رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
kare

تشریفات ثبت در مناطق آزاد

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

بنا به تعاری?? بین المللی، منطقه آزاد محدوده ی حراست شده ی بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معا??یت های مالیاتی ،بخشودگی سود و عوارض گمرکی و عدم وجود تشری??ات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت و تسریع ??رایندهای واردات و صادرات با جذب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال ??ناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید.

 

ایران هشت منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد که شامل:

1.منطقه آزاد کیش

2.منطقه آزاد قشم

3.منطقه آزاد چابهار

4.منطقه آزاد اروند

5.منطقه آزاد بندرانزلی

6.منطقه آزاد سل??چگان

7.منطقه آزاد ماکو

8.منطقه آزاد ارس می باشد که تمام مناطق آزاد ذکر شده از 15 سال معا??یت مالیاتی برخوردار می باشند.

چارچوب اصلی مقررات تاسیس و ??عالیت شرکت های تجاری در مناطق آزاد توسط تصویب نامه ی «ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران»مصوبه ی شماره ی 21453/ت 15011 ک مورخ 30/2/74 با اصلاحات بعدی بموجب تصویب نامه ی شماره ی 45052/ت 16874 ک مورخ 22/5/1375 و همچنین تصویب نامه ی شماره ی 57425/ت 18775 ه مورخ 22/12/1387 تعیین شده است.

ماده ی 5 مصوبه ی مزبور مقرر می دارد:«انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری مذکور در قانون تجارت و سایر قوانین ایران می توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند، مشروط بر آنکه موضوع ??عالیت آن ها قانونی باشد.در هر حال تاسیس و ??عالیت شرکت ها تحت قوانین موضوعه امکان پذیر است.»

در ماده ی 4 همین «ضوابط ثبت» مقرر می دارد:«هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.»

تمامی اشخاص حقوقی که در منطقه ??عالیت اقتصادی دارند موظ??ند ظر?? سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی وضعیت خود را با م??اد این تصویبنامه و دستورالعمل های اجرایی آن تطبیق دهند ،در غیر اینصورت مرجع صالح به تقاضای سازمان از ادامه ??عالیت اشخاص مذکور جلوگیری خواهد نمود.

دستورالعمل اجرایی این ماده توسط سازمان هر منطقه تهیه و به اجرا گذاشته می شود.

تبصره:سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کلیه سوابق و مدارک مربوط به اشخاص حقوقی که قبل از تاریخ ایجاد واحد ثبتی منطقه در سایر نقاط کشور به ثبت رسیده اند و به موجب اساسنامه مربوط مرکز اصلی (اقامتگاه)آن ها منطقه است و از سازمان مجوز ??عالیت دریا??ت کرده اند بنا به تقاضای واحد ثبتی برای آن واحد ارسال می کند.همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور پیشگیری از تعیین نام های مشابه برای شرکت های در حال ثبت با واحدهای ثبتی مناطق همکاری خواهند نمود.

طبق ماده ی 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و مصنوعی در مناطق آزاد برای ثبت هر شرکت یا موسسه باید مدارک مشروحه ذیل ارائه گردد:

1-اظهارنامه ی ثبت

2-اساسنامه ی شرکت

3-صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین

4-صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیات مدیره

5-گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه ی نقدی

6-مجوز ??عالیت در منطقه ی صادره توسط سازمان منطقه ی آزاد ذی ربط

این مدارک مربوط به ثبت شرکت ایرانی است،ولی برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه شود،از جمله:

1-تعیین نوع شرکت و موضوع ??عالیت آن

2-مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت

3-معر??ی نمایندگان شعبه برای دریا??ت ابلاغیه ها و اخطاریه ها

4-معر??ی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران

5-تعیین تابعیت شرکت

کلیه ی مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان ??ارسی ترجمه ی رسمی شده باشد و حکم نمایندگی ??رد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.

طبق مقررات تاسیس و ??عالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد بر خلا?? سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ مجوز از شرکت بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

 

مقدمات ثبت در مناطق آزاد

ویرایش شده توسط kare

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...