات بعلت عدم دسترسی به اطلاعات درست و به موقع از موجودیها و میزان و نوع آنها قادر به تهیه وتدارک موجودیهای موردنیاز ، به موقع و با صر??ه کامل و مسلم است که دچار مشکلاتی در این زمینه اند و در جستجوی متخصصین انبارداری نیز غالباً به ا??راد بدون آمادگی و معلومات برخورد می نمایند و چون تکامل صنعت بدون کاربرد روشهای نوین و ??نون پیشر??ته عملی نخواهد بود ، لزوم این ا??راد مطلع و حر??ه ای هر چه بیشتر از پیش مشهود می‌شود و هد?? ما نیز در این مجموعه ارائه مطالبی نسبتاً جامع در خصوص سیستم ها و مدل های انبارداری و برنامه ریزی کنترل موجودی انبارهاست . لذا سعی شده تا از مطالب مت??رقه و حاشیه ای و مبسوط غیرضروری تا حد امکان خودداری شود و لذا این مجموعه چکیده برداری شده است.امید است که این مجموعه گامی باشد هر چند کوچک در راه شناخت راهکارهای موردنیاز مدیریت سیستم های انبارداری و آرزوی ما رضایت حق تعالی است که هیچ هد??ی والاتر از قرب به او و رضایت و خشنودی او نیست سر??صل : مقدمه تاریخچه شرکت گروه ماشین های اداری (مادیران) ??صل اول : نظام مدیریت انبارها (اصول انبارداری تعری?? انبار جایگاه انبار اهدا?? و وظای?? انبارها انواع انبار از نظر ??رم ساختمانی انواع موجودی های انبارها انتظارات مدیر یک مؤسسه از سیستم کنترل انبارها تعری?? طبقه بندی کالاها نکات مهم در طبقه بندی کالاها عوامل مؤثر در انتخاب سیستم وشیوة طبقه بندی انواع طبقه بندی کالاها کدگذاری کالاها انواع روش های کدگذاری ??صل دوم : نظام سیستم اطلاعاتی انبار تعری?? سیستم های اطلاعاتی انبار و نتایج اجرای آن متداولترین ??رم های مورد است??اده در سیستم اطلاعاتی انبار بخش های درگیر در سیستم اطلاعاتی انبارها اهم مراحل سیستم تدارکات مواد و غیره سیستم اطلاعاتی انبارها و نقش کامپیوتر در آن مراحل ایجاد سیستم کامپیوتری ??صل سوم : برنامه ریزی و کنترل موجودی ها ??عالیت های مربوط به موجودی تعری?? موجودی اهمیت موجودب ها علت نگهداری موجودی ها مواضع مختل?? بخش ها وگروههای درون سازمان نسبت به حجم موجودی ها هزینه های نگهداری و انبار کردن موجودی ها مدل های کنترل موجودی انواع مدل های کنترل موجودی زمان انتظار Lead time ذخیره ایمنی یا حداقل موجودی Safety Stock حداکثر موجودی نقطة س??ارش آنالیز A.B.C نمونه ای از آنالیز A.B.C کنترل موجودی به روش E.O.Q اطلاعات موردنیاز برای محاسبه E.O.Q نمونه ای از محاسبه E.O.Q ??صل چهارم : تأثیر مستقیم کنترل موجودی تأثیر کنترل موجودی کالا بر سودآوری شرکت ها آیا انبار کالای شما تحت کنترل است ؟ صورت های مواد سیاست های دریا??ت وضعیت ATP (مقدار موجودی در دسترس قابل تعهد) تغییرات مهندسی گزارش ضایعات زمان دریا??ت کالا سیستم مکان یاب انبار موجودی کالا یا دارایی گردش موجودی کالا طراحی یا بهبود ??رایند منابع و مآخذ
  5. عنوان مقاله : بیومتریک قالب بندی : word 2003, Power point قیمت : رایگان شرح مختصر : سیستم های شناسایی بیومتریک از مشخصه های ??یزیکی ??رد همانند اثر انگشت الگوی دست، ساختار عنبیه، رگ های دست ??رد یا از مشخصه های ر??تاری مانند: صدا دست خط یا حتی آهنگ و ریتم نوشتن است??اده می کند. سیستم بیومتریک به جای مقایسه تصویرهای واقعی از الگوریتم ها و کدهای عددی برای تحلیل اطلاعات است??اده می کند. این اطلاعات ??ضایی بسیار کم و در حد چند بیت اشغال می کند. امروزه ممکن است بارها در زندگی روزمره خود مثلا در ??رودگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها و ****مارکت های بزرگ و حتی در پارک دیسنی Disney با این ??ناوری مواجه شوید. این اماکن هر روز بیش از گذشته خود را به سیستم شناسایی بیومتریک مجهز می کنند. این سیستم برای ا??زایش ضریب امنیت بر پایه ویژگی های ??یزیکی و ر??تاری شما بنا نهاده شده است. بیومتریک از دست خط، الگوی دست، الگوی صدا و ساختار عنبیه و رگ های شما برای شناسایی است??اده می کند. در این پروژه از چگونگی کارکرد این سیستم و اینکه چرا اکثر ساختمان های تجاری و حکومتی از این ??ناوری است??اده می کنند، باخبر می شویم. کلمات کلیدی : بیومتریک و تشخیص هویت، نحوه عملکرد شناسایی از طرق مختل??، الگوی دست، الگوی صدا، اسکن از عنبیه، اسکن از شبکیه چشم، آینده بیومتریک، آیا بیومتریک به حریم شخصی ***** می کند، تصدیق هویت، تشخیص هویت، دست خط ، بیومتریک.
  6. 1- مهارت‌ها و ??نون مهندسي صنايع كه نقشي حياتي در هر ??رآيند بازسازي اقتصادي و اجتماعي دارد را به خدمت گيرد . 2- طي?? قابل ملاحظه‌اي از بهبود در بهره‌گيري از منابع مالي ، انساني ، زماني و معنوي در دسترس را با است??اده از ابزارهاي علمي مدل‌سازي و شبيه‌سازي ، تحقق بخشد . 3- توانايي تدارك سطح هرچه بالاتري از رضايت از خدمات را براي مشتريان در حر??ه‌هاي گوناگون ايجاد نمايد . 4- تغيير در ميزان بازدهي ??عاليت‌هاي در حال انجام در سطح كارگاه‌هاي اجرايي گوناگون را پديد آورد . 5- با ايجاد ارزش ا??زوده ، بهبود در شرايط عرضه خدمات و ايجاد ر??اه بيشتر در ??عاليت‌ها و ر??ع تنگناها و نارسايي‌ها ايجاد كند . 6- بهره‌گيري از ??نون بسيار مقدماتي اندازه‌گيري كاروزمان و روش‌سنجي تا گونه‌هاي بسيار پيشر??ته و مدرن مديريتي توسط كاركنان مديريت در سطوح مختل?? را در دستور كار خود داشته باشد . 7- ايجاد راهكارهايي جهت مقابله با ??شارهاي تحميلي از سوي بازار براي ا??زايش دادن توانايي‌هاي بازار كار در برابر رقابتهاي گوناگون رودررو ، شناسايي تقاضاهاي جديد و ??زاينده مشتري در دستور كار او باشد . 8- ??نون كاهش دادن قيمتها ضمن ح??ظ كي??يت و نيز ترجمه كي??يت‌هاي جديد (آوردن كي??يتي بجاي كي??يت ديگر) مورد انتظار ولي پنهان از سوي مشتريان را ، به خدمت گيرد . 9- زمانهاي كوتاهتر در تحويل كالا و خدمات را به اشكال مختل?? گوناگون سازد . 10- توانايي به خدمت گر??تن ??ناوري‌هاي جديد روباتيك ، طراحي و توليد توسط كامپيوتر ، شناسايي خودكار ، انبارداري و هدايت خودكار امكانات و تجهيزات را داشته باشد .
  7. رشته صنایع دردورهٔ کارشناسی دارای چهارگرایش زير است: برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تولید صنعتی تکنولوژی صنعتی ایمنی صنعتی البته گرایش‌های ذکرشده در سطح کارشناسی ت??اوت چندانی با یکد یگر ندارد، چرا که دانشجویان هر یک از گرایش‌های ??وق ازمیان 142 واحدی که دردورهٔ کارشناسی می‌گذارنند تنها 10 تا 15 واحد مت??اوت با یکدیگر دارند(گرایش ایمنی صنعتی با 25 واحد اختصاصی مت??اوت، بیشترین ت??اوت راباگرایش‌های دیگر دارد). دانشجویان می‌توانند واحدهای مت??اوت را نیز در 8 واحد اختیاری خویش انتخاب کرده و بگذرانند. برای مثال ??ارغ‌التحصیل گرایش تولید صنعتی می‌تواند به جای گرایش تحلیل سیستم‌ها ??عالیت کند . قبل ازبررسی چهارگرایش، لازم می دانیم دروس مشترک بین گرایش های مختل?? مهندسی صنایع یادآورشویم: ریاضی، معادلات دی??رانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، ??یزیک، شیمی عمومی با آزمایشگاه، مبانی مهندسی برق با آزمایشگاه، اقتصاد مهندسی، نقشه‌کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، علم مواد، اقتصاد عمومی، اصول حسابداری و هزینه‌یابی، ارزیابی کار و زمان، طرح‌ریزی واحدهای صنعتی، برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی، کنترل پروژه، کنترل کی??یت آماری، تحقیق در عملیات، روش‌های تولید، تئوری احتمالات و کاربردهای آن،آمار مهندسی، آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق، کارگاه ماشین ابزار(ماشین ا??زار)، کارگاه عمومی جوش، کارگاه ریخته گری گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تا حدودی جنبه نرم‌ا??زاری دارد و بیشتر به ارائهٔ راه‌کارهای سیستماتیک می‌پردازد. در واقع هد?? این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های جدید و سیستماتیک و مدل‌های ریاضی، مسائل واحدهای صنعتی/ خدماتی را تجزیه و تحلیل نموده و بهترین رهنمودها را برای است??اده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم ارائه بدهند. به بیان بهتر، مهندس تحلیل سیستم‌ها در واقع اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با است??اده از نرم‌ا??زارهای مختل?? و مدل‌های ریاضی تجزیه و تحلیل نموده، سپس موارد به‌دست آمده را تنظیم و ثبت کرده و در اختیار واحدهای مختل?? قرار می‌دهد(در قالب های مناسبی مانند جداول و نمودارها). برای مثال در یک سیستم صنعتی با جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگ کردن ارگان‌ها و سیستم‌های مختل?? (سیستم‌های کی??یت، سیستم‌های مالی، سیستم‌های تدارک، سیستم‌های حسابداری و...) و ارائه چارتی کامل از آن‌ها، سعی برآن دارد تا سیستم‌را از نظر مدیریت زمانی(زمان‌سنجی) بهبود بخشیده، تقسیم کار را به بهترین نحو بین نیروی انسانی و ماشین‌آلات انجام داده تا بیکاری در سیستم‌ها کاهش یابد (مثلا در مورد ماشین‌آلات بررسی و ثبت نواقص، ضع?? قطعات و علت از کارا??تادگی آن‌ها از جمله این ??عالیت ها است) سپس خط تولید را موازنه کرده و نقاط گلوگاهی را مشخص می‌نماید تا خروجی با حداقل هزینه، بهبود یا??ته و متعادل شود. به طور کلی، مهندسی تحلیل سیستم‌ها نسبت به سایر گرایش‌ها به بررسی جامع‌تر و کلان‌تر پروژه‌ها و سیستم‌ها می‌پردازد. دروس تخصصی گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها زبان تخصصی،برنامه ريزي توليد و كنترل موجودي،طرحريزي واحدهاي صنعتي ، برنامه ریزی حمل و نقل، اصول شبیه سازی، تحلیل سیستم ها، کار برد کامپیوتردر مهندسی صنایع، پروژه پایا نی اصول مدیریت وتئوری سازمان ، سیستم های اطلاعاتی ، کنترل مدیریت وکارآموزی. گرایش تولید صنعتی گرایش تولید صنعتی ??ن به کارگیری مهارتهای تکنیکی− اقتصادی و است??ادهٔ موثر و نظام یا??ته از نیروی انسانی، زمان، ماشین آلات، ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کی??یت مطلوب است. مهندس تولید صنعتی با است??اده از علوم مختل??ی که کسب کرده قادر است با تجزیه و تحلیلی که پیرامون برنامه ریزی تولید، کنترل و مدیریت پروژه، کنترل کی??یت، بهبود کارایی تولیدو نیز طرح ریزی های گوناگونی که درواحدهای اجرایی انجام می‌دهد امکان موثر تر به تولید رسیدن ??راورده‌ها یا عرضه مطلوب تر خدمات راپدید آورد انتخاب ترکیب مناسب ازمحصولات تولیدشده توسط یک کارخانه برای به حداکثر رساندن سود کارخانه، قسمت‌های مختل?? یک کارخانه به چه ترتیبی ساخته شوند تا حداقل جابجایی مواد ومحصولات رابا حداقل ضایعات داشته باشند،تدابیرلازم برای ثبات کی??یت محصولات کارخانه ،برنامه ریزی و کنترل موجودی ها،کنترل کی??یت،راه‌های موثربه تولیدرسیدن ??راورده‌ها یاعرضه مطلوب ترخدمات ازکارهایی است که یک مهندس تولید صنعتی می‌تواند انجام دهد او می‌تواند به گونه‌ای یک نظام اجرایی را برنامه ریزی کند که چند هد?? مت??اوت و گاه متضاد درقالبی بهینه تحقیق پیدا نماید . مثلاً قیمت هاکاهش یا??ته،ارزش ا??زوده بالا ر??ته،حمل ونقل ها کم شده موجودی های محدودتری ذخیره شده ودرعین حال قابلیت اطمینان بالا تری نیز برای ح??ظ رقابت پذیری وجود داشته باشددرواقع هد?? این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهای صنعتی است. دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی زبان تخصصی،پروژهٔ طراحی ایجاد صنایع، مهندسی ??اکتورهای انسانی، برنامه ریزی تولید،برنامه ریزی وکنترل تولیدوموجودی، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع،برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات، اصول مدیریت و تئوری سازمان،پروژه،کارآموزی. گرایش تکنولوژی صنعتی گرایش تکنولوژی صنعتی با بینش و دیدی ??نی تر از گرایش قبلی به مسایل نگاه می‌کند. کارشناسان این رشته که از نظر ??نی نزدیک تر به مهندسین مکانیک (مخصوصا گرایش ساخت و تولید) می‌باشند ،آگاه به مسایل بهینه سازی ساخت وساز و ??راورده‌های صنعتی و نیز نگهداشت و راه اندازی ??نی واحدهای اجرایی هستند.دارای توانایی هایی از قبیل انتقال و مدیریت تکنوژی همین طور ح??ظ وحراست از آن هستند که به مد د امکانات سخت ا??زاری و نرم ا??زاری در جهت ح??ظ و نگهداشت نظام ??نی و اجرایی گام برمی دارند ، با مدیریت تکنولوژی های در دسترس ، یا مواردی که در قالب انتقال تکنولوژی بده بستان می‌شود سعی در ا??زودن کمیت و کی??یت ??راورده‌ها و نیز بهره برداری مؤثر از امکانات در دسترس دارند .با است??اده از تجهیزات کامپیوتری و مدارهای منطقی قادر هستند طی?? وسیعی از خواست های اجرایی بشر را که بدلیل محدودیت های انسانی به سهولت قابل تحقق نمی‌باشند را عینیت بخشند.آنها ازمرحلهٔ طراحی یک ایده ونمونه سازی آن گر??ته تا مرحلهٔ ساخت وتدارک ، امکانات تولید ، همین طورمدیریت مراحل اجرایی ، توان خدمت رسانی را دارند. ضمنا ضایعات ومنابع بروزآنها را شناسایی می‌کنند و می‌توانند تأثیرات گوناگون آنها را مورد سنجش و ارزیابی قراردهند در واقع هد?? این گرایش تربیت تکنولوژیست های کارخانه است . دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی ماشین های ا??زار، قیدوبندها (جیک و ??یسکچر)،طراحی قالب٫ کنترل عددی،مونتاژمکانیکی، عملیات حرارتی،زبان تخصصی، پروژه، کارآموزی گرایش ایمنی صنعتی گرایش ایمنی صنعتی یکی از گرایش های تازه تأسیس مهندسی صنایع در ایران می‌باشد . تکنیک ایمنی صنعتی به وسیلهٔ مهندسین قابل اعتماد برای اولین بار دراواخرسال 1950میلادی جهت ارزیابی ایمنی سیستم های نظامی و تعیین مشکلات ناشی از غیر نرمال کارکردن آنها پایه گذاری شد و بعد از آن است??اده ازاین روش به سرعت ا??زا یش یا??ت، به طوری که در ایالات متحدهٔ آمریکا و ??رانسه ازآن به ترتیب برای ارزیابی ایمنی هواپیماهای کنکورد وایرباس است??اده شد و بعدها نیز این تکنیک به ارزیابی ایمنی صنایع هسته‌ای توسعه یا??ت . شاید تصور اینکه ایمنی و بهداشت حر??ه‌ای می‌تواند نقش بسزایی در بهره وری بسیاری از واحدهای صنعتی داشته باشد برای اکثر ا??راد مشکل باشد. بدیهی است با وجود تمام مزایا و منا??عی که گسترش و توسعه صنعت برای نسل بشربه دنبال داشته است، سرمنشا خطرات و نارسائی های مختل?? نیز بوده است که آمار نگران کننده و بعضا وحشتناک حوادث کوچک و بزرگ که هر لحظه در گوشه‌ای از این دنیای پهناور رخ می‌دهد بیان کنندهٔ همین امر است . این گرایش تل??یقی از مهندسی و بهداشت می‌باشد و مهندسین این گرایش با کاهش آسیب ها و خطرات انسانی محیط کار،ماشین آلات، مواد خام و نظم و نظا??ت کارگاهی سعی بر بهره ور کردن واحدهای صنعتی یک کارخانه را دارند . برای توضیح بیشتر ??رض کنید اگر یک ??رد در کارخانه دچار صدمه‌ای شود عواقبی همچون ا??سردگی ??رد و سایر کارکنان،از کار ا??تادگی، به وجود آمدن محدودیت های اقتصادی برای ??رد، توق?? دستگاه یا قسمتی که ??رد مشغول است (حتی برای مدتی کوتاه )، ا??زایش مخارج (درمانی و تعمیری) آن واحد و در نتیجه کاهش کی??یت و بهره وری را به دنبال دارد. ازاین رو توجه به اصول ایمنی و بهداشت حر??ه‌ای اهمیت ویژه‌ای می‌یابد .(چون نتیجه تمام موارد ??وق به ا??زایش بهره وری واحدهای صنعتی خواهد انجامید.) و اهمیت نیاز به این گرایش درصنعت بیشتر روشن می‌شود. دروس تخصصی گرایش ایمنی صنعتی ایمنی در برق، اعلام و اط??اء حریق، دیگها و ظرو?? تحت ??شار ، عوامل شیمیایی محیط کار ،ح??اظت صنعتی (ایمنی صنعتی)، مهندسی احتراق، گاز رسانی، کارآموزی.
  8. Feisal

    اصول مهندسی صنایع

    اساس مهندسی در هر گرایشی با طراحی مبتنی بر اندازه‌گیری ، محاسبه و تحلیل با است??اده از علوم ریاضی و تجربی شكل میگیرد . بدین‌سبب حر??ه مهندسی دیدی كاملا ??نی و ماشینی دارد كه موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یا??تن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گر??ته میشوند . گ??ته‌ایم كه مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیك و ??راگیر ارتباط تخصصهای مختل?? و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه‌ریزی ، سازماندهی ، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد . این نگرش استمرار همان سیر ت??كر تیلور و هم‌عصران وی میباشد كه با تلاش تك‌تك آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یا??ت . مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است . با پیشر??ت مدیریت علمی ، مهندسی صنایع با ت??كری بر مبنای علوم ریاضی ، ??یزیكی ، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور كرد كه به معنی ایجاد یك ت??كر ??راگیر و سیستماتیك بود . نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاههای مختل?? همانند توجه به خروجی و محصول سیستم ، توجه به مشتری و یا نگرش به بهره‌وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد كه بر مبنای اصول ??كری تقریبا یكسانی دنبال میگردد . حال می‌خواهیم ببینیم اصول ??كری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است : 1 - خلاقیت ??عالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا طرحی جدید میباشد كه این نیازمند خلاقیت و نوع‌آوری جهت حصول به طرحهای نو و بدیع می‌باشد . برخورداری از خلاقیت و ابتكار این امكان را به مهندسین صنایع می‌دهد كه به تعمیق دانش خود پرداخته و ??رصتی ??راهم میشود تا ایده‌های جدید و خلاق مطرح گردند. 2 - ت??كر ??راگیر نگرش سیستماتیك و ??راگیر برجسته‌ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست . نگرش ??راگیر موجب میشود مسائل از كل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گر??ته و مدل كاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شكل طرح و بررسی گردد. 3 - رهبری گروه هر سیستم طرح‌ریزی شده اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد گردید و بنابراین حسن اجرای سیستم طراحی شده یك ضرورت مهم تلقی میشود . آشنایی با كلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در كاركرد صحیح آن این امكان را ??راهم می‌آورد تا هدایت و رهبری گروه كاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد ؛ در واقع علاوه بر طراحی سیستم ، مهندسی صنایع سیستمهای پیاده‌سازی و اجرا را نیز پی‌ریزی نموده و نقش رهبری گروههای كاری را موثرتر دنبال می‌نماید . 4 - مدیریت زمان انجام كار بدون توجه به ظر?? زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم ، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد . امروزه اهمیت زمان و ??رصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان مبرهن و بدیهیست . در این خصوص مهندسی صنایع با درك موضوع ، تكنیكهایی را بكار میگیرد كه عامل زمان اجرای اجزای كاری را در تمامی ??رایندها مورد توجه قرار می‌دهد . 5 - ارتقا بهره‌وری و بهبود مستمر اعتقاد به ارتقا بهرهوری و بهبود مستمر یك اصل با ارزش در مهندسی صنایع به‌شمار می‌آید . اكت??ا به وضعیت ??علی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت ؛ لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب كه سطح دانش و مهارتها یك مقوله نسبی است ، سعی در ا??زایش بهره‌وری و بهبود وضعیت كاری نموده و تلاش می‌نماید امور كاری مداوما اثربخشتر و كاراتر گردند . نگرش بهبود مستمر این امكان را میدهد كه هر روز به ??كر ارتقایی هر چند جزئی باشیم . 6 - یادگیری یادگیری ??رایندیست كه نمی‌توان بر آن حد و مرزی تعیین نمود . مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره بر این نكته توجه دارد كه هر مورد را ، منحصر به ??رد بررسی نماید و جهت شناخت آن ??رض بر این است كه از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر كش?? واقعیتهای حاكم بر اجزا و كل سیستم می‌باشد . لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت ??نی امور موجب می‌گردد تا ذهنیت كنجكاو برای كش?? حقایق نه??ته در پدیده‌ها تقویت شود ، مهندسی صنایع با ذهنی بسته و خموده به‌سختی می‌تواند راه‌حلهای ابتكاری و راهگشا برای مسائل موردنظر ارائه نماید.
