رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
مهمان مهمان

زندگینامه بابا طاهر

پست های پیشنهاد شده

مهمان مهمان

بابا طاهر عريان همداني يكي از شاعران اواسط قرن 5 هجري قمري است كه ولادت او اواخر قرن 4 مي باشد. درباره زندگاني اين شاعر عار?? اطلاعات دقيقي در دست نيست. تنها روايتها و داستانهايي از مقام علمي و عر??اني اين شاعر وجود دارد و گ??ته اند كه به اين دليل به او عريان مي گ??تند چون از علايق دنيا دست كشيده بود و گ??ته شده كه او معاصر با پادشاهي طغرل بيك سلجوقي بوده و اين پادشاه ملاقاتهايي با بابا طاهر داشته است.

 

با دقت كردن در رباعيات او مي توان به برخي از احوال او پي برد. به عنوان مثال او در اين رباعي ??رموده است: "نصيحت بشنو از پور ??ريدون كه شعله از تنور سرد نايو"، متوجه مي شويم كه نام پدر او ??ريدون بوده است و همچنين گ??ته شده كه بابا طاهر ??رزندي به نام ??ريدون داشته كه در زمان حيات او ??وت شده كه در سوگواري او گ??ته: "??ريدون عزيزم ر??ته از دست / بوره كز نو ??ريدوني بسازيم" كه معناي آن اين است كه ??ريدون عزيزم از دست ر??ته و از خدا ??رزندي ديگر بطلبيم و نكته ديگر از زندگاني بابا طاهر اين است كه او روزها را بيشتر در كوه و بيابان مي گذرانده و شبها را به عبادت و رياضت مشغول بوده است و در مورد سال و??ات اين شاعر عار?? نظريه هاي مختل??ي بيان شده و به طور يقين نمي توان سال و??ات او را مشخص كرد.

 

ويژگي سخن

 

 

 

اشعاري كه از بابا طاهر باقي است رباعياتي است كه به لهجه لري سروده شده است. با خواندن اين اشعار متوجه مي شويم كه او با سخن بسيار روان و ساده و بي پيرايه خود نيكو كاري، خير خواهي و احسان و ترك ظلم و ستم به خلق را به خوبي بيان كرده، او عشق و ايمان و دلباختگي خود به مذهب شيعه و توسل به ائمه اطهار و تضرع به درگاه خدا را چنان با جاذبه بيان مي كند كه خواننده از خواندن رباعيات خسته نمي شود و ناله جانسوز طاهر يكي از انوار عشق الهي است كه در كلمه به كلمه اشعار او اينانوار را مي بينيم و سوزش و آتش آن را حس مي كنيم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...