sinaweb 7 ارسال شده در تیر 90 [ATTACH=CONFIG]497[/ATTACH] خبرگزاری برنا:"نقش اول ??یلم یک تنه به سراغ خلا??کارها و تروریست*ها می*رود و در درگیری خونین و پیچیده همه آدم*های بد را از دور خارج کرده و به پیروزی دست می*یابد." این نوع روند سریال*گونه یک ??یلم، تقریبا موضوع ??یلم*های اکشن و پلیسی در تمام جهان است که ??یلم*سازان هر کشوری با توجه به ??رهنگ، تمدن، هنجارها و ساختارهای آن کشور، این موضوع را به کار می*گیرد و ??یلم و یا سریال*شان را می*سازند. اما از طر??ی برخی شرکت*های ??یلم و سریال*سازی هستند که آثارشان جهانی می*شود و سریال*هایی مثل 24، ??رار از زندان، لاست و ... از جمله آن*هاست که در تمام دنیا ??راگیر شدند و طر??دارانی ثابت داشتند. در ایران اما تقریبا چند سالی است که شرکت*های خصوصی ??یلم*سازی و ویدئویی به ??کر تولید و ساخت مجموعه*ها و سریال*های دنباله*دار ا??تاده*اند تا از این راه هم به ??راگیر شدن هنر نمایش کمک کنند و هم از ??روش این مجموعه*ها، درآمدی حاصل شود. "قهوه تلخ" نمونه*ای از این نوع سریال*ها است که مورد اقبال مردم قرار گر??ت اما در جریان تولید مجموعه*های دیگر، نه تنها حق کپی*رایت رعایت نشد بلکه شبکه*های ماهواره*ای اقدام به پخش مجموعه مذکور کردند تا جایی که کار برای شرکت*های خصوصی بسیار سخت شد. قلب یخی نمونه*ای از این سریال*های نمایش خانگی است که علیرغم قصه جذاب و گیرا و مخاطبان زیادی که دارد، مورد غ??لت واقع شد و تولید ادامه آن عقب ا??تاد. اما به تازگی در خبرها آمده است که اپیزود اول از سری دوم آن، علیرغم ضررهای مالی بسیار، مرداد ماه در اختیار علاقه*مندان قرار می گیرد. آثار ملودرام و عاط??ی، مخاطب بیشتری دارند "محمدتقی ??هیم" منتقد سینما و تلویزیون در گ??ت*وگو با خبرنگار برنا، درباره روند تولید آثار در شبکه نمایش خانگی و مخاطبان آن*ها می*گوید: هر چه*قدر در بخش*های مختل?? بتوانیم آثار تولید کنیم، به نوعی حضور ??عال ما در بخش مقابله با رسانه*های بیگانه و مهاجم را می*رساند. به هر حال بخشی از این تقابل را باید با تولید آثار جبران کنیم، اگرچه جنبه*های زیادی برای مقابله با این تهاجم وجود دارد، اما به هر حال بخش مهمش این است که بتوانیم در هر حوزه*ای، اثر تولید کنیم و جایگزین داشته باشیم، بعد از این*که جایگزین مشخص شد، می*توان جنبه*های دیگر تبلیغی را نیز پیش برد. در سال*های قبل، محدودیت رسانه و نهاد برای تولید آثار ??رهنگی داشتیم، اما الان به نظر می*آید که سیاست درستی است که کانال*ها و شبکه*ها گسترده شوند و توسعه یابند، از رسانه ملی گر??ته تا سینما و بخش تبلیغات موسسات هنری. از جمله نهادهایی که می*تواند بسیاری از خلأها را پر کند، همین بخشی است که تولیدات نمایشی خانگی را به دست مخاطب می*رساند. با است??اده از این نهادها و تولیدات می*توانیم از موجودیت ??رهنگی*مان د??اع کنیم، اما بحث اصلی که همیشه وجود دارد این است که این آثار چقدر از کی??یت و جذابیت لازم برخوردارند. با توجه به معیارهای ??رهنگی که در جامعه* داریم، قطعا آثار باید آن معیارها را رعایت کنند و با توجه به رعایت این جنبه*ها، آثار هم باید دارای جذابیت باشند و همچنین وجه سرگرم*کنندگی آثار نباید ??راموش شود. من ??کر می*کنم هنوز در بخش داستان*نویسی و روایت داستانی و سرگرمی آثار هنوز جای کار بسیاری داریم تا خلأهای موجود را پر کند. وی ادامه می*دهد: به نظرم ما هنوز در این حوزه، جای کار خیلی زیادی داریم و هنوز در ابتدای راه هستیم، چون دو نمونه از این نوع آثار یعنی قلب یخی و قهوه*تلخ تولید شده که به عنوان آغاز راه، کارهای خوبی هستند. ??هیم در مورد جذابیت آثاری چون قلب یخی و جذب مخاطب و دوری او از شبکه*های ماهواره*ای بیان می*کند: زمانی که مخاطب باید بابت تماشای اثری پول دهد، طبعا اگر آن اثر عناصر جذابیت*آ??