  9. سلام عزيزان در این قسمت به بررسی حیطه های کاری یک مهندس صنایع می پردازیم: 1_مدیریت تولید( Manufacturing management): از انجایی که اعتبار هر کشور صنعتی به توانایی ان کشور در تولید موثر بستگی دارد در کشورهای صنعتی به این گرایش توجه بسیاری می شود.مهندسان تولید در راستای کسب مزیت هایی در رقابت های جهانی ازمهندسی شیمی مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می گیرند تا مسایل طراحی توسعه و اجرای عملیات سیستمهای تولیدی پیشر??ته را به طور موثر حل کنند. 2_مدیریت مهندسی (Engineering management: در چند دهه اخیر این زمینه پیشر??ت زیادی داشته است . دلیل این پیشر??ت را در سه سطح می توان دید. درسطح ملی تلاش برای رهبری تکنولوژیکی که از کمبود مواد اولیه بهره وری پایین و ا??زایش رقابت بین المللی ناشی می شود توسعه تکنولوژی های جدید و مدیریت سیستم های تکنولوژی را ایجاب میکند. در سطح صنعت مدیریت بدون مهندسی با مشکل روبرو شده است ونقش مهم مهارت های مهندسی واطلاعات در مدیریت سیستم های مهندسی مشهود است.در سطح ??ردی مهندسانی که در نتیجه ی مو??قیتهای ??نی شان به مدیریت کشیده می شوند هر چقدر هم ازنظر ??نی قوی باشند برای رویارویی با پیچیدگی های مسيولیت مدیرت اماده نیستند. 3_سیستم های تولیدی( Production systems) : این زمینه بر روی طراحی وکنترل تولید توزیع وسیستم های خدماتی تاکید دارد و شامل طراحی کارخانه طراحی حمل ونقل برنامه ریزی تولید کنترل موجودی وبرنامه ریزی وکنترل تولیدی وتوزیع می باشد. 4_مهندسی مالی( financial engineering) مهندسی مالی برای کسانی که مایل به کار بانکداری مدیریت مالی و امور مشاوه ای مالی هستند طراحی شده است.اموزش در این زمینه شامل ??رایندهای احتمالی بهینه سازی محاسبات وبازارهای مالی وکاربرد انها می باشد. 5_مهندسی کی??یت (Quality engineering: به دلیل رقابت روز ا ??زون بین الملی که توجه به بهبود کی??یت محصولات وخدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است وبه دلیل پیچیدگی روزا??زون سیستمهای تولیدی وخدماتی کنونی امروزه به مهندساین است که بتوانند با م??اهیم وابزارهای ??نی ومدیریتی سیستمهای کی??یت را اجرا و هدایت کنند.گرایش مهندسی کی??یت در مهندسی صنایع تلاش درجهت تربیت چنین ا??رادی دارد. اموزش در این زمینه برمبنای بهبود کی??یت استراتژی های کی??یت سازمانی و روشهای اماری تاکید دارد. 6_مهندسی سیستمهای اطلاعاتی Information systems engineering): این گرایش برای کسانی طراحی شده است که مایل به یادگیری مهارت های مهندسی ومدیریتی با تاکید بر سیستم های اطلاعاتی ومحاسباتی هستند علاقه مندان به این گرایش با توانایی های نظیر برنامه نویسی کامپیوتر ومهارت های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و اشنایی با نرم ا??زارهای مت??اوت قادرند سیستمهای اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه تولید و تجارت طراحی کننده بجز زمینه های شغلی ??وق الذکر بارزترین حیطه کاری مهندسین صنایع(بخصوصدر کشورمان ایران)کارخانجات وسازمان های تولیدی می باشد. *دامنه ی حیطه های کاری مهندسی صنایع به سرعت با گذشت زمان گسترش یا??ته و زمینه های کاری مهندسی صنایع روز به روز ا??زایش میابد.
  10. ال?? : مقدمه در طي ساليان اخير و با جهش كشور به سمت و سوي صنعتي شدن و به موازات آن ا??زايش درصد جامعه جوان تحصيلكرده در ساختار جمعيتي ايران ، تقاضا براي شركت در آزمون تحصيلات تكميلي دانشگاهها رشد چشمگيري به خود ديده است . شرايط و خصايص اجتماعي - اقتصادي و ??رهنگي خاص حاكم بر ايران در سالهاي پس از انقلاب و بويژه پس از جنگ ??رسايشي با عراق ،‌ جامعه را به سوي مدرك‌گرايي - و نه دانش‌گرايي - سوق داده است . در باب چرايي و چگونگي پيدايي جو موجود و حاكميت مدرك‌محوري بر اركان گوناگون زندگي ايراني ،‌ بحث بسيار است و مجال اندك ؛ لذا در اين ??رصت ، بر آنم كه به كنكاشي در حوزه تخصصي خويش - مهندسي صنايع - پرداخته و به ارزيابي كارايي آزمون كارشناسي ارشد اين رشته در گزينش نخبگان و دانشمندان موردنياز صنعت كشور اهتمام ورزم . كلام را با ذكر تاريخچه‌اي كوتاه از مهندسي صنايع در كشور آغاز مي‌نمايم ؛ سابقه تاسيس دانشكده مستقلي تحت عنوان دانشكده مهندسي صنايع در ايران به سال 1347 و دانشگاه صنعتي شري?? باز مي‌گردد ؛ جاييكه قريب چهل سال پيش ، نخستين دانشجويان مهندسي صنايع در كشور براي آشنايي با تكنيكها و م??اهيم اين رشته جوان دور يكديگر گرد آمدند . پس از آن و در سال 1357 بود كه دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي اميركبير راه‌اندازي گرديد و ده سال بعد ، يعني به سال 1367 اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد نمود ؛ اين سابقه نه چندان ديرپا اما با رشد ??راواني در اقبال صنعت و در نتيجه داوطلبين ورود به دانشگاهها به رشته مهندسي صنايع همراه بوده است . ب : پايان جنگ تحميلي و تشديد جدالي به نام كنكور پايان جنگ تحميلي و ويرانيهاي حاصله از آن در ساختارهاي زيربنايي كشور به همراه عقب ماندن از صنعت روز دنيا در نتيجه تمركز بر پيكار با رژيم بعث عراق ، سياستگذاران و دولتمردان كشور را به نياز صنعت ايران بر تربيت نيروهاي جوان و متخصص بومي ، بيش از پيش واق?? ساخت ؛ اين نياز هنگاميكه با ا??زايش درصد نسل جوان در هرم جمعيتي كشور همراه شد لزوم ا??زايش ظر??يت پذيرش در دانشگاهها را موجب گرديد . از اين پس بود كه جدال داوطلبين در كسب كرسيهاي دانشجويي و قبولي در رشته‌هاي برتر و دانشگاههاي معتبرتر ، شدت بيشتري به خود گر??ت ؛ موسسات و آموزشگاههاي كنكور نيز رشدي قارچ‌گونه يا??ته و به ابزاري در جهت كسب درآمد عده‌اي قليل با است??اده از جمعيت كثير داوطلبان و خانواده‌هاي آنان تبديل گرديد . اين اما ، پايان مسير نبود ؛ با رو به پايان نهادن سالهاي دهه ه??تاد ، پيك جمعيتي داوطلبان ورود به دانشگاهها در مقطع كارشناسي به سوي دوره‌هاي كارشناسي ارشد روانه شده و جامعه مدرك‌زده و حاكميت سردرگم و بي‌برنامه كه براي ??ارغ‌التحصيلان كارشناسي - كه به حق ، مطالبه كار و حر??ه‌اي بر حسب تخصصشان مي نمودند - راهكاري پيدا نمي‌نمود ، برايشان جز تلاش براي ادامه تحصيل در مقطعي بالاتر ، نسخه‌اي - البته ناخواسته - نمي‌پيچاند . اين رقابت براي كسب شغلي مناسب و درخور در جهت تامين اقتصادي ، هنگاميكه با پارامترهاي اجتماعي نظير ازدواج توامان شد ، به گرهي نه تنها صنعتي كه جامعه‌شناسانه بدل گرديد . دغدغه‌هايي نظير پيشي گر??تن تعداد دختران بر پسران در دانشگاهها ، ا??زايش سطح توقعات و انتظارات ??ارغ‌التحصيلان ، بالا ر??تن سن ازدواج و مواردي اينچنيني سوژه‌هايي نو در مباحثات جامعه‌شناسان خلق نمود . در رهگذر گرايش عمومي به تحصيلات تكميلي ، رشته‌هايي كه از قابليتهاي ا??زونتري برخوردار بودند بيشتر و بيشتر مورد توجه قرار گر??تند . بازار كار مناسب در زمان حال و آينده ، گستردگي شاخه‌هاي درون رشته‌اي ، دور بودن از خشكي و عدم انعطا??‌پذيري رايج در رشته‌هاي ??ني- مهندسي در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ترا??يكي سنگين پديد آورد . اين ترا??يك ، تنها منحصر به مهندسين صنايع نگرديد بلكه اقبال ??ارغ‌التحصيلان ساير رشته‌ها را نيز با هد?? اخذ مدرك ارزشمندي چون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع با خود به همراه آورد . ج : مواد امتحاني آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ، موهبت يا معضل ؟! در چنين شرايطي معيارهاي گزينش دانشجويان از اهميت بسزايي برخوردار است و آنچه كه ذكر آن در اين گ??تار موردنظر است بحث در همين موضوع است نه دلايل پيدايي شرايط موجود در جامعه از نگاه بالا بودن ميزان ??ارغ التحصيلان بيكار و موارد اينچنيني ديگر كه در ??وق بدانها اشاره شد ؛ كه اينها ??رصتي ديگر مي‌طلبند كه پرداختن به آنها نگارنده و خواننده را از هد?? موردنظر خويش در اين گ??تار دور مي‌نمايد . پرسش و در واقع چالشي كه نگارنده سعي بر مطرح نمودن آن دارد اين است كه آيا با توجه به آنكه مهندسي صنايع يكي رشته‌هاي تاثيرگذار بر صنعت امروز جهان و ايران بوده و نقش مهندسين صنايع در واحدها و كارخانجات توليد كالا و ارائه خدمات ، نقشي حساس و كليدي مي‌باشد : ø آيا معيارهاي موجود در گزينش دانشجويان تحصيلات تكميلي اين رشته با معيارها و استانداردهاي جهاني آن تطابق و همخواني دارد ؟! ø آيا مواد امتحاني آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ، بهينه انتخاب گرديده‌اند ؟ ø آيا آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع قابليت آن را دارد كه خبره‌ترين و مسلط‌ترين ??ارغ‌التحصيلان كارشناسي را كه آشنا به مباحث ، م??اهيم ، نرم‌ا??زارها و تكنيكهاي مهندسي صنايع باشند را از سايرين تمييز و تشخيص دهد ؟ ø آيا مطالعه منابع آزمون ، آن اندازه بر بار علمي پذير??ته‌شدگان مي‌ا??زايد كه در عرصه عمل و كار در صنعت بر كارايي آنان ا??زوده باشد ؟ آيا منابع موجود چنين بضاعتي را دارند ؟! ø براي خيل عظيمي از داوطلباني كه مو??ق به ورود به دوره‌هاي كارشناسي ارشد نمي‌شوند : آيا مطالعه مواد امتحاني ??علي ذره‌اي بر دانش صنايعي آنها ا??زوده است تا حال كه قبول نشده‌اند دست‌كم بتوانند از آنچه در اين مدت بر روي آن زمان و انرژي نهاده‌اند و به خاطر سپرده‌اند در صنعت و خدمات است??اده نمايند ؟ چند درصد از اين اطلاعات خام در عرصه حر??ه‌اي و شغلي به كارشان خواهد آمد ؟ و بسياري ابهامات و آياهاي ديگر ...
  11. سلام دوستان عزيز اين تحليل رو ميتونيد از لينك زير دانلود كنيد...
  12. منابع كنكور كارشناسي ارشد مهندسی صنایع- سیستم‌های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم و بهره‌وری مقدمه بی‌تردید دستیابی به هیچ مو??قیتی بدون تلاش و برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود و دراین میان پیروزی از آن كسانی خواهدبود كه بتوانند در مدت زمان كمتر با اثربخشی بیشتر به سوی هد?? موردنظر حركت نمایند. سوالی كه دراینجا مطرح می‌گردد این است كه برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر چگونه می‌توان بدون مطالعه دهها جلد كتاب حجیم و صر?? ساعتها وقت، نتیجه مطلوبی گر??ت؟ پاسخ به این سوال در برنامه‌ریزی نه??ته است. برای روشن شدن این موضوع در ابتدا بهتر است مروری بر عوامل من??ی اثرگذار بر عدم مو??قیت تحصیلی داوطلبان مقطع كارشناسی ارشد داشته باشیم و بعد از معر??ی اجمالی رشته مهندسی صنایع، برنامه‌ریزی آزمون‌های آمادگی را در ر??ع این عوامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. مهمترین عوامل من??ی موثر بر عدم مو??قیت تحصیلی داوطلبان تحصیلات تكمیلی عبارتند از: - عدم آشنایی داوطلبان با نوع سوالات و شیوه برگزاری آزمون - عدم شناخت و دسترسی به سر??صلهای موردنیاز شركت درآزمون - عدم امكان مطالعه تدریجی و مستمر دروس رشته مورد تقاضا - عدم برنامه‌ریزی صحیح و دقیق برای شركت در آزمون - عدم شناخت و دسترسی به منابع موردنیاز آزمون - عدم دسترسی به مشاورین و راهنمایان مجرب - عدم دسترسی داوطلبان به كلاسهای حضوری - پراكندگی در مطالعه منابع مختل?? درسی - عدم امكام ارزیابی مستمر پیشر??ت تحصیلی در ادامه به معر??ی رشته مهندسی صنایع و گرایشهای مربوطه در كارشناسی ارشد می‌پردازیم: مهندسی صنایع یكی از رشته‌های زیر مجموعه گروه مهندسی می‌باشد و مدت زمان تحصیل این رشته در مقطع كارشناسی بطور متوسط چهار سال است. عموماً دو سال اول دوره به گذراندن دروس عمومی، علوم پایه، مهندسی مقدماتی و زبان انگلیسی اختصاص دارد و دو سال دوم بر روی دروس تخصصی تمركز می‌یابد. در یك تعری?? كلی می‌توان گ??ت: «مهندسی صنایع رشته‌ای است كه با طراحی، بهبود و پیاده‌سازی سیستم‌‌های یكپارچه از ا??راد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژی مرتبط می‌باشد. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روش‌‌های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا شده است و می‌تواند به كمك این علوم و قوانین به تعیین، پیش‌بینی و ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌‌های یكپارچه بپردازد» هد?? اصلی آموزش این رشته بهینه‌سازی و استانداردسازی كلیه سیستم‌‌ها اعم از تولیدی و خدماتی و در نهایت ارتقاء بهره‌وری است بطوریكه هر یك از دروس تخصصی این رشته تحصیلی در واقع وسیله‌ای مؤثر در راه است??اده مؤثر از منابع و تقلیل هزینه‌هاست. خوشبختانه رشته مهندسی صنایع در چند سال اخیر از اهمیت و موقعیت بالایی برخوردار گردیده است و اغلب ??ارغ‌التحصیلان این رشته به سرعت و سهولت جذب بازار كار می‌گردند. با توجه به روند رو به رشد تعداد ??ارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع كارشناسی، ضرورت تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد این رشته در جهت كسب جایگاه‌‌های برتر شغلی و آشنایی عمیقتر با دستاوردهای جدید مهندسی صنایع و در نهایت زمینه ورود به مقاطع بالاتر و حضور در عرصه‌های دانشگاهی، مضاع?? گردیده است. و همین امر باعث ا??زایش رقابت می‌گردد. ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد این رشته نه تنها برای مهندسین صنایع بلكه برای ??ارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر ??نی- مهندسی از اهمیت ??وق‌العاده‌ای برخوردار است. چرا كه موجبات ورود به عرصه‌های تخصصی و سیستمی‌را برای این ??ارغ‌التحصیلان ??راهم می‌نماید. هم‌چنین تمامی دانشجویان در سایر رشته‌ها می‌توانند ??رمول‌های محض تدریس شده را بصورت ابزاری مؤثر در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، اقتصادی و صنعتی بكار بندند و زمینه‌های جذب مؤثرتر در بازار كار را برای خویش ??راهم آورند. برای مقطع كارشناسی ارشد در این رشته كه عموماً 2 سال به طول می‌انجامد سه گرایش وجود دارد كه عبارتند از: 1- گرایش مهندسی صنایع 2- گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری 3- گرایش سیستم‌‌های اقتصادی و اجتماعی دروسی كه برای آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزشی عالی دارای ضریب است به ت??كیك گرایش بصورت جدول شماره 1 می‌باشد: در گرایش مهندسی صنایع كه مختص كارشناسان مهندسی صنایع می‌باشد، دانشجویان به صورت كاملاً تخصصی و در حوزه علوم و تكنیك‌‌های مهندسی صنایع مخصوصاً تحقیق در عملیات به ادامه تحصیل خواهند پرداخت‌.در گرایش سیستم‌‌های اقتصادی اجتماعی كه برای سایر رشته‌های ??نی و ریاضی مجاز می‌باشد، دانشجویان با است??اده از تكنیك‌ها و اصول ریاضی و تحقیق در عملیات و ??رموله كردن مسائل حقیقی به مدل سازی و تجزیه و تحلیل این مسائل در جهت است??اده بهینه از منابع و كاهش هزینه‌ها می‌پردازند و با تل??یق تكنیك‌‌های مهندسی صنایع و دروس تخصصی هر یك از رشته‌های ??نی و ریاضی به منظور است??اده نظام‌مند و سیستماتیك از این علوم، بهره‌ خواهند جست‌. در گرایش مدیریت سیستم و بهره وری كارشناسان و مدیران ??نی واحدهای تولیدی و خدماتی، اصول راهبری و مدیریت منابع انسانی و طرق بهره گیری و است??اده بهینه از منابع تولید و هدایت منابع انسانی در جهت نیل به بهره‌وری (كارآیی+ اثربخشی) را مورد مطالعه قرار خواهند داد‌. منابع درسی برای مطالعه همه شاخه ها : تحقیق در عملیات 1 تئوری احتمالات و آمار طرحریزی واحدهای صنعتی كنترل موجودی 1 زبان عمومی و تخصصی آشنایی با تحقیق در عملیات حمدی طه‌ها، تحقیق در عملیات (بازارا)‎، برنامه‌ریزی خطی، دكتر میربهادر قلی آریانژاد . – تئوری احتمالات و كاربرد آن (حل مسائل راسل)،تئوری احتمالات و آمار كاربردی، اخوان نیاكی، آمار ریاضی والپول. - طرحریزی واحدهای صنعتی، آص?? وزیری، كتاب طرح‌ریزی واحدهای صنعتی تألی?? حسین جع??ری انتشارات پردازش برنامه‌ریزی و كنترل موجودی مونت گومری برنامه‌ریزی و كنترل موجودی، ??اطمی‌قمی‌. هندبوك مهندسی صنایع و زبان عمومی‌دانشجویان مهندسی و زبان تخصصی دانشجویان مهندسی صنایع. برنامه‌ریزی و كنترل موجودی (رامیان ارشد) +++ مدیریت سیستم و بهره‌وری ریاضیات عمومی‌1 و 2 تئوری احتمالات و آمار زبان عمومی تخصصی معلومات عمومی مدیریت حساب دی??رانسیل و انتگرال جلد 1 و2، جرج توماس - تئوری احتمالات و آمار كاربردی دكتر آریا نژاد و آمار توصی??ی (مدنی) - كتاب زبان تخصصی برای دانشجویان رشتة مدیریت یا صنایع و هندبوك مهندسی صنایع - مدیریت عمومی‌دكتر سید مهدی الوانی و اصول مدیریت كازمایر ترجمه اصغر زمردیان و مهرواژان. +++ سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی تئوری احتمالات و آمار ریاضیات عمومی‌1 و 2 زبان عمومی و تخصصی برنامه نویسی كامپیوتر تحقیق در عملیات تئوری احتمالات و آمار كاربردی دكتر آریا نژاد و آمار توصی??ی (مدنی)- تئوری احتمال (راس) حساب دی??رانسیل و انتگرال جلد 1 و 2 جرج توماس. كتاب زبان تخصصی برای دانشجویان مدیریت و اقتصاد و یا صنایع و هندبوك مهندسی صنایع - كتاب‌‌های مبانی كامپیوتر، الگوریتم، كتاب‌‌های برنامه‌نویسی بزبان بیسیك، پاسكال، C، ??رترن (كانون نشر علوم) و كتاب‌‌های كنكور پاسكال و C و ??رترن نوشته آقای حمیدرضا مقسمی‌و كتاب مبانی برنامه نویسی كامپیوتر (ویژه رشته صنایع) نوشته‌ مهندس مقسمی - تحقیق در عملیات دكتر مهرگان و بازارا . +++++++++++++++++++++++++++ منابع مطالعاتی تحقیق در عملیات: تحقیق در عملیات (بازارا) آمارو احتمالات مهندسی: مبانی احتمال شلدون راس، آمار ریاضی (والپول)، مبانی آمار (هاشم محلوجی)، حل مسائل شلدون راس طرح‌ریزی واحدهای صنعتی: كتاب طرح‌ریزی واحدهای صنعتی تألی?? حسین جع??ری انتشارات پردازش+ كتاب طرحریزی واحدهای صنعتی (آص?? وزیری) (اپل) برنامه‌ریزی و كنترل تولید و موجودی‌‌ها دكتر ??اطمی‌قمی (انتشارات امیركبیر) – برنامه‌ریزی كنترل موجودی (پردازش) هندبوك مهندسی صنایع و زبان تخصصی دانشجویان مهندسی صنایع زبان تخصصی: كتاب‌‌های زبان تخصصی مهندسی صنایع (سمت) زبان عمومی: 1- گرامر زبان عمومی كلیه رشته‌های كارشناسی ارشد، تألی?? وحید عسگری، انتشارات: كانون ??رهنگی آموزش. 2- لغت: 504 absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درك مطلب : TOFEL flash (Reading)، -زبان انگلیسی عمومی 2(درك مطلب)، انتشارات كانون ??رهنگی آموزش منابع مطالعاتی مهندسی صنایع گرایش‌‌های (مدیریت سیستم و بهره‌وری و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی) تحقیق در عملیات: تحقیق در عملیات (بازارا)- حمدی‌طه- لیبرمن آمارو احتمالات مهندسی: مبانی احتمال شلدون راس، آمار ریاضی (والپول)، مبانی آمار (هاشم محلوجی)، حل مسائل شلدون راس- آمار ریاضی (??روند) مبانی و برنامه‌نویسی كامپیوتر (ویژه رشته مهندسی صنایع) نوشته حمیدرضا مقسمی- كنكور پاسكال نوشته حمیدرضا مقسمی مدیریت عمومی‌دكتر سیدمهدی الوانی و اصول مدیریت كازمایر- معلومات عمومی رضائیان هندبوك مهندسی صنایع زبان تخصصی دانشجویان مدیریت یا صنایع زبان عمومی: 1- گرامر زبان عمومی كلیه رشته‌های كارشناسی ارشد، تألی?? وحید عسگری، انتشارات: كانون ??رهنگی آموزش. 2- لغت: 504 absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درك مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی 2(درك مطلب)، انتشارات كانون ??رهنگی آموزش اصول مدیریت كنز ترجمه 4 استاد جلد 1 و 2 توجه مهم : منابع ??وق صر??ا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.
