رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی

takinmall

عضو
  • تعداد ارسال ها

    2
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

آخرین بار برد takinmall در 26 مرداد 1398

takinmall یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

اعتبار در سایت

1 معمولی

1 دنبال کننده

درباره takinmall

  • درجه
    تازه وارد

Converted

  • محل زندگی
    تهران

Converted

  • علایق
    Programming

Converted

  • شغل
    Programmer

Converted

  • تیم باشگاهی ایرانی مورد علاقه
    perspolis

Converted

  • تیم باشگاهی اروپایی مورد علاقه
    acmilan

Converted

  • سیمکارت
    091-0935

Converted

  • حودرو شما
    PRIDE

Converted

  • گوشی موبایل شما
    apple-iphone-4

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. تفاوت انواع هارد IDE و SATA و SAS و SCSI و SSD اگر با ما بوده باشید تا به حال در چندین پست راجع به هارد دیسک مطالبی تقدیم کردیم و در آینده نیز در این راستا مطالبی ارائه خواهیم داد که البته به صورت سلسله وار به یکدیگر مرتبط میباشند. امروز در این پست درباره تفاوت های بین خروجی ها در برد صحبت خواهیم کرد که منجر به تنوع در انواع هارد دیسک خواهد شد مثل IDE و SATA و SAS و SCSI و SSD … تفاوت انواع هارد IDE و SATA و SAS و SCSI و SSD هارد IDE طی سالها از ۱۹۸۶ این نوع هارد از هارد دیسک های موجود بوده که شاید بعضی از کاربران نیز اصلا استفاده نکرده باشند ، کلمه IDE مخفف Integrated Drive Electronics میباشد که به آن ATA یا PATA نیز اطلاق می شود که اشاره دارد به Parallel Advanced Technology Attachment و کلمه Parallel به معنای موازی است یعنی هارد موازی کاری می کند منظور کابل هارد است که تقسیم کننده داده های Pins می باشد اطلاعات را ارسال می کند و از طرف دیگر همزمان دریافت می کند این اسم بعد از ظهور هارد SATA در سال ۲۰۰۳ بر آن اطلاق شد. انتقال داده ها در این نوع هارد با سرعتی مابین ۵ الی ۱۳۳ مگابایت انجام می گیرد. کابل IDE کابل هارد IDE مخصوص دیتا به ۴۶ سانتی متر می رسد که از ۴۰ PINS تشکیل شده و رنگ کابل سیاه می باشد همچنین کابل ۸۰ PINS و سوکت مخصوص به آن روی مادربرد برای کامپیوتر به سه رنگ است ، رنگ سیاه برای هارد اصلی MASTER و خاکستری برای SLAVE و آبی برای کنترل CONTROLLER که سه اتصال دارند. مادربرد Motherboard معمولا اتصال آبی رنگ به مادربرد Motherboard وصل می شود و بقیه اتصالات به همراه هارد اصلی می توانند به مادربرد Motherboard و اسلات های موجود متصل شوند. کابل هارد دیسک زمانی که بیش از یک هارد دیسک به برد IDE متصل شود مثلا ۴ تا به این ترتیب می شود؛ یکی از این کابلها Primary است و دیگری Secondary و می دانیم که هر کابلی هارد دیگری به آن می تواند وصل شود لذا کابل اول Primary می شود که به دو هارد متصل است که هارد اول Master یعنی شماره ۱ در کابل اول و این هاردی است که شروع به بالا آمدن سیسم عامل می کند و هارد دوم در کابل اول Primary در واقع Slave یعنی شماره ۲ میباشد و مثل همین در کابل دوم Secondary که هم Master و هم Slave هست برقرار است اما زمانی که کامپیوتر اقدام به خواندن هر یک از هارد موجود روی مادربرد می کند از این چهارتا به ترتیب ؛ هارد MASTER در کابل PRIMARY که شماره ۱ میباشد خوانده می شود سیستم عامل به هر یک از هاردها در واقع به صورت A B C D شماره گذاری می کند لذا به ترتیب HDA یعنی هارد دیسک اول که سیستم آن را می خواند و بعد هارد SLAVE روی همان کابل را می خواند مثلا شماره ۲ که HDB آن را می خواند و به نسبت هارد MASTER در کابل دوم SECONDARY سیستم HDC و هارد آخری SLAVE در واقع HDD میباشد که هارد چهارم است این اطلاعات و این