رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

«قلب یخی»در لیوان تابستان می افتد

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]497[/ATTACH]

 

 

خبرگزاری برنا:"نقش اول ??یلم یک تنه به سراغ خلا??کارها و تروریست*ها می*رود و در درگیری خونین و پیچیده همه آدم*های بد را از دور خارج کرده و به پیروزی دست می*یابد." این نوع روند سریال*گونه یک ??یلم، تقریبا موضوع ??یلم*های اکشن و پلیسی در تمام جهان است که ??یلم*سازان هر کشوری با توجه به ??رهنگ، تمدن، هنجارها و ساختارهای آن کشور، این موضوع را به کار می*گیرد و ??یلم و یا سریال*شان را می*سازند. اما از طر??ی برخی شرکت*های ??یلم و سریال*سازی هستند که آثارشان جهانی می*شود و سریال*هایی مثل 24، ??رار از زندان، لاست و ... از جمله آن*هاست که در تمام دنیا ??راگیر شدند و طر??دارانی ثابت داشتند.

 

در ایران اما تقریبا چند سالی است که شرکت*های خصوصی ??یلم*سازی و ویدئویی به ??کر تولید و ساخت مجموعه*ها و سریال*های دنباله*دار ا??تاده*اند تا از این راه هم به ??راگیر شدن هنر نمایش کمک کنند و هم از ??روش این مجموعه*ها، درآمدی حاصل شود. "قهوه تلخ" نمونه*ای از این نوع سریال*ها است که مورد اقبال مردم قرار گر??ت اما در جریان تولید مجموعه*های دیگر، نه تنها حق کپی*رایت رعایت نشد بلکه شبکه*های ماهواره*ای اقدام به پخش مجموعه مذکور کردند تا جایی که کار برای شرکت*های خصوصی بسیار سخت شد. قلب یخی نمونه*ای از این سریال*های نمایش خانگی است که علیرغم قصه جذاب و گیرا و مخاطبان زیادی که دارد، مورد غ??لت واقع شد و تولید ادامه آن عقب ا??تاد.

 

اما به تازگی در خبرها آمده است که اپیزود اول از سری دوم آن، علیرغم ضررهای مالی بسیار، مرداد ماه در اختیار علاقه*مندان قرار می گیرد.

 

آثار ملودرام و عاط??ی، مخاطب بیشتری دارند

"محمدتقی ??هیم" منتقد سینما و تلویزیون در گ??ت*وگو با خبرنگار برنا، درباره روند تولید آثار در شبکه نمایش خانگی و مخاطبان آن*ها می*گوید: هر چه*قدر در بخش*های مختل?? بتوانیم آثار تولید کنیم، به نوعی حضور ??عال ما در بخش مقابله با رسانه*های بیگانه و مهاجم را می*رساند. به هر حال بخشی از این تقابل را باید با تولید آثار جبران کنیم، اگرچه جنبه*های زیادی برای مقابله با این تهاجم وجود دارد، اما به هر حال بخش مهمش این است که بتوانیم در هر حوزه*ای، اثر تولید کنیم و جایگزین داشته باشیم، بعد از این*که جایگزین مشخص شد، می*توان جنبه*های دیگر تبلیغی را نیز پیش برد.

 

در سال*های قبل، محدودیت رسانه و نهاد برای تولید آثار ??رهنگی داشتیم، اما الان به نظر می*آید که سیاست درستی است که کانال*ها و شبکه*ها گسترده شوند و توسعه یابند، از رسانه ملی گر??ته تا سینما و بخش تبلیغات موسسات هنری. از جمله نهادهایی که می*تواند بسیاری از خلأها را پر کند، همین بخشی است که تولیدات نمایشی خانگی را به دست مخاطب می*رساند. با است??اده از این نهادها و تولیدات می*توانیم از موجودیت ??رهنگی*مان د??اع کنیم، اما بحث اصلی که همیشه وجود دارد این است که این آثار چقدر از کی??یت و جذابیت لازم برخوردارند. با توجه به معیارهای ??رهنگی که در جامعه* داریم، قطعا آثار باید آن معیارها را رعایت کنند و با توجه به رعایت این جنبه*ها، آثار هم باید دارای جذابیت باشند و همچنین وجه سرگرم*کنندگی آثار نباید ??راموش شود. من ??کر می*کنم هنوز در بخش داستان*نویسی و روایت داستانی و سرگرمی آثار هنوز جای کار بسیاری داریم تا خلأهای موجود را پر کند.

 

وی ادامه می*دهد: به نظرم ما هنوز در این حوزه، جای کار خیلی زیادی داریم و هنوز در ابتدای راه هستیم، چون دو نمونه از این نوع آثار یعنی قلب یخی و قهوه*تلخ تولید شده که به عنوان آغاز راه، کارهای خوبی هستند.

