رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

راهنمایی اورکلاک کارت گرافیکی

پست های پیشنهاد شده

اورکلاک برای بسیاری از کاربران همیشه جزو موضوعات جذاب بوده است و بعضی از آنها دقت بسیاری را صر?? تجربه اورکلاک میکنند. برای گیم بازها کارت گرا??یکی یک قطعه اساسی به شمار می آید چون کارت گرا??یکی قلب یک سیستم گیم به شمار می آید.

اورکلاک کارت گرا??یکی نیز همانند پردازنده سبب بالا ر??تن سرعت ??ریم هنگام بازی کردن می شود. اما اورکلاک کارت گرا??یکی به تنهایی موجب اجرای سریع بازی نمی شود بلکه بهتر است در کنار آن پردازنده را نیز اورکلاک کنید.

 

اورکلاک کارت گرا??یکی یعنی چه؟ پردازنده گرا??یکی و حا??ظه موجود روی کارت گرا??یکی روی یک ??رکانس معین کار میکند . به عنوان مثال جی??ورس 8800GTX با ??رکانس هسته 575 مگاهرتز و ??رکانس حا??ظه 1800 مگاهرتز طراحی شده است .تنها کاری که باید انجام داد این است که این ??رکانسها را ا??زایش دهیم . بعضی از شرکتها یک سری از کارتهای خودرا خودشان اورکلاک می کنند . به این کارتها که توسط سازنده اورکلاک شده است ، پیش اورکلاک یا Pre.Over clock می گویند. مقدار اورکلاک بستگی به تصمیم سازنده و ظر??یت پردازنده و حا??ظه دارد.

 

اگر به دنبال اورکلاک بی درد سر هستید تهیه کارتهای پیش اورکلاک شده بهترین گزینه است اما این روش هزینه اضا??ی به دنبال دارد چون این کارت ها از کارتهای عادی گرانترند .

 

اما چگونه خودمان کارت اورکلاک کنیم؟ این کار به دو طریق انجام می شود : اولی از طریق درایور کارت گرا??یکی و دومی از طریق بایوس موجود روی کارت گرا??یکی .

 

با تغییر اعداد مربوط به ??رکانس پردازنده و حا??ظه موجود در بایوس می توان کاری کرد که کارت گرا??یکی در ??رکانس دلخواه کار کند ویا اینکه می توان با است??اده از نرم ا??زار های مخصوص این ??رکانس ها را روی درایور کارت گرا??یکی تغییر داد تا کارت در ??رکانس جدید کار کند.

 

در واقع در صورتی که از نرم ا??زار برای اورکلاک است??اده کنید ، کاری میکند که کارت گرا??یکی از ??رتکانس موجود در بایوس صر?? نظر کند و با ??رکانس جدید کار کند .

 

دراینجا به روسش دوم یعنی اور کلاک با است??اد از نرم ا??زار می پردازیم.

 

نرم ا??زار ntune : این نرم ا??زار توسط شرکت انویدیا عرضه شده که با نصب آن در ص??حه تنظیمات کارت گرا??یکی گزینه Performance ظاهر می شود . در قسمت Adjust GPUsetting از این منو می توانید ??رکان پردازنده و حا??ظه را تغییر دهید . اما باید توجه داشته باشید که تا چه میزان می توانید ??رکانس را ا??زایش دهید؟این کار یک ??رایند زمان گیر است اما به طور کلی کارت های انویدیا را می توانید ??رکانس هسته را حداقل تا ده درصد ا??زایش دهید.

 

هنگامی که ??رکانس را ا??زایش دادید نیاز است که کارت گرا??یکی را تست پایداری کنید . بدین منظور کارت را در یک بازی سنگین امتحان کنید و رزولوشن را ا??زایش دهید در صورتی که مشکلی برای کارت پیش نیامد ، ??رکانس مورد تایید است . ( ازجمله مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید هنگ کردن کامپیوتر با وجود نقاط ریز س??ید رنگ و یا خطهای باریک روی ص??حه نمایش است .) پس از پایان تست وارد مرحله دوم می شویم . در این مرحله ??رکانس پردازنده را باید 5 مگاهرتز ا??زایش دهیدو پس از هر بار ا??زایش کارت را در بازی تست کنید تا از پایداری آن مطمئن شوید .این کار را تا جایی که در بازی پارازیت و نقاط س??ید روی ص??حه نمایش ایجاد شود انجام دهید . پس از دیدن این علایم یک مرحله به عقب برگردید . ??رکانس در آن مرحله بیشترین حد توانایی اورکلاک ??رکانس پردازنده خواهد بود . پس از این کار شروع به ا??زایش ??رکانس حا??ظه می کنیم . مشابه با ا??زایش ??رکانس پردازنده ، ??رکانس حا??ظه را نیز ا??زایش می دهیم و در هر مرحله آن را در بازی تست می کنیم.

