رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
asoa

تمرین کردن قسمتهای سخت

پست های پیشنهاد شده

 

 

وقتی که مشغول تمرین کردن یک قطعه هستید قسمتهای سخت آنرا با مداد علامت گذاری کرده و اکثر زمان تمرین خود را صر?? این قسمتها بکنید . در طی جلسه ی تمرین بعدی خود ابتدا روی این قسمتهای سخت کار کرده سپس به تمام قطعه بپردازید . از این پس بهتر است تا تمرین خود را از انتها به جای ابتدای آن شروع کنید. البته شما قرار نیست که قطعه را بر عکس بنوازید بلکه قطعه را به صورت میزان به میزان ، عبارت و یا خط به خط در هر بار بنوازید تا به ابتدای آن برسید . یکی از استراتژیهای مؤثر ،اضا??ه کردن یک میزان، عبارت، خط در هر مرتبه به صورت زیر است:

خط آخر ، دو خط آخر ، سه خط آخر و به همین ترتیب.

 

البته شما برای یک سونات پیانویی به این صورت عمل نمیکنید بلکه این روش را برای یک قطعه ی یک یا دو ص??حه ای که در آن آشنایی بیشتری با ابتدا نسبت به بخشهای بعدی دارید انجام میدهید که البته این روش هم بسیار مؤثر است. همچنین شما میتوانید با شروع کردن از قسمتهای سخت تمرین خوبی را داشته باشید که این امر به شما کمک کرده تا از آنچه که انگشتانتان قرار است در هر میزان بنوازد آگاهی کامل کسب کرده و تنها به حا??ظه ی سمعی و ماهیچه ای اتکا نکنید شما احتمالاً با ضرب المثل \"تکرار ،مادر یادگیری است\" آشنا هستید زمانی که میخواهید مطلبی را برای مدت زمانی طولانی به خاطر بسپارید اغلب تکرار آن در ??واصل بلندتر مثلاً روزانه یا ه??تگی ضروری به نظر میرسد ، به عبارت دیگر یک اشتباه معمول این است که قسمت سخت یک قطعه را \"برای مدت زیاد\" به صورت روزانه تمرین کرده و سپس بدون آنکه بر آن تسلط کا??ی پیدا کنیم این کار را به روز دیگر موکول کنیم . این مطلب اغلب میتواند برای مدت زمان زیادی در آموزشگاه موسیقی در صادقیه به طول بیانجامد بدون آنکه مشکلی را حل کند . اگر میخواستید مقداری آب را برای یک ??نجان چای جوش بیاورید چه میکردید؟ آیا آب را هر روز کمی گرم میکردید به امید آنکه ??ردا شروع به جوشیدن کند؟ احتمالاً نه . پس باید آب را در لحظه ی کوتاهی ویکباره به نقطه ی جوش برسانید با این کار هم در زمان صر??ه جویی میشود هم از استیصال جلوگیری میکند! همین روش میتواند برای تمرین پیانو هم به کار گر??ته شود . گ??ته شده است که هنگامی که پیانیست روسی به نام سویه تسلا?? ریختر مشغول یادگیری سونات شماره 9 پروکو??ی?? بود در یک قسمت خاص از موومان سوم دچار اشکال شده بود و تنها راهی که وی توانست بر این چند میزان پیچیده تسلط پیدا کند تنها از طریق تکرار بی وق??ه آنها به مدت 2 ساعت بود! همچنین گ??ته شده است که ??رانتس لیست اغلب تمرینهایش را بدین شکل انجام میداده است و حتی کوچکترین قسمتهای سخت را بیش از صدها بار تکرار می کرده است.

 

تمرین اجرا تحت شرایط استرس زا

 

ه??ته ای یکبار یا بیشتر و مهمتر از آن چند روز قبل از اجرا از اجرای قطعات خود در خانه ??یلمبرداری کرده و یا صدای آن را ضبط کنید. یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان را به عنوان تماشاگر دعوت کنید و یا با مادر بزرگتان تماس بگیرید و یک \"اجرا زنده\" از طریق تل??ن داشته باشید! به خودتان اجازه ندهید تا یک قطعه را بیش از یکبار اجرا کنید. قطعات لزوماً نباید به آمادگی کامل رسیده باشند بلکه سرعتهایی را انتخاب کنید تا توسط آن بتوانید آنها را به درستی همراه با کنترل تکنیکی کامل و تمام جزئیاتش اجرا کنید. این یک روش بسیار عالی برای تمرین کردن در شرایط سخت میباشد که همه ی ما احتیاج داریم تا به آن عادت کنیم. داشتن استرس در کلاس درس یا شرایط اجرا مسئله ی مهمی نیست اگر بدانید که میتوانید حتی در شرایط استرس زا هم به خوبی بنوازید! همچنین این اجراهای کوچک خانگی به شما کمک کرده تا جلسات تمرین را مؤثر ادامه دهید زیرا برای آماده شدن باید چند روز جلو تر تمرین کنید. منبع: آموزشگاه موسیقی در صادقیه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...