رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
nire

پایان شرکت بامسئولیت محدود

پست های پیشنهاد شده

شرکت بامسئولیت محدود شرکتی است بین دو یا چند شریک، به منظور امور تجاری که در آن مسئولیت هر یک از شرکاء محدود به سرمایه ای است که در شرکت آورده است، ولی سرمایه شرکاء برخلا?? شرکت سهامی به قطعات سهام تقسیم نمی شود. ( ماده 94 ق. ت )

 

شرکت بامسئولیت محدود که از جمله شرکت های سرمایه تلقی می گردند به مانند شرکت سهامی تشکیل و سپس ثبت می گردند همچنین شرکت بامسئولیت محدود مانند شرکت های سهامی به طرق متعددی پایان می یابند که عبارتند از :

 

بطلان شرکت با مسئولیت محدود

چنانچه در ماده 96 قانون تجارت آمده شرکت بامسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سهم الشرکه های نقدی و غیرنقدی تادیه و تسلیم شود و سهم الشرکه غیرنقدی پس از تقویم باید صراحتاَ در شرکت نامه قید گردد والا مطابق ماده 100 همان قانون باطل و از درجه اعتبار ساقط است و از آثار این بطلان پایان یا??تن شرکت با مسئولیت محدود است.

 

انحلال شرکت بامسئولیت محدود

ماده 114 قانون تجارت موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود را چنین مقرر داشته است :

ال?? ) در مورد ??قرات 1 ، 2 و 3 ماده 93

ب) در صورت تصمیم عده ای از شرکاء که سهم الشرکه ی آن ها بیش از نص?? سرمایه ی شرکت باشد.

ج) در صورتی که به واسطه ی ضررهای وارده نص?? سرمایه ی شرکت از بین ر??ته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.

د) در مورد ??وت یکی از شرکاء اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.

به طور کلی اسباب انحلال شرکت بامسئولیت محدود عبارت است از :

اسباب قضایی :

چنانچه به واسطه ضررهای وارده نص?? سرمایه شرکت از بین ر??ته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند والا به موجب حکم قضایی و الزام قضایی که نتیجه بررسی و تصمیمات محاکم قضایی است شرکت بامسئولیت محدود انحلال خواهد شد.

اسباب قانونی :

اسباب قانونی الزامی است که به موجب صراحت قانونی یا توا??ق سابق در اساسنامه، اسباب آن ایجاد گردیده و شرکاء ناچارند بر اساس حکم قانونگذار و یا توا??قی که بر اساس دستور قانونی نموده اند مراحل انحلال شرکت را طی کنند.

اسباب ناشی از اراده و توا??ق :

چنانچه عده ای از شرکاء که سهم الشرکه آن ها بیش از نص?? سرمایه شرکت است تصمیم به انحلال شرکت بنمایند از اسباب و موارد انحلال شرکت بامسئولیت محدود محسوب می گردد. ( بند ب ماده 114 ق. ت )

به طوریکه ملاحظه می شود، قانون ، ورشکستگی یا محجوریت یکی از شرکاء را موجب انحلال شرکت ندانسته است ، زیرا در این صورت در شخصیت شریک تغییری حاصل نمی شود. بدیهی است شرکاء در هر مورد می توانند به اکثریت عددی شرکاء که دارای لااقل سه ربع سرمایه شرکت باشند اساسنامه را تغییر داده و ماده مربوط به انحلال شرکت را در صورت ??وت یکی از شرکاء تغییر دهند.

اتمام شرکت بامسئولیت محدود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...