رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

سكوت وزارت صنعت شكست

پست های پیشنهاد شده

به گزارش خبرگزاری ??ارس، در پی انتقاد صنعتگران و برخی نمایندگان مجلس از عدم پرداخت مناسب تسهیلات یارانه*ای به بخش تولید، وزارت صنعت در توضیحی به ??ارس اعلام کرد: طی ماه*های اخیر، هر بار که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده تا در مورد اعطای تسهیلات یارانه*ای به بخش صنعت و معدن گزارشی ارائه کند، مسئولان این وزارتخانه در مجلس حضور یا??ته و پاسخگوی نمایندگان مجلس بوده*اند.

در ادامه این توضیح آمده است: به طور مثال 25 مرداد امسال، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست بررسی وضعیت صنعت در صحن علنی مجلس حضور یا??ت و درباره آثار هد??مندی یارانه*ها بر تولید، صنعت و معدن کشور و اقدامات حمایتی انجام شده در زمینه کمک*های بلاعوض و بسته*های حمایتی بخش صنعت گزارشی ارائه کرد.

وزارت صنعت در این توضیح گ??ته است: معاونت برنامه*ریزی این وزارتخانه اطلاعات به روز و ریز آمار مربوط به اعطای تسهیلات یارانه**ای به بخش صنعت و به ت??کیک هر واحد صنعتی و معدنی را دارد و به زودی گزارش جامع همراه با جزئیات پیرامون اقدامات انجام شده پس از هد??مندی یارانه*ها، ویژه نمایندگان مجلس منتشر می*کند.

 

توضیح ??ارس:

 

1. وزارت صنعت در توضیح ارسالی خود به ??ارس در حالی از وجود جزئیات اعطای تسهیلات یارانه*ای به بخش صنعت و معدن در د??تر معاونت برنامه*ریزی این وزارتخانه و ارائه آن در آینده خبر می*دهد که معاون برنامه*ریزی وزارت صنعت طی چند ماه اخیر حاضر به پاسخگویی ش??ا?? به سوالات ??راوان خبرنگاران در این مورد نشده و در آخرین نشست خبری وی نیز ابهامات زیادی در این مورد بی پاسخ ماند.

 

2. وزارت صنعت در توضیح خود بر ارائه جزئیات پرداخت یارانه به بخش صنعت "ویژه نمایندگان مجلس" تأکید کرده در حالی که حق صنعتگران و اصحاب رسانه است که این اطلاعات در اختیار آنها نیز قرار گیرد تا از این طریق علاوه بر ش??ا?? سازی به انتقاد صنعتگران مبنی بر "محرمانه بودن آمار و اطلاعات در وزارت صنعت" نیز پاسخ داده شود.

 

3. در این توضیح وزارت صنعت در حالی از ارائه توضیح وزیر صنعت در مورد عملکرد وزارت صنعت در نشست صحن علنی مجلس صحبت شده که نمایندگان مجلس و از جمله ??ولادگر، عضو کمیسیون صنایع نیز با اشاره به ارائه این اطلاعات به صورت ش??اهی، بارها خواستار ارائه گزارش مکتوب و رسمی وزارت صنعت شده بودند ولی این ات??اق تاکنون عملی نشده است.

 

4. خبرگزاری ??ارس امیدوار است وزارت صنعت با ارائه گزارش رسمی و "غیرمحرمانه" ضمن ش??ا?? سازی در زمینه اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی و معدنی، ابهامات موجود در زمینه بخشی از یارانه 7700 میلیارد تومانی تولید که به بخش صنعت مربوط می*شود را برطر?? کند.

