رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
deltasina

سریال حریم سلطان

پست های پیشنهاد شده

سریال حریم سلطان ،سریالی غیر اخلاقی است که در ایران طر??داران بسیاری به خود دیده ! امیدوارم خانواده ها در دیدن سریال حریم سلطان تجدید نظر کنند...

FunSara.Com-d924925d15.jpg

 

حریم سلطان

Muhteşem Yüzyıl

MagnificentCenturyTheme.jpg

??رمت رمان تاریخی

نویسنده مرال اوکای[۱]

کارگردان یاغمور تایلان

دورول تایلان

ستارگان خالد ارگنچ

نور ??تاح اوغلو

مریم اوزرلی

اوکان یالابیک

نباهت چهره

سلما ارگچ

محمد گونسور

پلین کاراهان

جانسو دره

اوزان گوون

اورکون اونگن

تونجل کورتیز

??یلیز احمد

کشور سازنده ترکیه

زبان ها ترکی استانبولی

تعداد ??صل ها ۳

تعداد قسمت ها ۶۳

تولید

تهیه کننده تیمز پروداکشن

مکان ها استانبول، ادیرنه، مارماریس

زمان اجرا ~۱۳۰–۷۰ دقیقه

پخش کننده

شبکه اصلی شو تی وی (۲۰۱۱)

استار تی وی (۲۰۱۲)

۵ ژانویهٔ ۲۰۱۱ تاکنون

 

حریم سلطان (به ترکی استانبولی: Muhteşem Yüzyıl؛ به معنای سدهٔ باشکوه) نام یک سریال تلویزیونی تاریخی ترک زبان است. ??صل اول این سریال از شبکهٔ تلویزیونی شو تی وی و ??صل دوم آن از شبکهٔ استار تی وی پخش شد. شبکهٔ جم تی وی این سریال را با دوبلهٔ ??ارسی و با نام «حریم سلطان» پخش می کند. داستان سریال بر پایهٔ زندگی سلطان سلیمان قانونی، مشهورترین سلطان امپراتوری عثمانی و خرم سلطان (روکسلانا)، کنیز و برده ای که ملکه شد، نوشته شده است.[۲]

محتویات

 

۱ داستان

۲ ??صل اول

۲.۱ شخصیت های اصلی

۳ جنجال ها

۴ پخش بین المللی

۵ منابع

۶ پیوند به بیرون

 

داستان

 

نام اصلی سریال (سدهٔ باشکوه) به دوران سلطنت سلطان سلیمان قانونی اشاره دارد و این مجموعهٔ تلویزیونی، توطئه ها و دسیسه هایی که در حرمسرا و دربار او روی می داد را به تصویر می کشاند. جزئیات اکثر حوادث و ات??اقاتی که در سریال روی می دهد، واقعیت نمی دارد اما کلیت حوادث، واقعیت تاریخی دارد.

 

سلطان سلیمان در ۲۶ سالگی بر تخت سلطنت نشست. او در پی آن بود که امپراتوری عثمانی را قدرتمندتر و گسترده تر از امپراتوری اسکندر کبیر سازد و به آن وجهه ای شکست ناپذیر بخشد. در تمام مدت ۴۶ سال سلطنتش، سلیمان به عنوان مقتدرترین سلحشور و ??رمانروای شرق و غرب شناخته می شد. در سال ۱۵۲۰، سلیمان در حال شکار بود که از مرگ پدر خبردار شد و بدین ترتیب امپراتوری عثمانی صاحب سلطانی جدید می گشت. سلیمان همسرش، ماه دوران و پسرش، شاهزاده مصط??ی را در کاخ مانیسا ترک گ??ت و به همراه یار و همدم نزدیکش، ابراهیم پارگایی رهسپار کاخ توپقاپی شد. سلیمان بدون آنکه خود بداند در مسیری قدم گذاشته بود که در نهایت، اوج شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را در پی داشت.

