رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

چند تا سیم دارید؟ راهنمای تصویری آشنایی با انواع کابل

پست های پیشنهاد شده

زندگی پر از سیم شده است. این روزها همه با انواع و اقسام کابل های مختل?? سروکار داریم. از انواع کابل USB گر??ته تا کابل های مختل?? شبکه و انتقال اطلاعات. خیلی وقت ها هم اسم کابل های مورد است??اده را نمیدانیم و ??قط از آنها است??اده میکنیم. سایت گیزمودو یک راهنمای تصویری بسیار جالب برای آشنایی با کابل ها تهیه کرده بود. حی??مان آمد شما آن را نبینید.

 

 

cableps-narenji-105526266.jpg&width=500

این یکی معر?? حضور همه هست. نام آن USB نوع A است. کابلی که این روزها همه جا دیده میشود. با آمدن آن ارتباطات های پارالل و پورت های سریال منقرض شدند. این مدل کابل در واقع از USB 1 و نوع جدیدتر که USB 2 نام دارد تشکیل شده. USB 2 نسبت به نسخه اول سریع تر است. کابل یو اس بی امکان انتقال اطلاعات و انرژی برای تامین برق مورد نیاز را به صورت همزمان ??راهم میکند.

usb.jpg

اگر تا به حال کابل بالایی را ندیده اید همین الان از

تک شو خارج شوید و کامپیوتر را خاموش کنید.

type_b_usb_male.jpg

USB type B این یکی اغلب طر?? دیگر یک کابل USB را تشکیل میدهد. و معمولا برای متصل کردن لوازم جانبی کامپیوتر مانند پرینتر و اسکنر است??اده میشود.

minimicro.jpg

کابل سوم یو اس بی کوچولو است! که به آن Mini USB گ??ته میشود. همانطور که از اسم آن مشخص است نسبت به اتصالات قبلی جای کمتری اشغال میکند و برای دستگاه های کوچک مانند اتصال گوشی موبایل یا دوربین دیجیتال است??اده میشود. نوع بعدی مدل ??سقلی تری نسبت به یو اس بی کوچولو است. که من ترجیح میدهم آن را «??سقل یو اس بی» صدا کنم! اما نام اصلی آن Micro USB است. و برخی شرکت ها مانند موتورولا و ال جی از آن زیاد است??اده میکنند.

 

 

firewire400.jpg

IEEE 1394 (aka FireWire)

این مدل جایگزینی برای کابل USB محسوب میشود و توسط شرکت اپل به شهرت رسیده است. میبینید اپل همیشه دوست دارد که متمایز باشد! شرکت سونی نام این اتصال را iLink گذاشته است. ممکن است آن را بر روی یک دوربین ??یلم برداری دیجیتال و یا یک آی پاد قدیمی ببینید. این اتصال سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارد. مدل شش پین این اتصال امکان انتقال انرژی را هم دارد.

 

firewire800.jpg

FireWire 800 نسبت به اتصال قبلی سریع تر است و در سال 2003 معر??ی شده است. اما برای اتصال نیاز به کانکتورهای مت??اوتی دارد که این کار است??اده آن را محدود کرده است.

rj45.jpg

این یکی کابل مشهوری است. با آقای RJ45 آشنا شوید. ایشان نقش مهمی را در زندگی شبکه ای ما بازی میکنند. البته از وقتی که قیمت مس گران شده این کابل ها هم به شدت گران شده اند. این کابل در بین عموم به نام «کابل شبکه» مشهور است. این کابل به چند دسته بندی تقسیم میشود که مشهورترین آنها شامل Cat5 و Cat6 است. نوع Cat5 امکان انتقال اطلاعات را تا 100 مگابیت در ثانیه را دارد. و نوع Cat6 این امکان را تا 1000 مگابیت ا??زایش داده است.

 

 

esata_male.jpg

eSATA

اسم این کابل تازگی ها زیاد به گوش میخورد. اگر کامپیوتر رومیزی خود را اخیرا خریده باشید نوع اتصال هارد دیسک شما از نوع SATA است.

این یکی یک حر?? e اضا??ه دارد که مخ???? External یا همان خارجی است. این کابل را خارجی ها ساخته اند!؟ نه، منظور این است که این کابل خارج از کیس کامپیوتر است??اده میشود. سرعت انتقال اطلاعات این کابل بیشتر از USB و Firewire است. و معمولا در هارد دیسک های اکسترنال است??اده میشود. لپ تاپ های جدید هم معمولا ورودی این کابل را دارند.

 

 

hdmi_male.jpg

HDMI

این یکی خیلی مهم است. با آمدن این اتصال ??اتحه کابل های S-Video و DVI خوانده شده است. ضمنا اسم با کلاسی هم دارد: High Definition Multimedia Interface و همانطور که از اسمش مشخص است برای انتقال صوت و تصویر HD به کار میرود. تمام گجت های چند رسانه ای در حال مجهز شدن به این نوع اتصال هستند. از لپ تاپ ها گر??ته تا تلویزیون های ال سی دی و دوربین های ??یلمبرداری دیجیتال. سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها خصوصیت م??ید این اتصال نیست. این اتصال از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی میکند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت ??راهم میکند. از طریق این درگاه میتوان به دستگاه مورد نظر ??رمان داد. در آینده خواهید دید که این امکان چقدر مورد است??اده خواهد بود.

 

dvi_male.jpg

این یکی DVI نام دارد. و همانی است که گ??تیم در حال جایگزین شدن با HDMI است. این یک اتصال تصویری است که اغلب برای اتصال مانیتورهای LCD به کامپیوتر است??اده میشود. و ممکن است شما هم یکی از آنها را داشته باشید.

 

displayport2.jpg

اتصال آخر DisplayPort نام دارد. و برای اتصال بین کامپیوتر و مانیتور طراحی شده. اما هنوز به صورت عمده عرضه نشده است. این کابل علاوه بر سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات از DRM هم پشتیبانی میکند. DRM چیست؟ یک روش محا??ظت سخت ا??زاری از کپی رایت صوت و تصویر!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منsims دارم :laugh:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...