رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
mohammad_kheiry17

طراحی amp و تاثیر آن بر seo

پست های پیشنهاد شده

 

سرعت سایت مهم است

 

 

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی سایت توجه به سرعت سایت است. سرعت سایت میتواند یک تجارت رو به نابودی بکشاند. طبق تحقیقی که در این زمینه صورت گر??ته ??قط ا??زایش سرعت سایت به میزان یک ثانیه میتواند Conversion Rate رو به میزان 27 درصد و نرخ خروج یا Bounce Rate رو به میزان 56 درصد بهبود بخشد. بنابراین سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری و اهدا?? تجاری دارد.

 

حالا یک نکته مهم را در نظر بگیرید. 39 درصد کاربران موبایل از مشاهده سایت ها در موبایل راضی نیستند. یعنی به طور میانگین از هر 5 ن??ر که با موبایل وب گردی میکنند 2 ن??ر از این موضوع راضی نیستند و وب گردی با موبایل را رضایت بخش نمیدانند. و جالب است بدانید که در حال حاضر حدودا 2 میلیارد تل??ن هوشمند در دنیا وجود دارددر کشورهایی مانند آمریکا تعداد مراجعه به وب سایت ها با است??اده از موبایل در حال پیشی گر??تن از کامپیوترهای رومیزی است. طبق یک آمار دیگر 75 درصد از کاربران موبایل معتقدند که سرعت سایت ها در موبایل پایین است و 46 درصد از کاربران موبایل دیگر به سایت های با سرعت پایین سر نمیزنند.

این آمارها بسیار قابل توجه هستند. حالا یکبار دیگه به این جمله دقت کنید که ??قط ا??زایش حدودا یک ثانیه ای سرعت لود شدن سایت میتواند تجارت شما را نجات دهد.

 

پس با بررسی آمارهای بالا یک نکته بسیار واضح میشود و آن اینکه آینده دنیای وب متعلق به موبایل های هوشمند است. بنابراین باید برای ر??ع مشکل سرعت سایت در موبایل ها راه حلی پیدا کرد. به دلیل اهمیت این موضوع شرکت های مختل?? راهکارهای مختل??ی در این زمینه ارائه دادند. ??یس بوک تکنولوژی Instant Article را معر??ی کرده و اپل روی Apple News کار میکند و گوگل AMP را معر??ی کرده است. AMP‌ یک پروژه متن باز است که برای حل مشکل سرعت در موبایل به وجود آمده است.

 

درباره AMP

 

چطور AMP‌ از سایت های مرسوم سریع تر است؟

حالا که میدانیم AMP بر روی ا??زایش سرعت سایت در تل??ن های همراه تمرکز کرده باید بدانیم چطور میخواهد سرعت سایت رو ا??زایش دهد. بدین منظور AMP قوانین س??ت و محکمی را در نظر گر??ته است. پایه و اساس این قوانین عبارتند از:

 

??قط اسکریپت های نا همگام یا async:

 

اسکریپت های ناهمگام آنهایی هستند که با تقدم و تاخر در سایت لود میشوند. مثلا بعد از لود کامل ص??حه اجرا میشوند. تمام این اسکریپت ها توسط AMP‌ بلاک میشوند. ساده تر اینکه به طور کلی AMP‌ امکان است??اده از Javascript ها رو به شما نمیدهد. ??قط اسکریپت هایی میتوانند در ص??حه لود شوند که توسط خود AMP‌ با در نظر گر??تن سرعت آماده شده باشند. اسکریپت هایی مانند گوگل آنالیتیکز و ??یس بوک و توئیتر و یوتیوب از این دسته هستند. اسکریپت های خارجی هم ??قط به صورت iFrame میتوانند به ص??حه اضا??ه شوند آن هم ??قط یکبار. اسکریپت هایی مانند Google Ads از این دسته هستند.

 

منابع باید حتما دارای ابعاد باشند:

 

اجزا مانند عکس ها و iframe ها حتما باید دارای اندازه و ارت??اع باشند تا AMP بتواند سایز آنها رو قبل از دانلود بداند.

 

عدم اجازه به هیچ چیز در جهت رندر شدن ص??حه:

 

این قانون خیلی ساده است. هیچ چیز نباید باعث توق?? رندر شدن ص??حه شود. المان های خارجی در Iframe ها قرار میگیرند و AMP بدون اهمیت به محتوای Iframe ها آنها رو در ص??حه لود میکند.