  13. جزوات کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع سیستم های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم بهره وری جزوات کنکور کارشناسی ارشد پارسه رشته مهندسی صنایع سیستم های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم بهره وری کتاب آمار احتمال مهندسی :دکتر گائینی ـ دارای ۴۳۷ ص??حه و هر بخش شامل درس و تستهای تالی??ی و تستهای کنکورهای صنایع و سیستم و تستهای کنکور رشته های ریاضی و در پایان چند دوره تستهای سالهای گذشته (کتابی ۱۰۰٪ جامع و کامل و م??ید) ریاضی عمومی ۱و۲ : دکتر صادق معتقدی ـ که هر کدام دارای ۸۰ و ۱۵۰ ص??حه شامل درس و نکته و تمرین (کتابهایی خلاصه و م??ید از نکته های کنکور) برنامه نویسی کامپیوتر : مهندس طورانی ـ دارای ۳۵۱ ص??حه که شامل درس کامل و نکته های کنکوری و در پایان کتاب تست های دوره های گذشته همراه با حل تشریحی آورده شده است. تحقیق در عملیات : دکتر بهزاد اشجری ـ دارای ۲۱۰ ص??حه می باشد که شامل خلاصه ای از مباحث درسی به همراه نکات مهم آن و تست های تالی??ی نویسنده و در پایان تستهای چند دوره سالهای گذشته همراه با حل تشریحی آنها زبان عمومی : دکتر ??رهاد ماسان - دارای ۲۱۰ ص??حه شامل گرامر درک مطلب و تمرین لغات است . زبان تخصصی :مهندس رضا نعمتی ـ شامل درک مطلب ۸مرحله آزمون های آزمایشی پارسه رشته مهندسی صنایع سیستم های اقتصادی اجتماعی و مدیریت سیستم بهره وری همراه با پاسخ تشریحی نمونه سوالات سالهای گذشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی رشته مهندسی صنایع در هر سه گرایش صنایع وسیستمهای اقتصادی و مدیریت سیستم بهره وری از سالهای ۸۰ تا ۸۸
  14. منابع آزمون ارشد صنايع - صنايع آمار و احتمال : آمار رياضي – جان ??روند – انتشارات مرکز نشر دانشگاهي مباني احتمال – شلدون راس – انتشارات شيخ بهايي اص??هان نظريه احتمالات و کاربردهاي آن – اخوان نياکي – انتشارات شري?? مباني احتمالات و آمار مهندسي – مجيد عيوضيان و ابوال??ضل واق??ي – انتشارات ترمه زبان : 504 واژه ضروري زبان انگليسي essential words for the toefel زبان تخصصي مهندسي صنايع gramer in use تحقيق در عمليات : برنامه ريزي خطي – مختار بازارا – ترجمه دکتر اسماعيل خرم - انتشارات مرکز نشر دانشگاهي تحقيق در عمليات – حمدي طه تحقيق در عمليات (ويژه رشته صنايع ، سيستم و رياضي) – مازيار زاهدي سرشت – انتشارات ح??يظ برنامه ريزي خطي ، م??اهيم و کاربردها – عادل آذر – انتشارات سمت طرح ريزي واحدهاي صنعتي : جزوه درسي دانشگاه علم و صنعت – دکتر جبل عاملي کنترل موجودي : کنترل موجودي – حاج شير محمدي – انتشارات ارکان برنامه‌ريزي و كنترل توليد و موجودي‌‌ها -دكتر ??اطمي‌قمي -انتشارات اميركبير جزوه درسي دانشگاه صنعتي شري?? – دکتر حجي
  15. رایشمهندسی صنایع_سیستمهای اقتصادی و اجتماعی: پیچیدهترین سیستم ها، سیستمهایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به انسان یا گروهیاز انسانها مرتبط باشند. بدین جهت سیستمهای اجتماعی و اقتصادی که بطور مستقیم باانسان سرو کار دارند، از نظر تحلیل، پیش بینی ر??تار و کنترل جزو پیچیده ترینسیستمها دسته بندی می شوند. بطور کلی هد?? از بوجود آمدن رشته مهندسی سیستمهایاقتصادی و اجتماعی، تربیت ا??راد یا ا??رادی است که بتوانند با ابزار و مدلهای مختل??،سیستمهای پیچیده را شناسایی، تحلیل ، پیش بینی و اصلاح کنند. بطورکلی، دانشجویان این رشته با ابزارهای مختل??ی برای آنالیز سیستمهای مختل?? آشنا میشوند. بعنوان مثال می توان از تحقیق در عملیات و برنامه ریزی ریاضی، سیستمهایپیشر??ته غیر خطی و خطی و دینامیک، مدلهای رگرسیونی و اقتصاد سنجی، منطق ??ازی، شبکههای عصبی و ... نام برد. بعلاوه دانشجویان این رشته با مبانی اقتصاد خرد و کلان نیزعلاوه بر اقتصاد سنجی آشنا می شوند. ازآنجاکهاین رشته در ایران، رشته تقریبا نوظهوری است، دانشکده ها و دانشگاههای مختل?? بهسلیقه خود و بطور مت??اوت با این رشته برخورد می کنند. بعنوان مثال دانشکده اقتصاددانشگاه شری?? و موسسه عالی پژوهش بیشتر گرایشات اقتصادی، دانشکده صنایع دانشگاهشری?? بیشتر گرایش تحقیق در عملیات و مدلسازی و دانشگاههای دیگر ایران نیز هرکدامبنابر قدرت هیات علمی خود بیشتر به گرایشات خاصی تکیه می کنند. با این حال جهت گیریکاملا به عهده خود دانشجو است که می تواند با انتخاب دروس اختیاری به سمت خاصی حرکتکند. به عنوان مثال پروژه های ورودیهای سال 1382 دانشکده صنایع-مهندسی سیستمهایاقتصادی و اجتماعی، کارهای مت??اوتی از جمله پیش بینی و تحلیل تابع تقاضای یکی ازبانکهای ایران، ارایه ااگوهای نظارتی، معر??ی روش جدید مکاش??ه ای برای مسایل گرا??،پیش بینی حاملهای انرژی، ارایه روشهای جدید شبیه سازی و ... بودهاست. ??ارغاتحصیلان این رشته می توانند به عنوان مهندس صنایع در واحدهای تولیدی و کی??ی وخدماتی (خودرو سازی، شرکتهای ن??تی و ...) و یا بعنوان سیستم آنالیست در واحدهایمالی و بانکی و بیمه و وزارتخانه ها و ... ??عالیت کنند. از آنجاکه این رشته بسیارگسترده است، هرکس بنابر علاقه خود به سمت خاصی حرکت می کند و بدین جهت شغل آینده??ارغ التحصیلان بیشتر به جهت گیری و حر??ه خودش باز می گردد. بعلاوه??ارغ التحصیلان این رشته امکان ادامه تحصیل در رشته های مختل?? مهندسی صنایع، اقتصادو مدیریت و حتی در مواردی علوم کامپیوتر و علوم ریاضی را دارند. بعنوان مثال ??ارغالتحصیلان امسال این رشته از دانشکده صنایع دانشگاه شری??، برای ادامه تحصیل در رشتههایی مثل مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت از دانشگاههای مطرح آمریکایی، کانادایی واروپایی پذیرش گر??ته اند. همانطورکه گ??ته شد، در این رشته داوطلبان مختل?? از رشته های مختل?? شرکت می کنند و براینمونه رتبه ها و رشته ها و دانشگاههای رتبه های برتر کنکور سال 1382 در این رشته،در ذیل آورده شده است. رتبه 1 – مهندسی متالورژی و مواد- دانشگاه تهران رتبه 2- ریاضیات کاربردی- دانشگاه تبریز رتبه 3- مهندسی صنایع- دانشگاه شری?? رتبه 4- مهندسی مکانیک- دانشگاه امیرکبیر رتبه 5- مهندسی عمران- دانشگاه امیرکبیر برایشرکت در آزمون ورودی این رشته، داوطلب باید در امتحان دروس ریاضی 1و2 (ضریب 3)،آمار و احتمال (ضریب 3)، زبان(ضریب 2)،برنامه نویسی کامپیوتر(ضریب 2) و تحقیق درعملیات (ضریب 2) شرکت کند. با توجه به ظر??یت اندک پذیر??ته شدگان (حدود 60 الی 100ن??ر) و تعداد زیاد شرکت کنندگان (بیش از 5000 الی 6000 داوطلب) شانس با داوطلبانیاست که اولا از پایه ریاضیات قوی تری برخورداد باشند و ثانیا تمام دروس یاد شده رابا جدیت پیگیری کنند. همانطورکه می توان مشاهد کرد، قبولی در این رشته خیلی به رشته کارشناسی شخص مورد نظر بستگینداشته و بیشتر از آن به نحوه مطالعه و علاقه داوطلبین بستگی دارد. لذا این امکانبرای همه داوطلبان عزیر وجود دارد که صر??نظر از رشته تحصیلی خود در این رشته کاملامو??ق باشند. واحدهای درسی در طول دوره کارشناسیارشد: 9 واحد٬ واحدهای مقدماتی که برحسب درصدهای آزمون ورودینیازمند/بی نیاز از گذراندن این واحدها می باشند: واحد نامدرس 3 تحقیق در عملیات (2) 3 آمارمهندسی 3 اقتصادعمومی 12 واحد واحدهای اجباری می باشد: واحد نامدرس 3 برنامه ریزیریاضی 3 اقتصادسنجی 3 اقتصاد کلانپیشر??ته که البته سه واحد از بین واحدهای زیر انتخاب میشود: واحد نامدرس 3 مدیریتزمان 3 اقتصاد خردپیشر??ته 3 شبیه سازیکامپیوتر 3 سیستمهایپویا دانشجویان باید از بین واحدهای زیر نیز 12 واحد را به عنوانواحدهای اختیاری بگذرانند: واحد نامدرس 3 برنامه ریزیتولید پیشر??ته 3 شبیه سازیکامپیوتر 3 ??رایندهایاحتمالی 3 مدیریتزمان 3 برنامه ریزیپویا 3 سیستمهایپویا(1) 3 سیستمهایص?? 3 مدلهای زمانبندی 3 تئوریتصمیم 3 بهینه سازیمدلهای غیرخطی و در آخر 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژهپژوهشی گرایش مهندسی صنایع _مدیریت سیستم وبهرهوری: همانطورکه از نام این رشته پیدا است دانشجویان این رشته با یادگیری مسائلی از تل??یق بهینهعوامل انسانی و ??یزیکی در جهت تحقق هد??های مدیریتی و بهینه سازی گام برمی دارنداصولا از ??ارغ التحصیلان این گرایش انتظار می رود با بکارگیری دروسی که در دورهکارشناسی ارشد می خوانند بتوانند به مدیریت واحدهای صنعتی و همچنین تجزیه و تحلیلمسائل مدیریتی و نارسائی های سازمان هابپردازند.دانشجویان این رشتهبا توجه به دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می گذرانند و همچنین دروسی که در امتحانورودی آن دانشجویان باید بلد باشند در مجموع بیشتر به درد ??ارغ التحصیلان رشته های??نی (غیر صنایع) می خورد تا بتوانند علاوه بر جنبه های ??نی به مسائل مدیریتی واقتصادی با دیدی در جهت بهبود بهره وری یک سازمان نگاه کنند. همچنینادامه تحصیل در این رشته ??رصت مغتنمی است تا دانش آموختگان رشته ریاضی کمی از روابطو ??رمولهای محض ریاضی ??ارغ شده و علم ریاضی را بصورت ابزاری موثر در حل مسائلمدیریتی اقتصادی و صنعتی بکار بندند و زمینه های جذب موثرتر در بازار کار را برایخویش ??راهم آورند. ولی اینگرایش از نظر اولویت در درجه آخر برای یک مهندس صنایع بشمار می آید زیرا صر?? نظر ازدروسی که باید در کنکور ورودی امتحان دهد دروسی را می خواند که خیلی از آنها را باکم وزیاد در دوره کارشناسی گذرانده است . یعنیاینگونه بیان کنیم که ورود دانشجویان مهندسی صنایع به این گرایش تل?? کردن وقت وهزینه می باشد (تا این حد که در سالهای گذشته اصلا مهندسین صنایع اجازه نداشتند درکنکوراین گرایش شرکت کنند). درضمن داوطلبان این رشته باید حداقل 3 سال سابقه کار در مدیریت پس از اخذ مدرککارشناسی در واحدهای صنعتی داشته باشند وبه هنگام قبولی در دانشگاه ارائه نمایند (البته ??قط مدرک سه سال سابقه مدیریت لازم است، یعنی: می شود اصلا سابقه همنداشت)بدیهی است در غیر اینصورت قبولیایشان لغو خواهدشد. داوطلبانباید موارد زیر را درامتحان ورودی این گرایش امتحان دهند:زبان عمومی (ضریب3)ریاضی 1و2(ضریب3)آمار و احتمال(ضریب2)معملومات عمومی مدیریتی (تجارتمدیریتی)(ضریب2). واحدهای درسی در طول کارشناسی ارشد: 12 واحد واحدهای مقدماتی که برحسب درصد هایآزمون ورودی نیازمند /بی نیاز از گذراندن این واحد های میباشند: واحد نامدرس 3 تحقیق درعمیلیات (2) 3 آمار و احتمالمهندسی 3 حسابداریصنعتی 3 اقتصادخرد 15 واحد زیر واحدهای اجباری می باشند: واحد نامدرس 3 کنترلتولید 3 مدیریتعملیات 3 مدیریت کی??یت وبهره وری 2 برنامه ریزیاستراتژیک برای مدیران 2 رهبری وسازمان 2 مدیریت منابعانسانی دانشجویان می بایست از واحد های زیر 12 واحد را به اختیاربگذرانند: واحد نامدرس 3 تصمیم گیری چندمعیاره 3 مدیریتتکنولوژی 3 بازاریابی 3 مدیریتمالی 3 سیستمهایپویا(1) 3 ??رایندهایاحتمالی واحتمال کاربردی 3 اقتصادسنجی 3 شبیه سازیکامپیوتر 3 پیش بینی وتحلیل سریهای زمانی 3 سیستمهایص?? 3 ستهای ??ازیدربرنامه ریزی وتصمیمگیری و در پایان 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژهپژوهشی. باید توجه داشت این واحدها با توجه به دانشگاه های مختل??ت??اوت دارد. در زیر بصورت خلاصه و یکجا ضرایب آزمون کارشناسی ارشد آوردهشده است: جدول ضرایب آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه هایسراسری و آزاد اسلامی گرایشـدروس زبان عمومی وتخصصی ریاضیعمومی تحقیق درعملیات آمار و احتمالمهندسی طرح ریزیواحدهای صنعتی کنترلموجودی برنامه نویسیکامپیوتر معملوماتمدیریتی صنایع 1 0 2 2 1 1 0 0 سیستمهایاقتصادی و اجتماعی 2 3 2 3 0 0 2 0 مدیریت سیستم وبهره وری 3 3 0 2 0 0 0 2 معر??ی منابع درسی جهت مطالعه برای آزمون کارشناسیارشد: برای هر یک از گرایشات مهندسی صنایع و هر درس جهت مطالعهمنابع زیر معر??ی می گردد: تحقیق در عملیات1: تحقیق در عملیات مختار بازار ترجمه دکتر اسماعیلخرم آشنایی با تحقیق در عملیات حمدیطه جزوه تحقیق در عملیات دکتر عشقی (دانشگاه صنعتیشری??) آمار واحتمال مهندسی: آمار ریاضی والپول مبانی احتمال شلدون راس احتمال و کاربردآن (جزوه یا کتاب دکتر نیاکی :دانشگاه صنعتیشری??) آمار واحتمال بهمن هنری ریاضی عمومی 1و2: حساب دی??رانسیل و انتگرال جلد 1و2 جرجتوماس برنامه نویسی کامپیوتر: کتابهای برنامه نویسی به زبان??رترن٬Basic٬Pascal٬C(کانون نشرعلوم) کتابهای کنکور نوشته حمید رضا مقسمی (??رترن٬ Pascal ٬ C) زبان عمومی وتخصصی: زبان یکی از دروس مهم کنکور کارشناسی ارشد می باشد کهدانشجویان می توانند با تسلط داشتن در این درس از شرکت کنندگان دیگر جلوبی??تند. کتاب زبان تخصصی برای دانشجویان صنایع(ویا مدیریت برایگرایش مدیریت سیستم وبهره وری و یا اقتصاد مدیریت برای گرایش سیستمهای اقتصادی واجتماعی) می توان گ??ت این تنها منبع عمده واصلی برای دانشجویان میباشد ولی دانشجویان برای مو??قیت در این عرصه باید هم در لغات و هم در درک مطلب متونتسلط کا??ی داشته باشندو تا حد کا??ی نیز گرامر را بدانند(زبان عمومی) لذا ما منابعزیر را برای کسانی که می خواهند از دیگر رقبا پیشی بگیرند پیشنهاد میکنیم: کتاب 504words متون TOFELL معلومات عمومی مدیریت: مدیریت عمومی دکتر سید مهدیالوانی مدیریت کازمایر ترجمه اصغر زمردیان ومهرواژان چند نکته مهم در پایانباید بگوییم که بعضی ها براین اعتقادند که قبول شدن در آزمون کارشناسی ارشد مهندسیصنایع از کنکور کارشناسی نیز سخت تر می باشد . در مورددرصدهای مورد نیاز برای قبولی در کارشناسی ارشد با توجه به سالهای مختل?? و سطحسوالات و همچنین دانشگاه مورد نظر ت??اوت دارد ولی می توان گ??ت امیدریاضی درصد موردنیاز برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد حدود 60 درصدباشد. در مورد اینکه چرا صحبتی از کتابهایتست به میان نیاوردیم :سالانه کتابهای جدیدی با عناوین مختل?? در مورد تستهایکارشناسی ارشد مهندسی صنایع وارد بازار می شود که هرکدام مزایا معایب مخصوص خود راداردولی اگر کسی بتواند م??اهیم دروس را بخوبی یاد بگیرد هر کتابی با هر عنوانی کهتستهای کنکور سالهای گذشته را دارا باشد می تواند م??ید واقعشود.
