رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
masterina

خاصیت فوق‌العاده ماست

پست های پیشنهاد شده

ماست نیز مانند بقیه هم گروه‌های خود منبع بسیار خوب کلسیم، ??س??ر، ویتامین‌های گروه b مانند ریبو ??لاوین، اسید پانتوتنیک و روی است. کلسیم موجود در ماست، در ح??ظ سلامت سلول ‌های روده‌ای نیز م??ید است. جالب است بدانید، مواد غذایی پروبیوتیک به ا??زایش سطح ایمنی بدن نیز کمک می‌ کنند.

 

در کتب پزشکی سنّتی ایرانی خواص متعدّد و قابل توجّهی برای ماست ذکر شده است. تحقیقات جدید نیز، این مطالب را تأیید می کند و ماست را به یک غذای ??راویژه بدل می کند.

 

ماست یک غذای مطلق نیست که با مصر?? درازمدّت و مقادیر زیاد آن، باعث غلبه کی??یتی در بدن نشود. بلکه چون در درجه دوم سردی و تری است؛ می تواند اثر دارویی هم در بدن داشته باشد. بخاطر همین سردی و تری است که برخی، کلّ ا??راد جامعه را از خوردن ماست نهی می کنند و بعضی نیز پنداشته اند که طب سنّتی مخال?? مصر?? ماست می باشد.

 

در کتاب تح??ه حکیم مؤمن – که یک کتاب داروشناسی است – و نیز سایر کتب راجع به ماست یا «لبن الحامض» چنین آمده است:

 

مرطّب: یعنی رطوبت بخش. رطوبت در کی??یات چهارگانه به معنای انعطا?? پذیری می باشد که در ح??ظ سلامتی بسیار مهم است. تمام با??ت های بدن در اثر خشکی (یعنی عدم انعطا?? پذیری و نرمی) آسیب می بینند. برای پیشگیری از این آسیب ها، باید رطوبت و انعطا?? پذیری اندام ها را ح??ظ کرد که وجود ماست در برنامه غذایی روزانه بویژه در ??صل گرما – به علّت اثر گرمای هوا در تحلیل رطوبات بدن – رطوبت مورد نیاز اندام ها را ح??ظ و استهلاک اندام ها را کند می کند و منجر به طول عمر می شود.

 

محرّک و مقوّی باه محرورین: دو ویژگی مجزّا در ماست، تحریک و تقویت نیروی جنسی است. البته این ویژگی مخصوص محرورالمزاجین (یعنی ا??راد گرم مزاج) است و روی ا??راد سردمزاج چنین تأثیری ندارد. وجود ماست در غذای ا??راد گرم مزاج سبب ح??ظ نشاط جنسی ایشان خواهد شد.

 

مسکّن تشنگی: تشنگی درواقع نوعی حسّ نیاز به مایعات و بخصوص آب برای متعادل ساختن رطوبات بدن است. عوامل ایجادکننده آن عبارتند از: گرمای محیط، ??عّالیّت بدنی طولانی مدّت یا شدید، مصر?? غذاهای با طبیعت گرم، غذاهای شور، غذاهای غلیظ و لزج، غذاهای چرب و سرخکردنی، داروهای طبیعی و شیمیایی، خونریزی ها، بیماریهای تابع سوء مزاج گرم، بلغم مالح (شور) و…. که در همه آن ها به نوعی رطوبات بدن تحلیل ر??ته اند. بنابراین ماست با تأمین رطوبت مورد نیاز بدن و نیز متعادل ساختن قوام معده و روده، تشنگی را ??رومی نشاند. همچنین ماست با برودت (سردی) خود، حرارت (گرمی) را خنثی می کند. البته این خاصیت در دوغ – به خاطر رقّتش – بیشتر است؛ بویژه اگر آن را سرد کرده باشند.

