رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sodem

تاریخچه چاپ در جهان و ایران

پست های پیشنهاد شده

%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87%20%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%20%D9%88%20%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.jpg

 

اختراع ??ن چاپ درحقیقت به قرن ها پیش از گوتنبرگ، که نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی گردد. آسوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل*رس مهر میزدند.

 

استعمال حرو?? قابل انتقال نیز میان سال*ها ی 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع این حرو?? ??ردی به نام پی*شنگ بود و حرو?? هم از گل*رس ساخته می*شد. حرو?? دستی و حرو?? قلعی که پس از آنها به کارآمد، هیچ یک رواجی نیا??ت، بر عکس حرو?? چوبی متداول شد. تا این*که در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از کار چینی*ها، حرو?? قابل انتقال را اختراع کرد و برای هر یک از حرو?? ال??با یک حر?? جداگانه به کار برد. حرو?? متحرک را چینی*ها اختراع کردند، ولی گوتنبرگ که حر??ه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حرو?? را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یک از این دو ??لز را به گونه ای انتخاب کرد که حرو?? بیش از حد سخت و نرم نباشند. وی برای مرکب چاپ هم ??رمول مناسبی یا??ت و خلاصه با ر??ع موانع و حل مشکلات عمل چاپ را میسر و اجرایی کرد. تقریبا 20 سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با است??اده از سطوح برجسته در ونیز، ??لورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یا??ت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد ??قط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد. 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه ??لدر، چاپ سنگی یا لیتو گرا??ی را درسال 1796 میلادی اختراع کرد.

 

هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود 750 نسخه عملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود.

 

اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای ??راگیری هنرهای جدید به اروپا ر??ته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال 1250 قمری راه انداخت.

 

سنگی طی مدت کوتاهی در تهران و بعد اص??هان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار ، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن ، پس از ورود چاپ سنگی ، کنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حرو?? سربی و است??اده از آن رایج گردید.

 

طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود : کاغذ روی ص??حه ای متشکل از حرو?? برجسته سربی و آغشته به مرکب ??شرده می شد و بر اثر ??شار، حرو?? بر ص??حه کاغذ نقش می بست. حرو??چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گر??ت، ولی بعدها این کار با دستگاه ها یی که معمول ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیر??ت. دستگاه حرو??چینی خودکاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج ??زونی یا??ت. پیشر??ت ??ناوری کم کم باعث شد دستگاه حرو??چینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الکترونیکی بدهد.منبع:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...