رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
AM!R

بررسی بازی no man sky

پست های پیشنهاد شده

99446de440f3958e6e4cde3b1c532c213cf03f112db6d6d43b3dc5257884b175-610x406.jpgبازی No Man’s Sky به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال جاری شناخته می‌شد که پس از عرضه نتوانست عموم انتظارات را برآورده سازد. وسعت دیوانه‌ کننده این بازی به شما ثابت می‌کند که جزء کوچکی از یک دنیای بسیار پهناور هستید. بدین منظور، No Man’s Sky با هد??ی ساختارشکن و با جزئیاتی خیره کننده پا به عرصه بازی‌های ویدئویی گذاشت و مراحل تولید خود را از سر گر??ت. حالا پس از گذشت چهار سال از کلید‌خوردن مراحل?? ساخت?? بازی، No Man’s Sky منتشر شده و نگاه بسیاری از منتقدین جامعه مجازی را به‌ سمت خودش جلب کرده است. در همین ابتدای کار باید بگویم که No Man’s Sky به عنوان یکی از شگ??ت‌انگیزترین بازی‌ها ساختارشکن نسل حاضر محسوب می‌شود!

یعنی تمدنی که سرشار از تعاری?? جدید و المان‌های کش?? نشده باشد. این میزان از بی‌اطلاعی نسبت به محیط اطرا?? از همان ابتدای کار نقش خودش را به بازیکنان ثابت می‌کند؛ مصداق?? کودکی که به تازگی چشم بر جهان اطرا?? خود باز کرده باشد و بدون ذره‌ای دانش نسبت به این طبیعت، دست به کاوش و جست‌و‌‌جو می‌زند. داستان پردازی و روایت آن در No Man’s Sky به شکلی طراحی شده است که هریک از بازیکنان در سرتاسر جهان، تجربه مت??اوتی نسبت به سایرین داشته باشد؛ به گونه‌ای که هریک از این بازیکنان، با دستان خودش دست به نگارش داستان بازی می‌زند و به قول معرو??، ریش و قیچی در دست خودتان است. می‌توانید به عنوان یک شورشی در این دنیای وسیع دست به کشت و کشتار بزنید و به مکان‌های مختل??ی حمله کنید و سرانجام منابع آن‌ها را استخراج کنید، یا این‌که به جنگ با طبیعت ر??ته و با تلاش، منابع جدیدی را کش?? کنید. هر روشی را که انتخاب کنید، بدون شک در جبهه‌ ماجراجویی کردن قرار گر??ته‌اید؛ چرا که بدون تحرک و ریسک کردن، عملا نمی‌توان در طبیعت بازی جان سالم به در برد. No Man’s Sky از آن دسته بازی‌هایی است که عملاً بخشی تحت عنوان?? «شخصیت‌ پردازی» و نحوه روایت داستان ندارد؛ چرا که سرتاسر خ??لقیات?? شخصیت‌ اصلی را خودتان می‌سازید و تمامی این تصمیمات به دوش شما می‌ا????تد. با این‌حال نمی‌توان گ??ت که No Man’s Sky در این زمینه عاری از هرگونه اشکال است. به‌نظر می‌رسد که سازندگان چندان به مسأله شخصیت‌ پردازی توجه نکرده باشند؛ چرا که در بدترین شرایط، وجود چند دیالوگ و یا حرکاتی از این قبیل به راحتی می‌توانست بخش نسبتاً ناقص شخصیت‌ پردازی را ترمیم کند.

No Man’s Sky در بخش داستانی دقیقا از ص??رهای خود شروع می‌کند؛ بدین منظور که در ابتدای بازی تقریبا هیچ‌چیز از طبیعت آن نمی‌دانید و برای پیدا کردن کوچک‌ترین اجزای بخش گیم‌پلی، باید ساعت‌ها به دنبال منابع مختل?? بگردید. از همان ابتدا شروع می‌کنیم؛ دقیقا زمانی که برای اولین بار چشم بر جهان باز کرده و به دنبال یک هد?? ناچیز می‌گردید و با همین اهدا نسبتاً کوچک، بار و بندیل س??ر را جمع می‌کنید. در همان ابتدا بازی با بهانه کردن عاملی مثل «ساخت و ترمیم س??ینه»، شما را وادار به جست و جو در محیط اطرا?? می‌کند و دقیقا از همین زمان است که شما متوجه بزرگی و وسعت بی‌همتای این سرزمین‌ها خواهید شد. در واقع بخش داستانی از ابتدا تا انتهای خود قصد?? تحریک بازیکنان به منظور گشت و گذار در محیط دارد که البته باید گ??ت (به ناچار) مو??ق نیز شده است. در یک نگاه کلی می‌توان گ??ت که No Man’s Sky عملاً چیزی در داستان‌پردازی ندارد و در نهایت این شما هستید که داستان بازی را پرورش داده و به آن شاخ و برگ می‌دهید. 3016262-nomanssky_gs3-610x406.jpg