ترتیب موقعه ایی که از کاربران لینوکس باشیم نیاز است و نسبت به این نوع هارد نرخ انتقال دادها ضعیف است نسبت به توسعه ایی که برای سیستم های کامپیوتر ایجاد شده لذا نوع جدید هارد SATA روی کار آمد. هارد SATA هارد SATA به خاطر سرعت دادن انتقال داده ها بین هارد و کامپیوتر این نوع هارد در سال ۲۰۰۳ و یا اواخر ۲۰۰۲ ظهور پیدا کرد به این هارد در سابق PATA می گفتند که حرف P به کلمه Parallel اشاره دارد اما حرف S به کلمه serial دلالت دارد یعنی پشت سرهم چون این هارد خیلی خوب به صورت متوالی کار می کند. چگونه است هاردی که به صورت توالی کار می کند سریعتر از هاردی باشد که به صورت موازی کار می کند؟ توازی یعنی اینکه چند کار را در موازات یکدیگر همزمان انجام می دهد برای صرفه جویی در وقت در حالیکه توالی یعنی یک کار شروع می شود و بعد کار دیگر ، حالا چگونه است که توالی سریعتر از توازی کار می کند؟ خواهم گفت. کابل ساتا کابل IDE پهن و عریض است چون حاوی زیادی pins میباشد که مثلا به ۴۰ تا می رسد پس ۲۰ pins داده ارسال می کند و مابقی pins همزمان دریافت می کند خوب حالا مشکل چیست؟اگر که اطلاعاتی در زمینه الکترونیک داشته باشید می دانید که هر pin دریافت و ارسالی دارد به شکل سیگنالهای الکترونیکی ، پس هر pin کار میدان الکترونیکی را انجام می دهد یعنی هر میدان الکترونیکی در اطرافش میدان مغناطیسی تولید می کند به این معنا که هر pin زمانی که دریافت یا ارسال داه ها را انجام می دهد یک میدان مغناطیسی دافعه یا جاذبه با میدان مغناطیسی برای pin در کنارش تولید می کند که موجب کاهش عملکرد کابل و سرعت انتقال داده ها خواهد شد لذا این از دست دادنی که میدان مغناطیسی برای هر یک از pin با دیگری ایجاد می کند به نسبت زیادی کاهش سرعت خواهد داشت اما کابل ساتا عرضش کاهش یافته و تعداد pins ها ۷ تا شده ۴ pins برای نقل داده هاست. در واقع کاهش سرعت به خاطر همان میدان مغناطیسی است که ایجاد می شود. SATA به نسبت هارد ساتا سرعت انتقال داده ها به ۶۰۰ مگابایت می رسد و کابل به ۱ م می رسد و بر خلاف کابل IDE یک هارد دیسک را حمل می کند به همین خاطر خروجی های بیشتری از کابلهای ساتا روی مادربرد دارند به طوری که هر خروجی یک کابل ساتا به یک هارد دیسک را در پی دارد اما در اینجا به جای HDA یا HDB خواندنش روی سیستم به صورت SDA یا SDB میباشد که S به SATA اشاره دارد. مادربرد اتصالات هارد SATA را پشتیبانی می کند و همچنین هاردهای IDE را ، و اگر مادربردی باشد که هر دو را پشتیبانی نمی کند اینجا می توان کابل را تبدیل کرد. هارد SCSI هارد SCSI SCSI کلمه اختصاری Small Computer Systems Interface میباشد که اشاره دارد به ورودی (سوکت) برای وصل شدن چاپگر یا هر دیسک دیگری یا اسکنر و هر چیزی که دسترسی و اجازه به اتصال برای خروجی SCSI را دارد. طراحی آن از طرف شرکت اپل میباشد سرعت انتقال داده ها در سال ۱۹۸۶ به ۵ مگابایت می رسید در واقع همان سالی که ظهور پیدا کرد همراه با امکان اتصال ۸ هارد در خروجی واحد با کابلی که به ۶م می رسید و الان به ۶۴۰ مگابایت و کابل ۱۲ م می رسد و برای ۱۶ هارد دیگر توسعه پیدا کرده است جالب اینکه در این نوع هارد می توان مستقیما به RAM متصل شد بدون در نظر گرفتن CPU البته برای سرورهای زیاد و پایگاه داده هایی بالا مناسب است و سازگاری با کاربر عادی ندارد و خیلی کم مادربردی پیدا می شود که این نوع هارد را پشتیبانی کند لذا به کارت کنترل مخصوص SCSI یا SAS نیاز هست. این نوع هاردها از فن آوری Raid پشتیبانی می کند که در مطالب آینده به آن خواهم پرداخت. هارد SAS هارد SAS این هارد توسعه یافته هارد قبلی است و SAS مخفف Serial Attached SCSI می باشد سرعت انتقال در این نوع هارد تقریبا ۷۶۸ مگابایت می رسد که نسبت به هر یک از هارد دیسک های قبلی سریعتر