 

در حالیکه آن دو در راه کاخ توپقاپی بودند، یک کشتی متعلق به دولت عثمانی از کریمه در قسطنطنیه پهلو گر??ته بود و بردگان مسیحی به اسارت گر??ته شده را به کاخ عثمانی اهدا می کرد. یکی از بردگان که الکساندرا لا روسا نام داشت، دختر یک کشیش ارتودوکس اهل اوکراین بود که قتل پدر، مادر و نامزدش به هنگام یورش تاتارها را به چشم خود دیده بود. این دختر جوان که به اسارت در آمده بود و به کاخ عثمانی ??روخته شده بود، بعدها نام خرم را اختیار می کند و آنچنان سلیمان را شی??تهٔ خود می کند که سلطان حاضر می شود با زیر پا گذاشتن رسوم و عادات پیشین، او را به ازدواج نکاحی خویش درآورد (پس از آنکه تیمور، بایزید را شکست داد و زنش را به اسارت گر??ت، سلاطین عثمانی از ازدواج نکاحی خودداری می کردند). خرم برای سلطان پسر به دنیا می آورد و از طریق خونریزی و دسیسه چینی در کنار سلیمان بر امپراتوری عثمانی حکمرانی می کند. عشق شدید سلیمان به خرم باعث می شود که راه ها برای اعمال ن??وذ خرم بر دربار باز باشد.

 

سریال تلویزیونی حریم سلطان به روابط حاکم بین اعضای خاندان سلطنتی، به ویژه گر??تاری ها و رقابت های رمانتیک آن ها می پردازد. عداوت بین خرم و ماه دوران، ترقی خرم از جایگاه یک کنیز به جایگاه سوگلی سلطان، ??رو ا??تادن خرم از چشم سلطان پس از به دنیا آوردن مهرماه، و اوج گر??تن دوبارهٔ او، مضمون اصلی این سریال تلویزیونی را تشکیل می دهد. علاقهٔ وزیر اعظم (ابراهیم پارگایی) به یکی از زنان دربار (خواهر سلطان) و تنش بین اروپای مسیحی و امپراتوری عثمانی سنی مذهب، از جمله مضامین و داستان های ??رعی سریال به شمار می آیند.

??صل اول

 

داستان با برخورد ات??اقی سلطان سلیمان با ابراهیم پارگایی آغاز می شود. در همین حال، الکساندرا لا روسا (بعداً خرم) در زادگاهش، اسیر یورش تاتارهای کریمه می شود. پدر، مادر، و خواهرش در نتیجهٔ این یورش کشته می شوند اما نامزدش، لئو زنده می ماند و می گریزد (اگرچه الکساندرا گمان می کند که لئو مرده است). در کشتی ای که او را به کاخ توپقاپی می برند، زنان دیگری از جمله بهترین دوستش، ماریا (بعداً گل نهال) نیز حضور دارند.

 

وقتی الکساندرا به کاخ می رسد، یکی از خدمتکاران به او می گوید که اگر او سوگلی سلطان شود و برای سلطان، پسر به دنیا بیاورد، خودش سلطانه خواهد شد و بر دنیا حکمرانی خواهد کرد. بنابراین هنگامی که سلیمان در حال عبور از کنار کنیزان است، تمامی کنیزان به نشانهٔ احترام در برابر او تعظیم کرده اند اما الکساندرا چنین نمی کند و در عوض نام سلیمان را ??ریاد می کشد. سلطان که به او نگاه می کند، الکساندرا غش می کند و سلطان او را می گیرد. از همان زمان، الکساندرا مورد توجه سلطان قرار می گیرد و سلطان نام خرم را بر او می نهد. خرم که یک مسیحی بود، به اسلام می گرود.

 

در انتهای قسمت سوم، ماه دوران (سوگلی دیگر سلطان) با خرم به سختی درگیر می شود و او را به شدت کتک می زند زیرا بر این باور است که خرم موجب سقط جنین او شده است. وقتی سلیمان از این قضیه آگاه می شود، از ماه دوران دل آزده می شود. در ادامه، خرم اولین پسرش، محمد را باردار می شود. وقتی خرم باردار است، سلیمان از او می خواهد که برای خوردن شیرینی به اتاقش بیاید؛ شیرینی هایی که توسط ماه دوران زهرآلود شده اند. با خوردن آن شیرینی ها، خرم از حال می رود اما سلیمان او را نجات می دهد. با روی دادن این ماجرا، ن??رت سلیمان از ماه دوران ??زونی می گیرد.

 

ویکتوریا (بعداً صدیقه) که شوهرش در یکی از نبردها توسط سلیمان کشته شده است، به قسطنطنیه می رود تا انتقام شوهرش را بگیرد.

