رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
tarahi2025

تجهیزات نصب دوربین های مدار بسته

پست های پیشنهاد شده

سيستم هاي مدار بسته، بسته به نوع كاركرد هاي خود تجهيزات متنوعي نياز دارند كه بستگي به نوع عمليات نظارتي كه قرار است انجام شود تغيير ميكنند. اين تجهيزات به صورت كلي به اين شرح مي باشند:

 

میکرو??ون در دوربین های آنالوگ

 

در دوربین های آنالوگ به دلیل حجیم بودن سنسور حسگر و همچنین مدارهای تقویت تصویر در اکثر اوقات امکان نصب میکرو??ون وجود ندارد. اما در بعضی از مدل های CMOS به دلیل کوچک بودن سنسور حسگر یک میکرو??ون کوچک نیز در دوربین قابل نصب است. معمولا این کار در دوربین های ارزان قیمت و ??انتزی انجام می شود. برای ضبط صدا در دوربین های صنعتی و حر??ه ای حتما باید از یک مدار میکرو??ون جداگانه همراه با کابل کشی جداگانه است??اده کرد.

 

است??اده از سیستم صوتی در سیستم دوربین های IP

 

اضا??ه شدن سیستم صوتی به سیستم کنترل تصویری نتایج ارزشمندی دارد و کارایی سیستم را تا حد زیادی ا??زایش می دهد. پوشش 360 درجه ی سیستم صوتی باعث گسترش پوشش ح??اظتی به پشت دوربین می شود.در ضمن پیام های هشدار دهنده صوتی با است??اده از دوربین PTZ قابل پیگیری است. در سیستم های آنالوگ برای ارسال صدا و ویدئو باید بین دوربین و مرکز کنترل دو کابل کشی مجزا انجام شود. در صورتی که ??اصله میان مرکز کنترل و دوربین زیاد باشد باید از تجهیزات صوتی متعادل شده است??اده کرد که این باعث ا??زایش هزینه های نصب دوربین مدار بسته خواهد شد. ولی در دوربین های شبکه که اکثرا مجهز به پردازشگر صوتی هستند هم زمان صدا و تصویر از طریق کابل شبکه به مرکز کنترل ارسال می شوند.با این کار نیاز به کابل کشی اضا??ه از بین میرود.

1.سیستم یک طر??ه (Simplex): صدا ??قط از طر?? دوربین ارسال می شود.

2.سیستم نیمه دوطر??ه (Half Duplex): صدا از دو طر?? قابل ارسال است اما در هر زمان ??قط یک طر?? مجاز به ارسال صدا می باشد.

3.سیستم دو طر??ه کامل (Full Duplex): امکان برقراری ارتباط صوتی هم زمان از هر دو طر?? وجود دارد.

 

در آموزش نصب دوربینهای مدار بسته مشاهده خواهید کرد که در سیستم های آنالوگ ??قط از نوع اول است??اده می شود ولی در سیستم های شبکه می توان از سه حالت نیز است??اده کرد که این عمل با امکانات موجود در دوربین و پشتیبانی مرکز کنترل امکان پذیر خواهد بود.

 

??شرده سازی صوت در سیستم شبکه

 

در سیستم های دوربین شبکه امکان ??شرده سازی صوت است??اده می شود:

 

AAC-LC: این استاندارد بخشی از استاندارد MPEG سال1997میلادی است و شرکت هایی چون Dolby-Sony-Nokia و ... از آن است??اده می کنند. بهترین گزینه میان تنظیمات موجود، نرخ نمونه برداری 8 KHZ در نرخ ارسال 24Bit یا 32kbps است. در ضمن برای است??اده از این استاندارد باید مجوز بهره برداری تهیه شود.

G.711PCM: این ??رمت قشرده سازی در سیستم های Voip بسیار پرکاربرد است و توسط سازمان ITU-T تنظیم شده است و نیازی به مجوز بهره بردای ندارد. برای ارسال صوت به این شیوه نرخ نمونه برداری 8KHZ در نرخ ارسال 64kbps توصیه می شود.

G.726 ADPCM: این ??رمت ??شرده سازی بسیار کم مصر?? و کم هزینه است و اکثرا از آن در کاربری های خارج ساختمانی است??اده می شود. این استاندارد نیز توسط ITU-T تنظیم شده و احتیاج به مجوز بهره برداری ندارد. برای ارسال صوت دراین ??رمت، نمونه برداری 8KHZ و ارسال بیت 16-24-32 و 64kbps است??اده می شود. رایج ترین حالت ارسال 32kbps است.

G.7222.2 یا -AMR-WEB این استاندارد در شبکه های UMTS و ??ناوری 3G تل??ن همراه است??اده می شود. بازدهی صوتی این استاندارد در ارسال 12.65Kbpsو بالاتر بسیار خوب است. این استاندارد نیز توسط سازمان ITU-T تنظیم و احتیاج به نور ندارد. برای ارسال صوت نرخ نمونه برداری 16KHZ و در ارسال 6.60Bit الی 23.85Kbps است??اده می شود.

