رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
aminomi

بررسی کنسول بازی ایکس‌باکس وان (Xbox One)

پست های پیشنهاد شده

b76bac240a9b2d33b19630663958d516_XL.jpg

 

مایکروسا??ت، با ??اصله زمانی نسبتا کوتاهی نسبت به رقیبش سونی، قدم به بازار پرطر??دار کنسول‌ها در نسل هشتم نهاد. ایکس‌باکس وان، با تمرکز ویژه بر روی قابلیت‌های مولتی‌مدیا و با پشتوانه شبکه‌های آنلاین گیمینگ مایکروسا??ت در کنار است??اده هر چه بیشتر از کینکت سعی می‌کند تا آینده‌ بهتری را برای حوزه‌ی بازی رقم بزند . در ادامه کنسول نسل هشتمی مایکروسا??ت را مورد نقد و بررسی قرار میدهیم و معایب و مزایای آن‌ را زیر ذره بین قرار میدهیم.

 

هر چند تجربه‌ی حضور سونی در دنیای کنسول‌های بازی و ویدیو گیم بیشتر از مایکروسا??ت محاسبه می‌شود، ولی جهش دو نسل اخیر مایکروسا??ت، تا حدود زیادی بازار سونی را تحت تاثیر خود قرار داده است. جهشی که با حضور اولین نسل از ایکس‌باکس که در زمان حضور PS2 روانه بازار شد، جرقه زده شد و در نسل ه??تم با ظهور قدرتمند Xbox 360 به اوج خود رسید.

نسل پیشین با شروع بسیار خوب و خیره‌کننده مایکروسا??ت همراه بود. قدم نهادن به شبکه‌های آنلاین بازی با کمک شبکه Xbox Live که م??اهیم جدیدی را به دنیای بازی آورد و سبب شد تا اولین و مهم‌ترین بنیادهای این گونه اجتماعات آنلاین گیمرها در دنیای کنسول‌ها بنا نهاده شود. عناوین انحصاری جالب توجه که اراده هر گیمری را به لرزه در می‌آورد به همراه قیمت کمتر سبب شده بود تا دورانی طلایی برای کنسول بازی مایکروسا??ت که تنها چند سال از عمر م??ید حضورش در این صنعت می‌گذشت رقم بخورد. نقطه عط?? این عصر طلایی نیز حضور کینکت و قابلیت‌های بی‌شمار و تازه‌ای بود که با خود به دنیای گیمرها کشانده بود.

 

 

xbox_360_2.jpg

 

هر چند این عصر طلایی، در نهایت با درخشش سونی در عناوین انحصاری و پشتیبانی خوب این شرکت، در اواخر دوران نسل ه??تم کمی به ن??ع ژاپنی‌ها تغییر کرد ولی سبب شد تا کنسول ایکس‌باکس به عنوان یکی از سمبل‌های دنیای بازی در بین گیمرهای جهان تبدیل شود. سمبلی که در آن جمله "بازی کردن" با "ایکس‌باکس بازی کردن" یکسان تداعی شود و ایکس باکس به عنوان یکی از اولین انتخاب گیمرها به شمار رود.

 

 

xbox Oneاما نسل هشتم حداقل تا اینجای کار دیگر خبری از مایکروسا??تی که نزدیک به ۶ سال، سلطنت بر آمار ??روش کنسول‌ها را با چنگ و دندان ح??ظ کرده بود نیست. شاید یکی از دلایل آن حضور دیرتر، قیمت بالاتر و همچنین تمرکز بسیار بر روی بخش‌های خارج از حوزه‌ی بازی همچون چند رسانه‌ای در کنار بازی ها باشد. علاوه بر این‌ها، سخت‌گیری‌های تند و تیز اولیه همچون نیاز به آنلاین بودن دائمی کنسول (البته مدتی بعد این قانون لغو شد) سبب شد گیمرها روی خوش خود را از مایکروسا??ت دریغ کرده و آنطور که باید و شاید بدان توجهی نکنند.

 

 

Xbox%20One%20%20(12).jpg

 

جدای از این حر??‌ها، نمی‌توان عملکرد بسیار خوب سونی در نسل پیشین، خصوصا در زمینه عناوین انحصاری و ارائه بازی‌های با کی??یت تا آخرین دقایق حیات م??ید نسل ه??تم را بر این پیروزی نادیده گر??ت. عناوینی مثل The Last Of US که ماراتن جوایز را درنوردیدند و با کسب عنوان برترین بازی‌های نسل پیشین، اعتباری غیرقابل انکار را برای سونی ??راهم آوردند.

 

 

نسل ه??تم، مایکروسا??ت تمامی تمرکز خود را به طور کامل بر روی بازی و ارائه یک تجربه لذت بخش از بازی‌ها ویدیویی بنا نهاده بود. اما این بار ایکس‌باکس وان، در کنار بازی‌های ویدیویی می‌خواهد به ابزار اول اتاق نشیمن کاربران بدل شود و کاری کند که تماشای تلویزیون، ??یلم و وبگردی و ... همه و همه در این جعبه‌ی سحرآمیز مایکروسا??ت انجام شود. اما آیا این سیاست تازه نتیجه خوبی به همراه خواهد آورد؟

 

سونی در برنامه‌های نسل پیشین خود، با معر??ی بلوری (که در آن زمان چندان شناخته نشده بود و دستگاه‌های بسیاری هنوز درگیر دی‌وی‌دی بودند) به همراه قیمت بالاتر و حضور دیرهنگام نسبت به رقیب سبب شده بود تا در چند سال اول آنطور که باید و شاید نتواند در مقابل مایکروسا??ت و کنسول ایکس‌باکس ظاهر شود. البته انتخاب دیسک بلوری در آن زمان٬ نگاه آینده‌نگر سونی را نشان می‌داد چرا که با گذشت زمان٬ حجم بازی‌ها ا??زایش پیدا کرد و سبب شد در چند سال آخر نسل ه??تم شاهد بازی‌های بالای ۳۰ الی ۴۰ گیگابایت باشیم که بر روی ایکس‌باکس 360 چندین دی وی دی می‌شدند کما اینکه همه‌ی بازی‌ها بر روی پلی استیشن 3 بر روی یک بلوری ۲۵ گیگابایت یا نهایت ۵۰ گیگابایت عرضه می‌شدند.

