رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

12 نکته برای افزایش سرعت ویندوز 7

پست های پیشنهاد شده

eaf84db5a06e53112a46342081a23d59.jpg&wmax=800&hmax=533&quality=85&bgcol=FF0000&path=

[h=3]ویندوز 7 از لحاظ سرعت نسبت به ویندوز ویستا یک پیشر??ت بزرگ به حساب می‌آمد ولی از ویندوز 8 خیلی ک??ندتر است. خیلی از کاربران نمی‌دانند که مهندسان مایکروسا??ت ویندوز 7 را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در 15 ثانیه بالا بیاید (بوت شود) و هنوز ??کر می‌کنند تمام آن انتظاری که برای بوت شدن ویندوز می‌کشند طبیعی است. اگر شما هم به هر دلیلی هنوز به ??کر ارتقای سیستم عامل به ویندوز 8 نیستید، نکاتی را برای سریع‌تر کردن ویندوز 7 مطرح خواهیم کرد.[/h] مشکل اصلی بسیاری از توصیه‌هایی که برای سریع‌تر کردن ویندوز 7 می‌شود این است که می‌گویند جلوه‌های تصویری و امکانات گرا??یکی آن را غیر??عال کنید. این اشتباه است. خب پس چرا از ویندوز 7 است??اده می‌کنید اگر جذابیت‌های بصری آن را می‌خواهید غیر??عال کنید؟ مگر همین یکی از بهترین ویژگی‌های این سیستم عامل نیست؟

ن??ه نکته‌ی اوّل که مطرح می‌کنم هیچ ربطی به ظاهر و زیبایی‌های ویندوز 7 ندارد ولی برای کسانی که می‌خواهند حداکثر سرعت را داشته باشند، 3 نکته‌ی دیگر هم خواهم گ??ت.

 

1. ن??خ ا??زارها را حذ?? کنید.

ن??خ ا??زار (bloatware) برنامه‌هایی هستند که به ظاهر رایگان هستند ولی درواقع تمامی امکانات به درد بخور آن‌ها پولی است و برای ترغیب شما به خرید نسخه‌ی پولی نصب شده‌اند. کلاً به اکثر برنامه‌هایی که هنگام خرید محصول بر روی آن نصب شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را آن‌اینیستال کرد، ن??خ ا??زار می‌گویند. پس نکته اول این است که ن??خ ا??زارها را آن‌اینستال کنید. حتی برنامه‌هایی که خودتان نصب کرده‌اید و دیگر است??اده نمی‌کنید را هم حذ?? کنید.

 

1-uninstall-bloatware.jpg

به Control Panel بروید و از آنجا به Program ر??ته و Uninstall a program را انتخاب کنید و هر چیز اضا??ی را حذ?? کنید. مثل بازی‌هایی که دیگر بازی نمی‌کنید. برنامه‌های بسیاری هستند که الکی در processes ویندوز جاخوش کرده‌اند و کلی از سیکل‌های رم و CPU را اشغال می‌کنند. حال که آن‌جا هستید، بر روی Turn Windows Features On or Off کلیک کنید و لیست را اسکن کنید تا ببینید آیا چیزی هست که شما ازش است??اده نمی‌کنید. برنامه‌هایی همچون PCDecrapifier و Revo را هم پیشنهاد می‌کنیم.

 

2. برنامه‌هایی که در استارت‌آپ هستند را محدود کنید.

در منوی استارت و در قسمت Search عبارت MSCONFIG را جستجو کنید و بر روی نتیجه‌ی جستجو کلیک کنید و در آن‌جا به تَب Startup بروید. لیستی از برنامه‌ها را می‌بینید که بیشتر آن‌ها البته اپلیکیشن‌های سیستم هستند ولی چندتایی هم نالازم و بی مورد را خواهید دید. مواردی که مربوط به سیستم یا سخت ا??زار و امنیتی هستند را بگذارید بمانند ولی چیزهایی همچون Facebook update واقعاً نالازم است و باید برود.

 

2-limit-startup-processes.jpg

اگر ندانستید به چه چیزی مربوط هستند، به سایت processlibrary.com بروید و گزینه‌ی مورد نظرتان را جستجو کنید. حتی ممکن است بدا??زار باشند. اگر هم خیلی وسواسی هستید، از برنامه‌ی Autoruns utility است??اده کنید.

 

3. رم (RAM) جدید اضا??ه کنید.

ویندوز 7 به اندازه‌ی ویندوز ویستا سنگین نیست ولی اگر مستقیماً از ویندوز اکس پی به ویندوز 7 می‌آیید، بدانید که باید رم جدید هم اضا??ه کنید.

 

4. Search Indexing را خاموش کنید.

در ویندوز ویستا من وقتی این کار را می‌کردم که آیکون آن را در سیس‌تری یعنی سمت راست پایین کنار ساعت و تاریخ می‌دیدم و متوجه سنگین شدن سیستم می شدم. ولی در ویندوز 7 هیچ نوتی??یکیشنی در این مورد وجود ندارد. اگر خیلی از جستجوی ویندوز است??اده می‌کنید، این کار را نکنید چون بعضی از جستجوهای‌تان کندتر خواهد شد. در منوی استارت index را تایپ کنید. اولین گزینه که در نتایج نشان می‌دهد، Indexing Options است. روی آن کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود، در قسمت چپ و پایین، روی Modify کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود، تیک‌ها را بردارید.