  16. منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع: خوشبختانه رشته مهندسی صنایع در چند سال اخیر از اهمیت وموقعیت بالایی برخوردار گردیده است و اغلب ??ارغ التحصیلان این رشته به سرعت و سهولت جذب بازار کار می گردند. با توجه به روند روبه رشد تعداد ??ارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی ضرورت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در جهت کسب جایگاه های برتر شغلی وآشنایی عمیقتر با دستاوردهای جدید مهندسی صنایع و در نهایت زمینه ورود به مقاطع بالاتر و حضور در عرصه های دانشگاهی مضاع?? گردیده است . ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته نه تنها برای مهندسین صنایع بلکه برای ??ارغ التحصیلان رشته های دیگر ??نی _مهندسی از اهمیت ??وق العاده ای برخوردار است . چرا که موجبات ورود به عرصه های مدیریتی و سیستمی را برای ??ارغ التحصیلان ??راهم می نماید . البته باید خاطر نشان کرد مسئله کارشناسی ارشد یک مسئله ای است که باید بصورت همه جانبه و کاملا سیستماتیک به آن نگاه کرد برای مثال اگر کسی توانایی کار در کارخانه را دارد با همان مدرک لیسانس نیز می تواند به مو??قیت های زیادی دست پیدا کند و چه بسیار ??ارغ التحصیلانی که با مدرک لیسانس خیلی بهتر از ا??رادی با مدارج علمی بالاتر می توانند در بازار کار عمل کنند . زیرا یک ??ارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی صنایع باید علاوه برمسائل علمی خیلی از ??اکتورهای دیگر را نیز برای مو??قیت در بازار کار داشته باشد (البته این مسئله در تمامی رشته ها صدق می کند ولی با توجه به اینکه یک مهندس صنایع خوب باید ??اکتورهایی از قبیل مدیریت خوب و مخصوصا روابط عمومی عالی را دارا باشد لذا این گونه مسائل در مورد یک مهندس صنایع بیشتر به چشم می آید). ولی صد البته در شرایطی برابر, اشخاصی که مدرک کارشناسی ارشد دارند از جهت پذیرش یک سرو گردن بالاتر از آنهایی هستند که دارای مدرک لیسانس می باشند.(مگر اینکه پارتی بازی در میان باشد که آن موقع دیگر به مدرک لیسانس نیز نیاز نمی باشد!) ویژگی‌های مهندس صنایع یک مهندس صنایع باید: ت??کر ??راگیر داشته باشد تا بتواند با نگرشی سیستماتیک اجزائ سیستم را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و به هم مرتبط سازد. خلاقیت داشته باشد تا بتواند با توجه به اطلاعات خود (که مانند اقیانوسی از ??نون و اطلاعات به عمق نیم متر است) به بهبود سیستم جاری و یا ارائه طرحی نو بپردازد. یک رهبر گروه باشد تا بتواند علاوه بر طرح‌ریزی سیستم مورد نظر پیاده‌سازی و اجرا را نیز پی‌ریزی نموده و نقش رهبری گروه‌ها را به خوبی ای??ا کند. مدیریت زمان داشته باشد تا بتواند با توجه به اهمیت زمان در کارهای اجرایی خدمات و کالا‌ها را با کی??یت عالی و در حداقل زمان ممکن ارائه دهد. ارتقا دهنده بهره‌وری باشد تا به جای در جا زدن در جای خود و اکت??ا به وضعیت ??علی با دانش خود سعی در ا??زایش بهره‌وری و بهبود وضعیت کاری (هرچند کوچک) بنماید . مهندس صنایع علاوه بر موارد بالا باید خصوصیات ر??تاری زیر را نیز در کار خود داشته باشد: صداقت امانت و قابلیت اعتماد در کار ??عالیت و سعی و کوشش پیوسته مراعات محرمانه بودن اطلاعات کسب شده در طول انجام کار ارائه تحلیل‌های مالی و اطلاعات صحیح و کامل و به موقع و در صورت اشتباه شدن اقدام ??وری نسبت به تجدید و تعویض آن‌ها و نظارت و مراقبت مسئولانه از تمام منابع و دارایی‌های سپرده شده و تبعیت از تمامی قوانین جاری و آئین نامه‌های اجرایی حاکم. یک مهندس صنایع ??عالیت ها‌یی همچون: انتخاب و طراحی ??رایند‌های ساخت , طراحی تسهیلات ??یزیکی, طراحی و گسترش سیستم‌های برنامه‌ریزی و کنترل برای توزیع کالاها و خدمات, تولید, کنترل موجودی و کی??یت, تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات کارخانه، مدیریت پروژه, بررسی ??نی و اقتصادی و بهینه‌سازی سیستم و سایر ??عالیت‌های مربوطه را می‌تواند انجام دهد. یک مهندس صنایع در سیستم‌ها , مؤسسات و حر??ه‌هایی همچون: تولید, کشت و صنعت, کارخانجات, خدمات مشاوره‌ای, بانکداری, صنعت بیمه, شرکت‌های هواپیمایی, کشتیرانی, بیمارستان‌ها, خدمات شهری, استادیوم‌های ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه‌ریزی و هدایت و ارتقاء بهره‌وری دارد می‌تواند انجام وظی??ه کند. مهندسی صنایع در یک نظرسنجی جهانی با توجه به ??اکتورهایی از قبیل درآمد, وجهه‌ی اجتماعی, موقعیت شغلی و .. به عنوان بهترین رشته‌ی مهندسی در بین سایر رشته‌های مهندسی انتخاب شده است. بر گر??ته از : IEESOLUTIONS MAY-1999 زمینه های کاری مهندسی صنایع مدیریت تولید Manufacturing management از آن‌جایی که اعتبار هر کشور صنعتی به توانایی آن کشور در تولید موثر بستگی دارد در کشورهای صنعتی به این گرایش توجه بسیاری می‌شود. مهندسان تولید در راستای کسب مزیت‌هایی در رقابت‌های جهانی از مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می‌گیرند تا مسایل طراحی توسعه و اجرای عملیات سیستم‌های تولیدی پیشر??ته را به طور موثر حل کنند. مدیریت مهندسی Engineering management در چند دهه اخیر این زمینه پیشر??ت زیادی داشته است. دلیل این پیشر??ت را در سه سطح می‌توان دید. درسطح ملی تلاش برای رهبری تکنولوژیکی که از کمبود مواد اولیه بهره‌وری پایین و ا??زایش رقابت بین‌المللی ناشی می‌شود توسعه تکنولوژی‌های جدید و مدیریت سیستم‌های تکنولوژی را ایجاب می‌کند. در سطح صنعت مدیریت بدون مهندسی با مشکل روبرو شده‌است و نقش مهم مهارت‌های مهندسی واطلاعات در مدیریت سیستم‌های مهندسی مشهود است. در سطح ??ردی مهندسانی که در نتیجه‌ی مو??قیت‌های ??نی‌شان به مدیریت کشیده می‌شوند هر چقدر هم از نظر ??نی قوی باشند برای رویارویی با پیچیدگی‌های مسيولیت مدیرت آماده نیستند. سیستم‌های تولیدی Production systems این زمینه بر روی طراحی و کنترل تولید توزیع و سیستم‌های خدماتی تاکید دارد و شامل طراحی کارخانه، طراحی حمل ونقل، برنامه‌ریزی تولید کنترل موجودی و برنامه‌ریزی و کنترل تولید و توزیع می‌باشد. مهندسی مالی Financial engineering مهندسی مالی برای کسانی که مایل به كار بانکداری، مدیریت مالی و امور مشاوه‌ای مالی هستند طراحی شده‌است.آموزش در این زمینه شامل ??رآیندهای احتمالی بهینه‌سازی محاسبات و بازارهای مالی و کاربرد آنها می‌باشد. مهندسی کی??یت Quality engineering به دلیل رقابت روز ا??زون بین‌الملی که توجه به بهبود کی??یت محصولات و خدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است و به دلیل پیچیدگی روزا??زون سیستم‌های تولیدی و خدماتی كنونی، مهندسان بايد بتوانند با ابزارهای ??نی و مدیریتی سیستم‌های کی??یت را اجرا و هدایت کنند. گرایش مهندسی کی??یت در مهندسی صنایع تلاش درجهت تربیت چنین ا??رادی دارد. آموزش در این زمینه برمبنای بهبود کی??یت، استراتژی‌های کی??یت سازمانی و روش‌های آماری تاکید دارد. مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی Information systems engineering این گرایش برای کسانی طراحی شده است که مایل به یادگیری مهارت‌های مهندسی و مدیریتی با تاکید بر سیستم‌های اطلاعاتی و محاسباتی هستند علاقه‌مندان به این گرایش با توانایی‌های نظیر برنامه‌نویسی کامپیوتر و مهارت‌های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و آشنایی با نرم‌ا??زارهای مت??اوت قادرند سیستم‌های اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه تولید و تجارت طراحی کنند. به جز اين زمینه‌های شغلی بيشترین حیطه کاری مهندسین صنایع (به خصوص در کشورمان ایران) کارخانجات و سازمان‌های تولیدی می‌باشد. دامنه‌ی حیطه‌های کاری مهندسی صنایع به سرعت با گذشت زمان گسترش یا??ته و زمینه‌های کاری مهندسی صنایع روز به روز ا??زایش می‌يابد. پساز این مقدمه در این مبحث سعی برآن شده که اولا شما را هرچه بهتر با گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع آشنا سازیم ثانیا منابع اصلی برای مو??قیتدر مسابقه تقریبا سخت(با توجه به پذیرش محدود)??وق لیسانس صنایع را برایشما بازگو نماییم. مهندسی صنایع رشته‌ای است که با طراحی، بهبود وپیاده‌سازی سیستم‌‌های یکپارچه از ا??راد، مواد، اطلاعات، تجهیزات و انرژیمرتبط می‌باشد. این رشته بر پایه دانش تخصصی و تبحر در علوم ریاضی، طبیعی،اجتماعی و نیز قوانین و روش‌‌های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا شدهاست و می‌تواند به کمک این علوم و قوانین به تعیین، پیش‌بینی و ارزیابینتایج حاصل از سیستم‌‌های یکپارچه بپردازد. مقطع کارشناسی ارشدمهندسی صنایع عموماً 2 سال به طول می‌انجامد و سه گرایش دارد کهعبارتند از: ۱- گرایش مهندسی صنایع ۲-گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری ۳- گرایش سیستم‌‌های اقتصادی و اجتماعی گرایش مهندسی صنایع بر پایه تکنیک های مهندسی بنا شده است و تحقیق در عملیات نقش کلیدی در این گرایش دارد. گرایش مدیریت سیستم و بهره وری که برای مدیران سازمان ها و ارگان ها بسیار م??ید می باشد، ستون آن بهره وری و راهبردهای بهبود سازمان است و بر پایه مطالعه این موارد بنا شده است. گرایش سیستم های اقتصادی و اجتماعی ??قط برای سایر داوطلبان رشته های ??نی و ریاضی می باشد یعنی مهندسین صنایع نمی توانند در این گرایش شرکت کنند. هد?? این گرایش نیز رسیدن به تکنیک بهینگی در جهت کاهش هزینه ها و ا??زایش سود در مسائل مختل?? است و با ریاضی نیز سرو کار زیادی دارد. منابع کارشناسی ارشد گرایش صنایع: تحقیق در عملیات 1(مختار بازارا- حمدی طه ها- برنامه ریزی خطی دکتر آریانژاد) تئوری احتمالات و آمار(مسائل تئوری احتمال راسل- تئوری احتمال اخوان نیاکی- آمار ریاضی والپول) طرحریزی واحدهای صنعتی(کتاب آص?? وزیری- کتاب حسین جع??ری) کنترل موجودی 1(کتاب مونت گومری – کتاب ??اطمی قمی) زبان عمومی و تخصصی(کتاب گرامر زبان برای کلیه رشته های ارشد تألی?? وحید عسگری انتشارات کانون ??رهنگی آموزی- کتاب لغت504- زبان انگلیسی 2 انتشارات کانون ??رهنگی آموزش - کتب زبان تخصصی مهندسی صنایع) منابع کارشناسی ارشد گرایش مدیریت سیستم و بهره وری: تحقیق در عملیات 2(مختار بازارا- حمدی طه – لیبرمن) ریاضیات عمومی‌1 و 2 معادلات دی??رانسیل(جلد 1 و 2 جورج توماس) تئوری احتمالات و آمار(کتاب دکترآریانژاد و کتاب آمار توصی??ی مدنی) زبان عمومی تخصصی(کتاب گرامر زبان برای کلیه رشته های ارشد تألی?? وحید عسگری انتشارات کانون ??رهنگی آموزی- کتاب لغت504- زبان انگلیسی 2 انتشارات کانون ??رهنگی آموزش- زبان تخصصی مدیریت یا صنایع) معلومات عمومی مدیریت(مدیریت عمومی دکتر سید مهدی الوانی- اصول مدیریت کازمایر ترجمه اصغر زمردیان و مهرواژان) منابع کارشناسی ارشد گرایش سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی: تحقیق در عملیات1و2(بازارا- دکتر مهرگان) تئوری احتمالات و آمار(کتاب دکترآریانژاد و کتاب آمار توصی??ی مدنی- تئوری احتمال راس) ریاضیات عمومی‌1 و 2(حساب دی??رانسیل جلد 1 و2 جورج توماس) زبان عمومی و تخصصی(زبان تخصصی اقتصاد و مدیریت و صنایع) برنامه نویسی کامپیوتر(کتاب کنکور پاسکال و C و ??رترن نوشته حمیدرضا مقسمی- کتاب مبانی برنامه نویسی کامپیوتر ویژه رشته صنایع نوشته حمیدرضا مقسمی)
  17. لیست جدیدترین منابع و جزوات کارشناسی ارشد قابل توجه رشته های: مهندسی صنایع : ١- تحقیق در عملیات ١ ( دکتر کوروش عشقی/ دانشگاه: شری??) ٢- تحقیق در عملیات ( دکتر اشجری / آموزشگاه علمی پارسه) ٣- کنترل موجودی ( دکتر پورسعیدی/ آموزشگاه علمی پارسه) ۴- کنترل موجودی ( دکتر حیدری/ دانشگاه : علم و صنعت) ۵- طرح ریزی واحدهای صنعتی (دکتر اشجری/ آموزشگاه علمی پارسه) ۶- آمار و احتمال مهندسی (دکتر گائینی/ آموزشگاه علمی پارسه)
  18. یكي از نقاط ضع?? آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع در ايران (و شايد بسياري از رشته‌هاي ديگر) عدم معر??ي منابع دقيق براي واحدهاي امتحاني مي‌باشد كه اين امر ، سردرگمي داوطلبان ورود به مقاطع تحصيلات تكميلي را به همراه مي‌آورد . ليكن ، با گذشت چندين سال از برگزاري آزمون كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ، خوشبختانه منابع مهم و مورداستناد در طرح سوالات آزمون ، اندكي متمايز گشته و لذا مي‌توان آنها را به عنوان مراجع اصليتر ذكر نمود . در اين نوشتار به معر??ي برخي از اين كتب مي‌پردازم كه منابع عمده مطالعه به شمار مي‌آيند و البته در كنار آنها مي‌توان از جزوات اساتيد دانشگاههاي شري?? ، پلي‌تكنيك و علم‌وصنعت و ساير كتبي كه در بازار موجود است و از سطح پايينتري برخوردارند ، است??اده نمود ؛ ذكر اين نكته را نيز ضروري مي‌دانم كه سوالات سالهاي پيشين كنكور در هر درسي (مخزن سوالات) مهمترين چراغ راهنما براي شركت‌كنندگان است و از روند طرح سولات در سنوات گذشته مي‌توان به اهميت نسبي هر مبحث در يك درس خاص و نيز نوع سوالات مطروحه پي برد ؛ بنابراين توصيه بر آن است كه حتما تستهاي سالهاي گذشته را چندين و چند بار مرور نماييد ؛ ترديدي نيست كه درصد بالايي از نكاتي كه در آموزشگاههاي كنكور به داوطلبين ارائه مي‌شوند نيز از بطن همين سوالات درآمده‌اند ؛ پس از تمرين و تكرار غا??ل نمانيد . نخست از منابع ذيل براي ??هم و يادگيري مواد امتحاني بهره گيريد و سپس تستهاي ت??كيكي كنكورهاي گذشته را چندين بار مرور نماييد تا هم ارزيابي از دانش خود به عمل آورده باشيد و هم با چگونگي پرسشها آشنا شده باشيد . ماده امتحاني منبع تحقيق در عمليات تحقيق در عمليات ، مختار بازارا تحقيق در عمليات ، واين ال.وينستون كنترل توليد و موجودي برنامه‌ريزي و كنترل موجودي ، مونت‌گومري برنامه‌ريزي و كنترل موجودي ، دكتر محمد تقي ??اطمي قمي برنامه‌ريزي و كنترل موجودي ، علي حاج شيرمحمدي طرح‌ريزي واحدهاي صنعتي طرح‌ریزی واحدهای صنعتی ، جيمز مك‌گرگور اپل طرح‌ریزی واحدهای صنعتی ، تام كينز آمار و احتمال مهندسي آمار ریاضی ، والپول نظريه احتمال و کاربرد آن ، دكتر سيد تقي اخوان نياكي زبان عمومي و تخصصي ü 504 واژه براي تا??ل ü 405 لغت براي تا??ل لغات ضروري براي تا??ل ، بارون گرامر زبان از دبيرستان تا دانشگاه ، عباس ??رزام زبان تخصصي براي مهندسين صنايع
  19. مهندسی ??یزیك هسته ای رتبه سی و ششم ، مكانیك رتبه چهل و پنجم ، هوا ??ضا رتبه پنجاه و دوم ، برق رتبه پنجاه و چهارم و پتروشیمی رتبه شصت و ششم را كسب كرده اند. شایان ذكر است كه مدیریت ص??حات وب ( مهندسی اینترنت ) ، رتبه اول را در میان این 250 شغل به دست آورده است . به نقل از(IEE SOLUTIONS – MAY 1999 ) معر??ی رشته مهندسی صنایع با پیشر??ت سریع علوم و پیچیدگی روز ا??زون آن بالطبع سیستم های تولیدی و خدماتی نیز گسترش یا??ته است در نتیجه این پیشر??ت اداره صحیح و مناسب اینگونه واحدها به صورت سیستماتیك مستلزم بكارگیری تكنیك های علمی و پیشر??ته می باشد . حجم تولید و گستردگی خدمات آن چنان است كه رشته های مهندسی سنتی از قبیل شیمی ، راه و ساختمان ، برق ، مكانیك و غیرهپاسخگوی كلیه مسائل این سیستم ها نمی باشند چرا كه هر كدام از این رشته­ ها ویژگی خاصی را شامل می شوند كه معمولا اسامی آنها مبین ماهیت آنهاست اما مشكل عمده ای كه وجود دارد ارتباط میان این رشته ها و تعیین جایگاه دقیق و درست آنها در كنار هم در صنعت است كه از همین جا نیاز به یك ارتباط دهنده احساس می شود كه برای جبران چنین كمبودی در قرن بیستم و به ویژه در چند دهه اخیر از پیوند رشـــته های علوم ، مدیریت ، اقتــصاد و رشته ­های مهندسی ، رشته جدیدی به نــام " مهندسی صنایع " ( Industrial engineering ) به وجود آمده است كه وظی??ه یك ارتباط دهنده بین رشته های مختل?? را به عهده دارد . بنابراین در این رشته درسهایی از تمام رشته های مذكور وجود دارد تا یك مهندس صنایع برای پیوند بهتر رشته­ های مختل?? با آنها آشنا باشد
  20. در میان تمام شاخه های مهندسی ، مهندسی صنایع بالاترین مقام را كسب كرده و تبدیل به یك آرزوی شغلی شده است . در آخرین نظر سنجی انجام گر??ته ، 250 شغل بر اساس بیش از 12 ??اكــتور اساسی رده بندی شده اند . عواملی چون درآمد و منا??ع كاری ، امنیت شغلی دراز مدت ، ??شار كاری و وجهه اجتماعی ، در این میان مهندسی صنایع در رده سی و پنجم و به عنوان بهترین گرایش مهندسی انتخاب شده است و مهندسی عمران با كسب رده ه??تادم ، پایین تر ین امتیاز را نسبت به سایر رشته های مهندسی به دست آورده است .
