رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
takinmall

مایکروسافت و Xbox فاتح نسل جدید کنسول‌ها ؟!

پست های پیشنهاد شده

مایکروسافت و Xbox فاتح نسل جدید کنسول‌ها ؟!

مایکروسافت و Xbox  فاتح  نسل جدید کنسول‌ها  ؟!

مایکروسافت و Xbox چطور می‌توانند برنده‌ی رقابت نسل جدید کنسول‌ها باشند ؟
XBOX
اخیراً Kevin Murnane مقاله‌ای نوشته درباره اینکه ممکن است مایکروسافت در رقابت نسل جدید کنسول‌ها از سونی پیشی بگیرد و برند Xbox را دستخوش تغییراتی کند که منجر به تحولاتی در این صنعت شود.
بر خلاف نسل قبلی که در آن PS3 و Xbox 360 عملکرد تقریباً مشابهی داشتند حالا باید این واقعیت را قبول کرد که سونی در رقابت Xbox One/PS4 مایکروسافت را شکست داده است. PS4 شرکت سونی بیش از 100 میلیون بار فروخته شد. در مقابل، هر چند مایکروسافت از چند سال پیش اعداد و ارقام مربوط به Xbox One را متوقف کرده اما تخمین‌ها حاکی از آن است که Xbox One در مدت زمان مشابه حتی به نصف فروش PS4 دست پیدا نکرده است. اما چه عواملی می‌توانند این شرایط را به نفع مایکروسافت تغییر دهند؟

XBOX

برتری از نظر قدرت
هر چند در حال حاضر دوره‌ی نسل فعلی کنسول‌ها در شرایطی رو به پایان است که Xbox One X از نظر قدرت نسبت به PS4 Pro برتری دارد، اما در آغاز کار شرایط به این صورت نبود. Xbox One اصلی چندان از PS4 کم قدرت تر نبود اما وجود کمی تفاوت قدرت باعث شد در همان ابتدا این روایت شکل بگیرد که Xbox One قدرت کمتری دارد و این دیدگاه تا سالها وجود داشت تا این که Xbox One X عرضه شد. مسلماً حالا مایکروسافت می‌تواند ادعا کند که کنسولش پرقدرت‌ترین کنسول بازار است و اگر PS5 و Xbox Two تقریباً همزمان به بازار عرضه شوند، سونی برای پیشی گرفتن در این رقابت باید سعی کند شرایط را عوض کند.

کنسول بازی

تمرکز بر گیمینگ، به جای ابزارهای جانبی
به نظر می‌رسد مایکروسافت در این زمینه تجربه لازم را به دست آورده زیرا یکی از دلایل مهمی که باعث شد Xbox One با مشکل روبرو شود و در بلندمدت از رقیبش شکست بخورد پافشاری این شرکت برای خرید Kinect به همراه کنسول اصلی بود که باعث شد قیمت آن نسبت به محصول رقیب 100 دلار افزایش پیدا کند بدون اینکه هیچ مزیت عملی و کاربردی خاصی به آن اضافه شود. به غیر از Just Dance به سختی می‌توان بازی‌هایی را نام برد که با وجود Kinect بهتر شده باشند. احتمالاً به همین علت است که مایکروسافت از تمرکز بسیار زیاد و بیش از حد روی تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی خودداری کرده و به نظر نمی‌رسد که Xbox Two همراه با محصولاتی مثل HoloLens یا موارد مشابه عرضه شود. اگر مایکروسافت قصد پیروزی در این رقابت را دارد باید به دنبال عرضه کنسولی باشد که تمرکز آن فقط گیمینگ خالص باشد نه موارد جانبی.