 

CSS ها باید به صورت inline و با حجم مشخص است??اده شود:

 

بر خلا?? سایت های مرسوم که معتقدند ??ایل های css باید در درون html لینک شوند در AMP شما ملزم به است??اده از inline CSS ها هستید. دلیل این موضوع نیز مانند اسکریپت هاست. در زمان لود ص??حه باید همه اجزایی که برای لود ص??حه لازم هستند به صورت هم زمان لود شوند. برای اطمینان از کارکرد صحیح CSS ها حجم آنها نباید بیشتر از 50 کیلوبایت باشد.

 

??ونت ها باید به صورت کارآمد لود شوند:

 

وب ??ونت ها میتوانند خیلی بزرگ باشند و گاها تاثیر مخربی بر روی سرعت سایت دارند. در یک موقعیت عادی مرورگرها دانلود ??ونت ها رو تا زمان دانلود CSS و اسکریپت ها به تعویق می اندازند و این زمان زیادی را برای دانلود ??ونت ها تل?? میکند. در AMP اسکریپت ها به صورت هم زمان لود میشوند و css ها نیز به صورت inline نوشته میشوند بنابراین مرورگها برای دانلود ??ونت ها منتظر نمی مانند.

 

انیمیشن ها تنها در پردازنده های گرا??یکی قابل اجرا هستند:

 

برخی از انیمیشن ها نیاز دارند تا قالب بندی ص??حه را تغییر دهند تا اینکه این ??عالیت را در پردازنده گرا??یکی انجام دهند. AMP انیمیشن ها رو محدود میکند به Transform و Opacity بنابراین به تغییر قالب بندی ص??حه نیاز نیست و انیمیش ها در پردازنده گرا??یکی اجرا میشوند در نتیجه سرعت ا??زایش پیدا میکند.

 

اولویت بندی در لود منابع ص??حه:

 

AMP دانلود منابع ص??حه را بهینه سازی میکند به طوری که اجزای مهم تر زودتر لود میشوند. تصاویر نیز ??قط در صورت دانلود میشوند که کاربر آنها را مشاهده کرده باشد.

 

ص??حات در یک لحظه لود میشوند:

 

منابع ص??حه که توسط کاربر مورد است??اده قرار گر??ته واکشی اولیه میشود که این موضوع تاثیر مهمی در سرعت دارد. به صورت ساده تر اجزایی در ص??حه که قبلا توسط کاربر مشاهده شده است برای است??اده های بعدی واکشی اولیه میشود.

برای دیدن مثالهایی از نحوه به کارگیری AMP در طراحی سایت ، ادامه مقاله را دروپالیون بخوانید.

 

AMP & SEO

 

آیا AMP بر رتبه ها اثر می گذارد؟

چیزی که لازم است گ??ته شود آن است که AMP پارامتری برای ارزیابی ص??حات در رتبه بندی نیست اما بر تعداد کلیک در نتایج جستجو، میزان حضور سایت در نتایج (Impression)، و تجربه کاربری اثر می گذارد و به عبارت دیگر بر سئو سایت اثر می گذارد. تخمین ها حکایت از آن دارد که AMP در سال 2017 مهم تر خواهد شد. سایتها و به ویژه سایتهای خبری اگر قصد بهره بردن از این تکنولوژی جدید را دارند باید به 3 مورد زیر، توجه نمایند:

 

عنوان های جذاب که کاربران را به کلیک کردن تشویق می کنند.

تصاویر جذاب و جلب توجه کننده در ابتدای خبر

صد کلمه ابتدای متن که به اندازه کا??ی کاربر را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کند.

بنابراین پیشنهاد می شود طراحان سایت پیاده سازی اصولی AMP را در دستور کار خود قرار دهند. خوشبختانه سیستم های مدیریت محتوایی چون وردپرس و دروپال ابزارهایی برای اعمال AMP در سایت را در اختیار می گذارند.

AMP Design

پیش از این گوگل اعلام کرده است که بیش از 50 درصد جستجوها در سراسر دنیا از روی موبایل انجام می شود. اینکه شما چقدر به AMP یا آمار گوگل علاقه دارید شاید کمتر مهم باشد زمانیکه بدانید برای کاربران، سرعت مسئله ای مهم است

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...