س??ینه موجود در بازی تقریبا یکی از پایه‌های اصلی بخش گیم‌پلی را تشکیل می‌دهد. قابلیت گردش در طبیعت?? نامتناهی?? دنیای No Man’s Sky باعث تولید چند مکانیزم اساسی شده است. اولین مورد آن‌که بدون س??ینه قاعدتاً امکان گردش در این دنیا را نخواهید داشت و از این رو همواره به یک س??ینه مجهز و تا دندان مسلح برای گشت و گذار نیازمندید. حال همین س??ینه‌ای که قابلیت‌های بسیار زیادی را برایتان ??راهم می‌کند، خود نیز چند پیش‌نیاز اساسی دارد و به ناچار باید این نیازها را برطر?? کنید. برای مثال این س??ینه همواره نیازمند میزان قابل قبولی از سوخت سیارات است و از طر??ی برای مبارزات بین سیاره‌ای، ناچارید که اسحه‌هایتان را تا حد قابل است??اده‌ای پر کنید؛ بدین منظور تعامل شگ??ت‌انگیزی میان سیاره‌ها و بازیکنان بوجود می‌آید که چرخه‌ بی‌نظیر No Man’s Sky را تشکیل می‌دهد. اما این تازه ابتدای کار است؛ چرا که المان‌های به‌کار گر??ته شده در No Man’s Sky نه‌تنها بی‌شمار تلقی می‌شوند بلکه هریک از آن‌ها می‌تواند روند گیم‌پلی را تحت تأثیر قرار دهد. چه بسا که این تغییرات، مستقیما به سطح کاوش و هد?? اصلی بازی که ماجراجویی و بقا است، تأثیر خواهد گذاشت. No Man’s Sky سرشار از اکتشا??ات ??انتزی و جذابی است که تصور بسیار زیبایی از طبیعت آدمی و محیط پیرامون آن را به تصویر می‌کشد؛ محیطی که از ابتدای بشریت تا کنون کسی قادر به کش?? پدیده‌های آن نبوده است. سیستم تیراندازی در No Man’s Sky در دو جبهه‌ کاملا مختل?? قرار گر??ته که این بازی در نیمی از آن مو??ق و نیمی دیگر نامو??ق ظاهر شده است. از اسلحه‌های موجود در بازی می‌توان برای کشتن موجودات یا استخراج منابع موجود در بازی است??اده کرد که از این جهت، مکانیزم‌های جالبی پا به دنیای No Man’s Sky گذاشته است. اما باید بدانید که این سیستم تیراندازی به هیچ وجه حتی نزدیک به صد در صدهای خود نیست و همچنان قابل ترقی محسوب می‌شود. درواقع زمانی که بازی به درجه سختی بالا برسد، عملاً است??اده از تجهیزات نظامی در جهت نابود کردن دشمنان کارساز نخواهند بود. عمده‌ مشکلات آن نیز به میزان آهستگی و تأثیر ناچیز اسلحه‌ها بر روی دشمنان?? بازی مربوط می‌شود که گاهاً شما را از نابودکردن دشمنان بازی ناامید خواهد کرد و تنها راه زنده ماندن، ??رار کردن در خلا?? جهت است. سیستم تیراندازی در No Man’s Sky به هیچ‌وجه به سطح حر??ه‌ بازیکنان در تیراندازی بستگی ندارد و درواقع بازی نیز از این طریق خودش را با سایر عناوین تیراندازی و شوتر متمایز می‌کند. no-mans-sky-610x406.png

 

 