کاوردوربین (CAMERA HOUSING):

 

دوربین ها را برای ح??اظت در برابر عوامل جدی و مکانیکی در داخل یک مح??ظه ??لزی (معمولا از جنس آلیاژ آلومینیوم) قرار می دهند و جلوی این مح??ظه دارای شیشه ش??ا?? است تا دوربین تصویر را از پشت آن دریا??ت کند. اصطلاحا به این مح??ظه ها کاور گ??ته می شود. بعضی از کاور ها برای نصب در ??ضای داخلی (indoor) و بعضی دیگر در ??ضای بیرونی (outdoor) کاربرد دارند.

 

پایه دوربین(BRACKET):

 

دوربین بعد از قرار داده شدن در داخل کاور روی پایه نصب می شود. جنس پایه نیز معمولا ??لزی و از جنس آهن یا آلومینیوم است. گاهی از پلاستیک های ??شرده و محکم نیز است??اده می شود. بعد از تعیین محل مناسب نصب دوربین مدار بسته به شکل و اندازه آن را به صورت دیواری یا سق??ی نصب می کنیم.

دوربین های مینی معمولا دارای یک پایه کوچک متصل به خود هستند و دوربین های Speed Dom ممکن است روی پایه خود دوربین که به شکل گرد می باشد به سق?? یا دیوار نصب شوند. گاهی اوقات با یک پایه بلندتر به صورت آویزان نصب می شوند تا کنترل بیشتری روی محیط داشته باشند. به طور کلی پایه ها دارای دو نوع ثابت و متحرک و قابل حرکت هستند. پایه های ثابت معمولا دارای م??اصلی برای تنظیم زاویه دوربین در جهات مختل?? هستند. در پایه های قابل حرکت امکان حرکت دوربین در جهات مختل?? توسط یک موتور که روی پایه نصب شده وجود دارد. کنترل این موتور نیز توسط دستگاه کنترل کننده اجام می گیرد. پایه های قابل حرکتی که می توانند در جهت عمودی (بالا-پایین) حرکت کنند tilt نامیده می شوند و پایه های قابل حرکتی که در جهت ا??قی (چپ-راست) قابلیت حرکت دارند را pan می نامند. لذا پایه هایی که در تمام جهات قابلیت حرکت دارند به pan-tilt معرو??ند.

آموزش تعمیرات لپ تاپ

برق مورد است??اده دردوربین ها:

 

ولتاژ مورد است??اده در سیستم های نظارت تصویری بسته به نوع آنها از 12 تا 50 ولت متغیر است. در سیستم های صنعتی امروز تقریبا در تمام موارد ولتاژ 12 ولت برای تمام مقاصد دوربین است??اده می شود. البته در دوربین های شبکه از ولتاژهای 5 یا 9 ولتی نیز است??اده می شود که بسته به نوع دوربین می باشد.

ولتاژهای بالاتر از 12 ولت بسیار کم و در دوربین های خاص با مصار?? از پیش تعری?? شده است??اده می شود. برای برق مصر??ی هر دوربین (جریان مصر??ی یا آمپر مصر??ی) باید به کاتالوگ سازنده توجه کرد ولی معمولا دوربین ها در حالت ??یلم برداری در روز حدود کمتر از 100 میلی آمپر در حالت ??یلم برداری در شب بسته به تعداد LED مادون قرمز به کار ر??ته در آنها 300 میلی آمپر تا 1 آمپر جریان مصر??ی دارند.

 

ارسال سیگنالهای ویدئویی یا تصاویر به مرکز کنترل:

 

از آن جایی که طبق تعری?? سیستم CCTV، دوربین ها در جاهای مختل?? نصب می شوند پس لازم است تصاویر گر??ته شده از محلی به محل دیگر انتقال داده شود. ??اصله بین دوربین، مرکز کنترل و نظارت در مجموعه های ح??اظتی ممکن است از چند متر تا چندین کیلومتر بوده و این مسیر انتقال می تواند داخل ساختمان یا ??ضای باز یا هر محیط قابل تصویر دیگری باشد. به همین دلیل روش های مختل?? و متعددی برای ارسال تصویر وجود دارد. تصاویر می توانند به دو روش با سیم و بدون سیم انتقال پیدا کنند. اگر تصاویر رنگی ارسال می شود باید در انتخاب ابزار بسیار دقت شود زیرا سیگنال های رنگی نسبت به سیگنال های سیاه و س??ید بسیار پیچیده و مستعد خرابی هستند.

 

کابل کوآکسیال RG:

 

رایج ترین شیوه انتقال تصاویر است??اده از کابل کوآکسیال است. است??اده از کابل RG59 از زمان است??اده دوربین های مدار بسته قدیمی تا به امروز ادامه دارد. این کابل ها قیمت ارزانی داشته و به شیوه مناسبی سیگنال های ویدئویی را بدون تل??ات یا تل??ات اندک انتقال می دهند. امپدانس (impedance) الکتریکی این نوع کابل 75 اهم است و انطباق آن با امپدانس خروجی دوربین و نمایشگر این اطمینان را می دهد که تصاویر دچار خرابی نمی شوند. این کابل ها بسته به نوع آن غلا??ی از جنس مس یا آلومینیوم دارند و هسته مرکزی آن برای انتقال سیگنال حداکثر تا مسا??تی حدود 300 متر مناسبند. نرم ترین نوع این کابل RG59/U است که دارای انعطا?? خوبی بوده و بیشترین مورد مصر?? را دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...