رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
aminomi

سه شبانه‌‌روز تاریکی در پیش است : شما باور می کنید ؟!

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

yaqofvx5cxtyxqtai8ct.jpg

 

 

 

اگر کاربر شبکه‌های اجتماعی بوده یا وبلاگ‌های مختل?? داخلی و خارجی را دیده باشید یا مخاطب ایمیل‌های عمومی باشید، حتما با این خبر مواجه شده‌اید که قرار است زمین به مدت سه روز در خاموشی ??رو برود ! در این مطلب قصد داریم تا چند و چون این شایعه را بررسی کنیم.با گجت نیوز همراه باشید.

  • شایعه‌پراکنان باهوش!

همیشه مقابله و مواجهه با این شایعات کار آسانی نیست. گاهی می‌توان مدارک و ادعاهای آنها را نقد کرد. مثلا زمانی که گ??ته می‌شود همه سیارات در روز خاصی در یک راستا قرار می‌گیرند، می‌توان نقشه مدار سیارات و وضعیت آنها را به مردم نشان داد و توضیح داد که این ات??اق نمی‌ا??تد و اگر هم بی??تد برآیند نیروی گرانشی وارد بر زمین چقدر می‌شود و این تاثیر چقدر اندک و قابل صر?? نظر در مقابل مثلا گرانش ??قط ماه که در نزدیک ما قرار دارد، است. یا مثلا اگر به شما بگویند تغییر قطبین مغناطیسی عامل تغییرات بزرگ و نابودی زمین است می‌توان به آنها شواهد مربوط به تغییر قطبین مغناطیسی زمین در طول تاریخ را نشان داد و اشاره کرد این پدیده تازه و عجیبی نیست و زمین بارها آن را تجربه کرده است و تاثیرات آن مشخص و قابل بررسی است و ارتباطی با ادعای مطرح شده ندارد.

 

گاهی اوقات شایعه‌پردازان برای ن??وذ در اذهان مردم، از توصیه و ضرب‌المثلی قدیمی پیروی می‌کنند که اگر می‌خواهید دروغی بگویید که همه باور کنند، باید دروغتان تا حد امکان بزرگ باشد. در این مورد خاص بحث کردن و صحبت کردن درباره این ادعا دشوارتر است چون اصولا حر?? معنی داری ارائه نشده است. نمونه اخیری که مردم با آن مواجهند از این دسته است.

 

  • سه شبانه‌‌روز تاریکی !

ss001-620x411.jpg

 

 

 

 

اکثر سایت ها و متن های به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی به یک متن واحد اشاره دارد که در آن اعلام شده در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ بر اثر طو??ان های خورشیدی سه روز در تاریکی ??رو می رود و در این مطلب از ??ردی به نام «چارلز بولدن»، مدیر آژانس ??ضایی ناسا یاد می کنند که این خبر را تایید کرده است.

 

 

 

جالب است که در متن خبر آمده این ۳ روز پایان دنیا نیست و پس از این سه روز دنیا به روال معمول باز خواهد گشت !

 

در میان این شایعه پراکن ها وب سایت های معتبری هم دیده می شوند :

 

خبرگزاری مهر

  • زمین از ۲۱ تا ۲۳ دسامبر ماه آینده ( ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه ) به مدت سه روز در تاریکی مطلق ??رو می رود، آیا این تاریکی مطلق به معنای پایان زندگی زمینیان است؟ آیا روزی که از سال های دور مبنی بر خاتمه یا??تن زندگی انسان ها و مهاجرت به سایر سیاره ها پیش بینی شده بود، در ماه آتی ??را خواهد رسید؟ آخر الزمان در ماه آینده ??را می رسد! جملاتی که خواندید شایعات یا حقایقی است که در سایت های مختل??ی نجومی و ستاره شناسی منتشر شده است مبنی بر اینکه در ماه دسامبر زمین به مدت ۳ روز در تاریکی مطلق ??رو می رود اما سرنوشت زمین پس از این ۳ روز تاریکی چه خواهد شد؟ چرا زمین ۳ روز در تاریکی مطلق ??رو می رود؟ ناسا نیز این جمله را تایید کرده اما به شکل دیگری!???
  • “کارشناسان ناسا معتقدند زمین در ۲۱، ۲۲ و ۲۳ دسامبر در تاریکی ناشی از طو??انی های خورشیدی ??رو خواهد ر??ت. “چارلز بولدن???، مدیر آژانس ??ضایی ناسا این خبر را تایید کرده و در ویدئوهایی که بر سایت ناسا قرار گر??ته، شایعاتی مبنی بر پایان زندگی زمینیان را رد کرده واعلام داشته است:???زمین در تاریکی ??رو می رود اما به دلیل طو??ان های خورشیدی نه دلایلی مانند اخر الزمان بودن و…

  • از این سایت‌های معتبر بعید بود !

