رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
maaroo11

فیبر نوری ; کاربردها، مزایا و معایب

پست های پیشنهاد شده

در مطالب گذشته به به توضیح ??یبر نوری پرداختیم و در این مقاله قصد داریم موارد است??اده، مزیت ها و معایب ??یبرهای نوری را برای شما تشریح کنیم.

با ما همراه باشید..

است??اده از حسگرهای ??یبر نوری برای اندازه گیری کمیت های ??یزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، ??شار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال های اخیر عمومیت پیدا کرده است.

 

در این نوع حسگرها، از ??یبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره گیری می شود. بر همین اساس، کاربردهای بی شماری در صنایع نظامی دارد که از آن جمله می توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشکها، ارتباط زیردریایی ها (هیدرو??ون)، اشاره کرد.

 

??یبرنوری در تشخیص بیماری ها و آزمایش های پزشکی نیز کاربرد دارد که از آن جمله می توان د??زیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی های داخلی بدن، جراحی لیزری، است??اده در دندانپزشکی و اندازه گیری مایعات و خون را نام برد. همچنین در دستگاه هایی به نام درون بین یا دستگاه آندوسکوپی کاربرد دارد تا به درون نای، مری، روده و مثانه ??رستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.

 

از جمله کاربردهای ??یبر نوری که در اواخر قرن بیستم متداول شده و در چند سال قرن اخیر توسعه و رشد ??راوانی پیدا کرده است کاربرد آن در سیستم های روشنایی است.

 

در این ??ناوری نور از منبع نوری که می تواند نور مصنوعی (نورلامپ های الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد ??یبر نوری شده و از این طریق به محل مصر?? منتقل می شود. به این ترتیب نور به هر نقطه ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی باشد منتقل می شود.

 

مزیت این ??ناوری این است که تولید گرما نمی کند و ??اقد تشعشعات خطرناک ماورا بن??ش است (نور خالص و بی خطر) و دیگر اینکه بااین ??ناوری می شود نور روز را هم به داخل ساختمان ها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

 

مزایای کابل ??یبر نوری :

 

 

_ ??یبر نوری برای ??واصل ظولانی در مجموع ارزانتر است، در حقیقت کیلومترها کابل نوری در نهایت از کابل های مسی ارزانتر تمام می شود.

_ باریکتر است، قطر ??یبر نوری بسیار باریکتر از سیم های مسی است.

_ ظر??یت بالاتری در انتقال دیتا دارد، به دلیل بالا بودن ظر??یت انتقال دیتا از طریق ??یبر نوری نسبت به سیم مسی می توان حجم بیشتری از اطلاعات را به صورت همزمان از طریق آنها مبادله کرد.

_ میزان ا??ت سیگنال در ??یبر نوری بسیار کمتر از سیم های مسی است.

_ برخلا?? سیگنال های الکتریکی در سیم های مسی، هیچ گونه تداخلی در سیگنال های ??یبرهایی که در کنار یکدیگر قرار گر??ته اند ایجاد نخواهد شد و این به معنای عدم نویز در دوربین های مداربسته و مشاهده تصاویر با وضوح بیشتر است.

 

_ ??یبرهای نوری جهت تبادل دیتا در حالت دیجیتال و است??اده در شبکه های رایانه ای بسیار مناسب هستند.

_ در این ??یبر ها خطر اشتعال به ص??ر میرسد، چراکه هیچ نوع جریان الکتریسیته ای از دورن آنها عبور نمی کند.

_ وزن ??یبرهای نوری در مقایسه با سیم های مسی بسیار کمتر است.

 

معایب کابل ??یبر نوری :

 

 

_ برای شبکه های معمولی و کوچک بسیار پر هزینه است.

_ برای نصب ??یبرهای نوری و تجهیزات آن به ا??راد متخصص نیاز است. اما در نصب سیم های مسی تقریبا اکثر ا??رادی که آشنایی کمی در این زمینه دارند می توانند آنها را نصب کنند.

_ برای نصب ??یبرهای نوری دقت بسیار زیادی مورد نیاز است، حتی برای قطع کردن آن! در غیر اینصورت زاویه شکست نور تغییر می کند و روند انتقال داده ها دچار اختلال می شود. ??یبر داخل کابل بسیار شکننده است. در صورت خم کردن بیش از اندازه کابل، ??یبر داخل شکسته و کابل کارایی خود را از دست می دهد، در صورتی که سیم های مسی مقاوم تر هستند .

_ سیستم های ضبط و انتقال تصویر، پس از بررسی پروژه و در صورتی که تعداد و ??اصله دوربین ها از مرکز کنترل زیاد باشد، است??اده از ??یبر نوری منطقی و بصر??ه است و تصاویر با حداقل ا??ت منتقل خواهند شد.

 

 

منبع : دوربین.این??و

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...