رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sodem

بازار ورق گالوانیزه

پست های پیشنهاد شده

colored-steel-plate-made-in-iran-2.jpg

 

اقتصاد و بازار ورق گالوانیزه

 

ورق گالوانیزه محصولی است که به طور گسترده در زندگی روزمره مورد است??اده قرار می گیرد و کاربرد های بسیار زیادی دارد . ورق گالوانیزه در انواع :

 

صنایع الکتریکی، ساختمان و عمران، خودرو سازی، کشاورزی، حمل و نقل، ساخت مخازن ذخیره آب، تولید یخچال و سرد خانه، کابینت و ق??سه، کانالهای هدایت هوا، تابلوها و بیلبورد های تبلیغاتی و... مور است??اده قرار می گیرند.

 

از مهم ترین ویژگی های ورق گالوانیزه مقاومت بالا و تنوع ضخامت در این محصول است. پوشش روی، وعمل گالوانیزاسیون، از زنگ زدگی و آسیب دیدگی ??ولاد جلوگیری می کند و حتی در صورتی که پوشش آن دچار آسیب و یا شکستگی شود، همچنان از آهن در برابر زنگ زدگی محا??ظت می کند .

 

مهم ترین ??ایده ورق گالوانیزه به صر??ه بودن قیمت آن است. هزینه است??اده از ورق گالوانیزه در مقایسه با متریال دیگر که همان قابلیتها و مزایا را داشته باشند مثل ورق استنلس استیل و یا ورق آلومینیم و غیره، بسیار کمتر است. همچنین هزینه تعمیر، تعویض و نگهداری آن نیز بسیار به صر??ه تر از روش های دیگر بوده و در نتیجه با هزینه بسیار کم می توان در محیط های بسیار خورنده و آلوده هم از ورق های گالوانیزه است??اده کرد و از عدم خوردگی و زنگ زدگی آن اطمینان داشت.

 

به دلیل عدم نیاز به هزینه زیاد برای تعمیر و نگهداری، و طول عمر و دوام بالای ورق گالوانیزه، است??اده از این محصول توصیه می شود. ورق گالوانیزه قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد، در نتیجه در جاهایی که زیبایی مطرح است میتوان از وقهای گالوانیزه پیش رنگ ، که با روش الکترو استاتیک رنگ میشوند است??اده کرد. بدیهی است که ورق رنگی از ورق گالوانیزه گران تر است ولی ضمن داشتن دوام بیشتر (به خاطر وجود یک لایه رنگ، علاوه بر پوشش روی) ، نظر مصر?? کننده را از لحاظ زیبایی نیز جلب میکند.

با توجه به ابعاد و ضخامت آن مت??اوت میباشد.

هزینه تولید برای ضخامتهای پایین بالاتراست، به دو دلیل: 1- هزینه نورد و کشش تا ضخامتهای پایین بالاتر میباشد. 2- میزان مصر?? ??لز روی، نسبت به وزن، برای ضخامتهای پایین بالاتر میرود. به عنوان مثال ورق گالوانیزه با ضخامت 60/0 میلیمتر و کوتینگ 120گرم بر متر مربع، و ورق 30/0 با کوتینگ 120گرم بر متر مربع به یک اندازه روی مصر?? میکنند.

 

نیاز بازار داخلی برای ورق گالوانیزه حدود یک میلیون تن است که تقریبا ه??تصد هزار تن آن در داخل کشور تولید میشود و الباقی از خارج وارد میشود. این در حالی است که کارخانجات داخلی جمعا ظر??یت تولید یک و نیم میلیون تن را دارا هستند، ولی با ظر??یت کامل کار نمیکنند.

 

در سالهای گذشته تولید ورق گالوانیزه در داخل کشور کا??ی نبود، و برای تامین نیاز صنایع داخلی، ورق گالوانیزه بیش از نیمی از نیاز کشور از ژاپن،قزاقستان، اکراین، هندوستان، و در سالهای پایانی چین و امارات وارد کشورمی شد. ولی به دلیل رشد صنعت ??ولاد در کشور که بیشتر از متوسط جهانی بوده است، و تاسیس کارخانجات دولتی و خصوصی متعدد در داخل کشور، به مرور بیشتر نیاز ورق گالوانیزه در داخل کشور تامین شد، به طوری که در حال حاضر نیازی چندانی به وارد کردن آن از خارج کشور نیست.

 

در حال حاظر از ضخامت 30/0 میلیمتر تا 5/2 میلیمتر در داخل کشور تولید میشود، ولی همچنان برای ضخامتهای زیر 30/0 و بالاتر از 50/2 هنوز نیاز به واردات داریم.

 

در خصوص ورق های رنگی اما نیاز کشور به واردات بیشتر است، بیشتر این نیاز ??علا از کشور چین تامین میشود.

 

با تاسیس کارخانه ورق خودرو شهر کردو تاراز، با ظر??یت تولید بالا و توسعه و نوسازی خطوط تولید کارخانه های کاشان، ه??ت الماس، روی اندود، سمنان و... ضمن ایجاد اشتغال، از خروج سرمایه زیادی که برای واردات ورق گالوانیزه است??اده میشد جلوگیری شد. البته ناگ??ته نماند که بعضی از کارخانجات داخلی با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم میکنند.

با بالا ر??تن تولید ورق گالوانیزه در کشور، تجار و بازرگانان ایرانی نیم نگاهی هم به بازارهای خارج پیدا کرده اند.

 

قیمت گذاری این کالا در ایران توسط قوی ترین تولید کننده آن یعنی مجتمع ??ولاد مبارکه اص??هان رهبری میشود. هرچند سازو کار مشخصی در بورس ??لزات برای کش?? قیمت بسیاری از کالا ها، از جمله ورق گرم و گالوانیزه تعری?? شده است . ولی ??ولاد مبارکه اص??هان به عنوان بزرگترین تولید کننده ورق گرم به طور مشخص، و بزرگترین تولید کننده ورق گالوانیزه توسط کارخانجات زیر مجموعه خود، طبیعی است که بیشترین تاثیر را در هدایت بازار داشته باشد.

 

خوشبختانه ورق های گالوانیزه تولید شده در ایران در برابر کالای مشابه خارجی از کی??یت قابل قبولی برخوردار هستند و کاملا توان رقابت با محصولات چین، امارات،هند و... را دارند.

 

ورق های داخلی به خاطر کی??یت بالا در برابر ??رسودگی ، خوردگی و رطوبت و آلودگی هوا و... بسیار مقاوم بوده و علاوه بر آن ??رم پذیری و رنگ پذیری ??وق العاده ای دارد. تولید ورق گالوانیزه در کشور علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی به صر??ه تر است، سرعت و زمان حمل آن را نیز راحت تر و بهترکرده است. با توجه به روند رو به رشد تولید خودرو، تولید و است??اده از ورق گالوانیزه رو به ا??زایش است و است??اده از ورق های ??ولادی بدون پوشش کاهش یا??ته است.

 

با توجه به توان و استعداد تولید این محصول در داخل کشور به نظر می رسد در سالهای آینده نیاز به واردات به حد اقل رسیده و کشورمان یکی از صادر کننده های این محصول بشود. بازارهایی که برای صادرات ورق گالوانیزه باکی??یت ایرانی اشتیاق نشان میدهند، برخی کشورهای آسیای میانه و کشور عراق و ا??غانشتان هستند . این کشور ها به دلیل تغییر سیایتهای ??ولادی چین و بعد مسا??ت، ترجیح میدهند نیاز خود را از ایران تامین نمایند.منبع:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...