متاس??انه ??ضای مجازی بستر خوبی برای شایعه سازی و شایعه پراکنی است. در همین رابطه نیز سایت های بسیار معتبری به این شایعه پرداخته بودند که وارد هر کدام از آن ها میشدیم باعث شگ??تی ما می شد.

امیدوارم این سایت های محترم نیز هرچه سریعتر این موضوع را تصحیح کنند چون شیوع این قبیل شایعات در بین مردم تبعات زیادی دارد که حداقل ضرر آن را می توان بی اعتماد شدن مردم نسبت به اخبار منتشره برشمرد.

 

 

در ادامه تصویر ص??حه برخی از این سایت ها را با لینک خبر می آوریم. به امید آنکه وقتی شما خواننده گرامی روی آن لینک کلیک می کنید پیغام ??? این ص??حه پیدا نشد??? در مانیتور شما ظاهر شود.

 

لینک خبر در خبرگزاری مهر (کلیک کنید)

لینک خبر در ایرنا (کلیک کنید)

لینک خبر در مشرق (کلیک کنید)

لینک خبر در جوان آنلاین (کلیک کنید)

لینک خبر در مرکز اسناد انقلاب اسلامی (کلیک کنید)

لینک خبر در عصر ایران (کلیک کنید)

لینک خبر در رویکرد (کلیک کنید)

 

این داستان تنها بر مبنای دروغ‌های شاخدار و حر??‌های بی‌معنی بنا شده است. به طور خلاصه در این متن این ادعاها مطرح می‌شود:

  1. ناسا و دانشمندان آن این موضوع را پیش‌بینی کرده است
  2. خورشید و زمین برای اولین بار همتراز می‌شوند
  3. زمین از بعد سه روز به بعد ص??ر و بعد به بعد چهار می‌رود
  4. در نتیجه زمین (یا جهان؟) سه روز خاموش می‌شوند

در این خصوص مساله تنها اشتباه بودن داده‌ها نیست، بلکه اساسا گزاره‌های موجود هیچ معنی ندارد.

  • ناسا چه می‌گوید؟

در مورد بند یک کا??ی است نگاهی به وب‌سایت ناسا بیندازید. هر بار که چنین شایعاتی مطرح می‌شود پای ناسا هم به میان باز می‌شود که دلیل عمده آن هم این است که ناسا برای بسیاری از مردم به عنوان عالی‌ترین مرکز پژوهشی و علمی جهان شناخته می‌شود (که البته این طور نیست) طراحان به نظر هیچ وقت نام مراکز علمی و پژوهشی دیگر را نشنیده‌اند و همه چیز را به ناسا ارتباط می‌دهند.

 

طبیعی است تنها چیزی که در مجموعه ناسا در این باره پیدا خواهید کرد خبر و توضیحی است که بیان می‌کند این مساله هیچ سندیتی ندارد و چنین حر??ی بی‌معنی است. در بخش ۲و ۳، گزاره‌هایی که دلایل این رویداد را مطرح می‌کنند در واقع گزاره‌هایی بی‌معنی هستند. نه به این معنی که در آنها اشکالی وجود دارد بلکه به این معنی که اساسا این جملات هیچ معنی مشخصی ندارند. وقتی گ??ته می‌شود زمین و خورشید همتراز می‌شوند با چه چیزی همتراز می‌شوند؟

 

از هندسه مقدماتی به یاد داریم که همیشه میان دو نقطه می‌توان یک خط مستقیم رسم کرد. در این مورد بین خورشید و زمین نیز همواره می‌توان خط مستقیمی را رسم کرد اما وقتی صحبت همترازی است، ابتدا باید ببینیم این تراز در مقایسه با کدام جسم سومی مطرح می‌شود؟ هیچ. اگر به موضوعات مشابه برگردیم مشابه این ادعا را در دو مورد درباره ادعاهای سال ۲۰۱۲ می‌بینیم که در آنها اشاره شده است که زمین و خورشید و دیگر سیارات منظومه شمسی همگی در یک راستا قرار می‌گیرند و ادعای دیگر این‌که خورشید و زمین و مرکز کهکشان در یک راستا قرار می‌گیرند.