 

* پرداخت یارانه واحدهای سرب و روی

 

به گزارش ??ارس، در توضیح دیگری که امروز از سوی وزارت صنعت به این خبرگزاری ارسال شده، در واکنش به انتقاد رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی از بی بهره ماندن نیمی از تولیدکنندگان این صنعت از یارانه*ها، آمده است: پس از هد??مندی یارانه*ها اقدامات گسترده*ای در حوزه صنعت و معدن صورت گر??ته است که متاس??انه از سوی آن رسانه با برخوردی غیر منص??انه، مورد هجمه قرار گر??ته است. از جمله این اقدامات تخصیص خط اعتباری انرژی برای 25 رشته صنعتی که بیش از سایر رشته*ها انرژی*بر بوده و اصلاح حامل*های انرژی بر روند تولید آنها به مراتب بیشتر از دیگر صنایع اثرگذار است.

در این راستا علی*رغم آنکه اصلاح قیمت حامل*های انرژی در حوزه صنعت و معدن در مقابل سایر حوزه*ها محدود بود و هزینه برق از 20 تومان به 40 تومان در هر کیلو وات رسید (در حالی که بخش*های تجاری و مسکونی باید مبالغ بیشتری پرداخت کنند) مقرر شد ا??زایش قبوض انرژی واحدهای صنعتی و معدنی رشته*های مذکور در قالب خط اعتباری انرژی به صورت تسهیلات پرداخت شود.

این تسهیلات برای تمام واحدهای متقاضی در 25 رشته اعلامی با ساده*ترین شرایط عملیاتی شده است مگر آنکه واحد مربوطه، ثبت*نام نکرده باشد و یا مدارک خود را در بانک تکمیل نکرده و یا انصرا?? داده باشد.

در مصاحبه آن خبرگزاری با رئیس هیئت مدیره انجمن سرب و روی نیز بر این نکته تأکید شده که واحدهای سرب و روی از خط اعتباری انرژی است??اده کرده*اند ولی نه همه واحدها که آن هم مربوط به ثبت*نام، تکمیل مدارک و عقد قرارداد با بانک است.لذا تیتر انتخابی خبرگزاری ??ارس، غیر کارشناسانه و بر خلا?? محتوای مصاحبه است و انتظار می*رود از این پس دقت بیشتری صورت گیرد تا به تشویش اذهان عمومی منجر نگردد.

یادآور می*شود در صنعت سرب و روی 45 واحد ثبت*نام کرده و 39 واحد عقد قرارداد داشته*اند و هر واحدی مرحله عقد قرارداد را پشت سر بگذارد مشمول دریا??ت تسهیلات مذکور می*شود.

در این راستا 39 واحد سرب و روی تاکنون از 150 میلیارد ریال تسهیلات است??اده کرده*اند که 4 میلیارد آن به گاز، 80 میلیارد به برق و 67 میلیارد ریال نیز به سوخت این واحدها اختصاص داشته است.

 

توضیح ??ارس:

 

1. وزارت صنعت در این توضیح خود در حالی تیتر ??ارس را غیر کارشناسی عنوان کرده که تیتر خبر مذکور عیناً از رییس هیأت مدیره انجمن سرب و روی نقل قول شده است.

 

2. وزارت صنعت در حالی بر لزوم دقت در تیتر زنی اخبار ??ارس تأکید دارد که اخیراً خبری با تیتر نادرست " اسامی واحدهای تولیدی دریا??ت کننده تسهیلات هد??مندی یارانه ها اعلام شد" از سوی روابط عمومی این وزارتخانه منتشر شد و در این خبر ??قط به رشته صنایع دریا??ت کننده تسهیلات اشاره شده و نامی از هیچ یک از واحدهای صنعتی برده نشده بود. از همین رو انتخاب تیتری با مضمون اعلام اسامی واحدها کاملاً غلط و غیرکارشناسی است.

به همین دلیل بهتر است روابط عمومی وزارت صنعت با دقت بیشتری در انتشار اخبار از ایجاد هر نوع بزرگنمایی در این بخش خودداری کند و با اعلام اسامی واحدهای دریا??ت کننده تسهیلات، شبهه موجود در زمینه پرداخت تسهیلات یارانه*ای به بخش صنعت و معدن را برطر?? کند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...