رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
مهمان مهمان

بررسی مبانی اورکلاک

پست های پیشنهاد شده

مهمان مهمان

مبانی اورکلاک

بسیاری از ا??رادی که از رایانه و امثال آن است??اده می کنند مجبور خواهند بود برای ر??ع نیاز های خود اقدام به ارتقا نرم ا??زاری و سخت ا??زاری سیستم های مورد است??اده خود کنند. می دانید که ارتقا سخت ا??زاری با هزینه های گزا??ی همراه خواهد بود که ممکن است باعث شود بعضی ا??راد به سیستم های قدیمی و تکنولوژی های پیرتر بسنده کنند و تا سال های بسیاری دست به ارتقا سیستم خود نزنند. و همین طور ممکن است بعضی ا??راد با وجود است??اده از آخرین تکنولوژی های روز و سیستم های قوی باز هم احساس ضع??ی از نظر قدرت سیستم خود داشته باشند این ضع?? ها و ... به چند دلیل ایجاد می شود : 1. ممکن است ??رد مورد نظر به دلیل نداشتن اطلاعات درست وصحیح از قدرت سیستم خوداست??اده لازم را نمی برد. 2. ممکن است ??رد اقدام به کار های سنگینی کند به عنوان مثال طراحان گرا??یک گیمر ها و ... در اکثر مواقع از قدرت سیستم خود ناراضی خواهند بود و همیشه به ??کر ارتقا سیستم خود اند.

چگونگی خلق اورکلاک توسط متخصصان

از زمانی که رایانه های اولیه اختراع شد و به تولید انبوه رسید یکی از مواردی که به آن اهمییت ??راوانی داده شد میزان قدرتی بود که قطعات الکترونیکی قادر به تحمل آن بودند امروز نیز تولید کنندگان انبوه قطعات سخت ا??زاری مجبوراند به آن اهمییت ??راوان دهند همین مساله باعث می شود تا قطعات شبانه روز توسط تخصصان در آزمایشگاه های مجهز مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان قدرت که برای قطعات سخت ا??زاری قابل تحمل است مشخص شود. به زبان ساده تر می توان گ??ت میزان پردازش قطعات که ساخته می شوند بر اساس میزان تحمل آن ها در شرایط جوی مختل?? و ساعات کار مختل?? در آزمایشگاه ها قابل تعیین است در اینجاست که مبحث زیبا و قابل بحثی مطرح خواهد شد : به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده ی پردازنده میزان ??رکانس تولیدات خود را بر اساس دما های بالا 40-50 درجه سانتی گراد و رطوبت بسیار بالا (در محیط) تعیین می کند تا شما در موارد استسنائی نیز مشکلی با تولیدات این شرکت نداشته باشید. اما این شرایط استسنائی نه تنها هیچ گاه پیش نخواهند آمد بلکه در بعضی موارد برای ا??راد معمولی و خارج از آزمایشگاه غیر قابل دسترس خواهند بود. به همین دلیل است که قطعات تولید شده در زمینه ی رایانه (قطعات سخت ا??زاری) معمولا قادرند ??راتر از قدرت تعیین شده برای آنها ??عالیت کنند اما چگونه باید به حداکثر قدرت این قطعات رسید ؟ این سوالی بود که متخصصان سخت ا??زار را مجبور به خلق یکی از زیبا ترین تکنولوژی های امروزی کرد این تکنولوژی ها یا هر چیز دیگری که امروزه معنا میگیرد اورکلاک نامیده می شود. به بیان بسیار ساده شما با اورکلاک می توانید به میزان ??راتر از قدرت یک قطعه سخت ا??زاری دست پیدا کنید.

حتما بیاد دارید که کم شدن قدرت و سرعت رایانه ها در طول زمان باعث ناراحتی بعضی از ا??راد می شود حال به این موضوع به اندیشید که اگر کاربران مورد نظر مقداری دست به ارتقا سیستم خود از طریق اورکلاک بزنند چقدر می تواند باعث راحتی و ر??ع نیاز های جدید خود با هزینه ی بسیار کم شوند. جالب است؟ این تنها کوچکترین ??ایده ای است که اورکلاک به دنیای رایانه هدیه داده است.