 

 

اما حالا تاریخ به صورت وارونه نبرد بین دو کنسول را تکرار می‌کند. در ابتدای شروع نسل هشتم، ایکس‌باکس‌وان که دیرتر به بازار آمده بود، قیمت بیشتری را به کاربرانش تحمیل می‌نمود. این موضوع در کنار سیاست‌هایی ناخوشایند همچون اتصال دائمی به اینترنت و نمایش‌های نه چندان خیره کننده در عناوین انحصاری سبب شد تا کنسول مایکروسا??ت اندکی از غا??له عقب بماند. اما حالا مایکروسا??ت قواعد بازی را بهتر ??راگر??ته و با حذ?? قانون اتصال دائم و کاهش قیمت کنسول با حذ?? کینکت، سبب شده تا چشم‌های بیشتری به امید مو??قیتش دوخته شود.

 

  • طراحی

هر چند طراحی کنسول‌های بازی می‌تواند دید بهتری را به گیمرها القا کند، ولی موضوعاتی همچون جنس بدنه یا ابعاد بزرگ و کوچک، چندان اهمیتی ندارند. چرا که کسی کنسول بازی‌اش را در جیبش نمی‌گذارد یا در دستانش آن را حمل نمی‌کند. اما از سوی دیگر زیبایی و طراحی مناسب آن‌ها در نگاه گیمرها تاثیر گذار خواهد بود. در واقع از آنجا که کنسول‌های بازی در گوشه‌ای از خانه در نزدیکی تلویزیون جای‌گیر می‌شوند و به بخشی از دکوراسیون ساکن خانه تبدیل می شوند، طراحی زیبا و چشم‌نواز در آن‌ها اهمیت دارد. خوشبختانه ایکس‌باکس وان نسبت به نسل قبلی خود از نظر طراحی، زیبا‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. این زیبایی خصوصا با به کار بردن رنگ مشکی یکدست در سرتاسر بدنه پلاستیکی سبب شده تا ظاهر گیمرپسندی را از وان شاهد باشیم.

 

 

در طراحی قسمت روبرو، لوگوی ایکس‌باکس را در سمت راست و ورودی بلوری را در سمت چپ مشاهده می‌کنیم. در عقب دستگاه نیز درگاه‌های مختل?? از جمله USB 3.0، خروجی HDMI برای اتصال به ص??حه نمایش یا تلویزیون و درگاه ورودی برای اتصال کابل‌های گیرنده تلویزیون‌های کابلی (در کشور ما این درگاه‌های ورودی قابل است??اده نیستند) به همراه کابل اتصال به آداپتور و همچنین کابل شبکه برای اتصال به اینترنت مشاهده می‌شود.

Xbox%20One%20%20(8).jpg

 

در طراحی ایکس‌باکس وان از بالا شاهد بدنه دو رنگ هستیم که بی‌شباهت به طراحی کنسول سونی نیست. بخشی از دستگاه را بدنه راه‌راه مشکی و بخش دیگر را بدنه مات مشکی رنگ پوشانده است. این موضوع در رابطه با اطرا?? دستگاه نیز صدق می‌کند و در کل، هماهنگی و به اصطلاح Align بودن تمامی بخش‌های دستگاه در بالا با قسمت روبرو، زیبایی وان را بیشتر از پیش نموده است.

 

 

xbox one اما در این زیبایی، مواردی نیز وجود دارد که می‌خواهیم بدان اشاره کنیم. یکی از این موارد، ابعاد 274 در 79 در 333 میلی‌متر است که سبب شده تا وان نسبت به پی‌اس4 و نسل قبلی خود بزرگتر به نظر بیاید و در واقع کمی دکوراسیون منزل شما را تحت تاثیر مثبت یا من??ی (بستگی به سلیقه شما دارد) قرار دهد. این موضوع در رابطه با کینکت نیز که نسبت به نسل قبلی خود سنسور بزرگ‌تر و البته کارآمدتری دارد نیز صدق می‌کند! به هر صورت برای خرید این کنسول به یک ??ضای بلااست??اده بزرگ‌تر نیازمند خواهید بود.

 

 

همچنین کنسول مایکروسا??ت بر خلا?? PS4 تنها برای قرار دادن به صورت ا??قی طراحی شده است و حمل و نقل آن به اطرا?? یا عوض کردن جای آن، خصوصا در زمانی که دیسک بلوری در آن قرار دارد سبب آسیب رساندن به عملکرد دستگاه می‌شود. بنابراین باید اندکی با دقت بیشتری از کنسول گران‌قیمت خود مراقبت کنید.

 

 

از نظر دما و سر و صدا، خوشبختانه کنسول مایکروسا??ت همانند رقیب خود در نسل هشتم، کاملا بی‌صدا و خنک عمل می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید بدون استرس مزاحمت برای خانواده یا آشنایان از آن لذت ببرید.

 

در نهایت باید بگوییم که اگر با ابعاد بزرگ‌تر کنسول مایکروسا??ت مشکلی ندارید، بنابراین دلیل دیگری که بخواهید از طراحی و جذابیت کنسول مایکروسا??ت ایرادی پیدا کنید، وجود ندارد.

