رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
melinaa

دوره ی رمانتیک

پست های پیشنهاد شده

 

images?q=tbn:and9gctlmsm-mm3ctublof9lhtydauzwgvads4tmknwarrus3niav2lmew

 

1810 تا 1920

نهضت رمانتیک در اواخر قرن هجدهم در هنر و ادبیات و اندکی بعد هم در موسیقی در گر??ت. رمانتیک ها قید و بندهای قراردادهای کلاسیک را کنار رگذاشتند.برای آنها اصالت بیشترین اهمیت را داشت. به عواط?? و غرایز بها دادند و برای الهام گر??تن به طبیعت روی آوردند.

دوره ی رمانتیک دوره ی ا??راط و ت??ریط بود، و آهنگ سازان نه تنها به گذشته رجعت کردند بلکه قراردادهای کلاسیک را ن??ی کردند و ??رم و زبان هارمونیک جسورانه تر و جدی تری را آزمودند. این سبک پیشرو بخصوص در سم??ونی ??انتاستیک برلیوز جلوه گری کرد (با آن روایت خارق العاده اش از تمنا و ??نا)، یا سونات در b]سی[ مینور اثر ??رانتس لیست در سال 1852 که ??رم یک موومانی مارپیچ وار دارد، یا هارمونی های قطعه های پیانویی بعدی او که شبه اکسپرسیونیسمی هستند (مانند ابرهای خاکستری). دوره ی رمانتیک به نوعی به دوره ی ی گذشته نیز بود. در سال 1840 که مندلسون اجرای پاسیون متی اثر یوهان سباستین باخ را سازمان داد، عملاً درهای گنجینه ی بزرگی را گشود که دیگران در دهه های بعد همه جای آن را زیر و رو کردند. نه تنها آموزشگاه موسیقی در صادقیه دانان و شنوندگان به اهمیت موسیقی باخ پی بردند، بلکه موسیقی دانان درصدد برآمدند موسیقی گذشته را اجرا کنند، و آهنگسازانی مانند برامس از ??رم ها و مواد و مصالح موسیقی گذشته است??اده کردند. موسیقی در خانه

اگر بخواهیم از یک ساز اسم ببریم و آن را نماد دوره ی رمانتیک بدانیم، بی تردید آن ساز پیانو است. بیشتر آهنگسازان رمانتیک نه تنها موسیقی کنسرتی برای این ساز می ساختند بلکه موسیقی برای است??اده ی آماتورها هم می ساختند. یک نشانه ی تحولات سیاسی و اجتماعی آن زمان این بود که در خانه های بیشتری سر و کله ی پیانو پیدا شده بود. تقاضا برای آثاری که بتوان در منازل اجرا کرد ا??زایش یا??ت وبسیاری از آثار ارکستری و اپرایی برای پیانو تنظیم شدند.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...