No Man’s Sky یک ایده جاه‌طلبانه برای ارتقای دنیای خود دارد، وسعت بسیار زیادی دارد، جنبه‌های مختل??ی از سبک ماجراجویی را شامل می‌شود، اما دریغ از عنصری که این‌ همه پتانسیل را به حداکثرهای خود برساند. این بازی دقیقا در زمانی که دیگر هیچ امیدی برای انجام دادن کارهای جدید ندارید، وعده‌ای تحت عنوان «دنیای نامتناهی» را به شما می‌دهد که اگر بخواهم صادق باشم، باید گ??ت که این موضوع در بیشتر موارد به ضرر بازی تمام شده است. اگر از یک دید?? کلی به بخش گیم‌پلی بازی نگاه کنیم، تمدن باشکوهی را خواهیم دید که در اکثر مواقع قابل ترقی محسوب می‌شود و هیچ‌گاه به صد در صدهای خود نرسیده‌ است، اما با این‌ حال همچنان تازه و مدرن ??رض می‌شود. تعداد سیارات موجود در بازی که حدود هجده کوینتیلیون است، تماماً از طریق یک الگوریتم پیچیده ریاضی طراحی شده و بدین منظور، هیچ‌گاه تجربه شما با ا??راد کناری خود یکسان نخواهد بود و هریک از بازیکنان در یک طبیعت متمایز چشم بر جهان اطرا?? خود باز می‌کند. در واقع می‌توان گ??ت که No Man’s Sky از لحاظ گیم‌پلی، هیچ‌گاه به جذابیت تریلرهایش نخواهد بود. No Man’s Sky یک دنیای عظیم و سردرگم است که با تعامل تقریباً بی‌نقص در میان سیارات و ??ضای اطرا??ش، تا مدت زمان محدودی بازیکنان را ارضا می‌کند. جنبه ماجراجویی بازی نیز به همین مقدار در تعالی خود غوطه‌ور شده است، اما دریغ از کوچک‌ترین شگ??تی بزرگی که بتواند شما را نسبت به طبیعت آن واسبته کند. این بازی از جنبه گیم‌پلی، کمبودهای زیادی دارد، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گ??ت که No Man’s Sky از این منظر دارای اشکالات بزرگی است. 3016557-landingpad_1456760262-610x406.png

 

 

مناظر دنیای No Man’s Sky به همان‌ اندازه که بی‌پایان تصور می‌شود، گاها تکراری و بدون محتوا نیز به‌نظر می‌رسند. گرا??یک هنری بازی به جرعت یکی از بزرگ‌ترین، زیبا‌ترین، مت??اوت‌ترین و عجیب‌ترین گزینه‌های موجود در نسل حاضر است که در نگاه اول ممکن است باعث شگ??ت‌زدگی شما شود. با وجود بی‌شمار بودن مقیاس?? طول و عرض?? بازی، No Man’s Sky همچنان از کمبود تنوع رنج می‌برد. با این‌که هربار با یک منظره مت??اوت رو‌به‌رو خواهید شد، اما این بدان معنا نیست که قرار است تغییری در جلو‌ه‌های بصری ایجاد شود و تنها در شکل و شمایل بازی تحولاتی بوجود می‌آید. با تمامی این اوصا??، اگر در دنیای No Man’s Sky شروع به گشت و گذار بکنید به راحتی مناظر و جلوه‌های ویژه‌ای را تولید کرد که حقیقتا پس از مدتی دیگر باعث شگ??تی شما نخواهد شد. موجوداتی که در دنیای No Man’s Sky پرسه می‌زنند، از کوچک گر??ته تا بزرگ‌ترین آن‌ها، حر??‌هایی برای گ??تن دارند. این موجودات به بهانه دریا??ت میزان اندکی از مواد خوراکی، مکان منابعی را به شما نشان می‌دهند که برای پیدا کردن آن‌ها باید ساعات زیادی را صر?? کنید. بعضی از این موجودات نیز به حضور ما در کنارشان واکنش نشاد داده و بی‌احتیار به سمت شما حمله‌ور می‌شوند که در این صورت شما مجبورید که با آن‌ها مقابله کنید. درجه تعقیب و گریز نیز مخصوص آن دسته از ماجراجویانی است که اصولا متقلبانه به جمع‌آوری منابع بازی می‌پردازند. جمعاً پنج درجه سختی وجود دارد و هرچقدر که میزان آن‌ها بیشتر شود به مراتب با دشمنان (اصطلاحا پلیس‌های بین کهکشانی) سرسخت‌تری رو به رو خواهید شد که بعضی از آن‌ها بدون اغراق، شکست ناپذیرند. سیستم کش?? اطلاعات و پدیده‌ها امر بسیار مهمی در No Man’s Sky تصور می‌شود. هر موجودی که در بازی کش?? می‌کنید، یک قابلیت تغییر اسم برای خود دارد که از این طریق شناختن گونه‌های جانوری موجود در بازی نیز شخصی‌سازی می‌شود. این موضوع در رابطه با سیارات و حتی کهکشان‌ها نیز صدق می‌کند. موضوع بعدی مربوط به اسلحه‌ چندکاره‌ مود در بازی است؛ اسلحه‌ای که چند جنبه مختل?? را شامل می‌شود. اول آن‌که این اسلحه‌ها همیشه قابل ارتقا و پیشر??ت هستند و هربار با توجه به سطح کنجکاوی شما در جمع‌آوری منابع، قابل ترقی خواهند بود. این اسلحه می‌تواند نقش یک ردیاب بسیار حر??ه‌ای برای جذب منابعی که در شعاع یک کیلومتری شما قرار دارند را بازی کند، یا اینکه با آن به کشتن موجودات و استخراج منابع بپردازید. no-mans-sky-faces-yet-another-legal-storm-games-combat-style-explained-610x406.jpg