 

اگر چه در ادعاهای مربوط به این داستان به هیچ یک از این دو اشاره‌ای نشده است اما حتی با ??رض قبول آن باید گ??ت اول این‌که در سال جاری چنین همخطی عمومی بین سیاره‌ها رخ نخواهد داد و دوم این‌که رخ دادن چنین همخطی هیچ تاثیری بر زمین نخواهد داشت (می‌توانید با کمک ??رمول‌های عمومی مربوط به گرانش، ت??اوت نیروی گرانشی که به سیاره ما وارد می‌شود را در این شرایط با هر شرایط دلخواه دیگر مقایسه کنید).

 

سوم این‌که هر سال و هنگام انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی، زمین و خورشید و مرکز کهکشان تقریبا در یک راستا قرار می‌گیرند (مرکز کهکشان جایی در منطقه صورت ??لکی قوس و در ??اصله حدود ۲۸ هزار سال نوری از ما قرار دارد) و هر سال خورشید در مسیر حرکت ظاهری خود به دور زمین روی دایره البروج در اول دی ماه تقریبا در جایی قرار می‌گیرد که زمین ـ خورشید و این ناحیه تقریبا (این تقریب خیلی سهل انگارانه ای است چون در همین هنگام هم ۶ درجه ای واقعا با این نقطه ??اصله دارند) در یک راستا هستند (و البته ۶ ماه بعد بار دیگر این همخطی به شکل معکوس قرار می‌گیرد و خورشید ـ زمین و این منطقه در یک راستا قرار دارند و این هنگامی است که شما در آسمان شب می‌توانید به رصد این بخش از آسمان بپردازید).

 

گزاره بعدی حتی از این هم بی معنی تر است. این‌که ما در بعد سوم قرار داریم و به بعد ص??ر و بعد چهار نقل مکان می‌کنیم مطلقا عباراتی بی معنی هستند. جهان ما ساختاری چهاربعدی دارد. سه‌‌بعد آن ماهیت ??ضایی و یک بعد آن از زمان تشکیل شده است. از زمان اینشتین می‌دانیم ??ضا و زمان ماهیت‌های جداگانه‌های ندارند و در یک ساختار پیوسته به نام ??ضا ـ زمان قرار می‌گیرند. همه آنچه از جهان می‌شناسیم در این قالب چهاربعدی است. البته برخی از نظریات صحبت از ابعاد بالاتری در ابتدای عالم می‌کنند اما اولا تاکنون سرنخی از آنها به دست نیامده و ثانیا حتی در صورت وجود آنها با ساختاری با ابعاد بالاتر مواجه می‌شویم. انتقال از یک بعد به بعد دیگر معنی ندارد. برای این‌که این مساله روشن شود مثالی ساده را در نظر بگیرید.

 

از ریاضیات مقدماتی نمودارهای دو بعدی یا دکارتی را به یاد دارید که با دو خط عمود بر هم مشخص می‌شد. هر نقطه در این ص??حه با دو عدد که نشان‌دهنده مختصات طول و عرض آن بود نشان داده می‌شد. ??رقی نمی‌کند که شما روی محور طول یا عرض باشید؛ در هر حال شما روی ص??حه هستید و ??قط مول??ه‌های این مختصات تغییر می‌کند. در عالم ما نیز همه چیز مختصاتی چهار مول??ه‌ای دارد که سه تای آن ماهیت ??ضایی و یکی از آنها ماهیت زمانی دارد. برای این‌که پوچ بودن این گزاره را بهتر ببینید، به یاد بیاورید که وقتی صحبت از اشکالی با ابعاد پایین‌تر می‌کنیم برای مثال یک نقطه را موجودی با بعد ص??ر، خط را ساختاری یک بعدی، ص??حه را دو بعدی و ??ضا را سه‌‌بعدی می‌دانیم. حتی تصور این‌که ا??رادی که این مطلب را نوشته‌اند چه ??کری می‌کرده‌اند غیرممکن است. این‌که ما در بعد سه‌ زندگی می‌کنیم یعنی چه؟ ما در ??ضا ـ زمانی چهاربعدی

زندگی می‌کنیم و به این ترتیب هر آنچه ادعا می‌شود تعدادی کلمه بی‌معنی است که کنار هم قرار گر??ته است.

