رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sabticall

دانستنی های تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام

پست های پیشنهاد شده

شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق ??روش سهام به مردم تامین می کنند شرکت سهامی عام نامیده می شوند. این شرکت ها که از سرمایه های کوچک غیرتجاری تبدیل به یک سرمایه قابل توجه برای انجام معاملات تجاری می شوند دارای اهمیت زیادی می باشند.

شرکت سهامی عام به نسبت سایر شرکت های تجاری، دارای ماهیتی مردمی تر و همگانی است . این شرکت به این علت که طرح های بزرگ ملی را برعهده می گیرد می تواند مدعیانی غیر از مدیران و بازرسان و سهامداران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی داشته باشد.

برای تاسیس شرکت های سهامی عام موسسین باید اقلاَ بیست درصد سرمایه ی شرکت را خود تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام ( شرکت در شر?? تاسیس ) نزد یکی از بانک ها سپرده سپس اظهارنامه ای به ضمیمه ی طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضای کلیه موسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ی ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریا??ت کنند.

 

در تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام به نکات ذیل توجه ??رمایید :

حداقل تعداد سهامداران جهت ثبت یک شرکت سهامی عام 5 ن??ر و حداکثر بدون محدودیت می باشد.

حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال برابر با پانصد هزار تومان می باشد.

سرمایه در شرکت های سهامی به سهام تقسیم می شود.

عملیات شرکت های سهامی، بازرگانی است.

مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.

برای ایجاد شرکت سهامی عام ، حداقل سرمایه مورد نیاز بیش از شرکت سهامی خاص است. از همین رو معدود اشخاصی که گرد هم آمده و مقدمات ایجاد یک شرکت سهامی عام را ??راهم می کنند مجازند که از طریق آگهی عمومی اشخاص بسیاری را جهت پیوستن به شرکت ??راخوانند. عمل پیوستن به این شرکت را پذیره نویسی نام نهاده اند.

هر گاه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیر نقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی باتک را به ضمیمه اظهارنامه و ضمایم آن به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند.

نقل و انتقال سهم در این نوع شرکت آسان است. این ویژگی مهم موجب می شود که هزاران شریک با سرمایه های بسیار اندک گرد هم آمده و سرمایه بسیار بزرگی را ??راهم آورند بدون اینکه از قابلیت تبدیل ??وری آن به وجه نقد نگران باشند.

ساز و کار اداره شرکت سهامی عام جز در برخی موارد استثنایی همانند شرکت سهامی خاص است. اما ظز??یت اداره بدون اختلال شرکت هایی با هزاران شریک را داراست.

موسسین پس از صدور اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی اقدامات ذیل را می بایست انجام دهند :

– آگهی اعلامیه پذیره نویسی در جراید توسط موسسین

– قرارداد اعلامیه پذیره نویسی در معرض دید علاقه مندان در بانکی که تعهد سهام در آن صورت می گیرد.

پس ثبت شرکت سهامی عام با رعایت مقررات ماده 18 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت شخصیت حقوقی با دائم و طولانی مدت ( مدت تعیین شده اساسنامه ) را جایگزین شخصیت حقوقی کوتاه مدت ( از زمان تشکیل شرکت تا زمان ثبت ) می نماید که در این صورت شرکت ثبت شده دارای اختیاراتی قانونی براساس مقررات شرکت سهامی عام می باشند و می توانند از مزایای شرکت سهامی عام برخوردار شوند.

 

ثبت شرکت ثبتیکال - https://sabticall.com

دانستنی های تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام – ثبتیکال

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...