رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
skaller

انواع ترافیک (ارجاعی،مستقیم،ارگانیک) در گوگل آنالیتیکس

پست های پیشنهاد شده

همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که تحلیل بسیار دقیقی از ترا??یک ورودی، نرخ پرش، زمان ورود و خروج کاربران و اطلاعات بسیار م??یدتری درباره ی وبسایت به وبمستران ارائه می کند که به شدت می تواند به سئو سایت کمک کند یادگیری این ابزار به همه ی ا??رادی که صاحب کسب و کار هستند و وبسایت دارند پیشنهاد می شود اما یکی از مباحث جالب و بحث برانگیز در ابزار گوگل آنالیتیکس انواع ترا??یکی است که به سایت هدایت می شود که در مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Channels قابل مشاهده است به طور خلاصه ترا??یک ارگانیک یا ترا??یک آلی شامل بازدیدهایی است که از موتورهای جستجو حاصل می شود در حالی که ترا??یک مستقیم شامل ترا??یکی است که از طریق وارد کردن آدرس سایت یا شرکت وارد آن می شوند. این ها تعری?? بسیار کوتاه و جزئی از ترا??یک مستقیم و ارگانیک بودند اما شما باید ت??اوت بین انواع ترا??یک را درک کنید تا بتواتید به صورت دقیق و اصولی به تحلیل ترا??یک ورودی وبسایت خود بپردازید.

 

[h=2]انواع ترا??یک[/h] [h=3]ارجاعی یا Referral[/h]

ترا??یکی که از طریق یک سایت غیر از موتورهای جستجو به سایت شما هدایت می شود. به عنوان مثال شما درون انجمن هایی مرتبط با سایت خود ??عالیت می کنید و کاربران زیادی مطالب شما را درون آن انجمن ها می خوانند و از آنجا وارد سایت شما می شوند و این نوع ترا??یک که به سمت سایت روانه می شود ارجاعی نامیده نام می گیرد.

 

[h=3]اجتماعی یا Social[/h]

ترا??یکی که از طریق شبکه های اجتماعی مانند ??یسبوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و ... وارد سایت شما می شوند را ترا??یک اجتماعی می گویند.

 

[h=3]آلی یا Organic[/h]

ترا??یکی که از طریق موتورهای جستجو وارد وبسایت شما می شوند را ترا??یک ارگانیک می گویند به عنوان مثال وقتی کلمه ی آموزش سئو را درون گوگل جستجو می کنید و با مشاهده ی وبسایتاستایل نت وارد آن می شوید این نوع ترا??یک از نوع ارگانیک به حساب می آید.

 

[h=3]پرداخت شده یا Paid[/h]

ترا??یکی که از طریق نمایش در نتایج موتورهای جستجو که نتیجه ی تبلیغات پرداخت شده از طریق سرویس هایی مانند google adwords یا سایر پلت??رم ها به سایت شما هدایت می شوند را ترا??یک پرداخت شده می گویند.

 

[h=3]ایمیل[/h]

ترا??یکی که از طریق ایمیل مارکتینگ به سایت شما هدایت می شوند.

 

[h=3]دیگر ترا??یک ها یا Other[/h]

اگر ترا??یکی که وارد وبسایت شما می شود از طریق منابع مشخصی که عنوان شد هدایت نشود به آن ترا??یک other می گویند.

 

[h=3]مستقیم یا Direct[/h]

ترا??یکی که از منابع نامشخصی به سایت شما هدایت شود را ترا??یک مستقیم می گویند به عنوان مثال اگر شما درون مرورگر خود سایت google.com را وارد کنید این نوع ترا??یک از نوع مستقیم خواهد بود.

 

 

 

با تعاری??ی که از انواع ترا??یک داشتیم توانستیم به صورت جزئی ت??اوت بین ترا??یک هایی که در گوگل آنالیتیکس عنوان می شود را ??رابگیریم اما قصد داریم به صورت دقیق تر به ت??اوت هایی که بین ترا??یک مستقیم و ترا??یک ارگانیک وجود دارد بپردازیم.

 

[h=2]ترا??یک مستقیم یا Direct[/h]

همان طور که در بالا تعری?? کردیم ترا??یک مستقیم از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، بلاگ ها حاصل نمی شود بلکه این ترا??یک با وارد کردن نام یا برند سایت در مرورگر یا بوک مارک کردن سایت یا ذخیره کردن آدرس سایت به آن هدایت می شوند. یکی از راه های مهم درباره ی ا??زایش ترا??یک مستقیم، برند سازی است به عنوان مثال خیلی به ندرت پیش می آید تا شما عبارت ??روشگاه اینترنتی را جستجو کنید و به وبسایت دیجی کالا برسید معمولا همه ی ما وقتی دنبال ??روشگاه اینترنتی خوبی هستیم یا قیمت کالایی را می خواهیم به سایت دیجی کالا مراجعه می کنیم بدون این که درون باکس جستجوی گوگل عبارت دیجی کالا را جستجو کنیم.