ت??ریح یا ا??زایش کارایی ؟

حتما بسیاری از مواقع دو کلمه اورکلاک و گیم را در کنار یکدیگر دیده اید اورکلاک از همان ابتدا به عنوان یک ت??ریح نیز قابل مطرح بود امروزه نیز اورکلاک در زمینه ی ت??ریح بسیار ا??رادی را به سوی خود جلب کرده است به ا??رادی که در این زمینه ??عالیت قابل بحثی را داشته باشند اورکلاکر می گویند اورکلاکران امروزه دیگر یک کاربر ساده که رایانه ی خود را اورکلاک می کنند نیستند اورکلاکران ا??راد متخصصی هستند که با اورکلاک می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت ابر رایانه هایی را به وجود آورند. اورکلاکران امروزی دیگر به است??اده از خنک کننده های ساده یا برد های الکترونیکی ساخت تولید کنندگان بسنده نمی کنند بلکه با ا??زایش کارایی در برد های الکترونیکی یا خنک کننده های بهتر امثال دما های زیر ص??ر و خیلی از موارد دیگر اقدام به اورکلاک حر??ه ای می نمایند. هرکجا صحبت از ت??ریحات سالم و نوآوری هایی عجیبی به دست ا??راد مختل?? می شود حتما پای رقابت هایی نیز در میان خواهد آمد. بله البته اورکلاکران برای سنجش میزان کار خود یا نمایش نوآوری های خود به جهانیان کار خد را ثبت می کنند. این ثبت رکورد ها در سایت های مختل?? اینترنتی انجام می پذیرد و می توان گ??ت مرجع شناخت یک اورکلاکر و مقایسه او با دیگر اورکلاکران خواهد بود.

www.Hwbot.org

اگر به این سایت مراجعه کنید می توانید تقریبا از تمام کشور های جهان اورکلاکر پیدا کنید اورکلاکران در کشور های مختل?? برای تبادل نظر و است??اده ار تجربیات یکدیگر تشکیل تیم هایی می دهند به عنوان مثال در ایران می توان به تیم های زیر اشاره کرد:

HotoverClock-OcTeam

ShahrSakhtafzarIran

LionComputer

در سایت اشاره شده علاوه بر ایجاد رقابت و بین ا??راد بین تیم ها و کشور های جهان نیز رقابتی تنگاتنگ به وجود آمده است که باعث می شود ا??راد نه تنها با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند بلکه با همکاری یکدیگر تلاشی برای سعود تیمی داشته باشند همچنین رابطه ی تیم ها با یکدیگر در یک کشور بسیار قوی خواهد بود زیرا همه تلاش زیادی برای ا??زایش رتبه جهانی کشور خود دارند. این نتیجه یک رقابت سالم در زمینه ی علم و تکنولوژی است و البته ت??ریحی سالم.

جای تبلیغات نیز همیشگی است !

شرکت های تولید کننده نیز گاهی مواقع برای تولید قطعات قوی تر و رقابت با یکدیگر دست به اورکلاک می زنند. همچنین یکی مواردی که امروزه نقش مهمی در انتخاب قطعات سخت ا??زاری توسط متخصصان دارد میزان قدرت این قطعات در اورکلاک است به همین منظور نیز تولید کنندگان با طرحی خنک کننده های بهتر و ... سعی در رقابت با یکدیگر و ا??زایش ??روش خود می کنند گاهی اوقات تولید کنندگان برای نمایش میزان قدرت قطعات خود اورکلاکر یا اورکلاکرانی را استخدام می کنند تا حداکثر قدرت اورکلاک قطعات را به نمایش بگذارد. این ات??اقات که بسیار ??راوان ات??اق خواهد ا??تاد زمینه ای شده است برای انتخاب اورکلاک به عنوان یک شغل در بسیاری از کشور ها و در تمامی دنیا را ??راهم آرده است حال دیگر جهانیان اورکلاک را یک شغل پر درآمد در زمینه ی رایانه می دانند.

مبانی ساده اما پر اهمییت در اورکلاک

الکترونیک پایه اصلی رایانه و قطعات سخت ا??زاری است بنابراین پایه اصلی اورکلاک نیز محسوب می شود جالب است بدانید که علم ??یزیک یکی دیگر از پایه های اساسی در اورکلاک است. برای درک بهتر رابطه اساسی ??یزیک با اورکلاک نیاز به درک قوانین ساده ای از ??یزیک داریم که به شرح ذیل می باشد:

وقتی می گوییم جریان الکتریکی x در جریان است یعنی تعدادی مشخصی (x) الکترون از نقطه ی اولیه به نقطه ی ثانویه در حرکت است این حرکت به عواملی بستگی دارند که عبارتند از: تعداد الکترون هایی که از در واحد زمان از این نقطه می گذرند (جریان الکتریکی). میزان اختلا?? الکترون ها بین نقطه ی اولیه و نقطه ی ثانویه (اگر ت??اوت الکترون ها ص??ر باشد حرکت الکترن ها صورت نمی گیرد)(اختلا?? پتانسیل الکتریکی).

اما میزان جریان الکتریکی در جسم چگونه مشخص می شود؟ هر جسمی به حرکت الکترون ها درون خود مقاومتی نشان می دهد که آن را مقاوت الکتریکی می نامیم. این مقاومت باعث کاهش سرعت الکترون ها شده و به نوعی یکی از عوامل تنضی?? کننده جریان الکتریکی است و اما عامل دیگر همان میزان پتانسیل الکتریکی است با ا??زایش پتانسیل بین دو نقطه باعث شارش الکترونی بین دو نقطه خواهیم شد اما هرچه این اختلا?? پتانسیل بیشتر شود میزان بیشتری الکترون به حرکت در خواهند آمد.

