رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
masterina

راهنمای خرید اسباب‌بازی برای كودكان زیر 9 ماه

پست های پیشنهاد شده

بسیاری از والدین تصور می‌كنند تا سال اول زندگی ??قط باید به تغذیه و رشد كودك توجه داشته باشند و چندان به خرید اسباب‌بازی‌های مناسب برای ??رزندشان توجه نشان نمی‌دهند اما اسباب‌بازی‌ها قدرت تخیل و ??كر كودكان را تقویت می‌كنند و بازی كردن با آن‌ها تمرین بسیار مناسبی برای رشد حس‌های بینایی، شنوایی، لامسه و حتی چشایی است. اسباب‌بازی‌های ساده‌ای مثل جغجغه مهارت‌های حركتی كودك را تقویت كرده و باعث هماهنگی بین اعضای بدن و مغز می‌شوند.

 

هنگام خرید اسباب‌بازی باید به سن كودك، توانایی‌ها و میزان رشد او و هم‌چنین به طراحی خاص عروسك‌ها توجه كرد. بعضی از اسباب‌بازی‌ها برای پرتاب شدن ساخته‌ شده‌اند؛ بعضی دیگر را باید هل داد و بعضی دیگر ذهن كودكان را درگیر می‌كنند. در این مطلب سعی می‌كنیم شما را با اسباب‌بازی‌های مناسب برای كودكان زیر یك سال آشنا كنیم.


 

 

تا 3 ماهگی

  • خصوصیات این سن:

در اولین ماه‌ها بعد از تولد نوزادان آن‌ها یاد می‌گیرند اشیا را در دستان خود گر??ته و روی زمین بنشینند. نوزادان در این دوره بیشتر به چیزهایی علاقه‌مندی نشان می‌دهند كه بتوانند آن‌ها را دیده یا صدای‌شان را بشنوند. در ماه‌های اول تولد دید به خوبی تكامل پیدا نكرده و آن‌ها ??قط می‌توانند اشیایی را ببینند كه در ??اصله 20 تا 35 سانتی‌متری چشمان‌شان قرار دارد. یكی از علاقه‌مندی‌های نوزادان خیره شدن به چهره اطرا??یان خود است چون می‌توانند از یك ماهگی صورت‌ها را تشخیص دهند. رنگ‌های روشن و گرم به‌شدت توجه نوزادان را به‌خود جلب می‌كند زیرا دیدن این نوع رنگ‌ها برای نوزاد ساده‌تر است. صداها هم بسیار برای نوزادان جالب بوده و حس كنجكاوی آن‌ها را برمی‌انگیزد به همین دلیل نوزادان اشیایی كه به آرامی حركت كرده و صدای ملایمی تولید می‌كنند بسیار دوست دارند.

 

 

 

اسباب‌بازی مناسب این سن :

  • اسباب‌بازی‌هایی كه در دست جا می‌شوند:

همان‌طور كه گ??تیم نوزادان نزدیك‌بین هستند، به همین دلیل باید اسباب‌بازی‌هایی برای آن‌ها خریداری كرد كه بتوانند در دست خود گر??ته و از ??اصله نزدیك آن‌ها را نگاه كنند. با این كار نوزادان سریع‌تر گر??تن اشیای مختل?? در دست خود را یاد خواهند گر??ت.

  • اسباب‌بازی‌های صدادار:

صدا بهترین روش برای سرگرم كردن نوزادان است، به همین دلیل اسباب‌بازی‌هایی كه صداهای متنوع و ملایمی دارند زیبایی زیادی برای آن‌ها دارند.

  • آینه‌های نشكن و مطمئن:

با این‌كه نوزادان نمی‌دانند به تصویر خود در آینه نگاه می‌كنند اما تماشای آینه آن‌ها برای بسیار جالب است. حركت اعضای صورت در آینه توجه نوزاد را به‌خود جلب می‌كند و او را به كنكاش بیشتر وا می‌دارد.

  • اسباب‌بازی‌های لمسی و حسی:

عروسك‌هایی كه همراه با ??شرده شدن تولید صدا می‌كنند تا ماه‌ها نوزادان را مجذوب خود خواهند كرد.

 


 

 

3 تا 6 ماهگی

  • خصوصیات این سن:

با وارد شدن به این محدوده سنی، كودكان متوجه می‌شوند تا چه اندازه می‌توانند با دستان‌شان خود را سرگرم كنند. یك كودك بین 3 تا 6 ماه دائما انگشتان خود را می‌مكد و سعی می‌كند با مشت كردن، اشیا را در دستان خود نگاه دارد. كودك به زودی یاد می‌گیرد اسباب‌بازی‌ها را بین دستان خود تقسیم كند و با چرخاندن مچ دستش، از همه زوایا به شیئی كه در دست دارد نگاه كند. توجه داشته باشید به هیچ عنوان اشیای كوچك و اسباب‌بازی‌های ریز را در مقابل نوزاد خود قرار ندهید زیرا علاقه او به بردن اشیا به سمت دهان می‌تواند به‌شدت خطرناك باشد.

