رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
tourkadeh

صنعت گردشگری ارمنستان

پست های پیشنهاد شده

چگونه ارمنستان این جمهوری کوچک استقلال یا??ته از اتحاد جماهیر شوروی توانسته است در حوزه صنعت گردشگری و توریسم با شتابی چنان سریع پیش برود.

چگونه ارمنستان این جمهوری کوچک استقلال یا??ته از اتحاد جماهیر شوروی توانسته است در حوزه صنعت گردشگری و توریسم با شتابی چنان سریع پیش برود که دست اندرکاران این عرصه در کشورمان با حسرت به آن نگاه می کنند و از درک چرایی آن عاجز مانده اند؟

ما همچنان با برنامه های چندین ساله و سمینارهای پر خرج همچنان در پی یا??تن راهی هستیم تا رشدی قابل قبول در صنعت گردشگری داشته باشیم اما همچنان در اول راه درمانده ایم. در این مقاله نگاهی به صنعت توریسم ارمنستان و دلایل رشد ??زاینده آن خواهیم داشت.

ارمنستان کشوری در حاشیه شمالی ایران با مساحتی بسیار اندک و محصور در خشکی است. این کشور یکی از قدیمی ترین ??رهنگ های منطقه را دارد و اولین کشوری بود که دین مسیحیت را به طور رسمی پذیر??ت. این کشور در گذشته بین ایران و روسیه دست به دست می شده هر چند در اوائل قرن بیستم به صورت جمهوری خودمختار درآمد اما استقلال کامل خود را در سال 1990 و با ??روپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد.

این کشور با کمبود منابع ن??تی و اقتصادی نیمه صنعتی و ??رسوده به جای مانده از حکومت کومونیستی دست به گریبان بود و پس از استقلال تصمیم به نوسازی اقتصاد و گسترش همکاری با کشورهای منطقه و غرب گر??ت.

یکی از حوزه های اقتصادی که ارمنی ها تصمیم به ورود جدی به آن گر??تند، صنعت گردشگری بود. این مهم در سال 2008 و با تصویب قوانین سیاست های راهبردی و کاربردی گردشگری نمود بسیار جدی پیدا کرد که میتوان کاملا اثرات آن را در 10 سال اخیر به چشم دید.

دولت ارمنستان با اجرای قوانین آسان گیرانه و کاملا با برنامه ریزی هد??مند تلاش کردند تا درآمد سرانه را از طریق ا??زایش توریست های خارجی و ایجاد ??رصت های شغلی و سرمایه گزاری خارجی در صنعت توریسم، ا??زایش دهند و میتوان گ??ت در این مسیر بسیار مو??ق بوده اند.

 

حتما در میان دوستان و آشنایان خودتان هستند ا??رادی که تور ارمنستان را به شما پیشنهاد می دهند. اگر ترغیب به س??ر به ارمنستان شده اید بهتر است بدانید که حدود 10 درصد گردشگران ارمنستان را توریست های ایرانی تشکیل می دهند که هر ساله نیز به تعدادشان ا??زوده می گردد. جالب است بدانید که با یک کارگزار ارمنستان که مصاحبه می کردیم می گ??ت در ایام نوروز در ایروان ??قط ایرانی می بینیم!

هر ساله به تعداد آژانسهای مسا??رتی که در حوزه تور ارمنستان هوایی و زمینی ??عالیت میکنند اضا??ه میگردد و بالطبع حجم زیادی ارز نیز از کشور خارج می شود.از مواردی که دولت ارمنستان تلاش میکند شمار گردشگران را ا??زایش دهد سیاست لغو ویزای گردشگری برای کشورهاست. این مهم در سال 1395 برای ایرانیان نیز ??راهم شد و هم اکنون س??ر به ارمنستان ویزا نیاز ندارد و به راحتی هم از مرز هوایی و زمینی صورت می گیرد.

طبق آخرین آمارها در سال گذشته میلادی حدود یک میلیون ن??ر به ارمنستان س??ر کرده که با توجه به جمعیت 3 میلیون ن??ری این کشور آمار بسیار قابل توجهی است که البته هر سال نیز رشد مناسبی دارد.بیشترین گردشگران کشورهای همسایه ارمنستان شامل روسها،گرجیها و ایرانیان و همچنین ساکنین اروپا می باشد.البته قابل ذکر است به دلیل تیره بودن رابطه ارمنستان با کشور آذربایجان، اتباع این کشور به ارمنستان س??ر نمیکنند.

البته باید گ??ت که همچنان مشکلاتی نیز بر سر راه این صنعت وجود دارد. مشکلات زیرساختی مانند جاده ها و کمبود هتل از آن جمله است که دولت ارمنستان سعی دارد سرمایه گذاران و هتلداران زنجیره ای را به ساخت هتل و ایجاد مراکز توریستی و ت??ریحی تشویق نماید. گسترش مراکز ت??ریحی مانند پارک های آبی و سالن های کنسرت و اپرا، ساخت مراکز خرید مدرن، ایجا رستوران های بین المللی و برگزاری ??ستیوال های هنری و جشن های ملی از جمله اقداماتی است که هر ساله نمود بیشتری می یابد و گردشگران بیشتری را جذب میکند.

از جمله جذابیت های ارمنستان برای هموطنان ایرانی، نزدیکی ??رهنگی و آداب و رسوم دو کشور در عین داشتن آزادی های ??رهنگی و اجتماعی و ت??ریحات بیشتر و ارزان است. ذائقه ارامنه به ما شبیه است و بسیار خوش خوراک هستند و در این کشور مشکلی بابت تغذیه نخواهید داشت. لازم به ذکر است ارمنستان کشور بسیار ارزانی است و با بودجه پایین می توان چند روزی را به خوشی گذراند. همچنین ارامنه مردمان خونگرم و با اخلاقی هستند و از مصاحبت با آنان لذت خواهید برد.

بنا به پیش بینی سازمان توسعه جهانی، صنعت گردشگری ارمنستان به رشد خود ادامه خواهد داد و یکی از ارکان اقتصاد این کشور خواهد شد. دولت ارمنستان می کوشد با برنامه ریزی های مناسب به یک توسعه پایدار در حوزه گردشگری دست یابد و بدین جهت آموزش ا??راد شاغل در این را به طور جدی پیگیری می کند . اسقبال از سرمایه گذاران خارجی با دادن معا??یت های مالیاتی، تسهیل در ثبت شرکت و تسهیلات اقامتی از جمله این اقدامات است.

امیدواریم که دست اندرکاران گردشگری کشورمان نیز با الگوبرداری مناسب از کشورهای مو??ق در این حوزه تلاش کنند با توسعه این صنعت در ایران اقتصاد کشور را کمی از وابستگی به ن??ت نجات دهند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...