رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
masterina

تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا

پست های پیشنهاد شده

‌‌‌‌

 

‌‌بیماری ??شار خون بالا به حالتی گ??ته می شود که ??شار سیستولیک بیشتر از 140 میلی متر جیوه و ??شار دیاستولیک بیشتر از 90 میلی متر جیوه باشد. لازم به ذکر است که ??شار خون نرمال را حدود 80/120 میلی متر جیوه در نظر می گیرند. پر??شاری خون بیماری مزمنی است که در صورت عدم درمان می توان مشکلاتی از قبیل نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری های مزمن قلبی و همچنین سکته قلبی را ایجاد کند. احتمال ابتلا به این بیماری با ا??زایش سن، بیشتر خواهد شد. در سنین جوانی ، مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند؛ ولی با ا??زایش سن، میزان درصد ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان می شود.

 

 

??شار خون بالا در زنان می تواند یکی از عوارض بارداری نیز باشد. ا??رادی که به این بیماری مبتلا هستند ، سه تا چهار برابر ا??راد سالم به بیماری قلبی – عروقی و حدود ه??ت برابر ا??راد سالم به حملات قلبی دچار می شوند. کنترل ??شار خون می تواند از میزان مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی و همچنین نارسایی های کلیوی بکاهد. متأس??انه بیش از نیمی از ا??راد مبتلا به پر??شاری خون از بیماری خود اطلاعی ندارند. عوامل مختل??ی از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش به سزایی دارد. ا??زایش وزن به خصوص چاقی شکم، خود عامل مهمی در ابتلا به این بیماری است. کاهش وزن در ا??رادی که وزن آنها 10 درصد بیشتر از وزن ایده آل است ، به طور چشمگیری می تواند باعث کاهش ??شار خون شود. استعمال سیگار و ا??زایش دریا??ت مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی های حیوانی برای این ا??راد بسیار مضر است.

 

 

 

 

در بسیاری از ا??رادی که داروهای کاهش دهنده ی ??شار خون مصر?? می کنند، عوارض جانبی بسیاری دیده می شود، به همین علت توصیه می گردد برای پیشگیری از عوارض جانبی این قبیل داروها و عدم مصر?? آنها، ا??راد دارای اضا??ه وزن، به کاهش وزن خود مبادرت ورزند. به علاوه بهتر است این ا??رد، میزان ??عالیت بدنی خود را ا??زایش داده و مصر?? نمک و الکل را محدود کنند. مصر?? منابع غذایی حاوی کلسیم ، پتاسیم و منیزیم در درمان پر??شاری خون بسیار م??ید به نظر می رسند. شیر و ??رآورده های آن از جمله مواد غذایی بسیار مهم و با ارزشی هستند که از حدود 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح، توسط انسان است??اده می شده است. این گروه از مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم ، منیزیم و پتاسیم هستند. مصر?? مداوم شیر و لبنیات کاله به دلیل داشتن مقادیر کا??ی کلسیم مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. در شیر نوعی اسید چرب به نام اسید لینولئیک کنژوگه (cla) وجود دارد که حدود 50 درصد از ابتلا به انواع سرطان می کاهد. به علاوه این اسید چرب سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز بسیاری از ع??ونت ها می کاهد. شیر و ??رآورده های آن از نظر ویتامین های تیامین (b1) ، ریبو??لاوین (b2) و پانتوتنیک اسید بسیار غنی می باشند.

 

 

وجود این ویتامین ها جهت آزادسازی انرژی از مواد غذایی ضروری است. به همین دلیل مصر?? شیر و لبنیات کم چرب در سالمندانبسیار توصیه می شود. در شیر پروتئینی به نام کازئین وجود دارد که نقش عمده ای در پیشگیری از پوسیدگی دندان ای??ا می کند. به طوری که مصر?? 10– 5 گرم پنیر بعد از هر وعده ی غذایی در ح??ظ سلامتی مینای دندان موثر است. مصر?? روزانه 4-2 لیوان شیر یا ماست کم چرب برای سلامت انسان بسیار م??ید بوده و از بروز بسیاری بیماری ها از جمله ا??زایش ??شار خون، بیماری های قلبی – عروقی، پوکی استخوان و هم چنین سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد کرد. مصر?? مداوم شیر و ??رآورده های آن در دوران نوجوانی و جوانی ، از درصد مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن در دوران سالمندی بسیار می کاهد.

 

 

 

 

نیاز یک ??رد بالغ به کلسیم حدود 1200- 800 میلی گرم در روز است. یک لیوان شیر حدود 290 میلی گرم کلسیم، 370 میلی گرم پتاسیم و 33 میلی گرم منیزم دارد. یک لیوان ماست نیز حدود 415 میلی گرم کلسیم ، 531 میلی گرم پتاسیم و 40 میلی گرم منیزیم دارد. مصر?? منابع غذایی حاوی پتاسیم مانند شیر، ماست، پنیر و سبزی جات (سیب زمینی) میزان نیاز به داروهای کاهش دهنده ی ??شارخون را کاهش می دهد. عنصر منیزیم نیز که در شیر و ??رآورده های آن وجود دارد، منجر به انبساط دیواره ی عروق شده و از تنگ شدن آن و در نهایت ا??زایش ??شارخون پیشگیری می کند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...