رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sabtnik

روند مطالبه مبلغ تادیه نشده سهام

پست های پیشنهاد شده

سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منا??ع صاحبان آن در شرکت سهامی می باشد. کلمه سهام ویژه شرکت های سهامی است و در سایر شرکت ها از عبارت " سهم الشرکه " است??اده می شود، از همین رو به شرکاء در شرکت های سهامی، " سهامدار " نیز اطلاق می گردد.

  • روند مطالبه مبلغ تادیه نشده سهام

1- مطالبه مبلغ تادیه نشده سهام باید از همه سهامداران به یک نسبت و بدون تبعیض صورت گیرد. ( تبصره ماده 33 ل. ا. ق. ت )

2- ممکن است شرکت تمام یا بخشی از مبلغ تادیه نشده را مطالبه نماید. ( ماده 35 ل. ا. ق. ت )

3- مهلت این مطالبه باید در اساسنامه درج گردد و مطالبه باید ظر?? مهلتی که در اساسنامه مقرر شده است ، صورت گیرد. ( ماده 33 ل. ا. ق. ت )

4- اگر مطالبه صورت نگیرد هیات مدیره شرکت باید مجمع عمومی ??وق العاده سهامداران شرکت را برای تقلیل سرمایه شرکت تا میزانی که سرمایه تادیه شده است، دعوت نماید. ( ماده 33 ل. ا. ق. ت )

5- اگر مطالبه صورت نگیرد و هیات مدیره، مجمع عمومی ??وق العاده سهامداران شرکت را برای تقلیل سرمایه شرکت دعوت ننماید، هر ذین??ع می تواند با رجوع به دادگاه، برای تقلیل سرمایه شرکت اقدام نماید. ( ماده 33 ل. ا. ق. ت )

6- شخصی که پذیره نویسی نموده است مسئول تادیه تمام مبلغ اسمی سهم خود می باشد. ( ماده 34 ل. ا. ق. ت )

7- اگر پذیره نویس، قبل از تادیه تمام مبلغ اسمی سهم خود، آن را به دیگری منتقل کند، بعد از انتقال، دارنده ??علی آن مسئول تادیه بقیه مبلغ آن می باشد. ( ماده 34 ل. ا. ق. ت )

8- برای مطالبه مابقی مبلغ سهام، شرکت اقدام به نشر آگهی، ??قط برای یک نوبت، در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می شود می نماید و یک نسخه از آگهی را نیز با پست س??ارشی برای هر یک از سهامداران ارسال می کند و مهلت معقولی به آن ها می دهد. این مهلت در قانون تعیین نشده است. ( ماده 35 و 36 ل. ا. ق. ت )

9- پس از انقضاء این مهلت، خسارت دیرکردی به مبلغ تادیه نشده اضا??ه می گردد که برابر است با نرخ رسمی بهره به علاوه 4 درصد در سال. ( ماده 35 ل. ا. ق. ت )

10- پس از انقضاء مهلت، سهامدارانی که مبلغ مطالبه شده را تادیه نکرده اند، حق حضور و رای در مجامع عمومی شرکت را ندارند و در احتساب حد نصاب مجامع عمومی هم به حساب نمی آیند و حقوق آن ها از قبیل حق دریا??ت سود قابل تقسیم، حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت و حق دریا??ت اندوخته قابل تقسیم معلق می گردد. ( ماده 37 ل. ا. ق. ت )

11- شرکت به سهامدار برای تادیه مبالغ اخطار می دهد، اگر یک ماه از این اخطار بگذرد و سهامدار مبلغ مطالبه شده و خسارت تاخیر را نپردازد، شرکت سهام را از طریق بورس یا مزایده به ??روش می گذارد. ( ماده 35 ل. ا. ق. ت )

12- اگر قبل از تاریخ ??روش، سهامدار، اصل مبلغ مطالبه شده و کلیه خسارات ( معادل نرخ رسمی بهره به علاوه چهار درصد در سال ) و هزینه ها را تادیه نماید، شرکت از ??روش سهم به غیر خودداری می ورزد. ( ماده 36 ل. ا. ق. ت )

13- اگر قبل از ??روش، سهامدار، اصل مبلغ مطالبه شده و کلیه خسارات و هزینه ها را تادیه نماید، حق حضور او در مجامع عمومی برقرار می گردد و می تواند حقوق مالی اش را که معلق شده بود از قبیل حق دریا??ت سود قابل تقسیم ، حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت و حق دریا??ت اندوخته قابل تقسیم، اگر مشمول مرور زمان نشده باشند، مطالبه نماید. ( ماده 38 ل. ا. ق. ت )

14- در صورت ??روش سهام اگر حاصل این ??روش از کلیه هزینه های صورت گر??ته و اصل مبلغ مورد مطالبه و خسارت تاخیر تادیه بیشتر باشد، مازاد به سهامدار تادیه می گردد. ( ماده 35 ل. ا. ق. ت )

15- پس از ??روش نام سهامدار قبلی از د??اتر شرکت حذ?? گردد و اوراق سهام یا گواهینامه موقت سهام با قید کلمه " المثنی " به نام خریدار صادر می گردد و اوراق سهام یا گواهینامه موقت قبلی ابطال می گردد و مراتب برای اطلاع عموم آگهی می گردد. ( ماده 36 ل. ا. ق. ت )

 

logo.jpg

https://nikregister.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...