 

 

xbox_one_4.jpg

 

تصاویری از کنسول Xbox One :

 

 

Xbox%20One%20%20(11).jpg

 

Xbox%20One%20%20(10).jpg

 

Xbox%20One%20%20(16).jpg

 

 

Xbox%20One%20%20(14).jpg

 

 

Xbox%20One%20%20(2).jpg

 

Xbox%20One%20%20(19).jpg

 

 

Xbox%20One%20%20(5).jpg

 

Xbox%20One%20%20(4).jpg

 

Xbox-One-17.jpg

 

  • مشخصات ??نی

  • درایو اپتیکال بلوری/دی‌وی‌دی
  • 8 گیگابایت حا??ظه RAM با سرعت کلاک 2133MHz و پهنای باند 68.26 گیگابیت بر ثانیه
  • 32 مگابایت eSRAM با پهنای باند 204 گیگابیت بر ثانیه
  • پردازشگر 8 هسته‌ای AMD با ??رکانس کاری 1.75 گیگاهرتز برای هر هسته
  • GPU با سرعت کلاک 853 مگاهرتز و Shader Cores 768
  • حا??ظه داخلی 500 گیگابایت (پشتیبانی از حا??ظه‌های خارجی در دستور کار قرار دارد)
  • اتصال دائمی به اینترنت (با دانلود و نصب بسته‌ی بروز رسانی 2 گیگابایتی در هنگام راه‌اندازی، این محدودیت برداشته خواهد شد)
  • درگاه USB 3.0، گیرنده وایرلس A/B/G/N دو بانده، کابل اترنت و خروجی و ورودی HDMI. همچنین احتمال اضا??ه شدن ماوس و کیبورد در آینده وجود دارد
  • کینکت 2 برای دریا??ت و اجرای ??رامین صوتی و حرکتی

هر دو کنسول نسل هشتمی از پردازشگر هشت‌هسته‌ای خانواده Jaguar بهره‌مند هستند. ??رکانس کاری هسته‌های پردازشی در ایکس‌باکس وان اندکی بیشتر از PS4 است و در طر?? مقابل کنسول سونی از قابلیت‌های گرا??یکی نسبتا بالاتری در مقایسه با وان بهره‌ می‌برد. مقایسه تخصصی بین دو کنسول را از لحاظ سخت‌ا??زاری به همراه مقایسه بازی‌های این دو با یکدیگر و با نسل ه??تم را در آینده‌ای نزدیک تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

 

 

به غیر از مشکلات و جنجال‌هایی که ??علا بر سر رزولوشن بازی‌ها در بین دو کنسول نسل هشتمی جریان دارد، مایکروسا??ت در اوایل عرضه کنسول٬ امکان اتصال دیسک سخت?? خارجی را اضا??ه نکرده بود که کمی با انتقاد مواجه شد٬ اما مایکروسا??ت این ویژگی را از طریق یک بسته بروز رسانی به ایکس‌باکس وان اضا??ه کرد.

 

  • دسته‌های بازی

معمولا در زمینه دسته‌های کنسول‌های بازی کمتر پیش می‌آید که تغییر وسیع یا انقلابی داشته باشند، و کنسول مایکروسا??ت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدین ترتیب در ایکس‌باکس‌وان نیز شاهد بهبودهایی جزئی برای بهتر شدن و خوش دست‌تر شدن دسته هستیم. از جمله این بهبودها می‌توان به تغییر در ابعاد دسته و تغییر محل قرارگیری چهار دکمه‌ اصلی اشاره کنیم. به علاوه تغییراتی نیز در ظاهر دکمه‌های جهت‌نما و آنالوگ‌ها ایجاد شده و ??ضای بین تریگرها یا شانه‌های دسته (در پایین دسته) نیز کاهش یا??ته است.

 

 

در کل، است??اده مناسب یا خوشایند بودن است??اده از دستگاه، بیشتر جنبه‌ی شخصی داشته و به عادت کاربران بستگی دارد. از نظر بسیاری، دسته‌های جدید به خوبی در دست جای می‌گیرند و تغییرات صورت گر??ته باعث بهبود ارگونومی آن شده است.

 

Xbox%20One%20%20(1).jpg

 

نکته مثبت قابل توجه در رابطه با دسته بازی ایکس‌باکس وان، باتری ??وق‌العاده خوب آن است. علاوه بر اینکه کنترلر در هنگام عدم است??اده به صورت خودکار به حالت مصر?? اندک انرژی می‌رود، این باتری در تمامی مدت زمان بازی کردن یا است??اده از آن برای امور دیگر چندین روز یا حتی یک ه??ته به صورت مدوام شما را همراهی کند. همچنین در صورت اتمام شارژ می‌توانید دسته را از طریق کابل به کنسول متصل کنید و از آن است??اده نمایید. امکان اتصال همزمان 8 دسته به کنسول ایکس‌باکس وان وجود دارد که بدین ترتیب می توانید یک پارتی‌گیم اساسی برای خود و دوستانتان ترتیب دهید! اما در سوی دیگر، درجا زدن مایکروسا??ت و اصرار در است??اده از باتری قلمی در دسته‌های کنسول نسل هشتمی خود، مقداری عجیب است. این در حالی است که سونی، از سال ۲۰۰۵ که کنسول پلی‌استیشن ۳ را معر??ی و عرضه کرد در کنترل‌های خود از باتری شارژی درون کنترلر بهره می‌برد که با اتصال سیم به دسته٬ این باتری شارژ می‌شود و نیاز به تعویض آن نیست. البته مایکروسا??ت کیت شارژی را روانه بازار کرده که می‌تواند جای باتری را در دسته‌های ایکس‌باکس‌وان بگیرد که متاس??انه قیمت نا‌معقولی دارند.