 

خرم، اولین و تنها دختر سلیمان، مهرماه را باردار می شود. پس از زادن مهرماه، جشنی در حرمسرا ترتیب می دهد، اما در این جشن با یکی از سوگلی های دیگر سلطان به نام عایشه خاتون درگیر می شود و او را تهدید به قتل می کند. عایشه که از قصد و نیت صدیقه آگاه شده بود، توسط صدیقه کشته می شود. از آنجا که خرم پیشتر عایشه را به قتل تهدید کرده بود، تمامی شواهد علیه خرم بود. در نتیجه سلیمان، خرم را به کاخ پیشین (کاخ کریمه) تبعید می کند.

 

در این اثنا، ابراهیم پاشا با خدیجه سلطان (خواهر سلطان) ازدواج می کند. ابراهیم به خرم می گوید که او می تواند به کاخ توپقاپی بازگردد به شرطی که دامن ماه دوران را ببوسد. خرم در ابتدا این پیشنهاد را رد می کند اما در نهایت تغییر نظر می دهد.

 

لئو، نامزد پیشین خرم، از مکان سکونت خرم آگاه می شود و با پیشه کردن شغل نقاش کاخ، سعی می کند به خرم نزدیک شود. اما ابراهیم پاشا از رابطهٔ خرم با لئو آگاه می شود و به خرم می گوید که او (خرم) باید با راحت الحلقوم زهرآلود، لئو را از میان بردارد و یا اینکه خودش (ابراهیم)، سلطان را از ماجرا خبردار خواهد کرد.

 

در آخرین قسمت ??صل اول، سلیمان خارج از قصر ابراهیم در چادری نشسته است، انگور می خورد و از مشاهدهٔ مناظر طبیعی لذت می برد و صدیقه قرار است از او پذیرایی کند. در سه دقیقهٔ پایانی این قسمت می بینیم که صدیقه در حالی که سینی به دست دارد نزدیک سلطان می شود. روی سینی، یک لیوان آب قرار دارد اما زیر آن خنجری در دست صدیقه است. خرم در حالی که راحت الحلقوم زهرآگین را به لئو می خوراند، گریه می کند. و سپس صدیقه با قرار دادن خنجری زیر گلوی سلیمان، او را به مرگ تهدید می کند.

شخصیت های اصلی

نام بازیگر نقش توضیح

خالد ارگنچ سلیمان قانونی دهمین سلطان امپراتوری عثمانی

مریم اوزرلی خرم سلطان خاصگی دوم سلطان، مادر پنج ??رزند سلطان

نور ??تاح اوغلو ماه دوران خاصگی سلطان، مادر اولین ??رزند سلطان

اوکان یالابیک ابراهیم پاشا وزیر اعظم امپراتوری عثمانی

نباهت چهره عایشه ح??صه سلطان والده سلطان و خاصگی سلطان سلیم اول

سلما ارگچ خدیجه سلطان خواهر سلیمان

محمد گونسور شاهزاده مصط??ی ??رزند نخست سلیمان و ماه دوران

پلین کاراهان مهرماه سلطان دختر سلیمان و خرم

اورکون اونگن شاهزاده محمد ??رزند نخست سلیمان و خرم

جانسو دره ??یروزه سلطان معشوقهٔ سلیمان

اوزان گوون رستم پاشا همسر مهرماه و خدمتکار سلطان سلیمان

??یلیز احمد نگار کال??ا خدمتکار و کارآموز حرم سرا

آلپ اویکن کلمنت ه??تم پاپ کلیسای کاتولیک

سلما کچیک دایه خاتون پیشخدمت والده سلطان

نیهان بویوک آغاچ گل شاه پیشخدمت ماه دوران، پیشخدمت خرم

سلیم بایراکتار سمبل خان رئیس خواجگان حرمسرا

??اتح آل ماتراکچی نصوح ریاضی دان، مورخ، جغرا??ی دان، چهره نگار مینیاتور، و مخترع

بوراک اوزچیویت مالکوچ اوغلو بالی بیگ خاص اوداباشی (اتاقدار مخصوص سلطان)

ازگی ایوب اوغلو آیبیگه خاتون برادرزادهٔ والده سلطان، شاهزادهٔ کریمه، معشوقهٔ بالی بیگ

تونجل کورتیز ابوسعود ا??ندی خدمتکار سلطان سلیمان

یوکسل اونال شکر آغا سرآشپز کاخ

انگین گونایدین گل آغا مورد اعتماد خرم

ایپک یالووا ایزابلا ??ورتونا شاهزادهٔ کاستیا، یکی از سوگلی های سلیمان

جنجال ها

 

