رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
دکتر سوشا مهمان

هفته اول بارداری

پست های پیشنهاد شده

دکتر سوشا مهمان

ه??ته اول بارداری ( بارداری ه??ته به ه??ته )

 

برای بسیاری از زنان، به ویژه برای کسانی که برای بارداری برنامه ریزی نداشته‌اند، ه??ته اول بارداری بدون اینکه آن‌ها متوجه چیزی بشوند، سپری می‌شود. حتی ممکن است بارداری ه??ته به ه??ته بدون اینکه زن باردار متوجه چیزی شود، سپری گردد. بسیاری از زنان سیکل ماهانه نامنظمی دارند و به همین دلیل بسیار دیر متوجه می‌شوند که باردار شده‌اند، به همین خاطر است که اکثر زنان متوجه ه??ته اول بارداری خود نمی‌شوند. البته زنانی که برای بارداری‌شان از قبل برنامه ریزی کرده‌اند، نه تنها متوجه ه??ته اول بارداری خود می‌شوند، بلکه باید اقدامات قبل از بارداری را انجام دهند تا دوران بارداری سالم و ایمن‌تری داشته باشند.

 

 

 

ه??ته اول بارداری چه علائمی دارد؟

 

علائم آشکار و دقیق حاملگی در ه??ته اول بارداری آشکار نمی‌شوند، اما نشانه‌هایی مانند خستگی، از دست دادن علاقه به همه چیز، نوسانات خلقی و تکرر ادرار در ه??ته اول بارداری دیده می‌شوند. با این حال، بسیاری از زنان به جای اینکه متوجه شوند که باردارند، این علائم را با علائم پیش از قاعدگی اشتباه می‌گیرند.

 

زمانی که تخمک از تخمدان به سمت لوله‌های ??الوپ حرکت می‌کند، اگر در اثر لقاح زن و مرد، اسپرم وارد دستگاه تناسلی زن شده و به سمت لوله‌های ??الوپ حرکت کند، در همانجا اسپرم، تخمک را بارور کرده و سپس برای لانه گزینی به سمت رحم حرکت می‌کند و به این صورت است که زن بارور می‌شود. برخی از ا??راد بر این باورند که یک زن واقعاً در طول ه??ته اول بارداری ، باردار نیست و باروری در ه??ته دوم صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که اکثر بارداری‌ها در ه??ته اول بارداری غیر قابل تشخیص هستند.

 

 

 

تشخیص بارداری در ه??ته اول

 

تشخیص بارداری یک رویکرد چند وجهی است. تشخیص بارداری با است??اده از شرح حال و معاینه ??یزیکی، ارزیابی آزمایشگاهی و سونوگرا??ی انجام می‌شود.

 

شرح حال و معاینه ??یزیکی

 

برای تشخیص بارداری، اطلاعات مربوط به آخرین دوره قاعدگی اهمیت زیادی دارد. اگر اطلاعاتی که راجع به دوره قاعدگی خود به پزشک می‌دهید، صحیح نباشد، پزشک نمی‌تواند تشخیص درستی داشته باشد.

 

به این خاطر که خونریزی واژینال در اوایل بارداری یا ه??ته اول بارداری در بسیاری از زنان متداول است، این موضوع تشخیص بارداری در ه??ته اول بارداری را مشکل می‌کند. معاینه ??یزیکی نیز برای بررسی وضعیت ج??ت، لوله‌های رحمی و بیماری‌های التهابی زن انجام می‌شود تا بارداری در شرایط درستی صورت گیرد. بعد از بررسی زمان عادت ماهیانه قبلی، پزشک با بررسی سطح HCG، بارداری را تشخیص می‌دهد. همچنین پزشک با انجام آزمایش و سونوگرا??ی، وضعیت زن باردار را به درستی بررسی می‌کند.

 

 

 

ارزیابی آزمایشگاهی

 

تشخیص بارداری با اندازه گیری برخی از هورمون‌ها انجام می‌شود؛ Human chorionic Gonadotropin) HCG) یا همان گونادوتروپین ج??تی انسان یک هورمون مهم برای تشخیص بارداری ه??ته اول است. HCG پس از تشکیل ج??ت، از سلول‌های ج??ت ترشح شده و پس از برقراری ارتباط خونی بین جنین و مادر ، وارد گردش خون مادر می‌شود.

 

ارتباط خونی بین جنین و مادر بعد از لانه گزینی کامل صورت می‌گیرد، به همین دلیل است که در زودترین حالت، هورمونHCG برای اولین بار ، 6 روز پس از تخمک گذاری (در ه??ته اول بارداری ) در خون مادر و 14-12 روز پس از تخمک گذاری در ادرار مادر (با انجام تست بی بی چک ) دیده می‌شود، البته در زودترین حالت، بارداری در این زمان قابل تشخیص است، در برخی از زنان، دیرتر می‌توان بارداری را تشخیص داد. به طور کلی در درصدی کمی از زنان HCG را می‌توان در هشت روز اول پس از لقاح تشخیص داد و در حدود 98٪ آن‌ها در روز یازدهم تشخیص داده می‌شود.

 

در واقع HCG گلیکوپروتئینی با شباهت ساختاری به هورمون تحریک کننده ??ولیکول (FSH)، هورمون جسم زرد (LH) و تیروتروپین است که با انجام یک آزمایش ادرار و با است??اده از روش‌های آزمایشگاهی مانند الایزا، رادیوایمونواسی، ??لوروایمونواسی و یا ایمونورادیومتریک اسی در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود.

 

 

 

ارزیابی آزمایشگاهی

 

سونوگرا??ی برای تشخیص بارداری

 

کش?? سونوگرا??ی واژینال تشخیص بارداری را ساده‌ و مؤثر کرده است. این بهترین روش برای تشخیص حاملگی داخل رحمی و سن حاملگی است زیرا پروب واژینال از پروب شکم مؤثرتر بوده و وضوح تصویر بهتری دارد.

 

 

 

زن باردار در ه??ته اول بارداری چگونه است

 

همان‌طور که گ??ته شد اکثر زنان باردار در ه??ته اول بارداری ، متوجه بارداری خود نیستند و تنها 4-3 ه??ته بعد که پریود نمی‌شوند، متوجه بارداری خود می‌شوند. در طول ه??ته اول بارداری ، ت??اوت زیادی در بدن مادر ایجاد نمی‌شود و تنها چیزی که در ه??ته اول بارداری ات??اق می‌ا??تد، آماده سازی رحم برای بارداری و تنها تغییرات کوچکی در زنان باردار است:

 

• اگر چه در ه??ته اول بارداری هیچ تغییر عمده‌ای در ظاهر ??یزیکی زن باردار به وجود نمی‌آید، اما با مشکلات معده، یبوست و دیگر اختلالات گوارشی مواجه می‌شوند.

• احتمالاً حالت تهوع و یا تهوع صبحگاهی زن باردار را اذیت می‌کند. با این حال، نشانه‌های بارداری ه??ته اول از ??ردی به ??رد دیگر مت??اوت است.

• سایر علائم بارداری مانند نوسانات خلقی، حساسیت به لمس پستان، خستگی و تغییرات هورمونی در ه??ته اول بارداری دیده می‌شود.

 

 

 

منبع: سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...