 

طبیعتا وقتی مقدمه بحثی غلط و بی‌معنی باشد هر نتیجه‌ای را می‌توانید از آن بگیرید و از جمله این‌که بر این اساس زمین خاموش می‌شود (البته معلوم نیست برق قطع می‌شود، ستاره‌ها و خورشید خاموش می‌شوند یا…).

 

  • تقویم نجومی ۲۰۱۴

به نظر شما اگر چنین واقعه مهمی قرار بود ات??اق بی ا??تد چیزی در تقویم نجومی سال از آن گ??ته نمی شد ؟!

 

 

تقویم نجومی سال ۲۰۱۴ – ایسنا (کلیک کنید)

تقویم نجومی وب سایت مرکز مطالعات و پژوهش های ??لکی و نجومی (کلیک کنید)

 

 

پی‌نوشت: متأس??انه در سال‌ها اخیر شاهد سربرآوردن بی‌رویه سایت‌هایی تحت عنوان خبرگزاری یا سایت‌های تحلیلی بوده‌ایم. بدون تمایل به ابراز نظر در مورد سیاست‌های کلان و رویکردهای این سایت‌ها، در حوزه ??ناوری، پزشکی و دانش کمتر شاهد بوده‌ایم که این سایت‌های از نظرات کارشناسان و ا??راد خبره است??اده کنند.

 

تجربه شخصی من نشان داده است که حتی در مواردی سایت‌های معتبر انگلیسی‌زبان هم به خاطر شتابزدگی و هراس از انتشار دیر مطلب و عقب ا??تادن از رقبا، اقدام به انتشار اخبار بدون بررسی می‌کنند. بنابراین یکی از وظای?? گردانندگان سایت‌ها و وبلاگ‌ها، چک کردن چندباره اخبار مشکوک و نیز تطبیق آن با اصول و دانسته‌های مسلم علمی و نیز عقل سلیم است.

 

متأس??انه این روزها با آسان شدن راه‌های ارتباطی و رواج اپلیکیشن‌های پیامرسانی، اخبار بدون کوچک‌ترین تأمل و بررسی از سوی کاربران همه‌گیر می‌شوند و به همین خاطر ما هر روز شاهد انتشار انبوهی از اخبار، خاطرات، نقل‌قول‌ها و ??کت‌های بدون سند و مدرک هستیم.

 

 

....

Gadgetnews

ویرایش شده توسط aminomi

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خداکنه اینطوری نشه ولی اگه زبونم لال ات??اقم ا??تاد ??قط برق قط نشه که من 3 روز بدون اینترنت روانی میشم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

همش دروغه بابا معلوم نیس تو این سه روز باز میخان کیو سرکیسه کنن

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
خداکنه اینطوری نشه ولی اگه زبونم لال ات??اقم ا??تاد ??قط برق قط نشه که من 3 روز بدون اینترنت روانی میشم.

 

سه شبانه روز تاریکی باعث میشه اونقدر زمین سرد شه که از سرما میمیریم اونوقت لازم نیست دیگه نگران اینترنت باشی:gigglesmile:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بابا دروغه ... مگه آخرزمانه ! شک نکن حتی اگر یک درصد هم احتمال به وقوع پیوستنش بود از حداقل یکسال قبل براش تدابیری اندشیده شده بود . مگه کم تاثیری رو آب و هوا داره !؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آخ جون !!

من 3 شبانه روز ??قط می خوابم. :88:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این تکذیب شده و مشخص شد شایعه هستش . اصلا همچین چیزی وجود نداره . ??قط زمانی ات??اق می??ته که ذخایر خورشید تمام بشه که اونم به گ??ته ناسا 50 میلیون سال طول میکشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اگه نظریه اشتباه باشه دیگه حر?? این آقای چارلز بولدن خریدار نداره !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
اگه نظریه اشتباه باشه دیگه حر?? این آقای چارلز بولدن خریدار نداره !

همین الانشم خریدار نداره . :gigglesmile:

 

سال 2012 هم همین شایعه رو ساختن که اخر ابروشون ر??ت :76:

 

??علا که هیج جا چیزی نگ??تن مخصوصا ناسا که بزرگ ترین شرکت هوا ??ضا هستش و شرط میبندم 100% شایعه ساختن

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
آخ جون !!

من 3 شبانه روز ??قط می خوابم. :88:

ای گ??تی حاجی دمت گرم اصلا جان تو حر??ت خوندم روحم شاد شد:2lkfck5:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...