رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
nire

شرکت های دارای مجامع عمومی دو مرحله ای

پست های پیشنهاد شده

به موجب قانون، شرکت های تعاونی ??رااستانی و یا شرکت هایی که اعضای آن ها ا??زون بر پانصد عضو و در مناطق مختل?? پراکنده باشند، می توانند مجانع عمومی خود را به صورت دو مرحله ای برگزار کنند. در مرحله اول نماینده یا نمایندگان اعضای تعاونی در حوزه های مختل?? ??عالیت شرکت تعیین می شوند و در مرحله دوم مجمع عمومی شرکت با حضور نمایندگان منتخب اعضا تشکیل خواهد شد.

بدین ترتیب مجامع عمومی دو مرحله ای را می توان طبق پیش بینی اساسنامه ، در تعاونی های ذیل تشکیل داد :

1- شرکت های تعاونی ??رااستانی ( شرکت هایی که حوزه پذیرش عضو آن ها بیش از یک استان باشد ) ؛

2- شرکت های تعاونی که تعداد اعضای آن ها بیش از پانصد ن??ر باشد. ( تعاونی های بزرگ ) و اعضا در مناطق مختل?? پراکنده باشند.

 

مقررات مربوط به دو مرحله ای ها

مقررات مجامع عمومی دو مرحله ای راجع به چگونگی انتخاب نمایندگان در مرحله اول و حدود اختیارات و نحوه اعمال آن ها در مرحله دوم، بر اساس ??? دستورالعمل تشکیل مجامع عمومی دو مرحله ای ??? مورخ 1377، به شرح ذیل است :

ال??) حوزه ها و تقسیم اعضا. تشکیل مجامع عمومی به صورت دو مرحله ای و نیز تعداد حوزه های انتخاب نمایندگان و نحوه تقسیم اعضا در هر حوزه باید در اساسنامه شرکت تعاونی که مشمول برگزاری مجامع عمومی به صورت دو مرحله ای است پیش بینی شود. تعداد حوزه ها و نحوه تقسیم اعضا باید متناسب با نوع ??عالیت، تعداد اعضای هر حوزه و پراکندگی جغرا??یایی محل سکونت یا اشتغال اعضا باشد.

شرکت تعاونی موظ?? است از ابتدای عضویت، حوزه برگزاری جلسات مرحله اول برای هر عضو را تعیین کند. برای این منظور لازم است نام اعضای شرکت با شماره عضویت آنان و به ت??کیک هر حوزه در د??تر سهام یا د??تر مخصوصی ثبت و مراتب به هر عضو ابلاغ شود. تغییر حوزه هر عضو از طر?? شرکت و با اطلاع عضو یا به درخواست عضو و با اطلاع شرکت بلامانع است. در هر حال لازم است این تغییر در د??تر مربوط ثبت شود.

نسبت تعداد نمایندگان به کل اعضای شرکت تعاونی در اساسنامه تعیین می شود؛ مشروط بر اینکه : اولاَ جمع تعداد نمایندگان کمتر از یک درصد اعضا نباشد؛ ثانیاَ این تعداد از 50 ن??ر کمتر نباشد.

ب) آگهی دعوت. آگهی دعوت حضور اعضا در جلسه انتخاب نمایندگان ( مرحله اول ) باید با ذکر محل جلسه و روز و تاریخ و ساعت تشکیل و مشخصات عمومی اعضایی که در هر حوزه باید حاضر شوند، حداقل 15 روز و حداکثر 20 روز قبل از برگزاری اولین جلسه، در روزنامه ای که اطلاعیه های شرکت تعاونی از طریق درج در آن انتشار می یابد و نیز از طریق الصاق آگهی در محل د??تر اصلی و شعب شرکت و همچنین محل کارگاه ها و ??روشگاه های شرکت منتشر شود. مدت برگزاری جلسات مرحله اول حداکثر 15 روز خواهد بود. ??اصله آخرین جلسه مرحله اول تا تشکیل جلسه مجمع عمومی نیز نباید از یک ه??ته کمتر باشد.

آگهی دعوت مجامع عمومی ??وق العاده باید دربرگیرنده آگهی مربوط به مرحله اول نیز باشد. ( یک آگهی برای هر دو مرحله ) ؛ ولی برای برگزاری مجامع عمومی عادی، مقام دعوت کننده می تواند ابتدا اعضا را برای برگزاری مرحله اول دعوت کند و سپس برای تشکیل مجمع عمومی مزبور دعوت دیگری به عمل آورد.

ج) انتخاب نمایندگان ( مرحله اول ) . هر یک از اعضای شرکت تعاونی می تواند حق خود را برای حضور و دادن رای در جلسه مرحله اول ( انتخاب نمایندگان ) ، به یک نماینده تام الاختیار – از میان اعضای شرکت یا خارج از آن ها – واگذار کند؛ اما هیچ کس نمی تواند علاوه بر رای خود، در تعاونی های بزرگ بیش از دو رای با وکالت و در سایر تعاونی ها بیش از یک رای با وکالت داشته باشد. شایان ذکر است که تعیین نماینده تام الاختیار ??قط برای حضور و دادن رای در جلسه مرحله اوب – برای انتخاب نمایندگان – مقدور است ؛ و جلسه مجمع عمومی ( مرحله دوم ) با حضور مستقیم نمایندگان منتخب که در مرحله اول تعیین شده اند، تشکیل می شود.

د) جلسات مرحله اول. جلسات مرحله اول در هر حوزه با حضور هر تعداد اعضای مجاز به حضور در جلسه ( یا نمایندگان تام الاختیار آنان ) رسمیت می یابد. پس از ا??تتاح جلسه توسط نماینده مقام دعوت کننده و انتخاب هیئت رئیسه شامل یک ن??ر ریس، یک ن??ر منشی و دو ن??ر ناظر، نمایندگان به تعداد سهمیه آن حوزه از بین اعضای حاضر در جلسه که برای قبول سمت نمایندگی اعلام آمادگی کنند، انتخاب می شوند. انتخابات با رای کتبی ( با ورقه ) و با اکثریت نسبی به عمل می آید. هم زمان به میزان یک سوم تعداد نمایندگیان سهمیه هر حوزه، ا??رادی به عنوان نماینده علی البدل انتخاب می شوند. کسانی که بعد از نمایندگان اصلی بیشترین رای را داشته باشند، به ترتیب نماینده علی البدل شناخته می شوند.

شرکت های دارای مجامع دو مرحله ای

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...