 

[h=2]ترا??یک ارگانیک یا Organic[/h]

مهمترین نوع ترا??یک که هد?? اصلی هر سئو کار است که بتواند سایت را به نتایج اول گوگل برساند ترا??یک ارگانیک است به این معنی که با جستجو کردن عبارت مورد نظر درون موتورهای جستجویی نظیر گوگل، بینگ، یاهو وارد سایتی شویم که در نتایج جستجو نمایش داده شده است مثلا با جستجو کردن عبارت خدمات سئو سایت می توان سایت هایی را مشاهده کرد که با وارد شدن به هر کدام، ترا??یک ارگانیک برای آن سایت به حساب می آید. البته نکته ی قابل توجهی که باید ذکر شود این است که ترا??یک وبسایت هایی که حاصل تبلیغات پرداخت شده سرویس هایی مانند google adwords که در نتایج جستجو بالاتر از بقیه گزینه ها دیده می شود ترا??یک ارگانیک به حساب نمی آید. برخی از راه های ا??زایش و بهبود ترا??یک ارگانیک بازاریابی ورودی (inbound marketing) و به کار بردن تکنیک های سئو مانند است??اده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط، محتوای ناب و به روز، تجربه کاربری خوب، لینک سازی اصولی است اما متاس??انه این نوع ترا??یک به شدت حساس و وابسته به تغییرات الگوریتم های گوگل است. این نکته را مد نظر داشته باشید سایت هایی که به طور پیوسته به روزرسانی می شوند و محتوای تازه منتشر می کنند ترا??یک ارگانیک بهتری دارند و در نتایج جستجو ثابت اند. [h=2][/h] [h=2]ترا??یک پرداخت شده یا paid[/h]

paid-advertice-traffic.png

 

ترا??یک هایی که از کمپین های PPC، تبلیغات، ترا??یک پرداخت شده، سرویس هایی نظیر google adwords به سمت سایت هدایت می شوند را ترا??یک پرداخت شده یا Paid می گویند بدین صورت که در سرویس گوگل ادوردز با پرداخت هزینه ای به گوگل سایت شما بدون در نظر گر??تن رنک و رتبه و سئو معمولا بالاتر از بقیه سایت ها قرار می گیرد و به ازای هر کلیک مبلغی از حساب شما کسر می شود متاس??انه بعضی از ا??راد سودجو از روش های سئو کلاه سیاه کمک می گیرند و با ??رستادن آیپی های مختل?? به سایت رقبای خود که تبلیغات گوگل را خریداری کرده اند موجودی حساب ادوردز آن ها را تمام می کنند تا سایت آن ها بالاتر از سایت خودشان قرار نگیرد.

 

[h=2]ترا??یک ارجاعی یا Referral[/h]

ترا??یکی که از دیگر وبسایت ها به سایت شما هدایت می شوند را ترا??یک ارجاعی می گویند که درون ابزار گوگل آنالیتیکس از مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Referrals قابل نمایش است. مشاهده این موضوع در گوگل آنالیتیکس می تواند درک کاملی از مطالب و مقالات منتشر شده سایت شما در سایت های مبدا باشد که آیا به خوبی روی این موضوع کار کرده اید یا خیر؟ آیا ترا??یک به صورت هد??مند به سایت شما می آیند یا خیر؟ آیا اصلا ترا??یکی از دیگر سایت ها به سایت شما ارجاع داده می شود یا خیر؟ و حتی با سایت هایی که بیشترین ترا??یک را از آنها دارید می توانید همکاری کنید. این ترا??یک می تواند از انجمن ها، وبلاگ ها، تبادل لینک ها و هر مورد دیگری باشد که کاربر از سایت مبدا وارد سایت مقصد می شود.

 

همیشه کاهش ناگهانی ترا??یک ارگانیک سایت به معنای کاهش بازدیدکنندگان نیست بلکه امکان دارد ترا??یک سایت از حالت ارگانیک به حالت مستقیم تبدیل شده باشد.

 

 

اما سوالی که شاید در حین خواندن این مطلب با آن مواجه شدید این است که [h=2]کدام نوع ترا??یک بهتر است؟ ارجاعی یا مستقیم[/h]

هیچ کدام از ترا??یک ها برتری بر یکدیگر ندارد در ترا??یک مستقیم کاربران با نام شما آشنا هستند آدرس وبسایت شما را مستقیما در مرورگر تایپ می کنند و این می تواند نتیجه ی برند سازی قدرتمند یا بازاریابی آنلاین باشد و سایتی از این طریق به خوبی کاربر جذب کند. اما ترا??یک ارجاعی به این معنی است که دیگر کاربران از شما تعری?? می کنند و یا حتی مطالب شما را به اشتراک می گذارند که می تواند نتیجه ی بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان باشد و سایتی بدین روش ترا??یک جذب کند. تجربه ای که خود شما و حتی بنده داشتیم این بوده که درون بعضی کانال های شبکه های اجتماعی عضو بودیم و از مطالب آن است??اده می کردیم به طوری که بعد از مدتی همان کانال ها سایت خود را طراحی می کردند و جمله ی به سایت ما مراجعه ??رمایید را درون کانال خود قرار می دادند و شما از آن کانال ها وارد وبسایت آن ها می شدید و از مطالب آن ها است??اده می کردید بدین صورت آن سایت از ترا??یک شبکه های اجتماعی یا social هم بهره می برد. پس است??اده از نوع ترا??یک بستگی به خودتان و کسب و کارتان دارد و هیچ اجبار یا برتری وجود ندارد اما در نهایت وبسایتی پیروز میدان است و سئو خوبی دارد که از همه ی انواع ترا??یک بهره لازم را ببرد.

 

 

 

نتیجه

 

از سری آموزش گوگل آنالیتیکس در این قسمت با تعاری?? و ت??اوت انواع ترا??یک های ورودی به سایت آشنا شدیم و توانستیم به درک کاملی از هر ترا??یکی که به سایت هدایت می شود برسیم و این کمک می کند تا به تحلیل و آنالیز دقیق وبسایت خود بپردازیم، نقاط قوت و ضع?? منابع سایت خود را شناسایی کنیم و منابعی که بیشترین ترا??یک را به سمت سایت می ??رستند بهینه سازی کنیم تا بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشد.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...