پخش سریال حریم سلطان، انتقادات و اعتراضاتی را در کشور ترکیه برانگیخت. برخی از بینندگان به آنچه ارائهٔ تصویری «نامحترمانه»، «شرم آور»، و «خوش گذران» از شخصیت تاریخی سلطان سلیمان می خواندند واکنش نشان دادند. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا کرد که بیش از ۷۰٬۰۰۰ شکایت دربارهٔ این سریال دریا??ت کرده است و به شو تی وی اخطار داد تا به خاطر نمایش نادرست «حریم خصوصی یک شخصیت تاریخی» به صورت عمومی عذرخواهی کند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نمایش این سریال را به دلیل «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم کرد. گروه های کوچک اسلام گرا و ملی گرا به نشانهٔ اعتراض مقابل استودیوی شو تی وی تجمع کردند اما سریال همچنان مخاطبان و علاقه مندان ??راوانی دارد. آخرین قسمت سریال حریم سلطان

 

کلیپ قسمت های آخر سریال حریم سلطان را برای دوست داران این سریال قرار می دهیم.در قسمت های آخر این سریال بر اساس این کلیپ سلطان سلیمان می میرد.ابراهیم به دست سلطان سرش بریده می شود.الکساندرا(خرم سلطان) یک دختر دیگر هم بدنیا می آورد.پسرش نیز بزرگ می شود و آماده پادشاهی می شود.همچنین ابراهیم صاحب دو ??رزند نیز می شود.بعد از سالها هم والد سلطان به بیچارگی می ا??تد.

 

بر اساس تاریخ آمده است که:

 

سلطان سلیمان ماه دوران و مصط??ی را به قصر یکی از شهرهای مجاور می??رسته چون طبق سنتهای عثمانی یک شاهزاده پیش از امپراطوری باید در یک شهر کوچک سلطنت کنه البته قصد اصلی سلطان تبعید کردن ماه دورانه اما نمیگه. خرم هم یک پسر که هیچ شش تا به دنیا میاره و اولین زنی میشه که در تاریخ عثمانی رسما با یک پادشاه عثمانی ازدواج میکنه!!!! سلطان هم محمت رو بیشتر از مصط??ی دوست داشته که باعث رقابت بین دو برادر میشه. طبق سنتهای عثمانی پسر اول باید سلطنت رو به ارث ببره که همین مسئله خرم رو خیلی نگران میکنه. به هر حال پسر اولش محمت بعد از ده پانزده سالی میمیره . خرم هم مصط??ی را تنها مانع سر راه به سلطنت رسیدن پسر خودش میدونه به کمک وزیر دربار که ظاهرا ??امیلش بوده دسیسه میکنه و وقتی سلیمان برای یک جنگ ر??ته از طر??ی وزیر به مصط??ی میگه برای کمک به پدرت با سپاهت برو از اون طر?? به گوش شاه میرسونه که پسرت با لشکرش داره میاد که تو رو بکشه. شاه احمق هم باور میکنه و به محض رسیدن مصط??ی اونو میکشه!!!!!!!!!!!! و اینگونه سلیم پسر خرم سلطان به سلطنت میرسه. ماه دوران هم در شهری که مزار پسرش بوده در ??قر شدید زندگی میکنه تا وقتی سلیم به حکومت میرسه و براش حقوق معین میکنه. خرم هم یک سری کارهای خیریه انجام میده و بالاخره وقتی میمیره در جوار مقبره سلطان سلیمان د??ن میشه . از اونجایی هم که اهل اوکراین بوده توی اوکراین مجسمه اش رو میسازن که هنوز هم هست و یک مسجد هم به نام اصلی و روسی او بنا میکنند!! و اینگونه ظالم به هر آنچه میخواد میرسه!! توهین به ایرانیان در سریال حریم سلطان پس از دو ماه تعطیلات تابستانی که طی آن پخش سریال های ترکیه ای از کانال های تلویزیونی این کشور بنا به یک سنت قدیمی در جهت تلاش برای استراحت و آرامش مردم در ??صل تابستان قطع می گردد، ادامه پخش سریال پربیننده « صد سال پر احتشام » یا « حریم سلطان » با قسمت های جدید از روز چهارشنبه گذشته از کانال تلویزیونی استار ترکیه از سر گر??ته شد.

