رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
GreeN.boy

|| پيكان ... عزيز دل برادر..!!! ||

پست های پیشنهاد شده

پیکان در سال ۱۳۴۶ و در پی قراردادی که میان کارخانه ایران ناسیونال (ایران خودرو) و گروه صنعتی روتس (مالک کارخانه تالبوت) بسته شد، به عنوان نخستین خودرو تولید ایران، به بازار عرضه شد.

مدل های نخستین پیکان در حقیقت آخرین مدل های خودرو سان بیم آرو (Sunbeam Arrow) و هیلمن هانتر (Hilman Hunter) بود که ایران ناسیونال پس از چند تلاش نامو??ق برای تولید خودروی ??یات، آنها را بر روی خط تولید کارخانه خود قرار داد.

اگرچه یکسال بعد (۱۳۴۷) شرکت آمریکایی کرایسلر گروه صنعتی روتس را خرید اما این جابجایی در مالکیت تالبوت، تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدلهای مختل?? پیکان در ایران برای سالها تولید شد.

1hmneh5gpmr1b4aq0hp5.jpg

مسعود بهنود، روزنامه نگار باسابقه ایرانی در خاطرهای شخصی از تولید نخستین دستگاه پیکان می نویسد:

"در پائیز سال ۱۳۴۶ حسین دانشور از مقامات دربار شاهنشاهی، از خبرنگاران دعوت کرد تا در مجموعه ایران ناسیونال در جاده کرج به تماشای اولین اتومبیل ساخت ایران بروند، ما خبرنگاران وقتی به مرسدس کوپه دانشور اشاره کردیم که در مقابل تنها نمونه پیکان در محوطه کارخانه خودنمائی می کرد او گ??ت به زودی کارگران این جا، بهترین اتومبیل ها را سوار خواهند شد؛ و نگ??ت خواهند ساخت

id8qxsum8xayusyy9565.jpg

مصر?? بالای سوخت، نداشتن استانداردهای ايمنی و پائين بودن کي??يت از ایرادهایی بود که از نخستین ماههای تولید پيکان در ایران، همواره مورد نقد کارشناسان صنعتی بود اما قیمت تمام شده پایین این خودرو باعث شد که خیلی زود پیکان به پر??روش ترین خودروی ایرانی تبدیل شود.

همزمان با ا??زایش تولید پیکان، احداث راه و جاده در ایران هم گسترش یا??ت و پیکان"سالار جاده" لقب گر??ت.

ymd9c4q5l321jbycjd.jpg

در سالهای بعد و با استقبال عمومی از پیکان، مدل های پنج در (استیشن)، کارلوکس و جوانان پیکان به همراه نمونه وانت آن به بازار آمد و مورد استقبال مصر?? کنندگان قرار گر??ت.

پیکان خیلی زود جای خود را در ??رهنگ ایران در حال توسعه باز کرد و برای چهار دهه بخشی جدانشدنی از زندگی ایرانیان شد.

شاید به جرأت بتوان گ??ت که تمامی ایرانیان دست کم یک مسا??رت یا یک خاطره به یاد ماندنی از "پیکان سواری" دارند.

pw39v1dfy5jktpjusr7.jpg

پیکان هم مانند خیلی از کالاهای دیگر "ایرانی" نظیر قالی کرمان، پسته ر??سنجان، خاویار خزر و یا زع??ران ایرانی، خیلی زود تبدیل به نشانه ای از "تعصب" برای دارندگانش شد، به طوری که برخی از "پیکان بازها" گاه بیش از قیمت اصلی پیکان خود، "خرج" تزئین و قطعات اضا??ی آن کردند.

آنها حتی حاضر نشدند با آمدن خودروهای جدید به بازار ایران، دست از "پیکان سواری" بردارند و می گ??تند که اگر حتی "بنز کوپول" هم به آنها پیشکش شود، ترجیح می دهند که با پیکان خود سر کنند.

vipe6yssmaf681frr1hf.jpg

پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران و روی کار آمدن دولت جدید، در سال ۱۳۵۹تولید پیکان با ظاهری جدید (معرو?? به چراغ بنزی) که طراحی معرو?? کرایسلر بود، آغاز شد.