 

 

تجارت نیز به عنوان یکی از پایه‌های اساسی در دنیای No Man’s Sky شناخته می‌شود. اصولاً خرید و ??روش‌های سودآور تأثیر به‌سزایی در میزان?? ذخایر ??علی شما خواهد گذاشت. تمامی این خرید و ??روش‌ها در پایگاه‌های ??ضایی ات??اق خواهد ا??تاد و این پایگاه‌ها نیز معمولا توسط یک الی سه ن??ر ادامه می‌شوند. در واقع تمامی آیتم‌های موجود در سیارات، با میزان قابل توجهی از پول (که در بازی با نام «واحد» شناخته می‌شود) قابل دسترسی خواهند بود.؛ اگرچه قیمت و ارزش کنونی کالاها، ??ضاپیماها و اسلحه‌ها در پایگاه‌های ??ضایی مختل?? یکسان نخواهد بود؛ پس اگر قصد خرید کالایی را دارید، آن را به زمان دیگر موکول نکنید، چرا که در بهترین شرایط ممکن است آن را به دو برابر قیمت خریداری کنید. حر?? از ??ضا شد؛ جا دارد اشاره کنیم که برای گشت و گذار در محیط‌های ??ضای به طور معمول چند نوع سوخت وجود دارد. اولین مورد برای گردش بر روی سطح سیارات است??اده می‌شود و سرعت ??علی شما را ده برابر خواهد کرد. دومین گزینه نیز برای گردش میان‌سیاره‌‌ای است??اده می‌شود و سرعت ??علیی س??ینه شما را به حداکثر می‌رساند. سومین گزینه نیز که همانند معیار «سرعت نور» در دنیای واقعی است و برای گردش در میان?? یک یا چند کهکشان است??اده می‌شود که در آن عملاً مسیر طی شده را نخواهید دید و تنها مرزی بین نقطه‌ آغاز و پایان آن را به نمایش می‌کشد. موسیقی‌های متنوع و پرتعدادی در بازی No Man’s Sky تعبیه شده است. این موسیقی‌ها علاوه بر این‌که به‌شدت گوش‌نواز هستند، بعضا در مناطق مختل?? نقش به سزایی در روند گیم‌لی بازی ای??ا می‌کنند. صدای شخصیت‌های بازی نیز توسط یک سیستم پیشر??ته، به صورت کاملا ات??اقی و راندوم به شخصیت‌های بازی اضا??ه می‌شود و از این طریق هیچ‌گاه احساس تکراری بودن به بازیکنان دست نمی‌دهد. این موضوع در مورد صدای موجودات، پدیده‌ها و سایر جزئیات موجود در بازی نیز صدق کرده و در مجموع، صداهای گوش‌نوازی را تولید می‌کند. Monolith-610x343.png

 

 

پس از انجام بازی No Man’s Sky هربار پیش خودم می‌گ??تم که آن همه شکوه و عظمت تریلرهای بازی در کجای این دنیا پنهان شده است؟ چقدر با آن همه جذابیت ??اصله دارم و باید اعترا?? کنم که همین‌ «چقدر»ها به بازی هد?? می‌دهند. ??ناوری و الگوریتم‌هایی که در پشت بازی No Man’s Sky قرار گر??ته‌اند تا مدت‌ها به عنوان نقطه عط?? و تمایز این بازی تلقی می‌شود، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، No Man’s Sky یک عنوان بسیار بزرگ اما سطحی و قابل ترقی محسوب می‌شود که هیچ‌گاه به ایده‌آل‌هایش نرسیده است. این بازی، جهان هستی پیرامون مارا هد?? قرار داده است اما ماهیت ??علی‌اش با آن چیزی که انتظار می‌ر??ت، چندین سال نوری ??اصله دارد. در هر حال No Man’s Sky همان‌ قدر که جاه‌طلبانه به‌نظر می‌رسد، ضروری نیز تلقی می‌شود و در مجموع، می‌توان این بازی را عنوانی دانست که نسل هشتم بازی‌ها به آن نیازمند است. No Man’s Sky هم‌اکنون برای کنسول پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس عموم قرار گر??ته است و دارندگان این دو پلت??رم هم‌اکنون می‌توانند یکی از مت??اوت‌ترین تجربه‌های دنیای بازی را برای خودشان به ارمغان بیاورند. No Man’s Sky الگوریتمی از یک طبیعت شلخته است.

توسط AM!R

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...