 

 

دسته‌ی ایکس‌باکس وان از نظر ما، ارگونومی مناسبی دارد و طول عمر باتری‌های آن نیز قابل قبول است. تغییرات کوچکی که در ساختار این دسته ایجاد شده باعث جذاب‌تر شدن آن در مقایسه با نسل قبل شده است.

 

 

  • Xbox Live

ایکس‌باکس 360 در کنار تمامی قابلیت‌های مثبتش، یک نکته بسیار درخشان داشت و آن‌هم چیزی نبود به غیر از شبکه‌ای قدرتمند برای جمع کردن گیمرهای سراسر دنیا! محلی که میلیون‌ها گیمر برای به اشتراک‌گذاشتن توانایی‌هایشان و علاقه مربوط به بازی در آن گرد هم آمده و قادر بودند در کنار یکدیگر به بازی‌های گروهی آنلاین بپردازند. با حضور سونی و شبکه PSN، دنیای آنلاین و شبکه‌های آنلاین به یکی از بخش‌های جذاب و پرطر??دار کنسول‌ها در سراسر دنیا تبدیل شد.

020600.jpg

 

حالا مایکروسا??ت با وسعت بخشیدن به این شبکه و ا??زودن امکانات تازه به آن قصد دارد تا در مقابل PSN که در نسل هشتم تا به اینجای کار امکانات بی‌نظیری را ارائه کرده است، مقابله کند. شبکه آنلاین Xbox Live به شما امکان خرید یا اجاره ??یلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، بازی‌ها و همچنین ملحقات اضا??ی همچون DLCها را می‌دهد. علاوه بر این‌ها از طریق کمپین‌ها و گروه‌های بازی، می‌توانید با عضو شدن در آن‌ها با دوستان و غریبه‌ها بازی‌های گروهی را به صورت آنلاین به رقابت بپردازید.

url.jpg

 

ظاهر کلی رابط کاربری در وان، شباهت بسیاری به ویندوز 8 دارد و این موضوع نیز چندان دور از انتظار نبود. به هر صورت اگر مقداری در سیر و گذار در این رابط کاربری باشید، زیر و بم آن را به زودی خواهید آموخت و مشکلی گریبان‌گیرتان نخواهد شد. به علاوه قابلیت همسان‌سازی و سینک نیز به خوبی جای خود را در رابط کاربری پیدا کرده است و شما را در است??اده آسان از رابط کاربری همراهی می‌کند.

Xbox%20One%20%20(18).jpg

 

این‌ها تنها بخشی از امکانات شبکه لایو کنسول مایکروسا??ت هستند. در کنار این‌ها با یکپارچه شدن سرویس اسکایپ با این شبکه می‌توانید از استریم و گ??تگوی صوتی با کی??یت برخوردار شده و همچنین از سرورهای ابری برای ذخیره اطلاعات و پردازش ابری در بازی‌ها است??اده نمایید.

 

 

همانند هر شبکه اجتماعی، شما می‌توانید پرو??ایل مخصوص خود را در ایکس‌باکس لایو داشته باشید. در این پرو??ایل‌ها نیز می‌توانید هر آنچه مربوط به بازی‌های ویدیویی می‌شود از جمله اچیومنت‌هایی که در بازی‌ها کسب کرده‌اید تا بازی‌هایی که در حال اجرای آن هستید را برای خودتان و دوستانتان به نمایش بگذارید.

 

 

مایکروسا??ت قابلیت‌های دیگری را همچون Smart Mach به ایکس باکس وان ا??زوده است که در هنگام ??عال کردن آن، شبکه بازی کردن با کاربرانی که در سطح مشابه شما هستند را برای رقابت، پیشنهاد می‌کند.

 

 

از جمله ایرادات اصلی ایکس‌باکس لایو عدم امکان به اشتراک‌گذاری و همسان‌سازی پرو??ایل‌ها با شبکه‌های اجتماعی است. البته این موضوعات چندان حاد نیستند و با بروزرسانی نرم‌ا??زاری قابل حل هستند. امیدواریم که به زودی شاهد اضا??ه شدن این قابلیت‌ها باشیم.

 

 

  • اشتراک‌گذاری ویدیو گیم پلی

یکی از قابلیت‌های قابل توجه کنسول‌های نسل هشتمی، امکان به اشتراک‌گذاری سریع و آسان گیم پلی بازی‌هاست. این موضوع خصوصا برای گیمرهای حر??ه‌ای که دوست دارند هدشات‌های پیاپی یا لحظات ویژه‌ای که در دنیای بازی رقم می‌خورد را به دیگران نشان دهند، م??ید خواهد بود.

xbox_one_upload_studio1.jpg

 

ایکس‌باکس وان مایکروسا??ت، با گ??تن جمله " Xbox Record It " تنها 30 ثانیه آخر گیم پلی بازی شما را در خود ثبت می‌کند که در مقایسه با قابلیت مشابه در پلی‌استیشن ۴ که به ۱۵ دقیقه ضبط ویدیو میرسد٬ چندان خوشایند نیست. اما خوشبختانه این راه تنها برای ضبط ویدیوهای سریع است! در واقع با ر??تن به اپلیکیشن Game DVR می‌توانید 5 دقیقه بعدی از گیم پلی بازی خود را ذخیره کنید و سپس آن را در صورت نیاز در اپلیکیشن ویرایش ??یلم ویرایش کرده و در یوتیوب یا توییچ به اشتراک بگذارید! همچنین امکان آپلود این ویدیوها در ??ضای ابری مخصوص Sky Drive نیز وجود دارد،‌ اما خبری از اشتراک گذاری مستقیم ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی نیست که البته در صورت وجود این امکان، شاهد تعامل بهتری با این بخش بودیم.