  21. ام دی ا?? چیست؟: ام‌دی‌ا?? (mdf) مخ???? واژه "تخته ??یبر با دانسیته متوسط" است که جزو ??رآورده‌های چوبی محسوب می‌شود. Mdf نوعی تخته ??یبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. دانسیته آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. ام دی ا?? را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای mdf می‌باشد که در آن ??رایند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با ??شار و حرارت پرس بر روی تخته چسبانده می‌شود. این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایراوراق ??شرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق ??شرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته ??یبر سخت و ... شده است . در واقع این محصول (mdf) ابتدا بعنوان جایگزین اوراق ??شرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب نیز بکار ر??ته است. در حال حاضر دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال ا??زایش است . نئوپان چیست؟ نئوپان نام تجاری محصولی است از خرده‌های چوب که نام اصلی آن تخته خرده‌چوب است که به علت استمرار است??اده در ایران به غلط بین دست‌اندرکاران مصطلح شده است. نئوپان محصول چوب مهندسی‌شدهٔ ساخته شده از خرده‌چوب‌هایی مثل تراشه‌های کارخانه اره‌کشی یا خاک‌اره و رزین مصنوعی یا چسب‌های مناسب دیگر است که پرس و ??شرده شده باشد. نئوپان یک ??رآوردهٔ کامپوزیتی است. این محصول معمولاً از صنایع بازیا??ت چوب است بطوریکه ضایعات بدست آمده در ??رآیند بهره‌برداری از چوب درختان برای مصار?? مختل?? را تبدیل به خرده‌چوب نموده و با مخلوطی از چسب‌های شیمیایی تحت حرارت و ??شار پرس بدست می‌آید.
  22. گرایش مهندسی صنایع -صنایع : می توان گ??ت مهمترین٬و پیچیده ترین امتحان ورودی کارشناسی ارشد متعلق به گرایش مهندسی صنایع_صنایع می باشد.دروسی که در این گرایش از دانشجویان امتحان گر??ته می شود نسبت به گرایش های دیگر برای دانشجویان صنایع تخصصی تر بوده و لذا دانشجویان صنایع از این جهت از دانشجویان رشته های دیگر جلوتر هستند ولی باید بگوییم سخت ترین امتحان ورودی مربوط به این گرایش می باشد. ??ارغ التحصیلان این گرایش توانایی کارهایی از قبیل مدلسازی ٬برنامه ریزی درپروژه های مختل??٬ بررسی مشکلات و ارائه بهترین الگوها در سازمان ها و کارخانه ها برای بهینه سازی مسائل مختل?? از قبیل انسان ٬مواد و ماشین آلات را دارا هستند. آنها سعی می کنند ارتباط منطقی بین اجزاء انواع سیستمهای تولیدی و غیر تولیدی را جستجو کرده و بازدهی آنها را ا??زایش دهند. البته باید عرض کنیم که شاید این اهدا?? در مورد مهندسین صنایع در دوره کارشناسی (گرایش تولید صنعتی و گرایش تحلیل سیستم ها)نیز صادق باشد ولی دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد سعی می کنند مطالب را بصورتی عمیقتر و تخصصی تر دنبال کنند.و مخصوصا با خواندن درس هایی که به برنامه ریزی و مسائل سیستماتیک مربوط می شود مدلسازی و ارائه الگوهای مناسب را در خود تقویت کنند. گرایش مهندسی صنایع - مهندسی مالی مهندسی مالی از شاخه های رشته مهندسی صنایع در گرایش مدیریت مهندسی در مقطع كارشناسی ارشد می باشد كه از سال 1384 از طریق آزمون كارشناسی ارشد در كد رشته مهندسی صنایع-مهندسی صنایع و به عنوان شاخه ای جدا گانه پذیرش آن شروع شده است. (در ادامه این شاخه را با نام رشته مهنسی مالی می شناسیم.) دانشگاه هایی كه در حال حاضر در این رشته در كشور دانشجو می پذیرندشامل: دانشگاه صنعتی امیر كبیر(دانشكده مهندسی صنایع)، دانشگاه خواجه نصیر- دانشگاه علم و??رهنگ تهران - وابسته به جهاد دانشگاهی (گروه مستقل در دانشكدهتحصیلات تكمیلی به نام گروه مهندسی مالی و موسسه غیر انت??اعی غیردولتی رجاء قزوین می باشند. این رشته تركیبی از ابزار های گوناگون همچون برنامه ریزی و مدل سازیریاضی( روش های سخت و نرم)، آمار، علوم كامپیوتر و كاربرد های آن درمباحث مالی، تئوری های اقتصادی و م??اهیم به روز بازار های پول(بانك) وسرمایه، بیمه، مدل های تصمیم گیری در بازار های مالی، مدل های اقتصادسنجی، الگو ها و مدل های تجارت الكترونیك و كاربرد ها ی آن در مباحثمالی و مدیریت سرمایه گذاری را به دانشجویان این رشته معر??ی می كند وآنها را برای ارائه خدمات كارشناسی در زمینه های مالی و سرمایه گذاری،موسسات مالی ، بیمه و صنعت آماده می نماید. از قابلیت های مهم دانش آموختگان این رشته می توان به توانایی آنها در دركهمزمان م??اهیم صنعتی و م??اهیم مالی (با توجه تحصیلات دوره كارشناسیآنها كه مهندسی صنایع بوده) اشاره نمود. از این نكته هم نباید گذشت كهاین دانش آموختگان به علت پشتوانه تحصیلات ??نی خود از توانایی بالاتری دردرك مسائل كمی مانند ریاضی و م??اهیمی از این دست، در مقایسه با رشتههای مدیریتی مشابه برخوردارند. ادامه تحصیل در ایران: با وجود این كه دوره های دكتری مهندسی صنایع در كشور وجود دارد، امامتاس??انه هم اكنون امكان ادامه تحصیل در این شاخه خاص (مهندسیمالی) در ایران به علت نوپا بودن وجود ندارد. اما دانشجویان این رشته بهجهت گذراندن دوره كارشناسی ارشد در این رشته به راحتی می توانند دردوره های دكترای رشته های مهندسی صنایع (گرایش های دیگر) و مدیریتمالی شركت كرده و پذیر??ته شوند. به این نكته هم باید اشاره نمود به نظرمی رسد ??ارغ التحصیلان این رشته در صورت پذیرش در دوره دكتری با توجه به كمبود استاد در این رشته در ایران و با توجه به رشد سریع آن می توانندبه راحتی به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه ها شوند. (به نظر می رسدمذاكراتی هم برای ایجاد مقطع دكتری این رشته به صورت پژوهش محور درحال انجام باشد كه امید است در آینده ای نزدیك به سرانجام برسد.) گرایش مهندسی صنایع - سیستمهای اقتصادی و اجتماعی: پیچیده ترین سیستم ها، سیستمهایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به انسان یا گروهی از انسانها مرتبط باشند. بدین جهت سیستمهای اجتماعی و اقتصادی که بطور مستقیم با انسان سرو کار دارند، از نظر تحلیل، پیش بینی ر??تار و کنترل جزو پیچیده ترین سیستمها دسته بندی می شوند. بطور کلی هد?? از بوجود آمدن رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، تربیت ا??راد یا ا??رادی است که بتوانند با ابزار و مدلهای مختل??، سیستمهای پیچیده را شناسایی، تحلیل ، پیش بینی و اصلاح کنند. بطور کلی، دانشجویان این رشته با ابزارهای مختل??ی برای آنالیز سیستمهای مختل?? آشنا می شوند. بعنوان مثال می توان از تحقیق در عملیات و برنامه ریزی ریاضی، سیستمهای پیشر??ته غیر خطی و خطی و دینامیک، مدلهای رگرسیونی و اقتصاد سنجی، منطق ??ازی، شبکه های عصبی و ... نام برد. بعلاوه دانشجویان این رشته با مبانی اقتصاد خرد و کلان نیز علاوه بر اقتصاد سنجی آشنا می شوند. ازآنجاکه این رشته در ایران، رشته تقریبا نوظهوری است، دانشکده ها و دانشگاههای مختل?? به سلیقه خود و بطور مت??اوت با این رشته برخورد می کنند. بعنوان مثال دانشکده اقتصاد دانشگاه شری?? و موسسه عالی پژوهش بیشتر گرایشات اقتصادی، دانشکده صنایع دانشگاه شری?? بیشتر گرایش تحقیق در عملیات و مدلسازی و دانشگاههای دیگر ایران نیز هرکدام بنابر قدرت هیات علمی خود بیشتر به گرایشات خاصی تکیه می کنند. با این حال جهت گیری کاملا به عهده خود دانشجو است که می تواند با انتخاب دروس اختیاری به سمت خاصی حرکت کند. ??ارغ اتحصیلان این رشته می توانند به عنوان مهندس صنایع در واحدهای تولیدی و کی??ی و خدماتی (خودرو سازی، شرکتهای ن??تی و ...) و یا بعنوان سیستم آنالیست در واحدهای مالی و بانکی و بیمه و وزارتخانه ها و ... ??عالیت کنند. از آنجاکه این رشته بسیار گسترده است، هرکس بنابر علاقه خود به سمت خاصی حرکت می کند و بدین جهت شغل آینده ??ارغ التحصیلان بیشتر به جهت گیری و حر??ه خودش باز می گردد. بعلاوه ??ارغ التحصیلان این رشته امکان ادامه تحصیل در رشته های مختل?? مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت و حتی در مواردی علوم کامپیوتر و علوم ریاضی را دارند. قبولی در این رشته خیلی به رشته کارشناسی شخص مورد نظر بستگی نداشته و بیشتر از آن به نحوه مطالعه و علاقه داوطلبین بستگی دارد. لذا این امکان برای همه داوطلبان وجود دارد که صر??نظر از رشته تحصیلی خود در این رشته کاملا مو??ق باشند. گرایش مهندسی صنایع - مدیریت سیستم وبهره وری: همانطور که از نام این رشته پیدا است دانشجویان این رشته با یادگیری مسائلی از تل??یق بهینه عوامل انسانی و ??یزیکی در جهت تحقق هد??های مدیریتی و بهینه سازی گام برمی دارند اصولا از ??ارغ التحصیلان این گرایش انتظار می رود با بکارگیری دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می خوانند بتوانند به مدیریت واحدهای صنعتی و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل مدیریتی و نارسائی های سازمان ها بپردازند.دانشجویان این رشته با توجه به دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می گذرانند و همچنین دروسی که در امتحان ورودی آن دانشجویان باید بلد باشند در مجموع بیشتر به درد ??ارغ التحصیلان رشته های ??نی (غیر صنایع) می خورد تا بتوانند علاوه بر جنبه های ??نی به مسائل مدیریتی و اقتصادی با دیدی در جهت بهبود بهره وری یک سازمان نگاه کنند. همچنین ادامه تحصیل در این رشته ??رصت مغتنمی است تا دانش آموختگان رشته ریاضی کمی از روابط و ??رمولهای محض ریاضی ??ارغ شده و علم ریاضی را بصورت ابزاری موثر در حل مسائل مدیریتی اقتصادی و صنعتی بکار بندند و زمینه های جذب موثرتر در بازار کار را برای خویش ??راهم آورند. ولی این گرایش از نظر اولویت چندان مناسب برای یک مهندس صنایع نیست زیرا صر?? نظر از دروسی که باید در کنکور ورودی امتحان دهد در مقطع ارشد دروسی را می خواند که خیلی از آنها را با کم وزیاد در دوره کارشناسی گذرانده است . در ضمن تا چند سال پیش داوطلبان این رشته می بایست حداقل 3 سال سابقه کار در مدیریت پس از اخذ مدرک کارشناسی در واحدهای صنعتی می داشتند وبه هنگام قبولی در دانشگاه ارائه می نمودند که البته الان این محدودیت برداشته شده است
  23. مهندسی صنایع مهندسی ، کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول ??یزیکی برای تبدیل مواد خام و سایر منابع به ??رمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد. با پیشر??ت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختل?? مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته نسبتاً جدید است که ضمن برخورداری از م??هوم کلی مهندسی، حوزه های کاری ??راتری را در مقایسه با سایر رشته ها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع در ذیل ارائه نماید. مهندسی صنایع چیست؟مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای ??راهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد. برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علومریاضی، علوم ??یزیکی و علوم اجتماعی به همراه ??نون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. ??عالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهدا?? مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید. مهندسان صنایع بیشتر درگیر ا??زایش بهره وری در مدیریت منابع انسانی، روشها و تکنولوژی هستند و حال آنکه سایر رشته های مهندسی بیشتر درگیر ماهیت ??نی ??رایندها و ??راورده ها میباشند. در واقع مهندسی صنایع تنها رشته مهندسی است که عامل انسان یکی از مول??ه های اصلی سیستمهای مورد مطالعه آن را تشکیل میدهد. در نتیجه مهندسان صنایع در تیمهای میان رشته ای برای امور برنامه ریزی، نصب و کنترل و بهبود ??عالیتهای موسسات به خدمت گر??ته میشوند. این ??عالیتها ممکن است ??عالیتهای تولید، نوآوری در محصولات، ارائه خدمات، حمل و نقل و جریان اطلاعات سازمانی را شامل شود. با توجه به مطالب ??وق، مهندسان صنایع بستر لازم برای تعامل تخصصهای مختل?? و کار گروهی را به بهترین وجه ایجاد نموده و در نتیجه امور طرح، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر عملکرد نظامهای تولیدی خدماتی بشکل منسجم تر انجام میشود و در نهایت انسجام امور به بهبود مستمر در جهت سهولت کارها، راحتی کارکنان، کاهش هزینه ها، ارتقا کی??یت و جلب رضایت مشتریان منجر میشود. تاریخچه مهندسی صنایع اولین جرقه های پیدایش مهندسی صنایع بعنوان یک تخصص با آغاز انقلاب صنعتی در ابتدای قرن ۱۹ زده شد. انقلاب صنعتی که با ظهور اختراعات جدید خصوصاً در صنعت نساجی و اختراع ماشینبخار آغاز شد، باعث بکارگیری نیروی انسانی بیشتر و ا??ول صنایع کوچک دستی شد. با گسترش کارخانجات، نیاز به مدیریت و ت??کر مدیریتی بیش از پیش احساس شد. ا??راد بسیاری در جهت ارتقا کی??یت محصولات تلاش کردند. آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد پیشنهاد تقسیم کار را داد. وی بیان کرد که میتوان با تقسیم کار در کارخانه پیچسازی نتیجه کار را به مقدار زیادی بهبود بخشید. به موازات اختراعات و نوآوری در ??رایندها، روشهای حسابداری و هزینه یابی گسترش یا??تند. روشهای تحلیل علمی، آزمایشات و اثباتهای علمی در طراحی و ساخت ابزارآلات و ماشینها بکار گر??ته شد و در نتیجه، اثرگذاری این تحولات در ت??کر سازمانی مدیریت موجب شد مدیریت علمی به عنوان یک نگرش و روش حر??ه ای مطرح شود. اولین تلاش برای علمی شدن مدیریت از آمریکا شروع شد. در سال ۱۸۸۱ ??ردریک تیلور پدر مدیریت علمی، اندیشه های خود را توسعه داد. ??رانک گیلبرت و همسرش لیلیان در جهت مطالعه کار با بررسی حرکات توانستند ابزار جدیدی را ابداع کنند. همچنین آنان به مسائل روانشناسی و انگیزه های انسانی توجه نمودند. عملکرد پرداخت پاداش و نتایج قابل قبول آن توسط امرسان ایجاد و توسعه یا??ت. مجموعه ??عالیتهای تیلور و هم عصرانش برای ??رموله کردن اصول اساسی به عنوان روشهای علمی مدیریت متمرکز شده بود که این ??عالیتها به زودی تحت عنوان مدیریت علمی شناخته شد. کار این ا??راد توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا ارج نهاده شد و عرصه برای ??عالیت تیلور و هم??کرانش توسط این انجمن ایجاد شد. در سال ۱۹۱۲ انجمنی برای ارتقا و رشد مدیریت بنا نهاده شد که در سال ۱۹۱۵ انجمن تیلور نام گر??ت. این انجمن از سال ۱۹۳۴ با عنوان انجمن مهندسی صنایع ??عالیت خود را ادامه داد. در این دوران مدیران علمی دارای تحصیلات مهندسی بودند و بسیاری خود را مهندس صنایع قلمداد میکردند و گروهی نیز در حیطه مدیریت به عنوان مشاوران مدیریت مطرح بودند. بتدریج مواد درسی و مدرک مهندسی صنایع و برنامه های مربوطه مورد توجه قرار گر??ت و در نهایت دانشکده های مهندسی صنایع ایجاد و توسعه یا??تند. اهمیت مهندسی صنایع مرور توانمندیها و خدمات مهندسی صنایع نقش و اهمیت مهندسی صنایع را بوضوح بیان میکند. امروزه حیات اقتصادی سازمانها و موسسات تولیدی و خدمات در بازار رقابتی شدید جهانی به است??اده بهینه از منابع در دسترس وابسته است. عموماً منابع در دسترس شامل مواد، منابع انسانی، ماشینآلات (شامل تجهیزات، لوازم جانبی، امکانات مورد نیاز شامل ??ضا و انرژی و …)، منابع اطلاعاتی و منابع مالی طبقهبندی میشوند. ایجاد و نگهداری منابع یاد شده هزینه هایی را برای سازمان بهدنبال دارد. هزینه تمام شده واحد محصول هر موسسه متأثر از نحوه به کارگیری این منابع است. هر شرکت تولیدی یا خدماتی که بتواند هزینه های خود را به حداقل ممکن برساند و به بیانی دیگر توانایی است??اده بهینه از منابع را در تمام ارکان سازمانی خود ایجاد نماید یا حاشیه سود بیشتری به دست خواهد آورد و یا قادر خواهد بود که قیمتهای ??روش خود را با ح??ظ حاشیه سود قبلی، کاهش دهد. این بدان معنی است که قدرت رقابتی موسسه مذکور در بازار ا??زایش مییابد. با توجه به تحولات اقتصاد جهانی قدرت رقابتی شرط اساسی مو??قیت در کسب و کار نوین محسوب میشود. در کنار این مسائل، توجه به نوآوریها و ارتقا کی??ی محصولات و خدمات که از طریق تلاش برای یا??تن طرحهای بهبود یا??ته و همچنین تحول در ??رآیند کسب و کار نیز بقا و رشد موسسات را در پی خواهد داشت. با توجه به مراتب ??وق اگر ضرورتها و نیازمندیهای رسیدن به امور مذکور را با تکنیکهای مهندسی صنایع تطبیق دهیم مشاهده میشود که مهندسی صنایع ابزار لازم برای حصول اهدا?? سازمانی را بطور ??راگیر و سیستماتیک ??راهم میآورد و این نشانگر نقش و اهمیت بالای مهندسی صنایع بعنوان موتور محرک حرکت سازمانهای امروزی است. اصول ??کری و دیدگاه ها در مهندسی صنایع اساس مهندسی در هر گرایشی طراحی مبنی بر اندازه گیری، محاسبه و تحلیل با است??اده از علوم ریاضی و تجربی شکل میگیرد. در نتیجه حر??ه مهندسی کاملاً دید ??نی و ماشینی دارد که موجب محدودیت دیدگاه در ابعاد خاص شده و برخی موضوعات مانند یا??تن بهترین روشهای مدیریتی و ارتباطات انسانی در دیدگاه محض مهندسی نادیده گر??ته میشود. مهندسی صنایع با در برداشتن نگرش سیستماتیک و ??راگیر ارتباط تخصصهای مختل?? و نهاد مدیریت سازمان را ایجاد نموده و امور برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر امور اجرایی با هماهنگی بیشتری دنبال میگردد. این نگرش استمرار همان سیر ت??کر تیلور و هم عصران وی میباشد که با تلاش تک تک آنان مجموعه اصول و نگرشهای مدیریت علمی موجودیت یا??ت. مدیریت علمی همان نگرش سنتی مهندسی صنایع است. با پیشر??ت مدیریت علمی، مهندسی صنایع با ت??کری بر مبنای علوم ریاضی، ??یزیکی، اجتماعی و اقتصادی در عرصه صنعت و خدمات ظهور کرد که به معنی ایجاد یک ت??کر ??راگیر و سیستماتیک بود. نگاه مهندسی صنایع به مسائل از زوایا و دیدگاه های مختل?? همانند توجه به خروجی و محصول سیستم، توجه به مشتری ویا نگرش به بهره وری سازمان قابل طرح و پیگیری میباشد که بر مبنای اصول ??کری تقریباً یکسانی دنبال میگردد. اکنون باید دید که اصول ??کری مهندسی صنایع بر چه عواملی استوار است. در این راستا بطور خلاصه اصول ??کری مهندسی صنایع ذیلاً ارائه شده است. ;۱- خلاقیت :??عالیت اصلی هر مهندس صنایع ارائه طرح برای بهبود سیستمهای جاری و یا ارائه طرح جدید میباشد که به همین منظور قویاً نیاز به خلاقیت و نوع آوری جهت ارائه طرحهای نو و بدیع میباشد. در واقع با توجه به گستردگی مسائل، مهندسی صنایع همانند اقیانوسی از ??نون و علوم مختل?? به عمق نیم متر با برخورداری از زمینه خلاقیت و ابتکار به مهندسین صنایع این امکان را میدهد که در جهت حر??ه کاربردی مورد نظر به تعمیق دانش خود پرداخته و ??رصتی ??راهم میشود تا ایده های جدید و خلاق در زمینه های مربوطه مطرح گردد. ;۲- ت??کر ??راگیر :نگرش سیستماتیک و ??راگیر برجسته ترین خصوصیت مهندسی صنایع است و اطلاق مهندسی صنایع و سیستمها به این رشته بی ارتباط با این نگرش نیست. نگرش ??