 

 

 

اسباب‌بازی‌های مناسب این سن:

  • جغجغه سبك:

نوزادان در این زمان عاشق تولید صدا هستند. كا??ی است یك جغجغه به آن‌ها بدهید و لذت تكان دادن مداوم این وسیله را در دستان آن‌ها تماشا كنید.

  • آویزهای اسباب‌بازی:

حتما شما هم خرید اسباب بازی هشت پا كه به آن‌ها اسباب‌بازی‌های پلاستیكی، رنگی و قابل انعطا?? متصل است؛ این اسباب‌بازی‌ها را می‌توان از هر جایی مانند صندلی كودك، گهواره یا كالسكه آویزان كرد. معمولا در این آویزها قطعات ریزی به كار ر??ته كه هنگام حركت تولید صدا كرده و توجه كودك را به‌خود جلب می‌كنند.

  • حیوانات عروسكی توپر:

این دوره زمانی است كه نوزاد شروع به رابطه با حیوانات و عروسك‌های پارچه‌ای و مخملی می‌كند. نكته مهم در انتخاب این نوع عروسك‌ها این است كه آن‌ها باید نرم و كوچك باشند تا نوزاد بتواند به راحتی آن‌ها را در آغوش بگیرد. سعی كنید این عروسك‌ها بسیار ساده باشند و روی آن‌ها هیچ دكمه، چشم پلاستیكی یا هر چیز جدا شدنی دیگر قرار نداشته باشد.

  • اسباب‌بازی‌های لاستیكی قابل انعطا?? و صدادار:

منظور ما عروسك‌های لاستیكی است كه هنگام ??شرده شدن صدای سوت مانندی از خود خارج می‌كنند. این گروه از اسباب‌بازی‌ها به‌خصوص هنگام استحمام نوزاد می‌توانند بسیار به كمك مادر آمده و نظر نوزاد را تا ساعت‌ها به‌خود جلب كنند.

 

 

 

 

 

6 تا 9 ماهگی

  • خصوصیات این سن:

بازی نوزادان در این زمان با تحرك و شدت بیشتری همراه شده است. او قاشق را با تمام قدرتش روی بشقاب و كاسه‌ها می‌كوبد و از تكان دادن دسته كلید در دستانش خسته نمی‌شود. اكنون زمانی است كه نوزادان می‌توانند 2 اسباب‌بازی را در دستان خود گر??ته و آن‌ها را به هم بكوبند.

 

البته حركات نوزاد هم بسیار دقیق‌تر شده است؛ مغز او با سرعت در حال تكامل است و به سرعت مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرد. در این زمان نوزادان توانایی به یادآوردن را هم به خوبی آموخته‌اند به همین دلیل ممكن است به‌دنبال اسباب‌بازی‌های مورد علاقه خود بگردند كه در مقابل چشمان‌شان قرار ندارند. در این دوره بیشتر نوزادان شروع به حركت كردن كرده و خود را به این سمت و آن سمت می‌كشند.

 

 

 

اسباب‌بازی مناسب این سن :

  • كتاب:

از این دوره به بعد خواندن كتاب هم برای شما و هم برای نوزادتان لذت‌بخش می‌شود. خواندن كتاب باعث می‌شود شما با نوزاد خود ارتباط بهتری برقرار كنید، هم‌چنین قدم موثری در رشد مهارت‌های زبانی او بردارید. سعی كنید هنگام كتاب خواندن از صداهای مت??اوت است??اده كرده و با حركات دست و بدن توجه نوزاد را به خود جلب كنید.

  • عروسك:

در این سن نوزادان علاقه به اشیای جالب مانند عروسك را از خود نشان می‌دهند و حتی سعی می‌كنند با آن رابطه برقرار كنند. در این سن نوزادان حتی ممكن است به پتو، بالش و خرس عروسكی خود عادت كرده و تمایل داشته باشند هنگام خوابیدن این اشیا در كنار آن‌ها باشد.

  • توپ:

توپ‌ها در هر سنی جالب و سرگرم‌كننده‌اند. یك توپ سبك با اندازه متوسط نوزاد را به حركت كردن به اطرا?? ترغیب می‌كند.

  • وسایل خانه:

بله! هر چیز بی‌خطر در محیط خانه می‌تواند ساعت‌ها نوزاد را به‌خود مشغول كند از ??نجان‌های پلاستیكی گر??ته تا قاشق‌های چوبی، كی??، شانه، تل??ن و خلاصه هر چیزی برای نوزاد جالب است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...