 

 

در مقایسه با کنسول سونی، PS4 در اشتراک گذاری قابلیت‌های بیشتری دارد چرا که ضمن ایجاد شبکه اختصاصی برای هر گیمر و کی??یت بالای استریم ویدیوها، امکان اشتراک‌گذاری آن‌ها به صورت مستقیم در شبکه‌های اجتماعی را نیز ??راهم آورده است. به علاوه در کنسول سونی شما می‌توانید مدت زمان بیشتری از گیم پلی بازی خود را ذخیره نمایید. اما از سوی دیگر، نکته مثبتی که کنسول سونی از آن بی‌بهره است، قابلیت دستورات صوتی کینکت در این زمینه است که به شما بدون نیاز به هیچ کار خاصی و تنها با گ??تن یک جمله چند کلمه‌ای امکان ضبط ویدیوها را می‌دهد. برای مثال شما به جای ر??تن به اپلیکیشن Game DVR می‌توانید بگویید: "Xbox, go to Game DVR" تا ایکس‌باکس وان باقی مراحل را برای شما انجام دهد.

 

 

  • قابلیت‌های مولتی‌مدیا

قابلیت‌های مایکروسا??ت برای سلطنت بر دنیای مالتی‌مدیای خانه‌ها بسیار قوی و دوست‌داشتنی هستند! اما برای کشور ما که در آن‌ها شبکه‌های اینترنتی یا کابلی معنا ندارد، این امکانات بلااست??اده هستند. بله درست است که شما می‌توانید در حین بازی تلویزیون تماشا کنید یا شبکه‌های پولی را دریا??ت کنید و ست‌تاپ باکس‌هایتان را به جای تلویزیون به ایکس‌باکس متصل کنید! درست است که حتی می‌توانید کنترل از راه دورهایتان را به خارج از خانه پرتاب کنید و همه چیز را با کینکت و دستوارت صوتی کنترل کنید. اما بیشتر این‌ قابلیت‌ها برای کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی قابل است??اده هستند و بنابراین سر کاربران کشورهای دیگر از چنین امکاناتی بی‌کلاه می‌ماند. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین برتری‌های ایکس‌باکس وان نسبت به پلی‌استیشن ۴ عملا در ایران قابل است??اده نیست.

 

 

از این حر??‌ها که بگذریم، اسکایپ یکی از برترین قابلیت‌های چندرسانه‌ای است که می‌تواند بازی کردن شما را دگرگون کند. اپلیکیشن اسکایپ به طور دائم در پس زمینه سیستم در حال اجرا است و به شما امکان می‌دهد تا در حین بازی بتوانید با دوستانتان نیز مکالمه تصویری یا صوتی داشته باشید! کی??یت مکالمه به لط?? بکار گیری اسکایپ، بسیار بالا است و صدای دریا??تی اگر اینترنت خوبی داشته باشید واقعا دلپذیر است! همچنین می‌توانید همیشه اسکایپ را در گوشه تصویر داشته باشید و در کنار دیدن آشنایانتان از بازی کردن یا تماشای ??یلم‌ها نیز لذت ببرید.

 

 

یکی از مزایای ایکس‌باکس وان٬ وجود DLNA است که امکان اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات بین کامپیوترهای ویندوز 7 و 8 را ??راهم می‌آورد، و کاربر می‌تواند ??ایل‌های صوتی و تصویری خود را به صورت مستقیم از کامپیوتر به ایکس‌باکس از طریق راه‌های مختل?? مانند سیستم‌های ابری یا ??لش و حا??ظه‌ خارجی انتقال دهد. وان می‌تواند تمامی ??ایل‌هایی که در سیستم‌عامل ویندوز به عنوان ??ایل‌های مدیا شناخته می‌شود را پخش کند که این قابلیت، ویژگی بی‌نظیری برای کسانی که می‌خواهند با ایکس‌باکس‌ ??یلم یا موزیک پخش کنند به شمار می‌رود.

 

 

  • رابط کاربری

راه‌اندازی و اجرای ایکس‌باکس وان نیازمند دانلود و نصب یک پچ با حجم نزدیک به 1 گیگابایت است و بدون دانلود این پچ، امکان است??اده از هیچکدام از امکانات کنسول وجود ندارد. بعد از دانلود این بسته‌ی کمر شکن که با سرعت اینترنت کشور ما واقعا از مصیبت‌های خریداران ایکس‌باکس به شمار می‌رود، تازه نوبت به بروز رسانی هر کدام از بازی‌ها می‌رسد. بسیاری از بازی‌هایی که برای ایکس‌باکس وان منتشر شده‌اند دارای بروزرسانی روز اول هستند که این بروزرسانی‌ها از چند صد مگابایت تا حتی چند گیگابایت خواهند بود که برای ما کاربرین ایرانی عذاب آور به حساب می‌آیند. بعد از آن نوبت به کالیبره کردن کینکت می‌رسد. در ادامه نیز می‌توانید یا اکانت ایکس‌باکس لایو خود را وارد کنید یا به آسانی یک اکانت جدید بسازید.

microsoft-xbox-one-review-interface-home.jpg

 

اگر از مشتریان کینکت باشید،‌ توصیه می‌شود که حتما از کینکت برای ورود به ایکس‌باکس است??اده کنید. در واقع تنها کا??ی‌ است تا در ??اصله نه چندان دور از کینکت قرار بگیرید تا شما را شناسایی کند و به شما اجازه بازی کردن با پرو??ایل خودتان را بدهد! بدون اینکه نیاز باشد اطلاعات اکانتتان را هر بار وارد کنید! یکی از مزیت‌های این موضوع آن است که شما می‌توانید هر جا که از کنسول خود است??اده می‌کنید، تنها چهره خود را به کینکت نشان دهید (یا اگر کینکت ندارید با نوشتن اطلاعات اکانت وارد شوید) و سپس تمامی ات??اقات پرو??ایلتان را که به صورت دست‌نخورده، ذخیره شده است مشاهده کنید! حتی با کمک این قابلیت می‌توانید بازی‌هایتان را از همانجا که قطع‌ کرده‌اید ادامه دهید! در کل این موضوع جزو ویژگی‌های جالبی است که کینکت را یک سر و گردن از دوربین پلی‌استیشن 4 بالاتر می‌برد.