در دهه ۶۰ تولید پیکان تا حدودی زیادی کاهش یا??ت به طوری که متقاضیان خرید آن پس از ثبت نام و از طریق قرعه کشی، در روزنامه ها به دنبال بخت خود برای خرید یک دستگاه پیکان می گشتند.

در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوق?? شد و این شرکت در شرکت پژو ??رانسه ادغام شد و درنتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سق?? بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید.

b5b4qxa3gxtxqlznorf.jpg

در طول چهار دهه تولید پیکان در ایران، تزیین و تغییر شکل ظاهر و اضا??ه کردن قطعات زینتی به بدنه پیکان، تبدیل به ت??ریحی برای ایرانیان شد که هیچگاه مرزی برای آن تعری?? نشد و هر صاحب پیکان بنابر سلیقه و بودجه خود به پیکان خود "رسید".

علاقمندان به پیکان حتی با گذشت چند سال از متوق?? شدن خط تولید آن، هنوز با شوق و علاقه خرج پیکان خود می کنند و با "انداختن" رینگ و لاستیک و "نصب سیستم" بروی آن با ا??تخار در خیابان ها جولان می دهند.

3cappu328t346d7zhljr.jpg

??ارغ از اینکه پیکان چه نقشی در آلودگی هوا و ا??زایش مرگ و میر در سوانح رانندگی ایران طی پنج دهه اخیر داشته است، چند نسل از ایرانیان و هزاران خانواده ایرانی از طریق تولید و خدمات پس از ??روش این خودرو ارتزاق کرده اند.

بسیاری از تحلیلگران صنعتی معتقدند که صنایع سنگین ایران در نیم قرن گذشته بدون پیکان چرخش "لنگ" می زد.

naull8dpzjqao7zijka.jpg

"اگر ??الکنرو سالينجر، نويسندگان نامدار آمريکائی در قصه های خود نام ??ورد و کرايسلر را جادودانه کردند، ادبيات معاصر ??رانسه بر دوش رنو و دو شوا سيتروئن (که نمونه ای از آن در ايران به نام ژيان مشهور است) در سال های ميانی قرن بيستم به راه ا??تاد، سينمای واقع گرای ايتاليا بدون ??يات و وسپا معنائی نداشت و همه جهان، آلمان را بيش از هر چيز به ??ولکس واگن و بنز می شناسد، در ايران نيز سی و ه??ت سال زندگی در بطن مردم، پيکان را در ??رهنگ عمومی، ادبيات و هنر جائی هميشگی بخشيد."

94nf5gsxscbyqmwy9s5y.jpg

خط تولید خودروی پیکان بعد از چهل سال در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴متوق?? و آخرین پیکان تولیدی به موزه ??رستاد شد.

در این مراسم که در محل کارخانه ایران خودرو در حومه تهران برگزار شد، پیکان شماره دو میلیون و ۲۹۵ و ۹۵ به امضای یادبود اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن رسید و روانه موزه "بزرگترین خودروساز خاورمیانه" شد.

او روی آخرين پيکان توليد ايران نوشت: "پيکان ارابهای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گر??ت و امروز به موزه میرود تا نظارهگر اعتلای اين صنعت باشد."

saou5cq2z3ew79tdjzjf.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به نام خدا

سلام

****************

يه گالري كامل از اين عزيز دل دارم كه در ادامه اگه قسمت شد حتما ميذارم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به نام خدا

سلام

*******************

چند مدل پيكان

باور كنيد اينا همون پيكاني هستند كه يه زماني ما سوارشون ميشديم ... :

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

اين عكس رو اول كه ديدم ياد لامبورجيني ا??تادم :love2:

mb8emva2pm9m3xtgfq2.jpg

 

 

اين يكي هم مخصوص رالي باز هاست ...

keugib46bg59cyppmdiz.jpg

 

و همچنين اين

http://up7.iranblog.com/images/8foo7a8sy7js828aiqt.jpg

 

منتظر باشيد ....

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یادش بخیر با پیکان چه دورانی داشتم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پیکان زیاد ماشین خوبی نیست. مشکلش دراز بودنشه.:sa0d:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...