 

4-turn-off-search-indexing.jpg

اگر می‌خواهید این گزینه ??عال بماند و ??قط بعضی اوقات آن را برای سرعت بیشتر خاموش کنید، در منوی استارت روی Computer کلیک راست کنید و Manage را انتخاب کنید و بر روی Services and Applications و سپس روی Services دَبل‌کلیک کنید. در لیستی که می‌آید گزینه‌ی Windows Search را پیدا کرده و رویش دبل‌کلیک کنید. از اینجا می‌توانید گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

5. هارد را Defrag کنید.

وقتی ??ایلی را روی هارد ذخیره می‌کنید، هارد بدون توجه به سایز ??ایل هرجا که جایی برای آن باشد ??ایل را ذخیره می‌کند. Defragmentation‌ در واقع تمامی بسته‌های اطلاعات را کنار هم می‌گذارد و دیگر ه??د هارد مجبور نیست هی جلو و عقب برود تا ??ایل‌های مربوط به هم را پیدا کند و بخواند. البته در سیستم‌هایی که هاردهایی با ظر??یت بسیار بالا دارند و رم آن‌ها نیز زیاد است، شاید آن چنان مشکلی ایجاد نشود ولی در سیستم‌های ک??ند و قدیمی د??رگمنتیشن مزایای بسیاری دارد.

 

5-defrag.jpg

ویندوز خودش برنامه‌ای برای این کار دارد و در حالت پیش‌??رض ساعت یک بامداد هر چهارشنبه این کار را انجام می‌دهد البته اگر سیستم روشن باشد. برای Defragment کردن می‌توانید بر روی درایو مورد نظر کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کرده و به قسمت Tools بروید.

 

6. تنظیمات پاور را تغییر دهید.

البته این کار به ن??ع مصر?? کمتر برق نیست ولی سرعت را بالا می‌برد. از کنترل پنل به System and Security بروید و Power Options را انتخاب کنید. در سمت چپ بر روی create a power plan کلیک کنید و گزینه‌ی High performance را انتخاب کنید.

 

7. هارد را تمیز کنید.

 

7-clean-up-your-disk.jpg

البته نه به صورت ??یزیکی بلکه با است??اده از Disk Cleanup : در منوی استارت به All Programs بروید سپس Accessories و از آنجا در System Tools دیسک کلین‌آپ را خواهید دید. در بین انواع ??ایل‌هایی که برای پاک کردن پیشنهاد می‌دهد معمولا بیشترین حجم را سطل آشغال (Recycle Bin) و ??ایل‌های موقتی اینترنتی (Temporary Internet Files) دارند.

 

8. ویروس‌ها و جاسوس ا??زارها را پیدا کنید.

ویندوز خودش اپلیکیشنی برای این کار دارد به نام Windows Defender و یا می‌توانید از آنتی ویروس‌های دیگر است??اده کنید.

اگر نمی‌خواهید کلی پول بابت یک آنتی ویروس بدهید، هیچ نگران نباشید. آنتی ویروس های رایگان خوبی وجود دارند.

 

9. مشکلات پر??ورمنس سیستم را پیدا کنید.

 

9-performance-troubleshooter.jpg

از کنترل پنل به System and Security بروید و در قسمت Action Center بر روی Troubleshoot common computer problems کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود در سمت چپ و بالا بر روی View all کلیک کرده و در لیست بر روی Performance کلیک کنید.

 

10. گجت‌های دسکتاپ را خاموش کنید.

حالا به توصیه‌هایی رسیدیم که در واقع خاموش کردن بعضی امکانات ویندوز 7 هستند. در ویندوز 7 دیگر خبری از گجت‌ها و منوی بغلی ویندوز ویستا نیست ولی هنوز پروسه‌ی آن در ویندوز 7 اجرا می‌شود. برای خاموش کردن آن در منوی استارت gadgets را تایپ کنید و گزینه‌ی دوم یعنی View list of running gadgets را کلیک کنید و از شر هر گجتی که لازم ندارید راحت شوید.

 

11. از بک‌گراندهای زیبا در دسکتاپ است??اده نکنید!

این کار باعث می‌شود کمی از رم آزاد شود و سرعت سیستم بالا برود. بر روی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه آخر یعنی personalize را بزنید و در Desktop Background یک رنگ ثابت را به عنوان پس‌زمینه انتخاب کنید.

 

11-don-t-use-a-beautiful-desktop-background.jpg

 

12. Aero Effects را خاموش کنید.

در کنترل پنل به Performance Information and Tools بروید و از سمت چپ گزینه‌ی Adjust Visual Effects را بزنید. یک لیست بلندبالا از انواع ا??کت‌های تصویری ویندوز می‌آید ولی شما یا تیک همه را بردارید یا گزینه Adjust for best performance را انتخاب کنید.

 

12-turn-off-aero-eeffects.jpg

 

منبع:المیک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...