5261_tn.jpg

 

در رابطه با نصب بازی‌ها، شما باید حتما بازی را برای اجرا بر روی کنسول نصب کنید و هم‌چنین این قابلیت وجود دارد که در هنگام دانلود بازی، به انجام آن هم بپردازید.

 

 

اگر تا بحال مشتری محصولات ایکس‌باکس بوده باشید، با دیدن ص??حه استارت ایکس‌باکس وان باید همه چیز را ??راموش کنید. ص??حه آغازین رابط کاربری ایکس‌باکس‌وان با نسل قبلی کاملا ت??اوت دارد و اکنون کاملا به رابط کاربری ویندوز شبیه شده است. در واقع اکنون همه چیز در ظاهر منوی ویندوز 8 که با نام مترو یا مدرن شناخته می‌شود، دیده می‌شود. این موضوع در کل اگر با محیط ویندوز چندان آشنا نباشید، است??اده را برایتان مشکل می‌کند و حداقل ناچارید مدتی را مشغول سر و کله زدن با رابط کاربری کنید.

 

 

هماهنگی و است??اده وان از سرویس Twitch نیز که به تازگی به زیر پرچم آمازون در آمده است به شما در اشتراک‌گذاری و پخش ویدیوهای ضبط شده از بازی‌هایتان یاری می‌رساند. در این سرویس می‌توانید علاوه بر به اشتراک‌گذاری ویدیوهای ضبط شده از خودتان، ویدیوهای دیگران را نیز با کی??یت مناسب تماشا کنید و یک کل‌کل ویدیویی با گیمرهای دیگر داشته باشید.

 

 

??روشگاه مایکروسا??ت که با تغییر نام به Xbox Store نسبت به نسل قبلی تغییرات جالب توجهی به خود دیده است نیز، وسیع‌تر و گسترده‌تر شده است و ده‌ها بازی بزرگ و کوچک به همراه پک‌های الحاقی و اطلاعات ریز و درشت آن‌ها، همگی از طریق ??روشگاه در دسترس هستند.

 

 

در تمامی بخش‌های رابط کاربری قابلیتی به نام Snap گنجانده شده که با اجرای آن شما می‌توانید، اپلکیشن دلخواه خود را به گوشه ص??حه منتقل کنید و در قسمت دیگر به بازی کردن یا کارهای دلخواه بپردازید. درست شبیه به آنچه در ویندوز ۸ و ۱۰ نیز وجود دارد. این موضوع به لط?? پردازنده قدرتمند ۸ هسته‌ای کنسول صورت می‌پذیرد. این قابلیت در مواردی همچون زمانی که در حال مکالمه با اسکایپ هستید، م??ید است و به شما اجازه می‌دهد در حین بازی‌ کردن، به صحبت کردن با اسکایپ بپردازید یا حتی یک ویدیو تماشا کنید! البته این قابلیت‌ها نیازمند اینترنت پرسرعت هم هستند.

 

 

در ایکس باکس وان همانند پلی‌استیشن، شما در هر جای بازی که باشید با ??شردن لوگوی ایکس‌باکس بر روی دسته به منوی اصلی هدایت خواهید شد و از آنجا می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگر را ببینید یا آن‌ها را اجرا کنید. در ادامه نیز هر گاه که دوست داشته باشید می‌توانید به بازی بازگشته و از آنجا که بازی را قطع‌کرده‌اید آن را ادامه دهید.

 

 

  • چشمان جادویی ایکس‌باکس: کینکت

کینکت را به راستی می‌توان چشمان جادویی مایکروسا??ت نامید! البته چشمان جادویی مایکروسا??ت در نسل جدید خود با ابعاد بزرگتر به خانه‌ گیمرها پا می‌گذارد و همچنین گوش‌های جادویی تیزتری نیز دارد. ردپای کینکت، یا همان گوش و چشم کنسول مایکروسا??ت را می‌توان در هر بخشی که قدم می‌گذارید، مشاهده کنید. در واقع اجبار و اصرار اولیه‌ای که مایکروسا??ت برای ??روش کینکت به کاربرانش تحمیل می‌کرد، با دیدن قابلیت‌های بی‌شمار این سنسور حرکتی در است??اده از کنسول، قابل پذیرش می‌شود. در حقیقت، کینکت دیگر تنها برای بازی‌های که نیازمند حرکات دست و پا هستند نیست! حالا ردپای کینکت را می‌توان در رابط کاربری، بخش‌های مدیا و هر چیزی که به ایکس‌باکس مربوط می‌شود مشاهده کرد.

Xbox%20One%20%20(13).jpg

 

نمونه این موضوع رابط کاربری است. رابط کاربری به گونه‌ای طراحی شده که با کینکت به راحتی و سرعت بالاتری اجرا شود. از ورود به ایکس باکس گر??ته که تنها با دیدن تصویر چهره شما یا شنیدن صدای شما، پرو??ایل شما وارد شده و همه چیز را نمایش می‌دهد بگیرید تا دستورهای صوتی که در وسط بازی برای ضبط گیم‌پلی بازی‌ها می‌گویید! همه چیز با جملات ساده انجام می‌شود و این همه قابلیت صوتی جالب باعث می‌شود که گاهی لبخند رضایت در کنار جمله "چه جالب" بر زبان شما جاری شود.