 

??هیم در مورد جذابیت آثاری چون قلب یخی و جذب مخاطب و دوری او از شبکه*های ماهواره*ای بیان می*کند: زمانی که مخاطب باید بابت تماشای اثری پول دهد، طبعا اگر آن اثر عناصر جذابیت*آ??رین و سرگرمی را نداشته باشد و جوابگوی نیاز مخاطب نباشد، مخاطب هم از آن استقبال نمی*کند. در این*جا دیگر بحث اجبار تلویزیون مطرح نیست و قضیه*ای چون گیشه سینما به وجود می*آید و باید برای مخاطب راضی کننده باشد. اکشن، حادثه*ای و ماجراجویانه بودن یک اثر در ژانرهای پرتحرک، قطعا مخاطبان بیشتری دارد و نسل جوان هم عموماً خریدار چنین آثاری هستند.

 

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به این*که معیار اصلی ??یلم*های نمایش خانگی باید محوریت خانواده داشته باشند، توضیح می*دهد: از این نظر که این آثار واژه نمایش خانگی را یدک می*کشند، باید در نظر داشت که مخاطبان آن*ها بیشتر خانواده*ها هستند و در تولید چنین آثاری باید به خانواده توجه ویژه*ای داشت، یعنی اگر بتوانیم آثار ملودرام خانوادگی را در دستور کار قرار دهیم، مورد اعتنا و اقبال خانواده*ها قرار می*گیرد. ??یلم*هایی که بتوانند به مسایل عاط??ی، تربیتی و آموزشی و نقش تک تک اعضای خانواده که در سینمای ایران خیلی کم به آن پرداخته شده، اما شبکه*های ماهواره*ای بیشتر روی این نقطه مانور می دهند، بپردازیم، بیشتر مورد اقبال قرار می*گیرد. چرا که در دنیا نیز اثار ملودرام خانوادگی و عاط??ی، به لحاظ تعداد مخاطبان از آمار بالایی برخوردارند و ژانرهای اکشن و پلیسی در رده بعدی قرار می*گیرند.

 

 

کی??یت مهم است؛ اکشن و خانوادگی ??رقی نمی*کند

اما در طر?? دیگر ماجرا، "بیژن بیرنگ" ??یلمساز و کارگردان، نظر دیگری دارد. او که کارگردانی مجموعه "ب??رمایید شام ایرانی" برای پخش در شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارد، در گ??ت*وگو با خبرنگار برنا درباره مخاطب*شناسی آثار نمایش خانگی می*گوید: هر رسانه*ای توانایی خودش را در جذب مخاطب دارد و رسانه*ای مثل ویدئوی خانگی، گستردگی بیننده ماهواره و تلویزیون را ندارد؛ آن*ها چندین میلیونی*اند و این رسانه در شرایط خوبش در حدود 2 یا 3 میلیون. اما همین تعداد مخاطب، هم کم نیست، چون اگر این تعداد را بر تعداد اعضای خانواده ضرب کنیم، رقم بالایی به دست می*آید، ضمن این*که این آثار دست به دست هم می*چرخند و آمار دقیقی از ??روش به دست نمی*دهد. به نظر من حتی با توجه به قیمت مناسب این گونه آثار، رقیبی برای سینما محسوب می*شوند، ضمن این*که برای تلویزیون هم می*توانند رقیب باشند. به صورتی که امکاناتی در اختیار دارند که تلویزیون و سینما در اختیار ندارند.

 

بیرنگ درباره جذابیت آثار نمایش خانگی در مقایسه به آثار شبکه*های ماهواره*ای توضیح می*دهد: به هر حال وقتی مخاطب مبلغی می*دهد تا اثری را ببیند، قاعدتا کی??یت درون اثر می*تواند حر?? اصلی را بزند؛ این*که ژانر اثر اکشن باشد یا خانوادگی ??رقی نمی*کند. نمایش خانگی، امتیاز خاصی دارد و آن* هم این است که اجباری در آن وجود ندارد؛ یعنی هر زمان که بیننده اوقات ??راغت دارد و هر زمان که اراده کند، می*تواند از این نوع آثار است??اده کند. این مزیت بسیار خوب ویدئوی خانگی است و تلویزیون و ماهواره رقیب آثار خانگی نیستند، در صورتی که حتی می*تواند سریال*های ماهواره را به چالش بکشاند.

 

وی با بیان این*که بخش خصوصی تولیدکننده آثار خانگی بیشتر با سلایق مردم در ارتباط است، می*گوید: بخش خصوصی حتی می*تواند حساب کند که چقدر از هزینه*ای که صر?? می*کند را می*تواند برداشت کند، به همین دلیل ??عالیت در این حوزه را صنعت می*دانند.

 

 

تولید ??یلم*ها و مجموعه*های ویدئویی برای پخش در خانه، در ایران کار بسیار سختی است، چون هم اطلاع از سلیقه مخاطب مشکل است و هم نوع ر??تار و برخورد آن*ها با پخش این ??یلم*ها. به هر حال روند تولید این*گونه آثار چند سالی است که به راه ا??تاده و باید به آن توجه و از آن حمایت کرد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...