راگیر موجب میشود مسائل از کل به جز و تعامل اجزا با هم مورد بررسی دقیق قرار گر??ته و مدل کاملی از سیستمهای مورد نظر تهیه و مسائل مورد نظر آن به بهترین شکل طرح و بررسی میگردد. ;۳- رهبری گروه :هر سیستمی که طرح میشود اگر بدرستی اجرا نشود منتج به نتیجه نخواهد شد بلکه حسن اجرا سیستم طراحی شده یک ضرورت مهم تلقی میشود. لذا آشنایی با کلیت سیستم مورد نظر و نقش اجزا در کارکرد صحیح آن این امکان را ??راهم میآورد که هدایت و رهبری گروه کاری مجری سیستم با انگیزه بیشتری دنبال گردد و در واقع علاوه بر طراحی سیستم مورد نظر، مهندسی صنایع سیستمهای پیاده سازی و اجرا را نیز پی ریزی نموده و نقش رهبری گروه های کاری را موثرتر دنبال مینماید. ;۴- مدیریت زمان :انجام کار بدون توجه به ظر?? زمانی و تحویل به موقع خروجی مورد نظر سیستم، ارزش زیادی نمیتواند داشته باشد. امروزه اهمیت زمان و ??رصتهای آن با توجه به عرصه تنگاتنگ رقابت اقتصادی برای همگان واضح و بدیهی است. در این خصوص مهندسی صنایع با درک موضوع تکنیک هایی را بکار میگیرد که عامل زمان اجرای اجزای کاری را در تمامی ??رایندها مورد توجه و مدیریت قرار میدهد. ;۵- ارتباط بهره وری و بهبود مستمر :اعتقاد به ارتقا بهره وری و بهبود مستمر یک اصل با ارزش در مهندسی صنایع است. اکت??ا به وضعیت ??علی جز در جا زدن نتیجه دیگری نخواهد داشت. لذا مهندسی صنایع با پذیرش این مطلب که سطح دانش و مهارتها یک مقوله نسبی همواره سعی در ا??زایش بهره وری و بهبود وضعیت کاری نموده و سعی میشود همواره امور اثر بخشتر و کاراتر شود. نگرش بهبود مستمر این امکان را میدهد که هر روز به ??کر ارتقا هر چند به اندازه کوچک باشیم. ;۶- ذهن کنجکاو و یادگیری :یادگیری ??رایندی است که نمیتوان بر آن حد و مرز تعیین کرد. مهندسی صنایع به منظور مطالعه و پیگیری مسائل همواره به این نکته توجه دارد که هر مورد را ، منحصر به ??رد بررسی نماید و جهت شناخت آن ??رض بر این است که از تصورات ذهنی دوری نموده و سعی بر تعیین کش?? واقعیتهای حاکم بر اجزا و کل سیستم میباشد. لذا عدم وجود تعصب خاص به ماهیت ??نی امور موجب میشود ذهنیت کنجکاو برای کش?? حقایق نه??ته در پدیده ها تقویت شود و مهندس صنایع با ذهن دژم کمتر میتواند راه حل های ابتکاری و راهگشا برای مسائل مورد نظر ارائه نماید. زمینه های ??عالیت مهندسی صنایع با پیشر??ت و تحول سریع علوم و ??نون و پیچیدگیهای روز ا??زودن آن، بالطبع نظامهای تولیدی و خدماتی نیز گسترش یا??تهاند که در این میان اداره صحیح و مناسب این گونه واحدها مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشر??ته جهت پیشبینی مدلسازی، برنامهریزی، تأمین و تدارک، اجرا و نظارت و ارزیابی نتایج حاصله در راستای وظای?? مدیریتی است. همانطوری که میدانیم ??عالیت هر نظام اعم از تولیدی یا خدماتی با اتکا بر ??ناوری خاص آن امکان تداوم و استمرار دارد و صر??نظر از ماهیت ??نی و صنعتی امر، ??ناوری دارای چهار جز اصلی یعنی می باشد: ۱. تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی ۲. مدیریت و سازمان ۳. نیروی انسانی ۴. دانش ??نی از آنجا که رشته های مهندسی مرسوم نظیر مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی ساختمان و … بیشتر به ابعاد ??نی صنعت (مورد ۱ و ۴) توجه دارند. در ??رایند کسب و کار رقابتی به تنهایی پاسخگوی مسائل پیچیده خدمات مهندسی و مدیریتی مدرن امروزی که بصورت سیستماتیک تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و باورهای انسانی را در چرخه حیات سیستمهای مورد توجه خود لحاظ نمی نمایند نیستند. لذا برای ر??ع چنین کمبودهایی در قرن حاضر بویژه طی چند ده ه اخیر، رشته جدیدی تحت عنوان مهندسی صنایع با بهره گیری از علوم ریاضی، ??یزیکی، اجتماعی، اقتصادی و تکنیکها و ??نون مهندسی بوجود آمده است. با توجه به مراتب ??وق شاید مناسب بود این رشته با عنوان مهندسی مدیریت معر??ی میشد، چرا که کاربردهای آن محدود به صنعت نیست و هر موسسه انت??اعی و غیر انت??اعی با جنبه صنعتی یا خدماتی میتواند از ??نون و تکنیکهای مهندسی صنایع بهره گیرد. مبحث صر?? منابع و حصول حد اکثر نتیجه از منابع مصرو??ی چیزی نیست که منحصر به صنعت یا بنگاه خاصی باشد و امروزه با توجه به کمبود ارتقاع سطح بهره وری امری ضروری و حیاتی محسوب میشود که نشانگر بستر گسترده برای ??عالیتهای مهندسی صنایع ن??تی میشود . مهندسی صنایع در حر??ه ها و مشاغلی همچون، بانک داری ، خدمات مشاوره ای، صنعت بیمه ، شرکتهای هواپیمایی، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات، کشت و صنعت، خدمات شهری، استادیومهای ورزشی و یا هر مکان دیگری که نیاز به برنامه ریزی، هدایت و مدیریت و ارتقا بهره وری میباشد کاربرد دارد. برخی از زمینه های بازار کار کارهای مشخص مهندسی صنایع در بازار کسب و کار عبارتند از :برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان :مدیریت تولید :مدیریت مهندسی :مدیریت پروژه :مهندسی لجستیک :سیستمهای تولیدی :مهندسی سیستمهای کی??یت :مهندسی سیستمهای اطلاعاتی :مهندسی مالی :مهندسی ارزش :مهندسی سیستمهای بهره وری :طراحی ??رایندها و ساختارهای سازمانی نقش متمایز مهندسی صنایع در ایران کنونی:‌ عواملی وجود دارند که نقشهای جدیدی برای مهندسی صنایع در ایران امروز موجب می‌شوند . در کشور ما حیطه ??عالیت و مسولیت بسیاری از مهندسین ??راتر از چارچوب وظای??ی است که به طور متداول در سایر کشورها برای آنان ترسیم گردیده ؛ مدیریت سطوح بالا و میانی بسیاری از کارخانجات و صنایع و همچنین بسیاری از سازمانهای بزرگ خدماتی ، بازرگانی و حتی ??رهنگی به مهندسین محول شده است ، درحالیکه در سایر نقاط دنیا این‌گونه مسولیتها عموما به مدیران حر??ه‌ای که تحصیلات ویژه مدیریت دارند واگذار می‌گردد . در آمریکا و در طی چند دهه اخیر واگذاری مدیریت رده‌بالا به مدیران مالی و حقوقی روندی صعودی داشته است . اما دلایل وجود این نقص در کشور ما چیست ؟ شاید بتوان به طور اجمال در دو بعد ذیل به این دلایل پاسخ داد : ال?? – با توجه به وضعیت موجود ایران ، مهندسین بیشترین قابلیت را برای مدیریت کارا و موثر از خود نشان داده‌اند که خود معلول عواملی می‌باشد از قبیل آنکه دانشجویانی که رتبه‌های بهتری حاصل نموده‌اند ترجیح می‌دهند تا در رشته‌های مهندسی تحصیل نمایند ؛ لازم به ذکر است که این پدیده ، خود معلول ساختار نامناسب آموزشی کشورمان می‌باشد که در نتیجه آن به رشته‌های پراهمیتی چون مدیریت ، اقبال کمتری می‌شود . ب- در اکثر موارد ، تکنولوژی از خارج کشور خریداری می‌شود و این موجب می‌گردد تا نقش واقعی مهندسین کمی تحت‌تاثیر قرار گیرد . به دلیل محدودیت امکانات ، نیروی مهندسین عمدتا در جهت توسعه و طراحی تکنولوژی مصر?? نگردیده است و این موضوع نیز عاملی بوده تا خلاقیت آنان درجهت حل مشکلات و تصمیم‌گیریهای استراتژیک و عملیاتی و سیاست‌گذاریهای مدیریتی به کار گر??ته شود . اگرچه مهندسین جوان این نوع مسائل را پیش‌پاا??تاده تلقی می‌نمایند و انتظار دارند تا از تخصص خود در جهت حل مسائل پیچیده زمینه کاری خود است??اده نمایند اما پس از مدتی اهمیت و همچنین پیچیدگی اینگونه تصمیم‌گیریها را درک می‌نمایند و با توجه به زمینه‌های ??کری و تجربیات کا??ی که در زمینه تحلیل مسائل ریاضی دارند ، راه‌حلهای مناسبی نیز برای این امور پیدا می‌کنند ، اگر چه روشهای تصمیم‌گیری و برخورد با این مسائل را نیاموخته‌اند . در این رابطه جایگاه مهندسی صنایع با دیگران مت??اوت است . در حل مسائل و تصمیم‌گیریهای یک کارخانه ، مهندسین صنایع نه‌تنها آموزشهای مناسب دیده‌اند ، بلکه با م??اهیم برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی سیستمها نیز آشنایی کامل دارند لذا روشهای برخورد با آنها را تا حد زیادی می‌دانند ، درحالیکه سایر مهندسین تنها از اطلاعات عمومی و روشهای کلی تجزیه‌و‌تحلیل است??اده می‌نمایند . از سوی دیگر ، با تغییر حرکت اقتصادی کشور در جهت اقتصاد غیرمتمرکز آزاد ، نقش مهندسین صنایع بسیار حساستر گردید . پیش از آن ، با توجه به قیمت ارز و یارانه سنگینی که دولت در اختیار کارخانجات می‌نهاد و همچنین کمبود کالا و عدم وجود رقابت ، مساله کارایی و کی??یت نمی‌توانست مطرح باشد و لذا مهمترین عامل مو??قیت یک کارخانه بستگی به سهمیه ارزی داشت که از دولت دریا??ت می‌نمود . با تغییر شرایط اقتصادی و حذ?? یا کاهش یارانه ، مشکلات جدید صنایع جلوه‌گر شدند . بسیاری از صنایع قادر نیستند محصولات خود را به ??روش برسانند و برخی حتی از ادامه حیات خود اطمینان ندارند . تقریبا تمامی صنایع راه نجات خود را در بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات می‌دانند و این درحالیست که امکان چنین سرمایه‌گذاری سنگینی در همه موارد وجود ندارد و از سوی دیگر نیز ضریب بهره دستگاههای موجود پایین است . اگرچه خرید برخی ماشین‌آلات برای واحدها ضروریست اما هد?? مسلم صنایع ما بایستی ا??زایش کارایی و بالابردن بهره‌وری امکانات موجود باشد و بی‌شک محور چنین سیاستی مهندسین صنایع خواهند بود . بدین‌منظور لازم است ابتدا با طراحی و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مشکلات را شناسایی نمود و سپس به برنامه‌ریزی در جهت ا??زایش کارایی و ارتقای کی??یت پرداخت . ورود تکنولوژی خارجی نقطه ضع?? نیست به شرط آنکه پس از خرید درمورد روشهای تولید و کارایی آنها در داخل کشور ??عال بود و این از وظای?? خطیر مهندسی صنایع در ایران می‌باشد . گرایش های کارشناسی مهندسی صنایع رشته صنایع دردوره ی کارشناسی دارای چهارگرایش زیر است: * برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها * تولید صنعتی * تکنولوژی صنعتی * ایمنی صنعتی البته گرایش‌های ذکرشده در سطح کارشناسی ت??اوت چندانی با یکد یگر ندارد، چرا که دانشجویان هر یک از گرایش‌های ??وق ازمیان ۱۴۲ واحدی که دردوره‌ی کارشناسی می‌گذارنند تنها ۱۰ تا ۱۵ واحد مت??اوت با یکدیگر دارند(گرایش ایمنی صنعتی با ۲۵ واحد اختصاصی مت??اوت، بیشترین ت??اوت راباگرایش‌های دیگر دارد). دانشجویان می توانند واحدهای مت??اوت را نیز در ۸ واحد اختیاری خویش انتخاب کرده و بگذرانند. برای مثال ??ارغ‌التحصیل گرایش تولید صنعتی می‌تواند به جای گرایش تحلیل سیستم‌ها ??عالیت کند . قبل ازبررسی چهارگرایش، لازم می دانیم دروس مشترک بین گرایش های مختل?? مهندسی صنایع یادآورشویم: ریاضی، معادلات دی??رانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، ??یزیک، شیمی عمومی با آزمایشگاه، مبانی مهندسی برق با آزمایشگاه، اقتصاد مهندسی، نقشه‌کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، علم مواد، اقتصاد عمومی، اصول حسابداری و هزینه‌یابی، ارزیابی کار و زمان، طرح‌ریزی واحدهای صنعتی، برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی، کنترل پروژه، کنترل کی??یت آماری، تحقیق در عملیات، روش‌های تولید، تئوری احتمالات و کاربردهای آن،آمار مهندسی، آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق، کارگاه ماشین ابزار(ماشین ا??زار)، کارگاه عمومی جوش، کارگاه ریخته گری گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تا حدودی جنبه نرم‌ا??زاری دارد و بیشت ربه ارائه‌ی راه‌کارهای سیستماتیک می‌پردازد. درواقع هد?? این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های جدید و سیستماتیک ومدل‌های ریاضی، مسائل واحدهای صنعتی را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمودها را برای است??اده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم ارائه بدهند. برای توضیح بیشتر مهندس تحلیل سیستم‌ها در واقع اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با است??اده از نرم‌ا??زارهای مختل?? و مدل‌های ریاضی تجزیه و تحلیل نموده، موارد به‌دست آمده را تنظیم و ثبت کرده و در اختیار واحدهای مختل?? قرار می‌دهد(حتی‌الامکان اطلاعات رابه صورت نمودار نیز ارائه می‌دهد) برای مثال در یک سیستم صنعتی با جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگ کردن ارگان‌ها و سیستم‌های مختل??(سیستم‌های کی??یت، سیستم‌های مالی، سیستم‌های تدارک، سیستم‌های حسابداری و…) و ارائه چارتی کامل از آن‌ها سعی برآن دارد تا سیستم‌ها را از نظر مدیریت زمانی(زمان‌سنجی) بهبود بخشیده، تقسیم کار را به بهترین نحو بین نیروی انسانی و ماشین‌آلات انجام داده تا بیکاری در سیستم‌ها کاهش یابد (در مورد ماشین‌آلات به بررسی و ثبت نواقص، ضع?? قطعات و علت از کارا??تادگی آن‌ها می‌پردازد) خط تولید را موازنه کرده ونقاط گلوگاهی را مشخص می‌نماید تا خروجی با حداقل هزینه، بهبود یا??ته و متعادل شود. مهندسی تحلیل سیستم‌ها نسبت به سایر گرایش‌ها به بررسی جامع‌تر و کلان‌تر پروژه‌ها و سیستم‌ها می‌پردازد. دروس تخصصی گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها زبان تخصصی،برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی،طرحریزی واحدهای صنعتی ، برنامه ریزی حمل و نقل، اصول شبیه سازی، تحلیل سیستم ها، کار برد کامپیوتردر مهندسی صنایع، پروژه پایا نی اصول مدیریت وتئوری سازمان ، سیستم های اطلاعاتی ، کنترل مدیریت وکارآموزی. گرایش تولید صنعتی گرایش تولید صنعتی ??ن به کارگیری مهارتهای تکنیکی- اقتصادی و است??اده ی موثر و نظام یا??ته از نیروی انسانی، زمان، ماشین آلات، ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کی??یت مطلوب است. مهندس تولید صنعتی با است??اده از علوم مختل??ی که کسب کرده قادر است با تجزیه و تحلیلی که پیرامون برنامه ریزی تولید، کنترل و مدیریت پروژه، کنترل کی??یت، بهبود کارایی تولیدو نیز طرح ریزی های گوناگونی که درواحدهای اجرایی انجام می دهد امکان موثر تر به تولید رسیدن ??راورده ها یا عرضه مطلوب تر خدمات راپدید آورد انتخاب ترکیب مناسب ازمحصولات تولیدشده توسط یک کارخانه برای به حداکثر رساندن سود کارخانه، قسمت‌های مختل?? یک کارخانه به چه ترتیبی ساخته شوند تا حداقل جابجایی مواد ومحصولات رابا حداقل ضایعات داشته باشند،تدابیرلازم برای ثبات کی??یت محصولات کارخانه ،برنامه ریزی و کنترل موجودی ها،کنترل کی??یت،راه های موثربه تولیدرسیدن ??راورده ها یاعرضه مطلوب ترخدمات ازکارهایی است که یک مهندس تولید صنعتی می تواند انجام دهد او می تواند به گونه ای یک نظام اجرایی را برنامه ریزی کند که چند هد?? مت??اوت و گاه متضاد درقالبی بهینه تحقیق پیدا نماید . مثلاً قیمت هاکاهش یا??ته،ارزش ا??زوده بالا ر??ته،حمل ونقل ها کم شده موجودی های محدودتری ذخیره شده ودرعین حال قابلیت اطمینان بالا تری نیز برای ح??ظ رقابت پذیری وجود داشته باشددرواقع هد?? این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهای صنعتی است. دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی زبان تخصصی،پروژه ی طراحی ایجاد صنایع، مهندسی ??اکتورهای انسانی، برنامه ریزی تولید،برنامه ریزی وکنترل تولیدوموجودی، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع،برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات، اصول مدیریت و تئوری سازمان،پروژه،کارآموزی. گرایش تکنولوژی صنعتی گرایش تکنولوژی صنعتی با بینش و دیدی ??نی تر از گرایش قبلی به مسایل نگاه می کند. کارشناسان این رشته که از نظر ??نی نزدیک تر به مهندسین مکانیک (مخصوصا گرایش ساخت و تولید) می باشند ،آگاه به مسایل بهینه سازی ساخت وساز و ??راورده های صنعتی و نیز نگهداشت و راه اندازی ??نی واحدهای اجرایی هستند.دارای توانایی هایی از قبیل انتقال و مدیریت تکنوژی همین طور ح??ظ وحراست از آن هستند که به مد د امکانات سخت ا??زاری و نرم ا??زاری در جهت ح??ظ و نگهداشت نظام ??نی و اجرایی گام برمی دارند ، با مدیریت تکنولوژی های در دسترس ، یا مواردی که در قالب انتقال تکنولوژی بده بستان می شود سعی در ا??زودن کمیت و کی??یت ??راورده ها و نیز بهره برداری مؤثر از امکانات در دسترس دارند .با است??اده از تجهیزات کامپیوتری و مدارهای منطقی قادر هستند طی?? وسیعی از خواست های اجرایی بشر را که بدلیل محدودیت های انسانی به سهولت قابل تحقق نمی باشند را عینیت بخشند.آنها ازمرحله ی طراحی یک ایده ونمونه سازی آن گر??ته تا مرحله ی ساخت وتدارک ، امکانات تولید ، همین طورمدیریت مراحل اجرایی ، توان خدمت رسانی را دارند. ضمنا ضایعات ومنابع بروزآنها را شناسایی می کنند و می توانند تأثیرات گوناگون آنها را مورد سنجش و ارزیابی قراردهند در واقع هد?? این گرایش تربیت تکنولوژیست های کارخانه است . دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی ماشین های ا??زار، قیدوبندها (جیک و ??یسکچر)،طراحی قالب٫ کنترل عددی،مونتاژمکانیکی، عملیات حرارتی،زبان تخصصی، پروژه، کارآموزی گرایش ایمنی صنعتی گرایش ایمنی صنعتی یکی ازگرایش های تازه تأسیس مهندسی صنایع درایران می باشد . تکنیک ایمنی صنعتی به وسیله ی مهندسین قابل اعتماد برای اولین بار دراواخرسال ۱۹۵۰میلادی جهت ارزیابی ایمنی سیستم های نظامی و تعیین مشکلات ناشی ازغیرنرمال کارکردن آنها پایه گذاری شدوبعد ازآن است??اده ازاین روش به سرعت ا??زا یش یا??ت،به طوری که در ایالات متحده ی آمریکا و ??رانسه ازآن به ترتیب برای ارزیابی ایمنی هواپیماهای کنکورد وایرباس است??اده شد و بعدها نیزاین تکنیک به ارزیابی ایمنی صنایع هسته ای توسعه یا??ت . شاید تصوراینکه ایمنی وبهداشت حر??ه ای می تواند نقش بسزایی در بهره وری بسیاری ازواحدهای صنعتی داشته باشد برای اکثرا??راد مشکل باشد. بدیهی است با وجود تمام مزایا و منا??عی که گسترش و توسعه صنعت برای نسل بشربه دنبال داشته است، سرمنشاخطرات ونارسائی های مختل?? نیزبوده است که آمارنگران کننده وبعضاوحشتناک حوادث کوچک وبزرگ که هرلحظه درگوشه ای ازاین دنیای پهناور رخ می دهد بیان کننده ی همین امراست . این گرایش تل??یقی ازمهندسی و بهداشت می باشد ومهندسین این گرایش با کاهش آسیب هاوخطرات انسانی محیط کار،ماشین آلات، مواد خام ونظم ونظا??ت کارگاهی سعی بربهره ور کردن واحدهای صنعتی یک کارخانه را دارند . برای توضیح بیشتر??رض کنیداگریک ??رد درکارخانه دچارصدمه ای شود عواقبی همچون ا??سردگی ??رد و سایر کارکنان،ازکارا??تادگی، به وجود آمدن محدودیت های اقتصادی برای ??رد، توق?? دستگاه یا قسمتی که ??رد مشغول است(حتی برای مدتی کوتاه )،ا??زایش مخارج (درمانی و تعمیری) آن واحد ودر نتیجه کاهش کی??یت و بهره وری را به دنبال دارد. ازاین رو توجه به اصول ایمنی و بهداشت حر??ه ای اهمیت ویژه ای می یابد .(چون نتیجه تمام موارد ??وق به ا??زایش بهره وری واحدهای صنعتی خواهد انجامید.) واهمیت نیاز به این گرایش درصنعت بیشتر روشن می شود. دروس تخصصی گرایش ایمنی صنعتی ایمنی در برق، اعلام و اط??اء حریق، دیگها و ظرو?? تحت ??شار ، عوامل شیمیایی محیط کار ،ح??اظت صنعتی (ایمنی صنعتی)، مهندسی احتراق، گاز رسانی،کارآموزی. تعداد واحدهای درسی واحدهای درسی این دوره ۱۵۲ واحد و به شرح ذیل ارائه می‌گردند: ال??) دروس عمومی ۲۳ واحد ب) دروس پایه ۲۸ واحد ج) دروس اصلی ۶۲ واحد د) دروس اختصاصی ۴۰ واحد جمع کل ۱۵۳ واحد