 

 

قدرت شنوایی کینکت در شلوغی‌ به قدری نیست که صدای شما را تشخیص دهد و بنابراین بعضی اوقات ??رامین را نشنیده می‌گیرد. به علاوه تا زمانی که جمله را به طور کامل برایش ادا نکنید، متوجه حر??‌های شما نمی‌شود! برای مثال گ??تن Turn Off برای خاموش کردن کنسول کا??ی نیست و باید جمله Xbox,Turn it Off را به کار ببرید تا ??رمان شما اجرا شود! این موضوع در رابطه با بازی‌ها نیز صدق می‌کند و تا زمانی که نام کامل بازی را با پسوندها و پیشوندهایش به کار نبرید، ایکس‌باکس حر??‌های شما را گوش نمی‌کند! (حالا ??رض کنید که بخواهید نام طولانی یک از بازی‌های Final Fantasy را بر زبان جاری کنید). ممکن است مایکروسا??ت پس از اضا??ه نمودن دستیار صوتی کورتنا به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ نسبت به اضا??ه کردن آن به ایکس‌باکس وان نیز اقدام کند. آن‌وقت ایکس‌باکس وان یک برتری بزرگ نسبت به رقیب خود پیدا خواهد کرد و نه تنها در اجرای دستورات بهتر عمل خواهد کرد بلکه می‌تواند به پرسش‌های مختل?? گیمرها نیز پاسخ دهد.

 

 

از همه این حر??‌ها که بگذریم، اگر محیط آرام و کم سر و صدا داشته باشید و کلمات انگلیسی را نیز با لهجه‌ی قابل قبولی به زبان بیاورید، کینکت به بهترین و باهوش‌ترین دستیار صوتی شما بدل خواهد شد. دستیاری که کنترل همه چیز را از طریق صحبت کردن ??راهم می‌آورد و کمک می‌کند تا به بهترین و ساده‌ترین راه ممکن با کنسول خود ارتباط برقرار کنید.

 

 

اما حقیقتا، همه‌ی کسانی که کنسول را همراه با کینکت دارند، از این دوربین است??اده نمی‌کنند. از طر??ی حضور بسیار ضعی?? بازی‌های مبتنی بر کینکت جدید، باعث ناامیدی بسیاری از است??اده‌ی این دوربین در بازی‌ها شده است. البته هنوز برای قضاوت در این باره زود است و باید منتظر بازی‌های جدید ماند.

 

 

کینکت که در اوایل عرضه ایکس‌باکس وان به صورت اجباری در جعبه‌ی کنسول قرار داشت، باعث ا??زایش قیمت ایکس‌باکس وان شده بود و این ا??زایش قیمت در مقابل رقیب، سبب شد تا کنسول مایکروسا??ت مقدار زیادی از قا??له عقب بماند و در نهایت مایکروسا??ت مجبور شد تا یک نسخه‌ی بدون کینکت از کنسول جدید خود را با قیمت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر، عرضه کند.

 

 

  • بازی‌ها

یکی از بنیادی‌ترین مسائلی که می‌تواند ضامن مو??قیت هر یک از کنسول‌ها باشد و آن‌ها را همچنان در بین گیمرها محبوب نگاه دارد، عناوین بازی‌‌ها است. هر چند کنسول‌ها از نظر سخت‌ا??زاری قابل قیاس با کامپیوترهای حر??ه‌ای نیستند ولی سازندگان با تولید بازی‌های انحصاری و نگاه داشتن بازی‌ها از لحاظ کی??یت در سطح کنسول‌ها،‌ گیمرها را به سمت این جعبه‌های جادویی متمایل می‌کنند.

 

 

مایکروسا??ت در کارنامه خود در نسل ه??تم، عناوین درخشانی دارد. عناوین بی‌شماری همچون سری Gears Of War یا ??رنچایز Halo یا بازی‌های سبک اتومبیل‌رانی همچون Forza همگی از عناوین شاخص نسل ه??تم در سبک خود محسوب می‌شوند. با این وجود، نگاهی کلی به آمار و ارقام نسل ه??تم در زمینه عناوین انحصاری، نشان می‌دهد که عملکرد مایکروسا??ت در مقابل رقیب اصلی‌اش سونی، چه در زمینه کی??ی و چه از نظر کمی، برابر نیست.

 

 

اما این دلیل نمی‌شود که مایکروسا??ت در نسل هشتم نتواند سونی را پشت سر بگذارد. هر چند بر این باور چندان خوشبین و مصمم نیستیم و نمایش E3 امسال نیز شاهد حضور درخشانی از ردموندی‌ها (خصوصا در مقایسه با انحصاری‌های مشهور سونی) نبوده‌ایم ولی باز هم می‌توان به عناوین انحصاری بزرگ یا حتی مستقل بسیاری که هنوز عرضه نشده‌اند، دل بست. می‌توان به ابتکارات و خلاقیت‌هایی که کینکت می‌تواند با خود همراه کند دل بست و منتظر آمار و ارقام شد.

Xbox%20One%20%20(15).jpg

 

مشکل اصلی که در حال حاضر مایکروسا??ت و طر??دارانش با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، جنجالی است که در سرتاسر وب بر سر رزولوشن کمتر بازی‌ها در وان نسبت به PS4 دیده می‌شود. جنجالی که در کل نمی‌تواند ملاکی برای رد کردن یا تصویب کردن قدرت یک کنسول بازی باشد. البته این موضوع خارج از بحث این بررسی است و گره‌گشایی از آن را به مقاله‌ای که برای مقایسه بین دو کنسول به زودی برایتان منتشر خواهم نمود، واگذار می‌کنم. تا به آن لحظه، امیدواریم که زود قضاوت نکنید و رزولوشن کمتر و بیشتر را ملاک برتری هیچ یک از کنسول‌ها قرار ندهید.