است و چرخش دیسک های این هارد در هر دقیقه از عوامل اساسی تعیین کنند سرعت آن میباشد به همین خاطر به طور مثال سرعت چرخش هارد ساتا بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ RPM است در حالی که در هارد SAS تعداد چرهش دیسک ها ۷۲۰۰ تا ۱۵۰۰۰ RPM می باشد. RPM یعنی REVOLUTION PER MINUTE منتهی این هاردها از نظر فضا نسبت به انواع قبلی کمتر و گران هستند و نیاز به پاور قدرتمندی برای اجراء دارد به همین خاطر غالبا در سرورها مورد استفاده واقع می شود و خیلی کم کاربری عادی هم استفاده می کند این نوع هارد از Hot plugging پشتیبانی می کند که امکان جدا کردن هارد از سیستم در اثناء کار وجود دارد مثل اینکه فلش وصل باشد بدون اینکه اطلاعات موجود روی آن از دست برود. هارد SSD هارد SSD SSD مخفف Solid State Drive میباشد این نوع هارد در مقایسه با هارد HDD سرعت بیشتری دارد و در انتقال داده ها از سرعت بالایی برخوردار است که بیشتر در ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد و اجراء برنامه و بازیها روی این هارد خیلی سریعتر نسبت به HDD اجراء می شوند. از نظر مصرف برق نیز بهتر کار می کند و لذا باصرفه است که در لپ تاپها این تاثیر بیشتر نمود پیدا می کند و وزن نسبتا کمی دارند.
  2. مایکروسافت و Xbox فاتح نسل جدید کنسول‌ها ؟! مایکروسافت و Xbox چطور می‌توانند برنده‌ی رقابت نسل جدید کنسول‌ها باشند ؟ اخیراً Kevin Murnane مقاله‌ای نوشته درباره اینکه ممکن است مایکروسافت در رقابت نسل جدید کنسول‌ها از سونی پیشی بگیرد و برند Xbox را دستخوش تغییراتی کند که منجر به تحولاتی در این صنعت شود. بر خلاف نسل قبلی که در آن PS3 و Xbox 360 عملکرد تقریباً مشابهی داشتند حالا باید این واقعیت را قبول کرد که سونی در رقابت Xbox One/PS4 مایکروسافت را شکست داده است. PS4 شرکت سونی بیش از 100 میلیون بار فروخته شد. در مقابل، هر چند مایکروسافت از چند سال پیش اعداد و ارقام مربوط به Xbox One را متوقف کرده اما تخمین‌ها حاکی از آن است که Xbox One در مدت زمان مشابه حتی به نصف فروش PS4 دست پیدا نکرده است. اما چه عواملی می‌توانند این شرایط را به نفع مایکروسافت تغییر دهند؟ برتری از نظر قدرت هر چند در حال حاضر دوره‌ی نسل فعلی کنسول‌ها در شرایطی رو به پایان است که Xbox One X از نظر قدرت نسبت به PS4 Pro برتری دارد، اما در آغاز کار شرایط به این صورت نبود. Xbox One اصلی چندان از PS4 کم قدرت تر نبود اما وجود کمی تفاوت قدرت باعث شد در همان ابتدا این روایت شکل بگیرد که Xbox One قدرت کمتری دارد و این دیدگاه تا سالها وجود داشت تا این که Xbox One X عرضه شد. مسلماً حالا مایکروسافت می‌تواند ادعا کند که کنسولش پرقدرت‌ترین کنسول بازار است و اگر PS5 و Xbox Two تقریباً همزمان به بازار عرضه شوند، سونی برای پیشی گرفتن در این رقابت باید سعی کند شرایط را عوض کند. تمرکز بر گیمینگ، به جای ابزارهای جانبی به نظر می‌رسد مایکروسافت در این زمینه تجربه لازم را به دست آورده زیرا یکی از دلایل مهمی که باعث شد Xbox One با مشکل روبرو شود و در بلندمدت از رقیبش شکست بخورد پافشاری این شرکت برای خرید Kinect به همراه کنسول اصلی بود که باعث شد قیمت آن نسبت به محصول رقیب 100 دلار افزایش پیدا کند بدون اینکه هیچ مزیت عملی و کاربردی خاصی به آن اضافه شود. به غیر از Just Dance به سختی می‌توان بازی‌هایی را نام برد که با وجود Kinect بهتر شده باشند. احتمالاً به همین علت است که مایکروسافت از تمرکز بسیار زیاد و بیش از حد روی تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی خودداری کرده و به نظر نمی‌رسد که Xbox Two همراه با محصولاتی مثل HoloLens یا موارد مشابه عرضه شود. اگر مایکروسافت قصد پیروزی در این رقابت را دارد باید به دنبال عرضه کنسولی باشد