  24. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته نه تنها برای مهندسین صنایع بلکه برای ??ارغ التحصیلان رشته های دیگر ??نی _مهندسی از اهمیت ??وق العاده ای برخوردار است . چرا که موجبات ورود به عرصه های مدیریتی و سیستمی را برای ??ارغ التحصیلان ??راهم می نماید . البته باید خاطر نشان کرد مسئله کارشناسی ارشد یک مسئله ای است که باید بصورت همه جانبه و کاملا سیستماتیک به آن نگاه کرد برای مثال اگر کسی توانایی کار در کارخانه را دارد با همان مدرک لیسانس نیز می تواند به مو??قیت های زیادی دست پیدا کند و چه بسیار ??ارغ التحصیلانی که با مدرک لیسانس خیلی بهتر از ا??رادی با مدارج علمی بالاتر می توانند در بازار کار عمل کنند . زیرا یک ??ارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی صنایع باید علاوه برمسائل علمی خیلی از ??اکتورهای دیگر را نیز برای مو??قیت در بازار کار داشته باشد (البته این مسئله در تمامی رشته ها صدق می کند ولی با توجه به اینکه یک مهندس صنایع خوب باید ??اکتورهایی از قبیل مدیریت خوب و مخصوصا روابط عمومی عالی را دارا باشد لذا این گونه مسائل در مورد یک مهندس صنایع بیشتر به چشم می آید). ولی صد البته در شرایطی برابر, اشخاصی که مدرک کارشناسی ارشد دارند از جهت پذیرش یک سرو گردن بالاتر از آنهایی هستند که دارای مدرک لیسانس می باشند.(مگر اینکه پارتی بازی در میان باشد که آن موقع دیگر به مدرک لیسانس نیز نیاز نمی باشد!) پس از این مقدمه در این مبحث سعی برآن شده که اولا شما را هرچه بهتر با گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع آشنا سازیم ثانیا منابع اصلی برای مو??قیت در مسابقه تقریبا سخت(با توجه به پذیرش محدود)??وق لیسانس صنایع را برای شما بازگو نماییم. مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع که عموما 2 سال به طول می انجامد دارای سه گرایش زیر می باشد : (البته ناگ??ته نماند که رشته هایی از قبیل MBA٬مهندسی ارزش و...نیز رشته هایی ??رعی برای یک مهندس صنایع به شمار می آیند که ادامه دادن در این رشته ها نیز با توجه به مباحثی که یک مهندس صنایع در دوره لیسانس گذرانده است خالی از لط?? نمی باشد). گرایش مهندسی صنایع_صنایع گرایش مهندسی صنایع_سیستمهای اقتصادی و اجتماعی گرایش مهندسی صنایع_مدیریت سیستم وبهره وری گرایش مهندسی صنایع_صنایع : می توان گ??ت مهمترین٬و پیچیده ترین امتحان ورودی کارشناسی ارشد متعلق به گرایش مهندسی صنایع_صنایع می باشد.دروسی که در این گرایش از دانشجویان امتحان گر??ته می شود نسبت به گرایش های دیگر برای دانشجویان صنایع تخصصی تر بوده و لذا دانشجویان صنایع از این جهت از دانشجویان رشته های دیگر جلوتر هستند ولی باید بگوییم سخت ترین امتحان ورودی مربوط به این گرایش می باشد. ??ارغ التحصیلان این گرایش توانایی کارهایی از قبیل مدلسازی ٬برنامه ریزی درپروژه های مختل??٬ بررسی مشکلات و ارائه بهترین الگوها در سازمان ها و کارخانه ها برای بهینه سازی مسائل مختل?? از قبیل انسان ٬مواد و ماشین آلات را دارا هستند. آنها سعی می کنند ارتباط منطقی بین اجزاء انواع سیستمهای تولیدی و غیر تولیدی را جستجو کرده و بازدهی آنها را ا??زایش دهند. البته باید عرض کنیم که شاید این اهدا?? در مورد مهندسین صنایع در دوره کارشناسی (گرایش تولید صنعتی و گرایش تحلیل سیستم ها)نیز صادق باشد ولی دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد سعی می کنند مطالب را بصورتی عمیقتر و تخصصی تر دنبال کنند.و مخصوصا با خواندن درس هایی که به برنامه ریزی و مسائل سیستماتیک مربوط می شود مدلسازی و ارائه الگوهای مناسب را در خود تقویت کنند. دروس امتحان ورودی کارشناسی ارشد وضرایب آن: تحقیق درعملیات1(ضریب2)آمارو احتمال(ضریب2) طرح ریزی واحدهای صنعتی(1)کنترل موجودی(1)زبان عمومی و تخصصی(1) واحدهای درسی در طول دوره کارشناسی ارشد: واحد های زیر برای دانشجویان اجباری می باشند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصادمهندسی پیشر??ته[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] طراحی سیستمهای صنعتی [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای ص??[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] روشهای آماری[/TD] [/TR] [/TABLE] دانشجویان می بایست از واحد های زیر 12 واحد را به اختیار بگذرانند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی تولید پیشر??ته[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] شبیه سازی کامپیوتر[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] ??رایندهای احتمالی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی پیشر??ته[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی پویا[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت سیستمهای اطلاعاتی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] تصمیم گیری چند معیاره[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] تحلیل سیستمها[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] پیش بینی و تحلیل سریهای زمانی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 2[/TD] [TD=width: 284] مباحث ویژه در مهندسی صنایع[/TD] [/TR] [/TABLE] و در پایان 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه پژوهشی. گرایش مهندسی صنایع_سیستمهای اقتصادی و اجتماعی: پیچیده ترین سیستم ها، سیستمهایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به انسان یا گروهی از انسانها مرتبط باشند. بدین جهت سیستمهای اجتماعی و اقتصادی که بطور مستقیم با انسان سرو کار دارند، از نظر تحلیل، پیش بینی ر??تار و کنترل جزو پیچیده ترین سیستمها دسته بندی می شوند. بطور کلی هد?? از بوجود آمدن رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، تربیت ا??راد یا ا??رادی است که بتوانند با ابزار و مدلهای مختل??، سیستمهای پیچیده را شناسایی، تحلیل ، پیش بینی و اصلاح کنند. بطور کلی، دانشجویان این رشته با ابزارهای مختل??ی برای آنالیز سیستمهای مختل?? آشنا می شوند. بعنوان مثال می توان از تحقیق در عملیات و برنامه ریزی ریاضی، سیستمهای پیشر??ته غیر خطی و خطی و دینامیک، مدلهای رگرسیونی و اقتصاد سنجی، منطق ??ازی، شبکه های عصبی و ... نام برد. بعلاوه دانشجویان این رشته با مبانی اقتصاد خرد و کلان نیز علاوه بر اقتصاد سنجی آشنا می شوند. ازآنجاکه این رشته در ایران، رشته تقریبا نوظهوری است، دانشکده ها و دانشگاههای مختل?? به سلیقه خود و بطور مت??اوت با این رشته برخورد می کنند. بعنوان مثال دانشکده اقتصاد دانشگاه شری?? و موسسه عالی پژوهش بیشتر گرایشات اقتصادی، دانشکده صنایع دانشگاه شری?? بیشتر گرایش تحقیق در عملیات و مدلسازی و دانشگاههای دیگر ایران نیز هرکدام بنابر قدرت هیات علمی خود بیشتر به گرایشات خاصی تکیه می کنند. با این حال جهت گیری کاملا به عهده خود دانشجو است که می تواند با انتخاب دروس اختیاری به سمت خاصی حرکت کند. به عنوان مثال پروژه های ورودیهای سال 1382 دانشکده صنایع-مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، کارهای مت??اوتی از جمله پیش بینی و تحلیل تابع تقاضای یکی از بانکهای ایران، ارایه ااگوهای نظارتی، معر??ی روش جدید مکاش??ه ای برای مسایل گرا??، پیش بینی حاملهای انرژی، ارایه روشهای جدید شبیه سازی و ... بوده است. ??ارغ اتحصیلان این رشته می توانند به عنوان مهندس صنایع در واحدهای تولیدی و کی??ی و خدماتی (خودرو سازی، شرکتهای ن??تی و ...) و یا بعنوان سیستم آنالیست در واحدهای مالی و بانکی و بیمه و وزارتخانه ها و ... ??عالیت کنند. از آنجاکه این رشته بسیار گسترده است، هرکس بنابر علاقه خود به سمت خاصی حرکت می کند و بدین جهت شغل آینده ??ارغ التحصیلان بیشتر به جهت گیری و حر??ه خودش باز می گردد. بعلاوه ??ارغ التحصیلان این رشته امکان ادامه تحصیل در رشته های مختل?? مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت و حتی در مواردی علوم کامپیوتر و علوم ریاضی را دارند. بعنوان مثال ??ارغ التحصیلان امسال این رشته از دانشکده صنایع دانشگاه شری??، برای ادامه تحصیل در رشته هایی مثل مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت از دانشگاههای مطرح آمریکایی، کانادایی و اروپایی پذیرش گر??ته اند. همانطور که گ??ته شد، در این رشته داوطلبان مختل?? از رشته های مختل?? شرکت می کنند و برای نمونه رتبه ها و رشته ها و دانشگاههای رتبه های برتر کنکور سال 1382 در این رشته، در ذیل آورده شده است. رتبه 1 – مهندسی متالورژی و مواد- دانشگاه تهران رتبه 2- ریاضیات کاربردی- دانشگاه تبریز رتبه 3- مهندسی صنایع- دانشگاه شری?? رتبه 4- مهندسی مکانیک- دانشگاه امیرکبیر رتبه 5- مهندسی عمران- دانشگاه امیرکبیر برای شرکت در آزمون ورودی این رشته، داوطلب باید در امتحان دروس ریاضی 1و2 (ضریب 3)، آمار و احتمال (ضریب 3)، زبان(ضریب 2)،برنامه نویسی کامپیوتر(ضریب 2) و تحقیق در عملیات (ضریب 2) شرکت کند. با توجه به ظر??یت اندک پذیر??ته شدگان (حدود 60 الی 100 ن??ر) و تعداد زیاد شرکت کنندگان (بیش از 5000 الی 6000 داوطلب) شانس با داوطلبانی است که اولا از پایه ریاضیات قوی تری برخورداد باشند و ثانیا تمام دروس یاد شده را با جدیت پیگیری کنند. همانطور که می توان مشاهد کرد، قبولی در این رشته خیلی به رشته کارشناسی شخص مورد نظر بستگی نداشته و بیشتر از آن به نحوه مطالعه و علاقه داوطلبین بستگی دارد. لذا این امکان برای همه داوطلبان عزیر وجود دارد که صر??نظر از رشته تحصیلی خود در این رشته کاملا مو??ق باشند. واحدهای درسی در طول دوره کارشناسی ارشد: 9 واحد٬ واحدهای مقدماتی که برحسب درصدهای آزمون ورودی نیازمند/بی نیاز از گذراندن این واحدها می باشند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD] 3[/TD] [TD] تحقیق در عملیات (2)[/TD] [/TR] [TR] [TD] 3[/TD] [TD] آمار مهندسی[/TD] [/TR] [TR] [TD] 3[/TD] [TD] اقتصاد عمومی[/TD] [/TR] [/TABLE] 12 واحد واحدهای اجباری می باشد: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی ریاضی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصاد سنجی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصاد کلان پیشر??ته[/TD] [/TR] [/TABLE] که البته سه واحد از بین واحدهای زیر انتخاب می شود: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت زمان[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصاد خرد پیشر??ته[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] شبیه سازی کامپیوتر[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای پویا[/TD] [/TR] [/TABLE] دانشجویان باید از بین واحدهای زیر نیز 12 واحد را به عنوان واحدهای اختیاری بگذرانند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی تولید پیشر??ته[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] شبیه سازی کامپیوتر[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] ??رایندهای احتمالی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت زمان[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی پویا[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای پویا(1)[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای ص??[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدلهای زمان بندی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] تئوری تصمیم[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] بهینه سازی مدلهای غیرخطی[/TD] [/TR] [/TABLE] و در آخر 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه پژوهشی گرایش مهندسی صنایع _مدیریت سیستم وبهره وری: همانطور که از نام این رشته پیدا است دانشجویان این رشته با یادگیری مسائلی از تل??یق بهینه عوامل انسانی و ??یزیکی در جهت تحقق هد??های مدیریتی و بهینه سازی گام برمی دارند اصولا از ??ارغ التحصیلان این گرایش انتظار می رود با بکارگیری دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می خوانند بتوانند به مدیریت واحدهای صنعتی و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل مدیریتی و نارسائی های سازمان هابپردازند.دانشجویان این رشته با توجه به دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می گذرانند و همچنین دروسی که در امتحان ورودی آن دانشجویان باید بلد باشند در مجموع بیشتر به درد ??ارغ التحصیلان رشته های ??نی (غیر صنایع) می خورد تا بتوانند علاوه بر جنبه های ??نی به مسائل مدیریتی و اقتصادی با دیدی در جهت بهبود بهره وری یک سازمان نگاه کنند. همچنین ادامه تحصیل در این رشته ??رصت مغتنمی است تا دانش آموختگان رشته ریاضی کمی از روابط و ??رمولهای محض ریاضی ??ارغ شده و علم ریاضی را بصورت ابزاری موثر در حل مسائل مدیریتی اقتصادی و صنعتی بکار بندند و زمینه های جذب موثرتر در بازار کار را برای خویش ??راهم آورند. ولی این گرایش از نظر اولویت در درجه آخر برای یک مهندس صنایع بشمار می آید زیرا صر?? نظر از دروسی که باید در کنکور ورودی امتحان دهد دروسی را می خواند که خیلی از آنها را با کم وزیاد در دوره کارشناسی گذرانده است . یعنی اینگونه بیان کنیم که ورود دانشجویان مهندسی صنایع به این گرایش تل?? کردن وقت و هزینه می باشد (تا این حد که در سالهای گذشته اصلا مهندسین صنایع اجازه نداشتند در کنکوراین گرایش شرکت کنند). در ضمن داوطلبان این رشته باید حداقل 3 سال سابقه کار در مدیریت پس از اخذ مدرک کارشناسی در واحدهای صنعتی داشته باشند وبه هنگام قبولی در دانشگاه ارائه نمایند (البته ??قط مدرک سه سال سابقه مدیریت لازم است، یعنی: می شود اصلا سابقه هم نداشت)بدیهی است در غیر اینصورت قبولی ایشان لغو خواهدشد. داوطلبان باید موارد زیر را درامتحان ورودی این گرایش امتحان دهند:زبان عمومی (ضریب3)ریاضی 1و2(ضریب3)آمار و احتمال(ضریب2)معملومات عمومی مدیریتی (تجارت مدیریتی)(ضریب2). واحدهای درسی در طول کارشناسی ارشد: 12 واحد واحدهای مقدماتی که برحسب درصد های آزمون ورودی نیازمند /بی نیاز از گذراندن این واحد های می باشند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] تحقیق در عمیلیات (2)[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] آمار و احتمال مهندسی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] حسابداری صنعتی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصاد خرد[/TD] [/TR] [/TABLE] 15 واحد زیر واحدهای اجباری می باشند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] کنترل تولید[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت عملیات[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت کی??یت و بهره وری[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 2[/TD] [TD=width: 284] برنامه ریزی استراتژیک برای مدیران[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 2[/TD] [TD=width: 284] رهبری و سازمان[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 2[/TD] [TD=width: 284] مدیریت منابع انسانی[/TD] [/TR] [/TABLE] دانشجویان می بایست از واحد های زیر 12 واحد را به اختیار بگذرانند: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] واحد[/TD] [TD=width: 284] نام درس[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] تصمیم گیری چند معیاره[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت تکنولوژی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] بازاریابی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] مدیریت مالی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای پویا(1)[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] ??رایندهای احتمالی واحتمال کاربردی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] اقتصاد سنجی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] شبیه سازی کامپیوتر[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] پیش بینی و تحلیل سریهای زمانی[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] سیستمهای ص??[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 284] 3[/TD] [TD=width: 284] ستهای ??ازی دربرنامه ریزی وتصمیمگیری[/TD] [/TR] [/TABLE] و در پایان 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه پژوهشی. باید توجه داشت این واحدها با توجه به دانشگاه های مختل?? ت??اوت دارد. در زیر بصورت خلاصه و یکجا ضرایب آزمون کارشناسی ارشد آورده شده است: جدول ضرایب آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] گرایش ـدروس[/TD] [TD] زبان عمومی و تخصصی[/TD] [TD] ریاضی عمومی[/TD] [TD] تحقیق در عملیات[/TD] [TD] آمار و احتمال مهندسی[/TD] [TD] طرح ریزی واحدهای صنعتی[/TD] [TD] کنترل موجودی[/TD] [TD] برنامه نویسی کامپیوتر[/TD] [TD] معملومات مدیریتی[/TD] [/TR] [TR] [TD] صنایع[/TD] [TD] 1[/TD] [TD] [/TD] [TD] 2[/TD] [TD] 2[/TD] [TD] 1[/TD] [TD] 1[/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] سیستمهای اقتصادی و اجتماعی[/TD] [TD] 2[/TD] [TD] 3[/TD] [TD] 2[/TD] [TD] 3[/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] 2[/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] مدیریت سیستم و بهره وری[/TD] [TD] 3[/TD] [TD] 3[/TD] [TD] [/TD] [TD] 2[/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] 2[/TD] [/TR] [/TABLE] معر??ی منابع درسی جهت مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد: برای هر یک از گرایشات مهندسی صنایع و هر درس جهت مطالعه منابع زیر معر??ی می گردد: تحقیق در عملیات1: تحقیق در عملیات مختار بازار ترجمه دکتر اسماعیل خرم آشنایی با تحقیق در عملیات حمدی طه جزوه تحقیق در عملیات دکتر عشقی (دانشگاه صنعتی شری??) آمار واحتمال مهندسی: آمار ریاضی وال پول مبانی احتمال شل دون راس احتمال و کاربرد آن (جزوه یا کتاب دکتر نیاکی :دانشگاه صنعتی شری??) آمار و احتمال بهمن هنری طرح ریزی واحدهای صنعتی: طرح ریزی واحدهای صنعتی اپل طرح ریزی واحدهای صنعتی آص?? وزیری جزوه طرح ریزی دانشگاه علم وصنعت کنترل موجودی1: جزوه کنترل موجودی دکتر حجی(دانشگاه صنعتی شری??) برنامه ریزی و کنترل موجودی ??اطمی قمی برنامه ریزی وکنترل موجودی مونت گومری ریاضی عمومی 1و2: حساب دی??رانسیل و انتگرال جلد 1و2 جرج توماس برنامه نویسی کامپیوتر: کتابهای برنامه نویسی به زبان ??