رین و سرگرمی را نداشته باشد و جوابگوی نیاز مخاطب نباشد، مخاطب هم از آن استقبال نمی*کند. در این*جا دیگر بحث اجبار تلویزیون مطرح نیست و قضیه*ای چون گیشه سینما به وجود می*آید و باید برای مخاطب راضی کننده باشد. اکشن، حادثه*ای و ماجراجویانه بودن یک اثر در ژانرهای پرتحرک، قطعا مخاطبان بیشتری دارد و نسل جوان هم عموماً خریدار چنین آثاری هستند. این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به این*که معیار اصلی ??یلم*های نمایش خانگی باید محوریت خانواده داشته باشند، توضیح می*دهد: از این نظر که این آثار واژه نمایش خانگی را یدک می*کشند، باید در نظر داشت که مخاطبان آن*ها بیشتر خانواده*ها هستند و در تولید چنین آثاری باید به خانواده توجه ویژه*ای داشت، یعنی اگر بتوانیم آثار ملودرام خانوادگی را در دستور کار قرار دهیم، مورد اعتنا و اقبال خانواده*ها قرار می*گیرد. ??یلم*هایی که بتوانند به مسایل عاط??ی، تربیتی و آموزشی و نقش تک تک اعضای خانواده که در سینمای ایران خیلی کم به آن پرداخته شده، اما شبکه*های ماهواره*ای بیشتر روی این نقطه مانور می دهند، بپردازیم، بیشتر مورد اقبال قرار می*گیرد. چرا که در دنیا نیز اثار ملودرام خانوادگی و عاط??ی، به لحاظ تعداد مخاطبان از آمار بالایی برخوردارند و ژانرهای اکشن و پلیسی در رده بعدی قرار می*گیرند. کی??یت مهم است؛ اکشن و خانوادگی ??رقی نمی*کند اما در طر?? دیگر ماجرا، "بیژن بیرنگ" ??یلمساز و کارگردان، نظر دیگری دارد. او که کارگردانی مجموعه "ب??رمایید شام ایرانی" برای پخش در شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارد، در گ??ت*وگو با خبرنگار برنا درباره مخاطب*شناسی آثار نمایش خانگی می*گوید: هر رسانه*ای توانایی خودش را در جذب مخاطب دارد و رسانه*ای مثل ویدئوی خانگی، گستردگی بیننده ماهواره و تلویزیون را ندارد؛ آن*ها چندین میلیونی*اند و این رسانه در شرایط خوبش در حدود 2 یا 3 میلیون. اما همین تعداد مخاطب، هم کم نیست، چون اگر این تعداد را بر تعداد اعضای خانواده ضرب کنیم، رقم بالایی به دست می*آید، ضمن این*که این آثار دست به دست هم می*چرخند و آمار دقیقی از ??روش به دست نمی*دهد. به نظر من حتی با توجه به قیمت مناسب این گونه آثار، رقیبی برای سینما محسوب می*شوند، ضمن این*که برای تلویزیون هم می*توانند رقیب باشند. به صورتی که امکاناتی در اختیار دارند که تلویزیون و سینما در اختیار ندارند. بیرنگ درباره جذابیت آثار نمایش خانگی در مقایسه به آثار شبکه*های ماهواره*ای توضیح می*دهد: به هر حال وقتی مخاطب مبلغی می*دهد تا اثری را ببیند، قاعدتا کی??یت درون اثر می*تواند حر?? اصلی را بزند؛ این*که ژانر اثر اکشن باشد یا خانوادگی ??رقی نمی*کند. نمایش خانگی، امتیاز خاصی دارد و آن* هم این است که اجباری در آن وجود ندارد؛ یعنی هر زمان که بیننده اوقات ??راغت دارد و هر زمان که اراده کند، می*تواند از این نوع آثار است??اده کند. این مزیت بسیار خوب ویدئوی خانگی است و تلویزیون و ماهواره رقیب آثار خانگی نیستند، در صورتی که حتی می*تواند سریال*های ماهواره را به چالش بکشاند. وی با بیان این*که بخش خصوصی تولیدکننده آثار خانگی بیشتر با سلایق مردم در ارتباط است، می*گوید: بخش خصوصی حتی می*تواند حساب کند که چقدر از هزینه*ای که صر?? می*کند را می*تواند برداشت کند، به همین دلیل ??عالیت در این حوزه را صنعت می*دانند. تولید ??یلم*ها و مجموعه*های ویدئویی برای پخش در خانه، در ایران کار بسیار سختی است، چون هم اطلاع از سلیقه مخاطب مشکل است و هم نوع ر??تار و برخورد آن*ها با پخش این ??یلم*ها. به هر حال روند تولید این*گونه آثار چند سالی است که به راه ا??تاده و باید به آن توجه و از آن حمایت کرد. به اشتراک گذاری این ارسال لینک به ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر