رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
tanaz22

کاربرد و آموزش حرفه ای کار با گوگل آنالیز

پست های پیشنهاد شده

90857-analytics-2007.jpg

 

گوگل آنالیز که با نام های دیگری مثل گوگل آنالیتیکس،گوگل آنالیتیکزوگوگل آنالیتیک شناخته شده است ابزار تحلیل گر شرکت گوگل است که درباره ترا??یک ورودی اطلاعات کامل و م??یدی برای بهینه سازی و پیشر??ت وب سایت به مدیران سایت می دهد .این ابزار به رایگان در اختیار وب سایت ها قرار گر??ته و است??اده از آن بسیار راحت است با این وجو بسیاری از سایت های ایرانی از این تحلیلگر است??اده نمی کنند و علت آن هنوز مشخص نیست.

همه مدیران سایت ها و وبلاگ ها به گوگل آنالیز احتیاج دارند

در صورتی که یک وب سایت را مدیریت می کنید یا وبلاگ شخصی دارید لازم است که از گوگل آنالیز است??اده کنید.با است??اده از گوگل آنالیز می توانید به اطلاعات مهمی درباره سوالات زیر دست یابید.

1-تعداد ن??رات بازدید کننده از سایت شما

2-متوسط مدت زمانی که دیگران در سایت شما وقت می گذارنند.

3-جذاب و واضح بودن یا نبودن محتوای ص??حات

4-علاقه مندی های بازدید کنندگان وبلاگ و محتوای سایت شما

5-موقعیت جغرا??یایی بازدید کنندگان سایت شما در استان ها و کشورهای دیگر

6-آیا لازم است سایتی واکنش گرا و مناسب گوشی داشته باشید

7- سایت شما از طریق چه سایتی مورد بازدید قرار می گیرد

8-بیشترین تأثیر ترا??یک سایتتان مربوط به کدام تکنیک بازاریابی است

9-محبوبترین ص??حات سایت کدامند

10-تعداد بازدیدکنندگانی که مشتری می شوند و ویژگی آنها

11-چگونگی ا??زایش سرعت سایت

آمار به دست آمده از سایت شما توسط گوگل آنالیز برای شناخت وبهینه سازی سایت شما می تواند منبع ارزشمندی باش
د.
همچنین قابلیت نصب روی گوشی های اندروید و ios را دارد.

نصب گوگل آنالیز:

نصب گوگل آنالیز بسیار راحت است و لازم به صر?? زمان زیادی ندارد ??قط باید در راه اندازی آن دقت کنید و برای نصب آن نیاز به یک حساب کاربری دارید.

معنای کلمات کلیدی برای است??اده از گوگل آنالیز:

پس از نصب گوگل آنالیز باید طریقه است??اده از آن را یاد بگیریم به همین منظور ما معنی برخی کلمات را که بارها با آن ها در گوگل روبه رو شدید را بیان می کنیم.

1-ابعاد(Dimensions):از ویژگی های بارز سایت بعد است که می تواند مقادیر مختل??ی بپذیرد.از نمونه ابعاد گوگل آنالیز می توان به زمان حضور در سایت،ص??حات بازدید شده،ص??حه خروج و نوع مرورگر اشاره کرد.

 

2-متریک ها(Metrics):می توان گ??ت متریک عبارت است از خصوصیات درونی یک دایمنشن که به صورت نرخ یا مجموع اندازه گیری می شوند.زمان بازدید از سایت و تعداد بازدیدکننده ها از یک ص??حه نمونه هایی از آن است.

 

3-دوره ها(Sessions):مدت زمانی که کاربر با گوشی یا سایت و یا دیگر رسانه های شما به طور ??عال در ارتباط است را دوره می گویند.همه اطلاعات مربوط به تعاملات کاربر در طول یک دوره حساب می شود و اگر به مدت 30 دقیقه تعاملی صورت نگیرد برنامه بسته و با ورود دوباره کاربر دوره جدید باز می شود.

4-کاربران(Users):کاربران شما ا??رادی هستند که برای حداقل یک دوره در سایت شما بوده اند.

 

5-بازدید کنندگان(Visitors):بازدید کنندگان ا??رادی هستند که به سایت شما سر زده اند.این بازدیدکنندگان دو دسته اند:بازدید کنندگان تکراری یا Returning Visitors بازدیدکنندگانی هستند که یک دوره در سایت شما بوده اند و بازدیدکنندگان جدید یا New Visitor.

6-بازدید ص??حات (Pageviews):تعداد کل د??عات بازدید از ص??حات حتی بازدیدهای تکراری توسط کاربر تکراری را شامل می شود.

7-ص??حات/دوره ها(Pages/Sessions):میانگین تعداد ص??حات که در یک دوره بازدید می شود و بازدیدهای تکراری از یک ص??حه را نیز شامل می شود.

8-میانگین زمان دوره(Avg. Session Duration):میانگین زمان طول دوره هایی که بازدیدکنندگان در سایت بوده اند

9-نرخ پرش(Bounce Rate):اگر کاربری وارد سایت شما شود و هیچ تعاملی انجام نشود و ??قط یک ص??حه از سایت را ببیند و ص??حه را ببند به آن نرخ پرش می گویند.نرخ پرش کمتر نشان دهنده این است که سایت تان در ح??ظ کاربر مو??ق بوده.

10-دوره های جدید(New Sessions):تعداد بازدید های جدید توسط کاربرهای جدید را به صورت تخمین مشخص میکند.تخمینی بودن این تعداد به این دلیل است که ممکن است کاربر با آی پی جدیدی وارد شود.

11-اهدا??(Goals):با تعیین اهدا?? خود در گوگل آنالیز مو??قیت وب سایتتان را اندازه گیری کنید و ??رآیندی که برایتان مهم است و تاوسط کاربران این ??رآیند طی می شود را بررسی کنید.

12-تبدیل ها(Conversions):وقتی که اهدا?? شما توسط کاربر عملی شود مثلأ کاربر در سایت ثبت نام کند و ثابت شود و یا خرید کند و مشتری شود تبدیل صورت می گیرد.

13-کمپین ها(Campaigns):به کمک کمپین ها می توانید در ص??حه ای که دوست دارید پارامتر شخصیتان را اضا??ه کنید و اطلاعاتی بیشتر از کاربران به دست آورید.

14-جذب(Acquisition):منظور از جذب طریقه به دست آوردن کاربران از طریق جستجوی گوگل و یا دیگر روش ها است.

15-ر??تار(Behavior)):اطلاعاتی که درباره ر??تار کاربران به شما داده می شود به شما کمک می کند که محتویات سایتتان را طبق های آن ها بهینه سازی کنند.

منوی اصلی:

در ص??حه گوگل آنالیز در بالای ص??حه یک منوی ساده با چند گزینه وجود دارد.

 

خانه(Home):همه اطلاعات کلی درباره سایت ها و برنامه های گوشی شما در این قسمت قرار دارد.

گزارش(Reports):این قسمت اطلاعات مربوط به یک سایت یا یک برنامه مشخص را به شما می دهد.

شخصی سازی(Customization):به شما در این گزینه اجازه داده می شود که دایمنشن ها و متریک ها و گزارشات شخصی خود را ایجاد کنید.

مدیریت(Admin):تنظیمات مدیریتی را در این گزینه می توانید انجام دهید و همچنین این گزینه اجازه دسترسی به همکاران شما را می دهد.

انتخاب سایت و یا برنامه ای که اطلاعات آن را می خواهید در گزینه گزارش مشاهده کنید در قسمت سمت راست منو می توانید انجام .

تنظیم زمان:

با است??اده از تقویمی که در سمت راست ص??حه قرار دارد شما می توانید برای مشاهده اطلاعات بازه زمانی تعیین کنید.

 

این قسمت همچنین به شما اجازه می دهد با انتخاب گزینه مقایسه دو بازه زمانی مختل?? را با هم مقایسه کنید و پسر??ت یا پیشر?? متریک ها در بازه زمانی دوم را مشاهده کنید.

 

 

خانه:

با وارد کردن حساب کاربری ص??حه اصلی برای شما باز می شود.لیست سایت ها و اطلاعات کلی درباره آن ها که به حساب خود متصل کرده اید را در این قسمت مشاهده می کنید.این اطلاعات نرخ پرش(Bounce Rate)،تعداد دوره ها(Sessions)،نرخ تبدیل(Goal Conversion Rate)،میانگین زمان دوره(Duration Avg. Session) را شامل می شود.این ص??حه همچنین اجازه جستجو بین دامنه ها و برنامه های گوشی را به شما می دهد و با ستاره دار کردن برنامه های مهم میتوانید دسترسی به آن ها را راحت تر کنید.

98f61-%D8%B4%D8%B3.jpg

اکنون می توانید با انتخاب برنامه ای که اطلاعات بیشتری درباره آن می خواهید به ص??حه گزارش گوگل وارد شوید.

گزارش گوگل آنالیز:

این قسمت اطلاعات دقیق درباره مخاطبانتان به شما می دهد.با گزینه جستجویی که در منوی سمت چپ قرار دارد می توانید گزارشات مورد نظرتان را جستجو کنید و لیست لینک هایی که اینجا وجود دارند شما را به بخش های مهم گوگل آنالیز هدایت می کند.

c48f5-%D8%B4%DB%8C%D8%B4.jpg

داشبورد:

شما می توانید ص??حه گزارش را ویرایش کنید و اطلاعات کلیدی مورد نیازتان را با است??اده از ویجت ها نشان دهید.به کمک داشبورد می توانید اطلاعات مورد نیازتان را بدون چرخیدن روی گزارشات استاندارد به دست آورید.

دکمه +Add Segment به شما کمک می کند تا معیارهای جدید را در آمار ببینید و با دکمه +Add Widget میتوانید بخش های جدیدی را به این قسمت اضا??ه کنید.همچنین با انتخاب لینک Add to Dashboard می توانید زمانی که بین گزارشات می چرخید این گزارشات را به داشبوردتان اضا??ه کنید.قسمت Google Analytics Solutions Gallery به شما اجازه می دهد داشبوردهای از قبل آماده را دانلود کنید.در اینجا نیز می توان مانند ص??حه خانه بازه زمانی گزارش را تغییر داد و دو بازه را با یکدیگر مقایسه کرد.

میانبرها:

این قسمت همانگونه که از اسم آن مشخص است لینک سریعی است به گزارشات مورد نظرتان.با کلیک بر روی لینک Shortcut که در بالای ص??حه قرار دارد می توانید گزارش هایی که لازم دارید به میانبرها اضا??ه کنید تا بتوانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید.

رویدادهای هوشمند:

در این قسمت می توانید هشدارهایی تنظیم کنید که هنگامی که در اطلاعاتتان تغییرات مورد نظر داده شد در این بخش و از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود.شما می توانید برای بازه زمانی روزانه ،ه??تگی و ماهانه و برای رویدادهایی مثل تغییر در تعداد دوره ها،تبدیل یک هد?? و یا دیگر متریک ها هشدار تنظیم کنید.

53739-%D8%B3%D8%AB%D8%A8%D8%B3%D8%AB.jpg

اطلاعات لحظه ای:

در این بخش شما می توانید به اطلاعات لحظه ای دست یابید برای مثال می توانید بدانید در این لحظه چند ن??ر در سایت شما هستند و چه ??عالیت هایی انجام می دهند.نحوه وارد شدن آن ها به سایت،موقعیت مکانی آن ها،تعداد ص??حاتی که توسط آن ها دیده شده و ... از نمونه های این اطلاعات هستند.

اطلاعات کلی:

در این قسمت می توانید اطلاعات کلی درباره مخاطبانتان به دست آورید.

9133b-aefa.jpg

متریکی که می خواهید نشان داده شود می توانید در قسمت نمودار مشخص کنید.و همچنین می توانید دو متریک را انتخاب و آن ها را با هم مقایسه کنید وهمینطور می توانید تعیین کنید که می خواهید نمودار شما روزانه و یا ه??تگی یا ماهانه و یا ساعتی نمایش داده شود.آمار دوره ها ،تعداد د??عات بازدید از سایت(Sessions)،تعداد ص??حاتی که کاربران مشاهده کرده اند(Pageviews)،میانگین ص??حاتی که در هر دوره مشاهده شده(Pages / Session)،تعداد کاربران(Users)،میانگین مدت زمان یک دوره بازدید(Avg. SessionDuration)،تعداد کاربران از دست ر??ته یا نرخ پرش(Bounce Rate)،درصد دوره بازدید کننده جدید(% New Sessions) در زیر نمودار به صورت پیش ??رض وجود دارد.در سمت راست نموداری از مقایسه درصد بازدیدکنندگان قدیم و جدید را می توانید مشاهده کنید.

نحوه جذب:

نحوه جذب کاربران به سایت شما در این قسمت نشان داده می شود.و همچنین می توانید ر??تار کاربران را و تعداد کاربرانی که مشتری یا ثابت شده اند را بررسی کنید.عبارات کلیدی این قسمت:

منابع(Sources):
این قسمت مشخص می کند چه تعداد بازدید کننده از هر سایتی جذب می شود که برای
مناسب است..

رسانه ها(Mediums):
دراین قسمت مشخص می شود که کاربران سایت شما را در جستجو پیدا کرده اند(Organic) یا از طریق تبلیغ (Referral) و یا هیچکدام(None)

کانال ها(Channels):
طریقه جذب کاربر را مشخص می کند

مستقیم(Direct):
مخاطبانی که به طور مستقیم از طریق آدرس سایت وارد شده اند

جستجوی طبیعی(Organic Search):کاربرانی که از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر وارد می شوند

ارجاعی(Referral):
کاربران جذب شده از طریق دیگر سایت ها

اجتماعی(Social):
کاربران جذب شده از طریق شبکه های اجتماعی

دیگر موارد:کاربرانی که از طریقه های مختل?? دیگر وارد شده اند را می توانید مشاهده کنید

سرعت سایت:

این قسمت منبع با ارزشی برای بهبود سایت و کسب اطلاعات است.میانگین زمانی که ص??حه بارگذاری می شود ،زمان ریدیرکت شدن،زمان پاسخ دادن سرور و غیره را در ص??حه اصلی می توانید ببینید.و همچنین می توان سرعت را بر اساس نوع مرورگر و کشور و ص??حه بررسی کرد.

در ص??حه Page Timing یا زمان بندی ص??حه درباره سرعت هر ص??حه اطلاعات دقیقی می توانید کسب کنید،در Speed Suggestions یا ص??حه پیشنهادات سرعت می توانید پیشنهادات ا??زایش سرعت گوگل را مشاهده کنید.

fd5bd-asdfa.jpg

جستجوی سایت:

برای مشاهده اطلاعات دقیق درباره جستجوهایی که در سایت شما انجام شده سیستم جستجوی داخلی سایت را به گوگل آنالیز متصل کنید.منبع:

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...