که تمرکز آن فقط گیمینگ خالص باشد نه موارد جانبی. ادامه‌ی رشد و تکامل Xbox Game Pass و ملزم کردن سونی به طی کردن این مسیر این روزها یکی از بهترین امکانات و ویژگی‌های بازی با Xbox وجود سرویس Xbox Game Pass است که به بازیکنان اجازه می‌دهد با پرداخت یک هزینه ماهیانه اندک، بازی‌های بسیار زیادی را هر زمان که خواستند انجام دهند که این سرویس در نسخه‌های جدیدتر Xbox هم وجود خواهد داشت. در حال حاضر شرکت سونی PS Now را دارد اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را معادل با Xbox Game Pass دانست. اگر موفقیت Xbox Game Pass ادامه پیدا کند ممکن است سونی هم مجبور به طی کردن مسیری مشابه شود. در غیر این صورت، این ویژگی برای کنسول مایکروسافت یک مزیت رقابتی باقی خواهند ماند که منجر به فروش بیشتر آن می‌شود. سرمایه گذاری برای همکاری با استودیوهای بزرگ جهت تولید بازی‌های انحصاری جدا از بحث Kinect، Xbox One هیچ بازی اختصاصی خاصی نداشت. بر خلاف سونی که بازی‌هایی انحصاری مثل God of War، Spider-Man، Bloodborne، Uncharted یا Last of Us را داشت، Xbox One فقط Forza را داشت که تنها بازی ارزشمند آن محسوب می‌شد. مایکروسافت با جذب برنامه نویسان برجسته‌ای از جمله برنامه نویسان شرکت‌های Ninja Theory و Obsidian سعی کرده این شرایط را تغییر دهد. هر چند هنوز با انتشار برخی پروژه‌ها سال‌ها فاصله داریم اما اگر این تلاش‌ها حاصل دهد و مایکروسافت هم بتواند بازی‌های اختصاصی خودش را تولید کند، موفق می‌شود این روایت را که Xbox هیچ بازی انحصاری خاصی ندارد، تغییر دهد. به ثمر نشستن سرمایه گذاری برای فناوری استریمینگ در حوزه بازی پروژه xCloud یکی از بزرگترین آزمایش‌های شرکت مایکروسافت برای راه اندازی تکنولوژی استریمینگ بازی است و ممکن است حتی یک سخت افزار استریمینگ برای آن عرضه شود تا این مفهوم را روی کنسولی به غیر از Xbox پیاده سازی کند. اگر مایکروسافت موفق به اجرای این پروژه شده و اولین کمپانی باشد که "گیم استریمینگ" را عرضه می‌کند، ممکن است نه فقط در نبرد کنسول پیروز شود بلکه به این نبرد خاتمه دهد تا به جای نیاز به داشتن یک کنسول گران قیمت، بتوانید با استریمینگ حتی پرطرفدارترین بازی‌ها را روی یک تلویزیون هوشمند، PC یا iPad بازی کنید. شاید مطرح کردن این ادعا که ممکن است کنسول‌های بازی هم مسیری مشابه دی‌وی‌دی پلیرها را طی کنند، ادعای بزرگ و عجیبی به نظر برسد اما مایکروسافت زمان و هزینه زیادی را صرف این پروژه کرده بنابراین وقتی این تکنولوژی به بازار عرضه شود، احتمالاً شاهد تحولی انقلابی در این صنعت خواهیم بود. انتشار همزمان کنسول با بازی Killer Fable 4 معمولاً عرضه کنسول‌های جدید کار سختی است مگر این که مثل شرکت Nintendo بتوانید Switch را با بازی مثل Breath of the Wild عرضه کنید که برای مدت‌ها در یاد و خاطر بازیکن‌ها بماند. در حال حاضر اطلاع داریم که استودیوی Playground Games تولید کننده بازی Forza Horizon در حال کار روی بازی Fable و احتمالاً Fable 4 برای مایکروسافت است که اگر همزمان با عرضه Xbox بعدی منتشر شود، می‌تواند موفقیت مایکروسافت را افزایش دهد. تغییرات بنیادی در Halo و Gears of War با توجه به این که هنوز اطلاعات زیادی از سری جدید بازی Halo: Infinite در دست نیست، ممکن است مایکروسافت تغییرات بنیادینی در آن ایجاد کرده باشد، اما همه ما می‌دانیم که این بازی فاصله زیادی با دوران موفقیت چشمگیرش دارد و نسخه‌های اخیر آن به اندازه نسخه‌های اصلی ابتدایی موفق نبوده است. شاید هنوز زمان کنار گذاشتن این سری فرا نرسیده باشد اما مایکروسافت باید این بار تغییراتی معنا دار و اساسی در آن ایجاد کند چون در غیر این صورت ممکن است باز هم نسخه‌های جدید آن با استقبال چشمگیری روبرو نشود.
×
×
  • جدید...