میزان رسانایی اجسام نسبت به یکدیگر با مقاوت الکتریکی آنان مقایسه می شود و حتما می دانید که اجسام رسانا اکثرا ??لزات اند عاملی که باعث کاهش سرعت الکترون ها در درون جسم می شود باعث انجام کاری در درون جسم نیز خواهد شد و این انجام کار با ا??زایش دما همراه است. عاملی دیگر به غیر از جنس مواد که در میزان مقاومت الکتریکی تاثیر می گذارد همان دماست ا??زایش دما باعث ا??زایش میزان مقاومت الکتریکی و همچنین کاهش جریان الکتریکی می شود همان طور کاهش دما باعث کاهش میزان مقاومت و ا??زایش جریان الکتریکی خواهد شد. حتما تا به حال قطعه ی الکتریکی یا سیمی را دیده اید که به خودی خود به رنگ سیاه در آمده و به اصتلاح عامیانه سوخته است. اگر سیمی را در نظر بگیریم با میزان مقاومت الکتریکی 2y اهم و دو سر آن میزان اختلا?? پتانسیل z ولت ایجاد کنیم باعث ایجاد جریان الکتریکی برابر با x آمپر خواهد شد. حال اگر با ا??زایش دما باعث ا??زایش مقاومت الکتریکی شویم میزان جریان کاهش می یابد مثلا: با ا??زایش دما به مقاومت y اهم برسیم جریان الکتریکی برابر با 1/2x میلی آمپر یا x/2 میلی آمپر خواهد شد. همچنین این مقاومت بیشتر باعث ا??زایش دمای بیشتری نیز می شود به طوری که طولی نمی کشد تا جریان به نزدیک 0 و مقاومت به عددی بسیار بالا برسد این ات??اق در بعضی مواقع در کسری از ثانیه صورت می پذیرد با این ا??زایش مقاومت دمای بسیار بالایی تولید شده و باعث از بین ر??تن مدار یا به استلاح سوختن آن خواهد شد.

 

همان طور که می دانید پردازنده ها دارای چندین رسانای ولتاژ برای نشان دادن کد های 0 و 1 اند که با قطع و صل ولتاژ کد مورد نظر را نشان می دهند همان طور که مشخص است هرچه تعداد کد بیشتری در واحد زمان ثبت شود می توان گ??ت میزان پردازش پردازنده بیشتر است یکی ار راه های ا??زایش تعداد کد ها ا??زایش تعداد رسانا هاست که این امر نیز تا حدودی محدود خواهد بود راه دیگر ا??زایش میزان جریان الکتریکی در رسانا هاست که باعث می شود تعداد بیشتری کد در واحد زمان دیده شود. اما شرکت های تولید کننده مجبور خواهند بود خود میزانی را به عنوان حداکثر جریان الکتریکی برای هر رسانا مشخص کنند زیرا اگر با ا??زایش دما میزان مقاومت ا??زایش پیدا کند کارایی محصول بسیار پایین کشید تا جایی که باعث کرش کردن یا ریست کردن یا .. می شود یا حتی بعضی مواقع ??شار زیاد و عبور زیاد جریان باعث از بین ر??تن رسانا ها خواهد شد.

اگرمعانی بالا را کاملا متوجه شدید خود به اهمیت ??یزیک و الکترونیک در رایانه و اورکلاک نیز دست پیدا کرده اید اما بهتر از بگوییم اورکلاک به گونه ای ا??زایش میزان حداکثر جریان الکتریکی برای رسانا هاست معمولا با ا??زایش جریان مشکلاتی برای سیستم به وجود خواهد آمد که عبارتند از همان کرش کردن ریست شدن ص??حه ناخوشایند مرگ و ... اما اکثر مواقع با پایین آوردن دما باعث حل مشکلات می شویم یا با ا??زایش پتانسیل الکتریکی باعث حل مشکل می شویم اما باید این را نیز در نظر داشت که رسانا ها در زمینه ی پتانسیل الکتریکی محدودیتی خواهند داشت و همچنین با ا??زایش ولتاژ باعث ا??زایش ??راوان دما در پردازنده خواهیم شد که بهتراست د??ع شود.

اورکلاکران بسیار حر??ه ای با کاهش بسیار زیاد دمای پردازنده (زیر ص??ر) باعث می شوند رسانا ها به ابر رسانایی نزیک تر شوند این نزدیک شدن که موقتی نیز خواهد بود باعث می شود با ا??زاش مقداری ولتاژ بتوان محدودیت ها را تا حدی کنار زد و به پردازش های ما??وق تصور رسید.اما باز هم خواهید دید که ابر رسانایی نیز نمی تواند پردازش بدون محدودیت را ایجاد کند.

به عنوان مثال اگر ??رکانس کاری پردازنده شما 3.2 گیگا هرتز باشد با کاهش دما در حد معمول و با ا??زایش ولتاژ به میزان لازم قادرید به 4 گیگاهرتز یا شاید خیلی بیشتر دست پیدا کنید اما با است??اده از دمای زیر ص??ر خواهید توانست به ??رکانس های بالای 6 گیگاهرتز یا بیشتر از آن نیز دست پیدا کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...