ادامه‌ی رشد و تکامل Xbox Game Pass و ملزم کردن سونی به طی کردن این مسیر
این روزها یکی از بهترین امکانات و ویژگی‌های بازی با Xbox وجود سرویس Xbox Game Pass است که به بازیکنان اجازه می‌دهد با پرداخت یک هزینه ماهیانه اندک، بازی‌های بسیار زیادی را هر زمان که خواستند انجام دهند که این سرویس در نسخه‌های جدیدتر Xbox هم وجود خواهد داشت. در حال حاضر شرکت سونی PS Now را دارد اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را معادل با Xbox Game Pass دانست. اگر موفقیت Xbox Game Pass ادامه پیدا کند ممکن است سونی هم مجبور به طی کردن مسیری مشابه شود. در غیر این صورت، این ویژگی برای کنسول مایکروسافت یک مزیت رقابتی باقی خواهند ماند که منجر به فروش بیشتر آن می‌شود.
بازی های رایانه ای
سرمایه گذاری برای همکاری با استودیوهای بزرگ جهت تولید بازی‌های انحصاری
جدا از بحث Kinect، Xbox One هیچ بازی اختصاصی خاصی نداشت. بر خلاف سونی که بازی‌هایی انحصاری مثل God of War، Spider-Man، Bloodborne، Uncharted یا Last of Us را داشت، Xbox One فقط Forza را داشت که تنها بازی ارزشمند آن محسوب می‌شد. مایکروسافت با جذب برنامه نویسان برجسته‌ای از جمله برنامه نویسان شرکت‌های Ninja Theory و Obsidian سعی کرده این شرایط را تغییر دهد. هر چند هنوز با انتشار برخی پروژه‌ها سال‌ها فاصله داریم اما اگر این تلاش‌ها حاصل دهد و مایکروسافت هم بتواند بازی‌های اختصاصی خودش را تولید کند، موفق می‌شود این روایت را که Xbox هیچ بازی انحصاری خاصی ندارد، تغییر دهد.

به ثمر نشستن سرمایه گذاری برای فناوری استریمینگ در حوزه بازی
پروژه xCloud یکی از بزرگترین آزمایش‌های شرکت مایکروسافت برای راه اندازی تکنولوژی استریمینگ بازی است و ممکن است حتی یک سخت افزار استریمینگ برای آن عرضه شود تا این مفهوم را روی کنسولی به غیر از Xbox پیاده سازی کند. اگر مایکروسافت موفق به اجرای این پروژه شده و اولین کمپانی باشد که "گیم استریمینگ" را عرضه می‌کند، ممکن است نه فقط در نبرد کنسول پیروز شود بلکه به این نبرد خاتمه دهد تا به جای نیاز به داشتن یک کنسول گران قیمت، بتوانید با استریمینگ حتی پرطرفدارترین بازی‌ها را روی یک تلویزیون هوشمند، PC یا iPad بازی کنید. شاید مطرح کردن این ادعا که ممکن است کنسول‌های بازی هم مسیری مشابه دی‌وی‌دی پلیرها را طی کنند، ادعای بزرگ و عجیبی به نظر برسد اما مایکروسافت زمان و هزینه زیادی را صرف این پروژه کرده بنابراین وقتی این تکنولوژی به بازار عرضه شود، احتمالاً شاهد تحولی انقلابی در این صنعت خواهیم بود.

بازی رایانه ای
انتشار همزمان کنسول با بازی Killer Fable 4
معمولاً عرضه کنسول‌های جدید کار سختی است مگر این که مثل شرکت Nintendo بتوانید Switch را با بازی مثل Breath of the Wild عرضه کنید که برای مدت‌ها در یاد و خاطر بازیکن‌ها بماند. در حال حاضر اطلاع داریم که استودیوی Playground Games تولید کننده بازی Forza Horizon در حال کار روی بازی Fable و احتمالاً Fable 4 برای مایکروسافت است که اگر همزمان با عرضه Xbox بعدی منتشر شود، می‌تواند موفقیت مایکروسافت را افزایش دهد.

تغییرات بنیادی در Halo و Gears of War
با توجه به این که هنوز اطلاعات زیادی از سری جدید بازی Halo: Infinite در دست نیست، ممکن است مایکروسافت تغییرات بنیادینی در آن ایجاد کرده باشد، اما همه ما می‌دانیم که این بازی فاصله زیادی با دوران موفقیت چشمگیرش دارد و نسخه‌های اخیر آن به اندازه نسخه‌های اصلی ابتدایی موفق نبوده است. شاید هنوز زمان کنار گذاشتن این سری فرا نرسیده باشد اما مایکروسافت باید این بار تغییراتی معنا دار و اساسی در آن ایجاد کند چون در غیر این صورت ممکن است باز هم نسخه‌های جدید آن با استقبال چشمگیری روبرو نشود.

 

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...