 

 

مشکل دیگری که به تازگی گریبان ردموندی‌ها را گر??ته است، عرضه برخی از عناوین انحصاری این شرکت بر روی PC (همچون RYSE: Son Of Rome که یکی از مهمترین عناوین این شرکت محسوب می‌شد)‌ است. مشکلی که سبب می‌شود عناوین مایکروسا??ت از حریم انحصاری خود خارج شوند و این موضوع در مقایسه با رقیب اصلی آن‌ها، یعنی سونی که عناوین و استدیوهای بزرگی را زیر چتر خود رهبری می‌کند و چنین مشکلاتی ندارد اندکی باعث ناراحتی برخی کاربران شده است.

 

  • عناوین مهم کنسول Xbox One

در جدول زیر نیز برخی از بازی‌های مهم انحصاری و غیرانحصاری که در سال جاری یا ابتدای سال میلادی آینده قرار است برای کنسول نسل هشتمی مایکروسا??ت منتشر شوند را گردآوری کرده‌ایم:

  • Halo 5: Guardians | انحصاری
  • Fable Legends | انحصاری
  • Quantum Break | انحصاری
  • Forza Horizon 2 | انحصاری
  • Below | انحصاری
  • Inside | انحصاری
  • Titanfall | انحصاری
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes | منتشر شده است
  • Watch Dogs | منتشر شده است
  • Child of Light| منتشر شده است
  • Daylight | منتشر شده است
  • Destiny | شهریور ماه1393
  • Dragon Age: Inquisition | مهر ماه 1393
  • Dying Light | بهمن ماه 1393
  • The Witcher 3: Wild Hunt | بهمن ماه 1393
  • Tom Clancy’s The Division | تاریخ نامشخص در سال 2015
  • Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn | منتشر شده است

  • جمع بندی

Xbob Oneیک سال از آغاز نبرد نسل هشتم می‌گذرد. نبردی که از چند سال گذشته گیمرها منتظر شروع آن‌ بودند و برای حضور مهره‌های بعدی این بازی و شروع نسل هشتم انتظار می‌کشیدند. مایکروسا??ت نسل هشتم را بر خلا?? رقیب اصلی‌اش،‌ سونی خوب آغاز نکرده است و آمارهای ??روش حاکی از ضع?? ردموندی‌ها برای جلب گیمرها دارد. البته این موضوع نیز دلایل بی‌شماری همچون تمرکز بسیار بر روی بخش‌های غیر مرتبط با گیم به جای تمرکز خالص بر روی ارائه تجربه ناب بازی، عرضه دیرهنگام نسبت به پلی‌استیشن و همچنین اجبار به کاربر برای خرید کینکت (که در نتیجه آن قیمت کنسول 100 دلار بیشتر می‌شود) به همراه قوانین عجیب و غریبی همچون اتصال دائمی به اینترنت، داشت. خوشبختانه امروز که در حال نگارش این بررسی هستیم، بسیاری از این مسائل حل شده و مایکروسا??ت سیاست‌های اولیه خود را دگرگون کرده است. اما این مسئله نمی‌تواند برای مو??قیت این کنسول در سال‌های آینده کا??ی باشد.

 

 

DSC_5397.jpg

 

به علاوه است??اده حداکثری از موقعیت و توانایی‌های کینکت به همراه بازی‌های انحصاری بیشتر را در کنار بهره‌وری از پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در بازی‌ سازان مستقل نه??ته است می‌تواند مایکروسا??ت را از شکست در نسل هشتم باز دارد.

 

 

در کل، به عنوان یک خریدار و به دور از نگاه آماری، ایکس‌باکس‌وان کنسول بسیار خوبی است. کینکت، با قابلیت‌های دستوری شما را راضی می‌کند اما در بخش بازی حداقل در حال حاضر، نا‌امیدکننده است٬ عناوین انحصاری نیز برای کنسول مایکروسا??ت کم نیستند و می‌توانند شما را چند وقتی سرگرم نگاه دارند. اما از سوی دیگر دل خود را برای است??اده از قابلیت‌هایی که ایکس‌باکس در کشورهای دیگر همچون امکان تماشای شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های گوناگون دارد خوش نکنید چرا که هیچ کدام از این‌ها در ایران قابل است??اده نیست. از سوی دیگر قیمت گران بازی‌ها و کنسول‌های نسل هشتمی انتخاب کردن و ریسک خرید شما را بالاتر می‌برد. اگر قصد خرید کنسول بازی را دارید، ما علاوه بر بررسی ایکس‌باکس وان، بررسی کنسول سونی را نیز پیش از این تقدیم شما کرده‌ایم. همچنین مقاله دیگری برای مقایسه بین این دو کنسول با یکدیگر و نسل قبلی‌شان نیز در حال تهیه است که به زودی برای شما منتشر خواهد شد.

 

....

Zoomit

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Xbox%20One%20%20(12).jpg

 

 

این دستس یا گوشتکوب؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بدون خوندن میگم جعبه به درد بازی کردن نمیخوره.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چه خبره تا یه خبر از ایکس میزارن الکی حر?? میزنید!!!!!! به شما ها دادن نگیرین.

 

دسته ایکس هم یکی از خوشدست ترین دسته هاس. حتی تو 360 هم خوب بود. ??قط بلدین مسخره کنید. اون تعصبتونو -------

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ای کاش میاکروسا??ت این بازی Forza رو هم برای PC بزنه.خیییییییییییلییییییییی این بازی رو دوست دارم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...