رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
MAJIDMIRZA

آشنایی با چدن و نقش آن در پمپ آب

پست های پیشنهاد شده

[h=2]آشنایی با چدن و نقش آن در پمپ آب[/h]

آشنایی با چدن و نقش آن در پمپ آب

چدن، آلیاژی از آهن است که حدود ۲% تا ۴٫۵% کربن و ۱% تا ۳% سیلیسیم دارد. نقطه ذوب این ماده به نسبت پایین است و به راحتی ریخته گری می شود. چدن سخت و شکننده است و در مقابل ضربه به جای خم شدن یا تغییر شکل، می شکند. همچنین این ماده در مقابل ??شار بسیار مقاوم است اما نمی تواند کشش را تحمل نماید. در ذیل می تواند به دلایل است??اده از چدن در پمپ آب ابارا اشاره کرد.

چدن بر مبنای شکل گرا??یت موجود در ساختار آن به ۴ دسته تقسیم می شود.

۱- چدن خاکستری: سطح مقطع این چدن خاکستری است و پر کاربرد ترین نوع چدن در صنعت ریخته گری به حساب می آید که در آن کربن بصورت لایه هایی از گرا??یت در کریستال ها جای می گیرد. وجود گرا??یت سبب ا??زایش قابلیت براده برداری و دمپ کردن ارتعاشات می شود. این نوع چدن دمای ذوب معادل ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد دارد.

۲- چدن نشکن یا داکتیل: در صورت اضا??ه شدن منیزیوم به مذاب، گرا??یت به جای لایه لایه شدن، بصورت کروی شکل بین کریستال ها قرار می گیرد. به این ترتیب خاصیت خم کاری و استحکام آن ۳ تا ۵ برابر ا??زایش می یابد. نقطه ذوب این آلیاژ حدود ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است.

۳- چدن س??ید یا سخت: در صورتی که به ماده مذاب، منگنز اضا??ه شود و سیلیسیم آن کاهش یابد و مذاب سریعا سرد گردد، کربن بصورت یک ترکیب شیمیایی با آهن به نام سمانتیت در چدن ظاهر می گردد. این ویژگی باعث می شود تا سطح مقطع چدن به رنگ س??ید در آمده و آلیاژ بدست آمده در برابر سایش بسیار مقاوم گردد. نکته من??ی در این روش ساخت چدن، عدم امکان ماشین کاری آلیاژ بدست آمده است.

۴- چدن چکش خوار یا مالیبل: برای تهیه این نوع آلیاژ، چدن س??ید خام را برای چند روز درون کوره قرار می دهند تا چدن خاصیت انعطا?? پذیری به خود بگیرد. در این حالت، قابلیت ماشین کاری و مقاومت در برابر ضربه نیز در آلیاژ ارتقا می یابد.

 

پمپ آب | لیست قیمت پمپ اب

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...