 

در نرم ا??زار ntune ??رکانس حا??ظه به صورت DDR نشان داده نمی شود به همین دلیل شما باید ??رکانسی را که نمایش می دهد در 2صرب کنید تا DDR حا??ظه به دست بیاید .

 

پس از انجام اورکلاک حا??ظه در قسمت Profile تغییرات را ذخیره کنید و در قسمت Adjust Custom Rules طوری تنشیم کنید که با هر بار بوت شدن کامپیوتر ، تغییرات به طور خودکار اعمال شو.د.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با است??اده از روشی که در مقاله قبلی گ??تیم می توانیم کارت گرا??یکی را اور کلاک کنیم و و پایداری آن را در بازی تست کنیم . اما مشکل اصلی اینجاست که در هر بازی کارت گرا??یکی مت??اوت است و ممکن است کارت اور کلاک شده در یک بازی بدون مشکل باشد اما برای اجرای بازی دیگری با مشکل مواجه شود.

 

 

خوب بهترین کار برای این مشکل اینست که بعد از امتحان کارت در چند بازی ، بازی را که کارت بیشتر در آن با مشکل مواجه می شود در نظر بگیرید و بر اساس آن بازی کارت خور را اورکلاک کنید .

 

حالا که کار اورکلاک به اتمام رسیده شاید به این ??کر کنید که سرعت ??ریم در بازی ها تا چه میزانی ا??زایش یا??ته است برای اطلاع از ا??زایش کارایی کارت باید قبل و بعد از اورکلاک بنچ مارک یک بازی را اجرا کنید و سرعت ??ریم متوسط در این دو حالت را مقایسه کنید . روش ساده تر هم است??اده از یک نرم ا??زار بنچ مارک ترکیبی مثل 3DMARK06 در هر دو حالت (قبل و بعد از اور کلاک ) و مقایسه آنها است.

نرم ا??زار Riva Turner :

 

بهترین و کامل ترین نرم ا??زار موجود برای اور کلاک کارتهای گرا??یکی همین نرم ا??زار است . Riva Turner مختص کارت گرا??یکی خاصی نیست و با جی??ورس ها و رادئون ها سازگاری کاملی دارد . برای شروع اور کلاک کا??یست در قسمت Drive Setting گزینه System Setting را انتخاب کنید . برا ی امکان دسترسی به ??رکانسهای هسته و حا??ظه باید اولین گزینه موجود در پنجره را ??عال کنید . با ??عال شدن این گزینه ابتدا سوالی مبنی بر راه اندازی مجدد سیستم یا خواندن ??رکانسهای ??علی کارت از شما می پرسد که با انتخاب گزینه دوم دسترسی به ??رکانسها آزاد می شود . ا??زایش ??رکانس هسته و حا??ظه در Riva Turner همانند آنچه در nTune گ??تیم خواهد بود. پس از رسیدن به ??رکانس دلخواه آنرا در پرو??ایل مخصوص به آن ??رکانس ذخیره کنید. همین امکان به شما اجازه می دهد تا پرو??ایل اور کلاکهای مختل?? با ??رکانسهای مت??اوت و برای شرایط و بازی های مت??اوت درست کنید .

 

با است??اده از این نرم ا??زار می توانید سرعت ??ن را در حالت های مختل?? تنظیم کنید.

 

همچنین این نرم ا??زار دما و ??رکانسهای هسته و حا??ظه و واحد سایه زنی را نیز در پنجره ای نشان می دهد .