 

* این نکته قابل ذکر است که در مواردی مثل غذاهای غلیظ و لزج، سرخ کردنی ها و … که بدن نیاز به تعدیل رطوبات دارد، مصر?? ماست همزمان با این غذاها توصیه نمی شود؛ بلکه ??اصله 4-3 ساعته باید رعایت شود.

 

مشهّی: یعنی اشتهاآور. به سبب حموضت (ترشی) موجود در ماست، غذا سریعتر از معده عبور می کند و حسّ اشتها برانگیخته می شود. در ماست، مواد تحریک کننده قوّه شاهیّه معده (اشتها) نیز وجود دارد که بخصوص در بی اشتهایی های ناشی از سوء مزاج حار (گرم) کارساز است. برای این منظور بهتر است 30-15 دقیقه قبل از وعده غذایی، یک پیاله ماست میل شود تا اشتها برای غذای اصلی ??راهم شود.

 

مسمّن: یعنی چاق کننده. چاق شدن نیاز به ا??زوده شدن لحم و شحم (عضله و چربی) در بدن دارد که در هر دو، ویژگی تری مشترک است. کاهش یا ??قدان رطوبت کا??ی در اندام ها باعث بروز لاغری می شود. پس متوجّه می شویم که ماست با تأمین رطوبت اندام ها باعث ا??زایش حجم می شود. با این تعری??، ماست به علّت سردی و تری خود، برای ا??راد دارای مزاج گرم و خشک داروست؛ ولی در ا??راد با مزاج سرد ممکن است باعث بروز علامات نامطلوبی شود.

 

مط??ی حدّت سمومات حارّه: سمومی که با کی??یت خود اثر می کنند – نه با صورت خود – به دو دسته حارّه و بارده تقسیم می شوند. داروهای شیمیایی نیز اکثراً نوعی سم هستند. به همین دلیل است که باید در مقادیر خیلی کم مصر?? شوند و با ا??زایش دوز مصر??ی آن ها، مسمومیت رخ خواهد داد. یکی از پرمصر?? ترین گروه داروها، آنتی بیوتیک ها هستند که ابتدا سبب از بین ر??تن خ??م??ل (پرز)های لوله گوارشی و سپس ایجاد زخم و دیگر عوارض می شوند.

 

ماست تاحدّی این حدّت سمومات حارّه را خنثی می کند. به همین خاطر، تحقیقات جدید توصیه می کنند که در زمان مصر?? آنتی بیوتیک ها، ماست خورده شود. همچنین ماست را نوعی ??ادزهر در مقابل بیماریهای خطرناکی مثل ایدز، سرطان و… می دانند.

 

را??ع یبوست: ا??رادی که به علّت غلبه خشکی در روده ها دچار یبوست هستند، هرشب قبل از خواب (یعنی 4-3 ساعت بعد از صر?? شام) یک پیاله (حدود 200 گرم) ماست را با 2-1 قاشق شکر (شکر سرخ موثرتر است) مخلوط و میل کنند یا این که هر روز صبح 1 لیوان آب ماست بنوشند.

 

* خواصی از ماست که در پزشکی رایج به آن ها پی برده اند:

 

خاصیّت ضد میکروبی: میکروارگانیزم های م??یدی در ماست وجود دارند که باعث تقویت و اصلاح ??لور میکروبی روده ای-معدی پس از درمان با آنتی بیوتیک ها، کاهش خارش مقعد، کاهش زخم های آ??تی دهان، جلوگیری و کاهش ع??ونت های قارچی واژن می شوند. مقادیر بسیار بالای میکروارگانیزم های زنده در ماست، در د??ع مخمّرهای زائد روده بزرگ بسیار مؤثر است. تحقیقات نشان داده اند که ماست در عرض 25 دقیقه، باعث از بین بردن کمپیلوباکتر ژژونی (یکی از عوامل اسهال) می شود.