رترن٬Basic٬Pascal٬C(کانون نشر علوم) کتابهای کنکور نوشته حمید رضا مقسمی (??رترن٬ Pascal ٬ C) زبان عمومی وتخصصی: زبان یکی از دروس مهم کنکور کارشناسی ارشد می باشد که دانشجویان می توانند با تسلط داشتن در این درس از شرکت کنندگان دیگر جلو بی??تند. کتاب زبان تخصصی برای دانشجویان صنایع(ویا مدیریت برای گرایش مدیریت سیستم وبهره وری و یا اقتصاد مدیریت برای گرایش سیستمهای اقتصادی و اجتماعی) می توان گ??ت این تنها منبع عمده واصلی برای دانشجویان می باشد ولی دانشجویان برای مو??قیت در این عرصه باید هم در لغات و هم در درک مطلب متون تسلط کا??ی داشته باشندو تا حد کا??ی نیز گرامر را بدانند(زبان عمومی) لذا ما منابع زیر را برای کسانی که می خواهند از دیگر رقبا پیشی بگیرند پیشنهاد می کنیم: کتاب 504words متون TOFELL معلومات عمومی مدیریت: مدیریت عمومی دکتر سید مهدی الوانی مدیریت کازمایر ترجمه اصغر زمردیان و مهرواژان ظر??یت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع کلیه دانشگاههای ایران: [TABLE=class: cms_table_cms_table] [TR] [TD] دانشگاه /گرایش[/TD] [TD=width: 104, colspan: 2] صنایع[/TD] [TD=width: 123, colspan: 2] سیستمهای اقتصادی و اجتماعی[/TD] [TD=width: 120, colspan: 2] مدیریت سیستم و بهره وری[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 50] روزانه[/TD] [TD=width: 54] شبانه[/TD] [TD=width: 61] روزانه[/TD] [TD=width: 62] شبانه[/TD] [TD=width: 60] روزانه[/TD] [TD=width: 60] شبانه[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] صنعتی شری??[/TD] [TD=width: 50] 14[/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 12[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 14[/TD] [TD=width: 60] 20[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] تهران[/TD] [TD=width: 50] 7[/TD] [TD=width: 54] 3[/TD] [TD=width: 61] 7[/TD] [TD=width: 62] 3[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] تربیت مدرس[/TD] [TD=width: 50] 5[/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 9[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 8[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] صنعتی امیرکبیر[/TD] [TD=width: 50] 8[/TD] [TD=width: 54] 8[/TD] [TD=width: 61] 8[/TD] [TD=width: 62] 4[/TD] [TD=width: 60] 8[/TD] [TD=width: 60] 4[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] خواجه نصیر الدین طوسی[/TD] [TD=width: 50] 5[/TD] [TD=width: 54] 2[/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] علم وصنعت[/TD] [TD=width: 50] 14[/TD] [TD=width: 54] 3[/TD] [TD=width: 61] 6[/TD] [TD=width: 62] 3[/TD] [TD=width: 60] 6[/TD] [TD=width: 60] 3[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] امام حسین (ع)[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 30[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] صنعتی اص??هان[/TD] [TD=width: 50] 6[/TD] [TD=width: 54] 3[/TD] [TD=width: 61] 5[/TD] [TD=width: 62] 2[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] بوعلی سینا_همدان[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 6[/TD] [TD=width: 62] 4[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] سازمان مدیریت صنعتی[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 15[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 15[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] موسسه آموزش عالی خاتم[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 23[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] علوم و??نون مازندران (غیر انت??اعی)[/TD] [TD=width: 50] 15[/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 15[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] یزد[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 8[/TD] [TD=width: 60] 8[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] کیش(غیرانت??اعی)[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 15[/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد علوم و تحقیقات[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] 20[/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد تهران جنوب[/TD] [TD=width: 50] 21[/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] [/TD] [TD=width: 60] 0[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد قزوین[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 22[/TD] [TD=width: 60] 0[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد اراک[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 21[/TD] [TD=width: 60] 0[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد نج?? آباد[/TD] [TD=width: 50] 21[/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 14[/TD] [TD=width: 60] 0[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] آزاد واحد زاهدان[/TD] [TD=width: 50] [/TD] [TD=width: 54] [/TD] [TD=width: 61] [/TD] [TD=width: 62] [/TD] [TD=width: 60] 18[/TD] [TD=width: 60] 0[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 177] مجموع[/TD] [TD=width: 50] 116[/TD] [TD=width: 54] 19[/TD] [TD=width: 61] 133[/TD] [TD=width: 62] 16[/TD] [TD=width: 60] 172[/TD] [TD=width: 60] 35[/TD] [/TR] [/TABLE] چند نکته مهم در پایان باید بگوییم که بعضی ها براین اعتقادند که قبول شدن در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از کنکور کارشناسی نیز سخت تر می باشد . در مورد درصدهای مورد نیاز برای قبولی در کارشناسی ارشد با توجه به سالهای مختل?? و سطح سوالات و همچنین دانشگاه مورد نظر ت??اوت دارد ولی می توان گ??ت امیدریاضی درصد مورد نیاز برای قبولی در کنکور کارشناسی ارشد حدود 60 درصد باشد. در مورد اینکه چرا صحبتی از کتابهای تست به میان نیاوردیم :سالانه کتابهای جدیدی با عناوین مختل?? در مورد تستهای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع وارد بازار می شود که هرکدام مزایا معایب مخصوص خود را داردولی اگر کسی بتواند م??اهیم دروس را بخوبی یاد بگیرد هر کتابی با هر عنوانی که تستهای کنکور سالهای گذشته را دارا باشد می تواند م??ید واقع شود
  25. Feisal

    پایان دوره صنعتی

    خطوط راه آهن در سراسر قاره ها کشیده شد و به سرعت تیرها و سیم های تل??ن و تلگرا?? برا??راشته و در کنار آن کیلومترها جاده سنگ??رش ساخته شد که نتیجه ی آن تغییر تصور ما از زمان و ??اصله بوده است. برادران «رایت» از بال برای پرواز بهره بردند و چند سال بعد بود که «هنری ??ورد» بر آن شد تا برای هر خانواده ی آمریکایی اتومبیلی با سوخت بنزین و بر طبق استانداردهای لازم ??راهم آورد. تعیین قاچ های ساعتی و گسترش خدمات پستی، پیام آور ??رهنگ سریع حیات بود. در مدارس، د??اتر کار و منازل صحبت اصلی، بازده و کارایی و ورود زبان مردم، ظهور قرن کارامد و سریع و قرنی که نگاه به آینده دارد، بود. خطوط راه آهن در سراسر قاره ها کشیده شد و به سرعت تیرها و سیم های تل??ن و تلگرا?? برا??راشته و در کنار آن کیلومترها جاده سنگ??رش ساخته شد که نتیجه ی آن تغییر تصور ما از زمان و ??اصله بوده است. برادران «رایت» از بال برای پرواز بهره بردند و چند سال بعد بود که «هنری ??ورد» بر آن شد تا برای هر خانواده ی آمریکایی اتومبیلی با سوخت بنزین و بر طبق استانداردهای لازم ??راهم آورد. تعیین قاچ های ساعتی و گسترش خدمات پستی، پیام آور ??رهنگ سریع حیات بود. در مدارس، د??اتر کار و منازل صحبت اصلی، بازده و کارایی و ورود زبان مردم، ظهور قرن کارامد و سریع و قرنی که نگاه به آینده دارد، بود. پی های بتنی ح??ر شد، داربست ها ا??راشته شد و زمینه ی ساخت دنیایی عمودی و جدید ??راهم آمد. دنیایی که مظهر آن کلیساهای پرزرق و برق، غیردینی و ناسوتی ساخته شده از آهن، ??ولاد، آلومینیوم و شیشه بود. پس از قرن ها کار، زندگی و معاشرت در کنار یکدیگر، تجربه ی اساسی و جدیدی را آغاز کردیم و همواره در پی یا??تن هد??ی ??رار که اگر به دنبال نامی بهتر برای آن باشیم، با تسامح آن را «خودکامیابی» می نامیم. عصر صنعتی، عصر ??راوانی بسیار برای برخی و ??قر و نداری رو به تزایدی برای برخی دیگر بود. ابتدا ??روشگاه های غول آسا و سپس مراکز ??روش آثار و اشیای عجیب، خرت و پرت، محصولات غذایی، صنایع دستی و آثار هنری شکل گر??ت و بدین صورت برای میلون ها ن??ر «مد» جایگزین «نیاز» شد. دانشمندان و مهندسان تقریباً در همه عرصه ها، به اولیای امور ما مبدل شده اند به نحوی که ایده ها و نظرات آنان همواره دنبال شده، تقدیس شده، تعالی بخشیده شده و از هر انتقادی نیز مصون نگه داشته شده است. در این قرن ??یزیک و شیمی، نگاه خود را به دنیای کوچک اتم ها و الکترون ها معطو?? کردیم و کتاب طبیعت را با کش??یات حاصله از مکانیک کوانتوم و نظریه نسبیت بازنویسی کردیم. دانشمندان اتم ها را شکا?? داده و نوعی جدید از انرژی را که بسیار نیرومندتر از هر نوع دیگری که بشر تا آن زمان تجربه کرده بود مهار کردند و بالاخره، به تولید ------ اتمی نایل آمدند. مهندسان و ??یزیکدانان، بشر را به کره ی ماه ??رستاده و دوباره به زمین بازگردانیدند و این در حالی بود که شیمدانان سرگرم تولید انواع جدید مواد مصنوعی چندمنظوره بودند. از این محصولات می توان به پلاستیک اشاره کرد که تح??ه ای در آغاز این قرن محسوب می شد و در دهه های میانی به کالایی رایج در همه جا تبدیل شد و ظاهراً به همان میزان که هوا برای تن??س ضروری است، این کالا نیز یک ضرورت حیاتی است. کودهای شیمیایی و حشره کش های ساخته ی دست بشر همه شکلی دیگر به مزارع کشاورزی بخشیدند. بسیاری از حامیان است??اده از این گونه محصولات ادعا می کنند که مصر?? این مواد برای تأمین جمعیت در حال رشد بشر یک ضرورت می باشد چرا که به ازای هر دو نسل، جمعیت کره ی زمین به دو برابر می رسد. به ساخت سیستم های عظیم ??اضلاب در زیرزمین مبادرت کردیم، به گازدار کردن و تص??یه آب هایمان پرداختیم، تغذیه خود را بهبود بخشیدیم و متوسط طول عمر خود را بیش از بیست سال ا??زایش دادیم. مهندسان دستگاه عکس برداری اشعه ایکس را اخترع کردند و سپس به ??ناوری عکسبرداری MRI دست یا??تند. محققان ??عال در حوزه ی پزشکی، واکسیناسیون، داروی بیهوشی، آنتی بیوتیک و دیگر داروهای عجیب و معجزه آسا را در اختیار ما گذاشتند. سرانجام، به پایان این دوره ی منحصر به ??رد از تاریخ جهان نزدیک می شویم. گستره ی عصر صنعتی، پنج قرن و شش قاره را ??راگر??ت و در نهایت، نحوه ی زندگی، کار و نگرش بشر به خویشتن و دنیایش را تغییر داد. نکته ی اساسی و مهم آن است که این دوران به مدد انرژی قابل استخراج ارزان قیمت و ??راوان این عصر توانست به راه خود ادامه دهد. اگرچه زمانی این نوع انرژی در نظر همگان تقریباً پایان ناپذیر تلقی می شد اما منابع انرژی شکل گر??ته در دوره ی زغالینه نه تنها به تدریج در حال اتمام است، بلکه استخراج آن نیز بسیار پرهزینه و مصر?? آن نیز بسیار گران قیمت شده است. تماشای صحنه های جنگ خلیج ??ارس در صحنه ی تلویزیون در شب های متمادی که صدها دکل ن??ت در سراسر بیابان های کویت شعله ور بودند و میلیون ها شبکه ن??ت گرانبها را برای ه??ته ها و سپس ماه ها در خود ??رو می خوردند، خود یادآور خوبی است تا به این نکته پی ببریم که دنیای مدرن صر??اً تا چه حد به این سوخت های ارزشمند وابسته است. با تقلیل این منابع انرژی، موعد پرداخت صورت حساب های عصر صنعتی ??را می رسد و ما را وادار می سازد تا به لیست بدهکاری های د??تر کل این عصر نوین نیز توجهی نماییم. انرژی مصر?? شده ناشی از است??اده از سوخت های ??سیلی در طول صدها سال گذشته در قالب گازهای گلخانه ای رو به ا??زایش، در زیست کره انباشته می شود. ا??زایش دمای زمین به تغییر «زیست ـ شیمی» کره ی زمین انجامیده که تغییرات پیش بینی ناپذیری در میزان دما و تغییرات شدید جوی از تهدیدات این ا??زایش دما محسوب می شود. حتی تغییر ۵/۳ درجه ??ارنهایت در دمای کره ی زمین به واسطه ی گازهای گرم کننده ی منتشر شده در سطح جهان ـ که اکثر دانشمندان آن را به عنوان یک پیش بینی محتاطانه از واقعه ای که در شر?? وقوع است تلقی می کنند ـ بیانگر مهم ترین تغییر ممکن در آب و هوای زمین در طی هزاران سال می باشد. این میزان تغییرات جوی، احتمالاً به ذوب شدن کره های یخی، یخ های قطبی، ا??زایش سطح آب دریاها در سراسر جهان، به زیر آب ر??تن برخی کشورهای جزیره ای، کاهش میزان خطوط ساحلی، بروز تغییرات و نوسانات اساسی در شرایط جوی همچون خشکسالی های شدیدتر، وقوع تندبادها و تو??ان های هولناک می انجامد. گویی همه ی اکوسیستم می رود تا قربانی تغییرات اساسی در جو شود. همچنین این احتمال وجود دارد که مناطق کشاورزی به سمت شمال کشیده شوند که نتیجه ی آن خلق ??رصت های جدید برای برخی و از دست ر??تن وسیله ی امرار معاش برخی دیگر خواهد بود. کاهش تدریجی در منابع سوخت های ??سیلی و ا??زایش آلودگی در سطح جهان، حداقل تا حدی تمدن را برای یا??تن شیوه هایی جدید به منظور است??اده از سوخت های مشابه و جایگزین هدایت می کند تا در قرن جدید نیز انرژی موجود را در زیر یوغ خود کنترل کند. واقعیت تلخ آن است که ما به پایان عصر سوخت های ??سیلی نزدیک می شویم و به تبع آن به پایان عصر صنعتی، یعنی عصری که بر پایه این گونه سوخت ها شکل گر??ته نیز نزدیک می شویم. اگرچه این عصر به ناگاه از هم ??رو پاشیده نمی شود و حتی در طول یک نسل هم نخواهد شد، اما دیگر ادعایی هم برای اظهار وجود و ح??ظ بقای خود در آینده ندارد. البته این بدان معنا هم نیست که عصر صنعتی دیگر همراه ما نیست بلکه این عصر به عنوان دوره ی اقتصادی مهمی وجود خواهد داشت، همان طور که می توانیم هنوز هم به جاهای دورا??تاده ی این کره ی خاکی س??ر کنیم و به طور ات??اقی با ح??ره های باقیمانده از عصر نوسنگی و حتی دیرینه سنگی برخورد کنیم. عصر صنعتی در واقع بیانگر آخرین مرحله از عصر آتش می باشد. پس از هزاران سال ا??روختن آتش در کوره ها، دیگر این «عصر ??ناوری آتش» نیز آرام آرام به پایان خود نزدیک می شود. در آن زمان، آتش تعیین کننده ماهیت و تمامیت وجود انسان بود. ا??لاطون در اثرخود به نام «پورتاگوراس» به تشریح چگونگی دستیابی بشر به آتش و هنرهای است??اده از ??ناوری آتش پرداخته است. بر اساس یک ا??سانه، هنگامی که خدایان شروع به پرداختن و شکل دادن موجودات زنده از خاک و آتش نمودند، از «اپیمتوس» و «پرامتوس» خواسته شد تا بهترین امتیازات را برای آدمی ??راهم آورند. سپس این خدایان نزد انسان ها آمدند. پرامتوس در اینجا به این مسأله اشاره می کند که اپیمتوس تاکنون همه ی امتیازات تحت اختیار خود را در بین دیگر گیاهان و حیوانات توزیع کرده است. پرامتوس که نمی خواست آدمیان تنها و بی کس بمانند، آتش را دزدیده و به مردان و زنان می بخشد. با این دستیابی، بشر به دانش نایل آمد که اساساً متعلق به خدایان بود. لوئیس مام??رد می گوید: آتش برای آدمی، نور، نیرو و گرما یعنی سه نیاز اساسی حیات را به ارمغان آورده است. وی در اظهار نظرخود در مورد نقش آتش در پیشر??ت بشر، اینگونه نتیجه گیری می کند که است??اده از آتش به عنوان پیشر??ت تکنولوژیکی منحصر به ??رد آدمی محسوب می شود، پیشر??تی که در دیگر گونه های حیات بی سابقه و بی همتا بوده است. به کمک آتش است که بشر می تواند جهان بی جان را ذوب نموده و آن را به دنیایی پر??ایده مبدل سازد. در این مورد «تئودور ورتایم» تاریخدان ??قید مؤسسه «اسمیت سونیان» اظهار داشت که: «تقریباً چیزی وجود ندارد که به کمک آتش به مرحله ی نهایی تکامل خود نرسیده باشد. آدمی خاک را گر??ته و ذوب می کند و بر طبق نیاز به شیشه، نقره، شنجر??، سرب، رنگ و دارو تبدیل می کند. این آتش است که سنگ معدن را ذوب و به مس مبدل می سازد، آتش است که آهن را تولید و شکل می دهد. آتش است که طلا را تص??یه می کند و بالاخره آتش است که سنگ را می سوزاند و زمینه روی هم قرار گر??تن بلوک ها به کمک سیمان را ??راهم می آورد». عصر ??ناوری آتش با جدیت تمام، حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در مدیترانه و خاور نزدیک یعنی، زمانی که مردم با است??اده ی محض از نیروی بازو و با یاری گر??تن از آتش به شکل دادن طبیعت بی جان می پرداختند، آغاز شد. کوبیدن، ??شردن، شکستن، له کردن و خرد کردن، راه را برای گداختن، ذوب کردن، ترکیب کردن، سوزانیدن و ساختن هموار نمود. با از نو گرم کردن منابع سردی که خود زمانی گوی های آتشین بودند، بشر ??رایند بازیا??ت از پوسته ی کره ی زمین را آغاز کرد تا بدین وسیله زادگاه خود را شکل دهد. اکنون نیز بشر زادگاه دوم خود را شکل داده است، زادگاهی که از سویی با کمبود سوخت های ??سیلی لازم برای روشن ماندن کوره های اقتصادی اش و از سوی دیگر با آسیب پذیری ??زاینده ی ناشی از تأثیرات انباشت گازهای گرم کننده گل خانه ای مواجه است. گازهایی که از اساس تهدیدی جدی برای تغییر در وضعیت کره ی زمین محسوب می شود. زندگی صنعتی به نحوی ??زاینده برای بقیه جانداران زمین نیز اوضاعی نابسامان به وجود آوردهاست، موجوداتی که عمدتاً دیگر قادر به تطبیق خود با محیط زیست ساخته ی دست بشر نیستند. ا??زایش ??زاینده ی جمعیت، قطع درختان جنگل ها، است??اده ی بیش از حد از منابع بکر به عنوان چراگاه های احشام، ا??زایش زمین های نابارور، همه و همه به تخریب شدید جنگل ها و گسترش عرصه ی بیابان ها انجامیده است. چنین روندی نه تنها به انقراض بسیاری از گونه های حیاتی بازمانده بلکه به تهدیدی در جهت کاهش گسترده ی تنوع زیستی زمین که بشر در جهت تأمین منابع غذایی، الیا?? و ??راورده های دارویی سخت به آن متکی می باشد، می انجامد. به منظور نشان دادن عمق این ??اجعه، برآورد می شود که در عصر دایناسورها، انقراض گونه های جاندار با آهنگی معادل یک گونه، در هر هزار سال همراه بوده است. با آغاز مراحل اولیه عصر صنعتی، به طور متوسط این میزان به انقراض یک گونه در عرض هر دو سال ا??زایش یا??ت و امروزه در هر یک ساعت، سه گونه جاندار منقرض می شوند. بنابراین انسان به طور همزمان با سه بحران مواجه می شود: کاهش تدریجی منابع انرژی تجدیدناشدنی، انباشت زیانبار گازهای گلخانه ای گرم کننده دمای زمین و کاهش تدریجی تنوع زیستی. در چنین وضعیت بحرانی ای است که ضرورت یک رویکرد اساسی به منظور نظم بخشیدن به کره ی زمین ا??زایش می یابد. رویکردی جامع و همه جانبه که اساساً می تواند نحوه ی تعامل و برخورد بشر با کره ی زمین را تغییر دهد.
×
×
  • جدید...