 

چند نکته:

 

1- اینکه کارت شما تا چه حد اور کلاک می شود بستگی به مشخصات پردازنده و حا??ظه های موجود روی کارت و سیستم خنک کننده کارت و هچنین مدارات موجود روی کارت مثل خازن ها دارد . بنابراین ممکن است دو کارت از یک مدل اما از شرکتهای مختل?? به میزانهای مختل?? اور کلاک شوند .

 

2- دمای پردازنده گرا??یکی و حا??ظه گرا??یکی روی مقدار اورکلاک تاثیر زیادی می گذارند . هر چه سیستم خنک کننده کارار تر باشد و دما پایین تر باشد ، شانس بیشتری برای رسیدن به ??رکانسهای بالاتر وجود دارد . می توانید از خنک کننده های جایگزین برای کارت خود است??اده کنید.

 

3- اور کلاک میزان مصر?? کارت را ا??زایش می دهد پس هنگام خرید منبع تغذیه به این موضوع توجه کنید .میزان مصر?? به میزان اورکلاک بستگی دارد اما معمولا بیشتر از 20 درصد مصر?? عادی کارت نخواهد بود .

 

4- برای بررسی ??رکانسهای جدید هنگام اور کلاک می توانید به جای بازی ها از نرم ا??زار های 3DMARK نیز است??اده کنید . بعد از هر بار تغییر ??رکانس 3DMARK را به مدت 20 دقیقه اجرا کنید اگر مشکلی پیش نیامد ??رکانس تایید می شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در این قسمت می خواهیم در مورد اورکلاک واحد سایه زنی در کارت های گرا??یکی بحث کنیم . اما در ابتدا توضیحاتی در مورد واحد سایه زنی و کاربرد آن می دهیم .

 

واحد سایه زنی : تا قبل از عرضه DX10 واحدهای سایه زنی پیکسلی و راسی از هم جدا بودند و به صورت مستقل عمل می کردند . اما بعد از عرضه کارت های سازگار با DX10 این واحدها با هم تل??یق شدند و به صورت یک پارچه و کنار هم عمل می کنند. و به آن ها عنوان « واحد سایه زنی» را می دهند.مثلاً در مورد پردازنده جی??ورس 8600 بیان می شود که دارای 32 واحد سایه زنی یک پارچه است . این 32 واحد شامل تمام انواع واحدهای سایه زنی است و البته بسته به نیاز پردازش اطلاعات بین زیر واحد های مختل?? تقسیم می شود .

 

تغییر مهمتر در مهندسی پردازنده های گرا??یکی مبتنی بر Dx10 مستقل بودند ??رکانس واحد سایه زنی از ??رکانس بقیه هسته پردازنده گرا??یکی است . مثلاً??رکانس واحد سایه زنی جی??ورس 8600 ،1188 مگاهرتز است در حالی که خود هسته در ??رکانس 540 مگاهرتز کار می کند . بدین صورت می توان واحد سایه زنی را اور کلاک کرد . البته این کار تنها در کارت های جی??ورس 8 به بعد امکان پذیر است و مدل ها ی قبلی و همچنین رادئون های سری 2000 قابلیت اورکلاک واحد سایه زنی را ندارند . برای شروع اورکلاک واحد سایه زنی ، نیاز به آخرین ورژن نرم ا??زار Riva Tuner دارید شروع کار : برای شروع ، ابتدا باید وارد ریواتیونر شوید و در قسمت Power User وارد شده و در لیست ویرایشگر رجیستری ، عبارت Nvapi Shadier Clock Control را پیدا کرده و مقدار آن را به یک تغییر دهید . با این کار امکان تغییر ??رکانس واحد سایه زنی در پنجره ی system Tweaks ظاهر می شود . اسلایدر هسته دارای دو حالت است هم می توان ??رکانس هسته و واحد سایه زنی را به هم ارتباط داده و آن ها را به تناسب هم تغییر داد و هم می توان این دو ??رکانس را به صورت مجزا تغییر داد . برای اورکلاک واحد سایه زنی ??رکانس آن را به صورت مجزا ا??زایش دادیم و توانستیم تا میزان 1550 مگاهرتز آن را ا??زایش دهیم . ( ا??زایش ??رکانس را در ??واصل 10مگاهرتزی انجام دادیم )

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...