 

علاوه بر این خاصیت ذاتی، ماست های پروبیوتیک نیز به تازگی تولید می شود که در آن ها، گونه های خاصّی از باکتری ها حضور دارند و منجر به اصلاح ??لور میکروبی روده می گردند. (??واید دیگری از آن ها مانند کاهش لیپید(چربی)های خون، درمان دیابت و…. در حال بررسی است.)

 

??لور میکروبی روده یعنی این که بطور طبیعی در روده انسان، میکروب هایی زندگی می کنند که حضورشان برای بدن م??ید است و با مصر?? آنتی بیوتیک ها، تعدادشان بسیار کاهش می یابد.

 

درجملات پیشین، نظرات حکما را نیز در مورد این خاصیّت ماست بیان کردیم.

 

خاصیت ضد سرطانی: تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد مصر?? ماست در انسان، با کاهش سرطان پستان و کولون همراه است.

 

خاصیت کاهنده چربی: ماست دارای ??اکتوری است که می تواند باعث جلوگیری از سنتز کلسترول از استات گردد. احتمال داده اند که این ویژگی مربوط به هیدروکسی متیل گلوتاریل جی یا میزان بالای منیزیم است.

 

زیبایی: ماست به دلیل وجود اسیدلاکتیک در آن، از بهترین ماسک های پوست (صورت) می باشد.

 

نکاتی راجع به مصر?? ماست:

 

– ماست با این همه خواص مذکور، می تواند برای بعضی ا??راد زیان آور باشد. همچنین مصر?? آن با برخی غذاها ناسازگار است. پس این که امروز در سر همه س??ره ها و در کنار همه غذاها (حتّی آبگوشت و ماهی) از ماست است??اده می شود، اشتباهی بزرگ است.

 

– گ??تیم که ماست، غذای مطلق نیست و طبعش سرد و تر است. پس برای کسانی که از ابتدا معده سردی داشته اند یا در اثر بروز سوءمزاج، معده شان سرد شده است، مصر?? مکرّر مقادیر زیاد ماست مضر می باشد. این ا??راد باید ماست را حتماً با م??صلحات آن بخورند. برخی از م??صلحات ماست: سبزی های خشکی مثل نعناع، آویشن و پونه، پودر دارچین، زیره، زنیان و زنجبیل، کشمش، عسل، شیره و شکر.

 

– خیلی از غذاهای مورد مصر?? امروزه ما سرد است. پس قراردادن ماست و خیار – که هر دو مولّد خلط خام هستند – در س??ره بر شدّت سردی می ا??زاید و موجبات سوءهاضمه را ??راهم می آورد.

 

– کسانی که می خواهند دچار درد م??اصل و بیماریهای مربوط به آن نشوند و نیز کسانی که بیماریهای م??صلی (مانند روماتیسم، آرتروز، آرتریت روماتوئید و…) دارند و می خواهند دردشان کمتر شود، یکی از اصول تغذیه ای که باید رعایت کنند، عدم مصر?? همزمان ماست با گوشت هاست؛ بویژه گوشت طیور و گوشت آبزیان.

 

زیرا بهترین هاضمه ها نیز قادر به هضم کامل آن ها نبوده و در اثر باقی ماندن خلط خام و انتقال آنها به م??اصل، بر شدّت درد م??اصل می ا??زاید. در کسانی که دچار بیماری هستند، خوردن زنجبیل مربّا می تواند شدت برودت (سردی) ماست را بشکند.

 

– یکی دیگر از موادی که با ماست ناسازگار است، تخم مرغ می باشد. پس خوردن ماست با کوکو، املت، نیمرو و سایر غذاهایی که در پخت آن ها تخم مرغ بکار ر??ته است، مناسب نیست. بهتر است ماست را به عنوان یک وعده جداگانه یا میان وعده و همراه م??صلحات آن میل کرد.

 

– از دیگر موارد ناسازگار با ماست، ترشی است. در واقع خوردن بعضی غذاها با ترشی عجین است و خوردن ماست با آن ها مناسبتی ندارد؛ مانند آبگوشت.

ویرایش شده توسط masterina

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...