انتخاب، دردومین قسمت سری جدید این سریال، نکات توهین آمیزی نسبت به ایران در این سریال مطرح شد که بنظر می رسد بی ارتباط با وضعیت روابط ایران و ترکیه در چند ماه گذشته نبوده و تعمد خاصی در گنجاندن و نمایش برخی موضوعات در ارتباط با ایران در قسمت های جدید سریال بوده است. ابتدا به موارد مطروحه در این قسمت از سریال اشاره و سپس به تحلیل ماجرا می نشینیم.

۱- در قسمت های جدید سریال دختری ایرانی به نام ??یروزه بعنوان برده وارد قصر سلطان سلیمان می شود و خود را ??ردی از اهالی ری و سریانی معر??ی می کند. وی با تلاش خواهر سلطان سلیمان و در حالی نظر سلطان کاملاً به وی جلب شده است، بعنوان یکی از زنان حرمسرا قرار است در قسمت های آتی در خدمت سلطان سلیمان باشد. یعنی یک ایرانی در حرم سلطان ترک؟

۲- سلطان سلیمان در این قسمت از ایران بعنوان « دیار عجم » نام می برد که سعی می کند اطلاعاتی راجع به آن کسب کند؟ این در حالی است که آوازه امپراطوری ایران در آن زمان به اندازه ای بوده است که در دنیا کسی این کشور را عجم خطاب نکند!

۲- مهترین ??راز این قسمت از سریال بخشی بوده است که یکی از متحدین محلی سلطان سلیمان، به صدر اعظم وی ( ابراهیم پارگالی ) می گوید بدلیل بی توجهی سلطان سلیمان به دوستان خود، آنها یکی پس از دیگری به شاه طهماسب پناه می برند، چرا که شاه طهماسب از هر لحاظ به آنها بیشتر و بهتر می رسد. این گ??ته چنان به پارگالی سخت می آید که ضمن قتل بلا??اصله صاحب سخن، اظهار می دارد این دیو…… که اسمش را شاه طهماسب گذاشته است،پاسخ این کار خود را خواهد گر??ت. وی دو بار کلمه دیو….. را خطاب به شاه طهماسب بر زبان می راند.

در بررسی متون تاریخی تا آنجائی که نویسنده بررسی کرده است، نامی از زنی ایران و سریانی بنام ??یروزه ، بعنوان همسر و یا معشوقه سلطان سلیمان به میان نیامده است. اینکه سلطان سلیمان وی را به حرم خود راه دهد و در قسمت های بعد با او به معاشقه و هوسبازی بپردازد، موضوعی نیست که به مذاق ایرانیان خوش بیاید و به راحتی از کنار آن بگذرند. حرمت ایران و زن ایرانی باید در هر صورت ح??ظ گردد، سریال های تاریخی جای مناقشه های سیاسی و بی احترامی به یک ملت و تاریخ آن نمی توانند، باشد علی الخصوص اینکه این اقدام از سوی سازندگان سریال در کشوری صورت گیرد که داعیه دوستی و برادری با ایران را دارد.

در برنامه های تلویزیونی ترکیه ال??اظ رکیک بشدت سانسور می شوند، لذا خطاب کلمه بسیار زشت دیوس به یک شاه ایرانی که داعیه اسلام گشائی داشته است، جز با هد?? خاص صورت نگر??ته و تعمدی در کار بوده است که بهتر است سازندگان این سریال متوجه توجه و ناراحتی طر?? ایرانی به این نکته شده و در قسمت های بعد نسبت به تصحیح آن اقدام نمایند.

ضمن اینکه عجم خطاب کردن کشوری بزرک چون ایران می تواند به دامن زدن و به بکار بردن ال??اظ مشابه در سایر کشورها بیانجامد که توصیه می شود سازندگان سریال از ورود به آن اجتناب ورزند.

اگر چه باید منتظر قسمت های بعدی این سریال علی الخصوص حمله سلطان سلیمان به تبریز که برای آن برنامه ریزی می شود و اقداماتی که ??یروزه در کاخ عثمانی بعمل خواهد آورد، ماند، تا ماهیت جریان اخیر بیشتر و بیشتر مشخص گردد، اما این سوال جدی از هم اکنون نیز وجود دارد که آیا روند جدید سریال در خدمت سیاست خارجی ترکیه و در جهت سیاست نئو عثمانی دولت حاکم ترکیه قرار نگر??ته است؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...